کد خبر: 10336
1402/06/26 - 10:17


صدای زنجان روند کند واگذاری غرفه‌های پروژه سبزه میدان را پیگیری می‌کند؛

تاخیر و تعویق در «ایران کوچک»

شهروندان: سبزه میدان با شروع به کار این غرفه‌ها رنگ و بوی دیگری می‌گیرد!/رییس شورای شهر زنجان: طرح ایران کوچک باید شتاب بیشتری به خود بگیرد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی خانی: در حالی که روند کند برگزاری مزایده واگذاری غرفه‌های سبزه میدان به یک مسئله برای شهروندان تبدیل شده است، شهردار زنجان در جلسه علنی شورای شهر زنجان از حساسیت برای واگذاری این غرفه‌ها به دلیل ایجاد یک طرح پایدار و پر رونق در شهر خبر داده و عنوان می‌کند: اسناد مزایده واگذاری غرفه‌های سبزه میدان در سامانه بارگذاری شده است.

 با وجود پایان فصل تابستان و کاهش گردشگران در سطح شهر؛ هنوز که هنوز است تکلیف وضعیت غرفه‌های واقع در سبزه میدان مشخص نشده است و شاید با پایان تابستان، دیگر فرصتی برای اینکار باقی نماند تا از اهداف این طرح بهره برد چرا که با شروع مهرماه رفته رفته از حجم گردشگران و فضایی که می‌شود از آن برای فروش صنایع دستی بهره برد، کم و کمتر می‌شود.

«علیرضا فیروزفر»؛ شهردار زنجان در تاریخ 18 تیر ماه 1402 با بیان اینکه اسناد واگذاری غرفه‌های طرح سبزه‌ میدان آماده است، گفته بود : برنامه‌ریزی شده است که ۳۰ غرفه برای استان زنجان و ۳۰ غرفه به استان‌های دیگر اختصاص یابد و این طرح در قالب ایران کوچک در هسته مرکزی شهر فعالیت کند.

شهردار زنجان افزوده بود: از ۶۳ غرفه سبزه میدان ۶۰ غرفه مختص عرضه صنایع دستی خواهد بود. 

این در حالی است که پس از گذشت نزدیک دوماه ، شهردار این بار در جلسه علنی و رسمی شورای شهر از به مزایده گذاشتن اسناد واگذاری غرفه‌های سبزه میدان خبر داده و گفته است : حساسیت برای واگذاری این غرفه‌ها به دلیل ایجاد یک طرح پایدارو پر رونق در شهر بوده است. چندین ماه در این رابطه درگیر بودیم و در نهایت با ارائه راهکار جدید، اسناد مزایده طرح در سامانه بارگذاری شد که امید است فعالان توانمندی که در این حوزه فعال هستند درمزایده شرکت کنند تا شاهد به بار نشستن زحمات فراوان انجام شده در طرح باشیم.

«ایران کوچک» نام طرحی است که بناست در سبزه میدان پیاده شود و به این طریق غرفه‌ها و مغازه‌های موجود در سطح این پروژه را ساماندهی کند، ولی با گذشت 6 ماه از افتتاح این پروژه و بازدید وزیر میراث فرهنگی و قول و قرارهای زیادی که بر سر آن گذاشته شده است، هنوز اتفاق خاصی برای آن نیفتاده است.

«سید سعید صفوی» در 22 فروردین 1402 با ارائه راهکاری برای رونق گردشگری استان در طول 12 ماه سال گفته بود : قرار شده است سبزه میدان زنجان محلی برای عرضه صنایع دستی کل استان‌های کشور باشد و وزیر گردشگری هم به این موضوع تأکید دارد.

وی افزوده بود: قرار است نام دیگر سبزه میدان زنجان، «ایران کوچک» لقب بگیرد و عرضه صنایع دستی کل استان‌ها در مرکز سبزه میدان صورت پذیرد. همچنین در تلاش هستیم تا با برگزاری مراسمات مختلف در این مکان، سبب رونق گردشگری شویم چرا که صنایع دستی کل استان‌ها در دسترس خواهند بود و گردشگر می‌تواند با حضور در این نقطه به تمامی اقلام صنایع دستی استان‌های کشور دسترسی پیدا کند.

 در این زمینه یکی از شهروندان با بیان اینکه منتظر افتتاح غرفه‌های موجود در سبزه میدان هستیم، اظهار کرد: پروژه سبزه میدان که محلی برای گردهماییهای بزرگ شهری شده است، اکنون خالی از هر گونه پویایی است. درست است که شهروندان بخشی از روز خود را در این میدان سپری میکنند اما به جهت خالی بودن غرفه ها عملا میتوان گفت که این میدان بی رونق است.

وی ادامه داد: مردم منتظر شروع فعالیت این غرفه ها در نزدیکترین زمان خود هستند چرا که با فعالیت این غرفه ها، این پروژه رنگ و بوی دیگری به خود خواهد گرفت.

** به دنبال شکل‌گیری یک کار اصولی و زیربنایی هستیم

در این زمینه اما «مجید ناصحی مقدم»، رییس شورای شهر زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با پایان تابستان عملا رونق این پروژه به نوروز سال آتی موکول خواهد شد، اظهارکرد: 6 ماه هست که پروژه سبزه‌میدان افتتاح شده است و در تلاش هستیم که پروژه ایران کوچک را نیز راه‌اندازی کنیم. در حقیقت به دنبال فعالیت کوتاه مدت این پروژه نیستیم. چند ماه تاخیر بهتر از این است که اجرای پروژه به درستی شکل نگیرد.

به گفته این مسئول، در زمینه واگذاری غرفه‌ها صحبت‌هایی شده بود و جلساتی با میراث فرهنگی در شورا و شهرداری برگزار شده بود که امیدواریم که این اتفاق بیفتد و بشود آن‌جا را تبدیل به بازار گردشگری کنیم.

رییس شورای شهر زنجان در مورد نحوه واگذاری این غرفه‌ها افزود: این پروژه در حقیقت به یک کارگزاری سپرده خواهد شد و کارگزار واگذاری این غرفه‌ها را ساماندهی می‌کند. هر چند میراث فرهنگی باید به این موضوع ورود کند تا این کارگزاری کارها را بدون عیب و نقصی ساماندهی نماید.

 وی با بیان اینکه در انتخاب کارگزار تاکیدی بر بومی بودن آن نیست، اظهار کرد: کسی اگر توانایی انجام کار به شیوه درست را داشته باشد، برای ما کفایت می‌کند و اگر عنوان می‌کنیم که باید مجوزهای میراث فرهنگی را دارا باشد؛ صرفا به این دلیل است که حمایت‌های این اداره کل را در پشت قضیه داشته باشیم نه موضوعات دیگر!

وی با بیان اینکه بخشی از مدیریت این قضیه که چه میزان از غرفه‌ها به صنایع دستی استان اختصاص یابد به عهده اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی است، اظهار کرد: باید در این زمینه میراث فرهنگی مدیریت داشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه نگاه ما به سبزه‌میدان نگاه کاسب مـآبانه نیست و نخواهد بود، اظهار کرد: در حقیقت تلاش کردیم در سبزه‌میدان موقعیت گردشگری ایجاد کنیم و با توسعه آن به توسعه گردشگری در استان کمک‌ کنیم.

وی اظهار کرد: نگاهمان این بوده که با جذب سرمایه‌گذار برای سبزه میدان موجب توسعه گردشگری این منطقه شویم و انتظارمان این است که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پای کار باشد و کمک کند تا این امر شکل بگیرد.

به گفته این مسئول، اگر می‌خواستیم بر اساس ضوابط و مقررات شهرداری پیش برویم، شهرداری قادر بود تا این بنا را اجاره بدهد و یا به فروش برساند، اما تمایل داشتیم که این مکان و غرفه‌ها شکل گردشگری به خود بگیرد و جاذب گردشگر برای زنجان باشد.

**طرح ایران کوچک باید شتاب بیشتری به خود بگیرد

«ناصحی مقدم» با بیان اینکه احساس می‌کنم این طرح با تاخیر مواجه است و باید شتاب بیشتری بگیرد، گفت: با توجه به بازدیدهای وزیر میراث فرهنگی و معاونینش و قول‌هایی که در این زمینه داده شده است باید پروژه ایران کوچک شکل عملیاتی‌تری به خود بگیرد.

به گفته این مسئول، تصوری که مسئولان شهری در زمینه پروژه ایران کوچک داشتند بیانگر آن است که مجموعه سبزه میدان به عنوان بازار صنایع دستی شناخته شود و از این رو است که زمینه را برای جذب گردشگر فراهم می‌آورند. ضمن اینکه بافت این منطقه به جهت مجاورت با بازار شرایط را برای جذب گردشگر فراهم می‌کند و هدف این است که جاذبه‌هایی را برای گردشگر ایجاد کنیم.

وی افزود: زمانی که جذب گردشگر در سطح شهر، ممکن شد ما می‌توانیم در زمینه ماندگاری گردشگر فکر کنیم و زمینه را برای رونق گردشگری فراهم آوریم تا اقتصاد گردشگری شکوفا شود. نگاه ما این است و سبزه میدان شاید اولین حلقه در جذب گردشگر در استان باشد و معتقدیم که سایر حلقه‌ها با توسعه سبزه میدان به مرور توسعه پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه نقاط گردشگری خیلی خوبی در اطراف مجموعه سبزه‌میدان داریم و همه این موضوعات می‌تواند مورد توجه گردشگران ما باشد، گفت: مهم این است که این مجموعه درست شکل بگیرد و یک همگنی در مغازه‌های  موجود در این پروژه وجود داشته باشد. تلاشمان بر این است که مشابه آن‌چه در میدان نقش جهان اصفهان هست در اینجا پیاده شود. درست است که اینجا مغازه‌هایی وجود دارد اما نمی‌توان گفت که اینجا ساختار تجاری دارد.

**هدف‌گذاری این است که سبزه‌میدان ساختار تجاری، فرهنگی و گردشگری پیدا کند

رییس شورای شهر زنجان با بیان اینکه هدف‌گذاری این پروژه این است که سبزه‌میدان ساختار تجاری، فرهنگی و گردشگری پیدا کند، گفت: به دنبال این هستیم، به سبزه میدان هویت ببخشیم و شهرداری برای این موضوع هزینه کرده است تا چنین فضایی به وجود آمده است و در واقع این فضا در راستای بازسازی هویت شهری بوده است.

 صدای زنجان در این خصوص با سید سعید صفوی، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز تماس گرفت اما این مسئول با بیان اینکه متولی اصلی این پروژه شهرداری است و بهتر است این ارگان در مورد وضعیت این پروژه اظهار نظر کند، هر گونه اظهارنظر در این زمینه را به شهردار زنجان سپرد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانسبزه میدانشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx10336


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»