کد خبر: 10359
1402/06/29 - 11:0


گفتگوی صدای زنجان با «صادق نوری» هنرمند خوشنویس زنجانی

خوشنویسی ؛ هنر صبوران

یک هنرمند خوشنویس با تاکید بر جمله خوشنویسی بیاموزیم اظهار کرد: در بحث هنر خاصه هنر شریف خوشنویسی در کشور و مخصوصا در استان ضعیف عمل کرده‌ایم چرا که مسئولان پیگیر مسائل نیستند و هنرمندان برای پیشرفت باید خود در این زمینه پیگیر باشند.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / زهره میرعیسی‌خانی: «صادق نوری» هنرمند خوشنویس زنجانی که متولد 1360 میباشد از سال ۱۳۷۸ هنر خوشنویسی را به صورت کلاسیک در انجمن خوشنویسان آغاز کرده و تمام مراحل اعم از  مقدماتی تا استادی مسیر پیموده و سوای این مراحل که برای کسب دانش خوشنویسی طی کرده از سال ۱۳۸۴ با استادان و کلاسهای تهران ارتباط گرفته و به جهت تکمیل آموخته ها ایضا بینش خوشنویسی همزمان و توامان با مکاتب و مراجع مرتبط دیگر نیز ارتباط برقرار کرده  است .

از سال ۱۳۸۶ تحقیق بر روی کاغذ های دست ساز، الوان و ابری سازی کاغذها در سایز بزرگ و آهاردهی و مهره کشی ،ساخت و تولید مرکب های سنتی رنگی و سفیداب را آغاز و تجربیات فراوانی کسب نموده که پس از چند سال منجر به روش‌هایی تقریبا منحصر به فرد در این امور شد.

او که برگزاری چندین و چند نمایشگاه در سطح کشور را در رزومه کاری خود دارد، در گفت‌و‌گو با صدای زنجان در خصوص جوایز و عناوینی که کسب کرده است، اظهار کرد: در چندین جشنواره داخلی و خارجی شرکت کرده و مقام‌هایی در این زمینه دارم اما به صورت کلی علاقه چندانی به حضور و شرکت در جشنواره‌ها ندارم و از همین رو پیگیر این مسائل نبوده و نیستم.

نوری گفت: خوشنویسی هنری دیریاب و دشوار و درعین حال به شدت تابع آداب است . شما هیچ هنری را پیدا نمی‌کنید که تا این اندازه مبادی آداب باشد .

وی افزود: ۳ الی ۴ سال طول می‌کشد که فردی در خوشنویسی مدرک ممتاز بگیرد. زمانی که او مدرک ممتاز را گرفت، تازه آغاز خوشنویسی است .خوشنویسی صبر و حوصله بسیاری را می‌طلبد و از این منظر خوشنویسان جزء صبورترین هنرمندان به شمار می روند .

نستعلیق عروس خطوط نام گذاری شده وبه حق این نام برازنده این هنر است که بحث تخصصی در مورد این موضوع از حوصله این گفتگو خارج است .

چند نمونه از گفتارهای رایج در باب خوشنویسی و توصیه بدان که در طول تاریخ  اشاره شده

خط برای فقیر موجب مال و ثروت ، برای غنی مایه کمال و برای عارف سبب جمال است ..

 خط خیال‌انگیز‌ترین هنرهاست.

خط نصف علم است ..‌.

خط هندسه روحانی است ...

 خط زبان دست و زیبایی اندیشه است ...

وی در خصوص نحوه ورودش به وادی هنر خوشنویسی افزود: من از کودکی تا حدودی به هنر خوشنویسی علاقه‌مند بودم منتهی خانواده آنچنان رغبتی به این قضیه نداشتند و بیشتر توجهشان بر این بود که باید درس  بخوانم و این دست مسائل! با توجه به اینکه فرزند بزرگ خانواده هم بودم یادگیری هنر را با هر سختی و مخالفتی که بود شروع کردم و با وجود به اصطلاح بادهای مخالف ، این موضوعها را نادیده گرفتم و ادامه دادم.

**وجه تمایز آثار

 نوری در خصوص وجه تمایز آثارش اظهار کرد : مدار قلم وی ، اقلام کتیبه ( قلم های بالاتر از بیست میلیمتر ) میباشد و این درحالی است که بزرگترین اندازه در قلمهای دیگر خوشنویسان ۱۵ الی ۲۰ میلیمتر میباشد.

 این هنرمند با بیان اینکه کاغذهایی که من استفاده می‌کنم همه منحصر به فرد هستند، اظهار کرد: کاغذهای مورد استفاده من، کاغذهای دست سازی هستند که بصورت خام  و اکثرا از کشور ژاپن به دست من می‌رسند و بعد از آن که عملیات خاصی روی آن‌ها انجام گرفت آماده استفاده می‌شوند. با انجام  آهار مهره  روی این کاغذها ، سوای اینکه قدمت و‌ماندگاری کارها تا هزار سال افزایش می‌یابد، کارها از جلوه بسیار خاص و منحصر بفردی برخوردار می‌شوند و اینکه عیار کارهایی که روی کاغذ دست ساز آهار مهره شده انجام شده بسیار بالاتر از سایر کاغذهاست.

 وی با اشاره به سایز متفاوت آثارش نیز افزود: کوچکترین سایز کارهای من حدود 100 در 70 است و این موضوع سختی و درعین حال زیبایی و جلوه کار را چند برابر می‌کند.

 همچنین مرکب‌هایی که به کار می‌گیرم، همه  دست ساز هستند و خودم آنها را می‌سازم!

روی کاغذی که استفاده می‌کنم کارهای تحقیقاتی انجام دادم و اکنون نیز در زمینه الوان و ابری سازی کاغذ که بیشتر در کشورهای ترکیه و کره جنوبی مرسوم است، مطالعاتی دارم و تجربیاتی بدست آورده ام. 

به گفته وی همین مطالعه و تحقیقات و تمرینات ۱۶ ساعته در روز و پیگیری برای ابداع روشها و مسیرهای جدید دیگر  فرصتی برای شرکت در مسابقات و جشنواره‌ها نمی‌گذاشت

*بدخطی یکی از آسیب‌هایی است که جامعه را درگیر کرده است

وی با بیان اینکه بدخطی یکی از آسیب‌هایی است که کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان ما را نیز درگیر کرده است، اظهار کرد:هنر خوشنویسی مخصوصا خط نستعلیق که زیباترین و در عین حال مشکلترین هنرهاست به عنوان خط ملی و هویت ملی ما ایرانیان شناخته می‌شود ولی بدخطی و خوش خطی کاربردی است ازکاربردهای هنر خوشنویسی  وبا هنر خوشنویسی فاصله دارد .متاسفانه خط تحریری و نوشتاری کتب دانشگاه و مدارس و ... خط نسخ عربی است و دانش‌آموزان و دانشجویان دارند با این خط آموزش می‌بینند و بالا می آیند.

نوری اظهار کرد: اگر دروس از همان ابتدا با خط نستعلیق آموزش داده بشود ؛ همه ناگزیر به سمت این خط خوش و بسیار زیبای فارسی وایرانی  ( نستعلیق ) سوق داده شده و با این خط بسیار زیبا آموزش دیده و بالیده میشوند  واین امر خطیر همت عالی مسولان را میطلبد که از همان زمان ابتدایی دانش‌آموزان را با این خط وهویت ملی آشنا کنیم .

 این هنرمند با بیان اینکه نستعلیق خط ملی ایرانیان است، اظهار کرد: دغدغه خانواده‌ها در حال حاضر چیزهای دیگری جز خط خوش است و نمی‌خواهند متاسفانه با این مسئله روبه رو شوند.

حدیثی وجود دارد که عنوان می‌کند «الخط نصف العلم» خط نصف علم است. بنابراین هر کسی می‌خواهد خوشنویسی بیاموزد ؛  مجبور به این است که مطالعه کند و ما اکنون هنرمندانی داریم که تحصیلات متوسطه دارند اما سواد و اطلاعات عمومی در حد دکتر و پروفسور دارند !

وی با بیان اینکه بحث مدرنیته و سنت دامن‌گیر خوشنویسی هم شده است، گفت: هنرمندان فکر می‌کنند که اگر هنرمند خوشنویس صرفا با قلم و کاغذ بنویسد، در وادی سنت مانده است و اگر کسی بیاید روی بوم با رنگ و وسایل نقاشی ، کاری  را انجام بدهد، مدرن شده است .این تفکر اشتباهی است که متاسفانه در جامعه نهادینه شده است.

*با حفظ سنت ( اصالت ) می‌توانیم  وباید از مدرنیته عبور کرد

به اعتقاد این هنرمند،در حقیقت سنت اگر نباشد، مدرنیته هم یک موضوع خیالی خواهد بود. اکنون هم همین شکلی شده است وچون متاسفانه نمی‌توانند سنت را درک کنند اغلب با استفاده از طرح‌های به اصطلاح فست فودی یا با استفاده از کلیشه‌های آماده و رنگ و .. سعی میکنند عنوان کنند که به سمت مدرنیته رفته‌اند.

 و از آن‌جایی که رنگ برای عموم مردم جذاب است، بازار کارشان با اقبال بیشتری ( اقبال مقطعی )  مواجه است ، در حالی که اینگونه  آثار از دید افراد خبره و صاحب نظر و کارشناس فاقد عیار می باشد . ناگفته نماند که آثار استادان طراز اول دراین سبک مورد اشاره مستثنی ازین ماجراست .

*هنر خوشنویسی امانتی است که در اختیار من قرار دارد و من مالکیتی نسبت به آن ندارم .

این خطاط با اشاره به اینکه هنر امانتی است که در اختیار من قرار دارد، در این زمینه ادامه داد: انجمن خوشنویسان نیز به حد وسع خود تلاش می‌کند واین قابل تقدیر است ، اما متاسفانه تمایل هنرآموزان به یادگیری کم شده است! این خود یک موضوعی است و جذب امکانات محدود مسئولین انجمن خطاطی و یک مقدار هم که به تبلیغات رسانه‌ای و محیطی برمی‌گردد و اگر مسئولان فرهنگی و شهری ما بخواهند که مردم با این هنر آشنا بشوند بسیار جای پیشرفت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه آموزشگاه خوشنویسی خود را در سال 96 افتتاح کردم، افزود: از محل این آموزشگاه به دنبال درآمدزایی نبودم در حقیقت هنر را برای خودم شغل نکردم بلکه بصورت کاملا تخصصی پیگیرش هستم .

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانخوشنویسیهنر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx10359


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»