کد خبر: 2241
1399/02/31 - 9:43


صدای زنجان مساله حفاری غیر‌مجاز حوزه میراث فرهنگی و کشف و ضبط آثار و اشیا قدیمی را بررسی می‌کند؛

سودای گنج

مرد نقشه گنجش را زیر و رو کرد. باید خمره‌های پر از سکه همین جا درست زیر این صخره می‌بود. فلزیاب نیز همین را می‌گفت. اگر گنج را می‌یافت، مسلما می‌توانست آن را آب کرده و زندگی‌اش را از این رو به آن رو کند

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- مرد نقشه گنجش را زیر و رو کرد. باید خمره‌های پر از سکه همین جا درست زیر این صخره می‌بود. فلزیاب نیز همین را می‌گفت. اگر گنج را می‌یافت، مسلما می‌توانست آن را آب کرده و زندگی‌اش را از این رو به آن رو کند.

چند ماهی از زندگی‌اش را صرف این کرده بود که پیر و جوان روستا را به حرف بگیرد و سر در بیاورد که آب انبار قدیمی این روستا کجا بوده است تا بر اساس آن بتواند نقشه را بخواند.

حالا که به گنج نزدیک و نزدیک می‌شد، می‌توانست صدای تپش‌های قلبش را بشنود که تاب تاب به قفسه سینه‌اش می‌کوبید.

قطرات عرق روی پیشانی را تکاند و با کلنگ ضربه‌ای به سطح خاکی صخره وارد کرد و به گنجی فکر کرد که زیر آن خوابیده بود...

چندی است که از گوشه و کنار استان می‌توان خبر دستگیری حفاران غیرمجاز و کشف ظروف و سکه‌های قدیمی را در لابه لای اخبار شنید.

کشف 103 سکه عصر هخامنشی

29 اردیبهشت ماه بود که فرمانده انتظامی استان از کشف 103 عدد سکه عصرهخامنشی و تعدادی اقلام تاریخی در شهرستان سلطانیه خبر داد.

سردار رحیم جهانبخش در این خصوص گفته بود: در پی دریافت اخباری مبنی بر فعالیت فردی در امر خرید و فروش و نگهداری اقلام عتیقه و تاریخی در شهرستان سلطانیه، موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران کلانتری 11 شهرستان قرار گرفت.

وی افزوده بود: با انجام اقدامات اطلاعاتی و بررسی صحت و سقم موضوع توسط ماموران، محل نگهداری اقلام تاریخی شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از محل، 103 عدد سکه طرح سردیس هخامنش و تعدادی اقلام قدیمی کشف شد.

سردار جهانبخش با بیان اینکه این اشیاء به وسیله یکی از افراد بومی در منطقه خرید و فروش می‌شد، گفت: طبق بررسی‌های به عمل آمده و نظریه کارشناسان میراث فرهنگی، سکه‌های کشف شده متعلق به عصر هخامنشیان بوده و دارای ارزش تاریخی بالایی است.

کشف ۵ قطعه اشیای تاریخی از جنس طلا

در تاریخ 7 اردیبهشت ماه نیز جانشین فرمانده انتظامی استان زنجان از کشف ۵ قطعه اشیای تاریخی از جنس طلا متعلق به دوره قاجار در زنجان خبر داد.

سرهنگ ایرج خانی‌پور، در این خصوص اظهار کرده بود: ماموران کلانتری ۱۵ زنجان حین گشت‌زنی هدفمند در سطح شهر به یک دستگاه خودروی ماکسیما مشکوک و آن را با تمهیدات لازم مورد بررسی قرار دادند.

وی افزوده بود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از این خودرو تعداد ۵ قطعه اشیای تاریخی از جنس طلا به شکل صلیب و بشقاب کشف کردند.

این مقام انتظامی گفت: برابر نظر کارشناسان، این اشیای تاریخی و از جنس طلا متعلق به دوره قاجار بوده که جهت تخمین ارزش ریالی به سازمان میراث‌فرهنگی استان تحویل خواهند شد.

با نگاهی به این اخبار می‌توان دریافت که هنوز هم در گوشه گوشه این سرزمین در شهرها و روستاهای دور، اشیا و آثاری وجود دارد که بخشی از فرهنگ این سرزمین را در دل خود جا داده‌اند. اشیایی که می‌تواند فرهنگ و نوع تفکر نسل‌های گذشته را به نسل‌های آینده انتقال دهد اما متاسفانه با سودجویی افراد، سر از موزه‌های کشورهای دیگر و یا کلسیون‌های خانگی درمی‌آورد.

تقلبی بودن 103 سکه تاریخی

در این خصوص امیر ارجمند، مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از تقلبی بودن 103 سکه تاریخی و تعدادی اقلام کشف شده در شهرستان سلطانیه خبر داد و گفت: طی روزهای گذشته در عملیاتی نیروی انتظامی شهرستان سلطانیه موفق به کشف و ضبط 103 عدد سکه و تعداد 22 شی تقلبی شدند. کلیه این اقلام برای بررسی و کارشناسی به اداره کل میراث‌فرهنگی زنجان تحویل داده شد.

او در ادامه با اشاره به نتایج بررسیها عنوان کرد: پس از بررسیهای لازم و مطالعه و کارشناسی دقیق از سوی کارشناس باستانشناسی اداره کل میراث‌فرهنگی زنجان، مشخص شد که نوع جنس فلز سکهها از آلیاژ برنج (هم‌رنگ طلا) است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان ادامه داد: همچنین در بررسیها مشخص شد جعل نقش پشت و روی سکهها از روی سکههای دوره تاریخی ساسانی الگوبرداری شده است.

او تصریح کرد: با توجه به این موارد 103 سکه و کلیه اقلام کشف شده جعلی و بدلی هستند و دارای هیچگونه ارزش تاریخی و فرهنگی نیستند.

ارجمند خاطرنشان کرد: جرم انتسابی عاملان خرید و فروش اشیای گفتهشده به صورت صریح در بند دو ماده 562 قانون مجازات اسلامی ذکر شده است و با توجه به اینکه فروشنده به جعل این اشیا اقدام کرده است، جرم انتسابی تشدید میشود.

اداره میراث فرهنگی، وظیفه حفاظت و حراست از آثار و محوطه تاریخی را بر عهده دارد

این مسئول با اشاره به اینکه از دوران قدیم بسیاری از افراد در سودای گنج بودند و به دنبال این که با پیدا کردن زیر خاکی، ره صد ساله را بروند، گفت: در استان زنجان نیز مثل سایر استان‌های کشور متاسفانه حفاری‌های غیرمجاز اتفاق می‌افتد و بخش قابل توجهی از آن را این اداره با توجه به مسئولیتی که در زمینه حفاظت و حراست و پیشگیری از حفاری غیرمجاز و خرید و فروش اشیای قیمتی دارد، جلوگیری می‌کند. با این وجود طی همین دو ماه گذشته چندین حفاری غیرمجاز داشتیم و چندین فلزیاب غیرمجاز نیز کشف و ضبط شد. همچنین از معامله برخی از آثاری که متعلق به استان زنجان نبودند اما در استان خرید و فروش می‌شدند، جلوگیری و عاملان آن به کمک نیروی انتظامی و یگان حفاظت دستگیر شدند.

برخی از اشیای قیمتی را می‌توان خرید و فروخت

وی ادامه داد: قوانین و مقرراتی بابت خرید و فروش اشیای تاریخی وجود دارد که خرید و فروش برخی از این اقلام را مجاز می‌کند، به  این اشیا، اشیای تاریخی مجاز خرید و فروش گفته می‌شود و عمدتا شامل اشیا و یا ظروف مربوط به اواخر دوره صفویه، زندیه و قاجاریه است و خرید و فروش آنها مجاز هست و در بسیاری از مغازه‌های سطح شهر که به فروش اشیای عتیقه می‌پردازند وجود دارد.

از 6 ماه تا 3 سال زندان در انتظار متخلفین

ارجمند افزود: اداره میراث فرهنگی برای آثار قبل از این دوران که خرید و فروش آنها ممنوع است، ضوابط و ساز و کاری دارد که خرید و فروش این اشیا را در قالب قانون مجازات می‌‌کند و برای عاملان آن از 6 ماه تا 3 سال زندان در نظر می‌گیرد.

پیش از وقوع جرم نمی‌توان به این حوزه ورود کرد

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به اینکه اگر خرید و فروش این اشیا اتفاق بیفتد، جرم اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: مثل سایر جرم‌هایی که در سطح کشور در حال وقوع است و پیش از وقوع ما نمی‌توانیم در این زمینه ورود پیدا کنیم، این اداره نمی‌تواند به خانه مردم ورود پیدا کند و بگوید که شما آثار مربوط به دوران قبل از صفویه را دارید و چرا این را خرید و فروش می‌کنید؟ پس اگر نسبت به این تخلف آگاه باشیم، نسبت به آن اقدام خواهیم کرد ولی اگر در جریان این اتفاق نباشیم مثل سایر جرم‌هایی که در کشور اتفاق می‌افتد و پیش از وقوع نمی‌توان اقدامی کرد، با این موضوع نیز برخورد می‌شود.

کمترین میزان حفاری غیرمجاز را نسبت به استان‌های همجوار داریم

این مسئول خاطرنشان کرد: این اداره کل در زمینه حوزه میراث فرهنگی به جد پیگیر حفاظت و حراست از محوطه‌ها و بناهای تاریخی و جلوگیری از حفاری غیر مجاز است و اتفاق خوبی که در این زمینه افتاده است؛ این است که استان زنجان در مقایسه با استان‌های همجوار کمترین حفاری غیرمجاز را دارد و حداقل در شش ماه گذشته برآوردهای من این بوده است که کمترین میزان حفاری‌های غیرمجاز و توقیف و معامله اشیای تاریخی در استان زنجان اتفاق افتاده است.

مرد کلنگ را بیرون کشید. همچنان صدای قلبش را می‌توانست بشنود. بار دیگر کلنگ را در دل صخره فرو برد. یاد حرف‌های اطرافیانش افتاد که می‌گفتند زیر این صخره در دل این کوه گنجی نهفته است که کل این آبادی را می‌تواند آباد کند. این وسط اما حرف‌های پیرمردی خیالاتش را به هم زده بود.

پیرمرد گفته بود هر سال عده‌ای برای پیدا کردن این گنج به این روستا می‌آیند و دست خالی برمی‌گردند.

گفته بود گنجی که زیر این صخره‌ها و خاک‌ها خوابیده بود، سال‌ها پیش به شکل رودی در دل این روستا جریان یافته بود و حالا از آن گنج نیز چیزی باقی نمانده بود.

انتهای پیام

اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجاناداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجانحفاری غیر‌مجازاشیا قدیمی
sedayezanjannews.ir/nx2241


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»