کد خبر: 10385
1402/07/01 - 11:57


صدای زنجان از حواشی مسابقات لیگ برتر فوتبال و بازی تیم‌های «شاهین شهداد زنجان» و «دنیای طیور ابهر» گزارش می‌دهد

تلافی در مستطیل سبز

یک منبع آگاه: حواشی تلافی‌جویانه برخی تماشاگرنماها در بازی‌ها باید ریشه کن شود! کمیته انظباطی با استناد به گزارش ناظران، تصمیم‌گیری می‌کند/ مدیرکل ورزش و جوانان استان: «بی‌اخلاقی» در ورزش دیگر منسوخ شده است/ رئیس هیئت فوتبال استان: زد و خورد شدید در بازی تیم‌های «شاهین شهداد زنجان» و «دنیای طیور ابهر» را رد می‌کنیم/ رئیس هیئت فوتبال ابهر: حواشی‌ فوتبال، باید در دل فرهنگ حل و فصل شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / لیلا محمدی: بازی اخیر مسابقات لیگ برتر فوتبال استان بین تیم‌های «شاهین شهداد زنجان» و «دنیای طیور ابهر» در سالن امجدیه زنجان به حاشیه کشیده شد. مسئولان ورزشی معتقدند این حاشیه در راستای اقدامات تلافی‌جویانه تعدادی از بازیکنان و طرفداران یکی از تیم‌های زنجان با تیم ابهری بوده است.

بر اساس تصاویر منتشره در فضای مجازی، یکی از فعالان تیم «دنیای طیور ابهر» در جریان حاشیه پیش آمده دچار آسیب دیدگی شده است اما مسئولان ورزشی استان با اشاره به حضور ناظران در محل، این موضوع را در حد ادعا و تصاویر منتسب به حواشی ایجاد شده را ساختگی می‌دانند.

در جریان برگزاری سری مسابقات لیگ برتر فوتبال استان زنجان، روز یکشنبه 26 شهریورماه 1402 تیم‌های «شاهین شهداد زنجان» و «دنیای طیور ابهر» در سالن امجدیه زنجان به مصاف هم رفتند.

یک منبع آگاه ورزشی که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است، می‌گوید: با توجه به فاصله نزدیک (3 امتیاز) بین تیم‌ نخست و دوم (در صدر جدول) ، این دست از بازی‌ها از حساسیت و اهمیت خاصی نیز برخوردار است و گاها نیز شاهد حواشی بسیاری از جمله برخورد فیزیکی بین بازیکنان و طرفداران تیم‌ها هستیم.

به گفته این منبع ورزشی، با توجه به دلخوری طرفداران زنجانی از نحوه میزبانی ابهری‌ها در آخرین بازی مربوط بین تیم‌های شهرستان زنجان و ابهر که برخوردهای فیزیکی بین تعدادی از بازیکنان و طرفداران آن‌ها وجود داشته است. تعدادی از طرفداران تیم فوتبال در شهر زنجان پیش از آغاز بازی بین تیم‌های «شاهین شهداد زنجان» و «دنیای طیور ابهر» اعلام کرده بودند که به تلافی از اقدام ناشایست ابهری‌ها در مقابل یکی از تیم‌های فوتبال زنجان، اقداماتی را انجام خواهند داد.

این فعال ورزشی با بیان اینکه انتظار می‌رفت تا مدیران و متولیان مربوطه تدابیر و تمهیدات لازم برای جلوگیری از هر گونه خسارت و مشکل را بیندیشند، اضافه می‌کند: متاسفانه در پایان بازی و نتیجه 2 بر صفر به نفع تیم «دنیای طیور ابهر»، بازی به حاشیه کشیده شد و شاهد استفاده از الفاظ نامتعارف و رفتارهای ناشایست از سوی تعدادی از بازیکنان و طرفداران هر دو تیم بودیم.

**حواشی‌ فوتبال، باید در دل فرهنگ حل و فصل شود

البته مجید پسنده، رئیس هیئت فوتبال ابهر هم معتقد است که طرفداران این دو تیم و بازیکنان آن‌ها مشکلی با یکدیگر نداشتند و اگر برخی می‌گویند که حاشیه پیش آمده در جریان بازی‌ تیم «شاهین شهداد زنجان» و «دنیای طیور ابهر» ناشی از دلخوری پیش آمده در جریان بازی این دو تیم به میزبانی ابهر در گذشته بوده است به هیچ وجه درست نیست چون این دو تیم با یکدیگر چنین مسابقه‌ای نداشته‌اند که ناراحتی پیش آمده باشد.

پسنده ادامه می‌دهد: این حاشیه می‌تواند مربوط به دلخوریِ گذشته پیش آمده در جریان بازی تیم « ابهر» با یکی از تیم‌های شهرستان زنجان باشد که در هر صورت درست نبود و مورد قبول ما نیست.

رئیس هیئت فوتبال ابهر اقدامات صورت گرفته برای ارتقا فرهنگ و اخلاق‌مداری در فوتبال زنجان از سوی هیئت فوتبال استان زنجان را یادآور شده و می‌گوید: چالش جدای از فوتبال نیست و وقتی نتیجه مدنظر تیم حریف حاصل نشد بالاخره دلخوری‌هایی پیش خواهد آمد.

«پسنده» با رد حاشیه‌های پیش آمده توسط طرفداران تیم «دنیای طیور ابهر» اضافه می‌کند: به علت مشکلات ایاب و ذهاب و وضعیت اقتصادی، تیم دنیای طیور ابهر طرفدار آنچنانی که در زنجان حاضر شود نداشته است طبق اظهارات برخی از مسئولان مربوطه، تعداد معدودی از طرفداران تیم «شاهین شهداد زنجان»، ادبیات نامتعارفی داشته‌اند و شاید هم واکنشی از سوی بازیکنان تیم «دنیای طیور ابهر» صورت گرفته است که منجر به بی‌اخلاقی شده است.

«پسنده» این را هم می‌گوید که؛ «این حاشیه فقط در فوتبال استان زنجان رخ نداده اما به هر حال پسندیده نیست و باید به مرحله‌ای برسیم که در دل فرهنگ حواشی را رفع کنیم.»

رئیس هیئت فوتبال ابهر با اشاره به ورود کمیته انضباطی برای بررسی حاشیه پیش آمده که نتیجه قطعا به تیم‌ها و بازیکنان خاطی ابلاغ خواهد شد، از رای کمیته انضباطی حمایت کرده و می‌گوید: ما با هر آنچه که کمیته انضباطی صادر کند موافقیم و معتقدیم در کنار این رای‌ها باید با همراهی هیئت و مربیان و کادر فنی تیم‌ها، برای ارتقای «اخلاق» در فوتبال تلاش کنیم.

** «بی‌اخلاقی» در ورزش دیگر منسوخ شده است

با این حال جواد بازرگان، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن ابراز بی‌اطلاعی از حواشی پیش آمده تاکید می‌کند که بی‌اخلاقی در ورزش دیگر منسوخ شده است و ما در ورزش جدای از اینکه حرفه‌ای است اولویت ما در گام نخست قطعا اخلاق است.

 بازرگان آموزش اخلاق را وظیفه هیئت‌های ورزشی، مربیان و بزرگان ورزش دانسته و می‌گوید: در سطح اروپا نیز شاهد حاشیه در ورزش هستیم، به ویژه اینکه در ورزش حرفه‌ای بر اخلاق تاکید داریم و عقل نیز حکم می‌کند که باید پیش‌بینی و پیشگیری‌های لازم نیز در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان تاکید می‌کند که حاشیه مربوط به «شاهین شهداد زنجان» و «دنیای طیور ابهر» را پیگیری می‌کند.

** حواشی تلافی‌جویانه برخی تماشاگرنماها در بازی‌ها باید ریشه کن شود

از چند روز پیش تصاویر مربوط به تعدادی از نفرات تیم «دنیای طیور ابهر» در فضای مجازی دست به دست می‌شود که ادعا می‌شود این افراد در اثر برخورد فیزیکی تعدادی از طرفداران برخی تیم‌های زنجان با تیم ابهر کارشان به مراکز درمانی هم کشیده شده است.

یک منبع آگاه در کمیته انضباطی هیئت فوتبال استان زنجان که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است با تائید وصول خبر مربوط به احتمال به حاشیه کشیده شدن بازی تیم‌های «شاهین شهداد زنجان» و «دنیای طیور ابهر» ناشی از حواشی پیش آمده مربوط به گذشته بین دو تیم زنجان و ابهر (به میزبانی ابهر) تاکید می‌کند: مسئولان امر در وهله نخست، ناظران ویژه انتخاب کردند که این ناظران از ابتدای آغاز بازی تا پایان آن با دقت تمامی مراحل مسابقه را زیرنظر داشتند.

وی با اشاره به تحریک طرفداران تیم زنجان از سوی یکی از بازیکنان تیم ابهر اضافه می‌کند: داور مسابقه به این بازیکن کارت زرد نشان داد، ضمن اینکه از نظر کمیته انضباطی تحریک تماشاگران از سوی بازیکن یا بازیکنان، عواقب خواهد داشت که باید در چارچوب قانون آن را اعمال کرد.

این منبع تصاویر منتشره در فضای مجازی مربوط به برخورد فیزیکی در جریان بازی دو تیم مذکور را رد کرده و می‌گوید: هیچ ضرب و شتمی صورت نگرفته و تمامی این تصاویر مرتبط با حواشی مسابقات مربوط به تیم‌های «شاهین شهداد زنجان» و «دنیای طیور ابهر» ساختگی است. ناظران بازی حضور داشتند، بازیکنان و کادر تیم مدنظر به رختکن هدایت شدند، این فرد چگونه ممکن است صدمه دیده باشد؟

این منبع آگاه با اشاره به حمله برخی از بازیکنان یکی از تیم‌های مذکور به اعضای کمیته انضباطی و استفاده از واژه‌های نامتعارف عنوان می‌کند: حضور تماشاگرنماها در این بازی را رد نمی‌کنیم. ناظر بازی تمامی این جزئیات را صورتجلسه کرده است، فعلا (تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه 28 شهریورماه 1402) جلسه کمیته انظباطی تشکیل نشده اما تا چند روز آینده، نتیجه مشخص می‌شود، ضمن اینکه با استناد به گزارشات ناظران بازی و ناظران ویژه، جلسه را برگزار می‌کنیم و به هیچ عنوان یک طرفه قضاوتی صورت نخواهد گرفت با تلافی در تنبیه آن هم در ورزش، مخالفیم اما طبق قانون باید عرض کنم، قطعا تیم متخلف تنبیه خواهد شد چرا که باید حواشی تلافی‌جویانه برخی تماشاگرنماها، با مدیریت چارچوب‌دار متولیان امر ریشه کن شود.

این منبع با اشاره به جریمه نقدی و محرومیت 45 روزه از کلیه ورزش فوتبال برای یکی از ورزشکاران در یکی از مسابقات، که به داور حمله کرده بود، این نکته را نیز یادآور می‌شود که؛ جریمه قطعا بازدارنده نیست و باید این قبیل از مشکلات در ورزش، به صورت ریشه‌ای و با بهره‌گیری از نظرات متخصصان این حوزه مورد بررسی قرار گیرد.

**بررسی گزارشات مربوط به بازی تیم‌های «دنیای طیور ابهر» و «شاهین شهداد زنجان»

نادر بلباسی، رئیس هیئت فوتبال استان زنجان هم که حواشی مربوط به برد و باخت در فوتبال را طبیعی می‌داند، هر گونه زد و خورد شدید در مسابقه اخیر را صراحتا رد کرده و می‌گوید: فردی از کادر تیم «دنیای طیور ابهر» که گفته می‌شود به علت برخورد فیزیکی بعد از پایان مسابقه با تیم «شاهین شهداد زنجان» وضعیت نامساعدی داشته است را قبول نداریم و این فرد تا وقتی که تیم به رختکن هدایت شد، سرحال بود.

بلباسی با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای انجام مسابقات می‌گوید: برای نخستین بار از حضور «ناظر داوری» جهت نظارت بر داورِ مسابقات و «نماینده هیئت فوتبال» جهت نظارت بر فرآیند اجرایی مسابقات، بهره برده‌ایم. این مورد در بسیاری از استان‌های کشور وجود ندارد اما برای بهبود امور اصرار داشتیم که در مسابقات استانی از ناظران بهره‌مند شویم. گزارشات این عزیزان در خصوص بازی «دنیای طیور ابهر» و «شاهین شهداد زنجان» قطعا به کمیته انضباطی رفته و فرآیند نظارت بهبود خواهد یافت.

رئیس هیئت فوتبال استان زنجان با اشاره به حضور ثابت «نیروی انتظامی» و «اورژانس» جهت تامین امنیت و سلامت افراد در مسابقات تاکید می‌کند: با توجه به حساسیت متولیان و مدیران ذیربط، هر گونه صدور مجوز برای آغاز بازی، منوط به حضور نیروهای انتظامی و اورژانس در محل، است.

بلباسی با اشاره به مسئولیت‌های خطیر مدیران عامل باشگاه‌ها و سرمربیان تیم‌های فوتبال در حوزه ارتقای اخلاق حرفه‌ای بازیکنان ادامه می‌دهد: البته هیئت فوتبال نیز در این زمینه وظایفی دارد و همواره سعی کرده هر ساله با برگزاری کلاس‌های دانش‌افزایی برای مربیان در این زمینه گام‌های مثبتی بردارد. در آینده نزدیک نیز در نظر داریم برای مدیران باشگاه‌ها، دوره آموزشی برگزار نمائیم.

**جرائم نقدی برای هدایت تیم‌های ورزشی به سمت اخلاق‌مداری، بازدارنده نیست

تورج عیوض‌محمدی، داور ملی بازنشسته نیز که برگزاری دوره‌های آموزشی با محوریت اخلاق را برای تیم‌هاس فوتبال استان لازم و ضروری می‌داند، معتقد است: حتی در سطح ملی، معدود ورزشکاران حرفه‌ای در مواقع اضطراری نظیر سیل و زلزله در کنار مردم قرار می‌گیرند، این در حالی است که فوتبالیست‌هایی نظیر رونالدو آن ه در سطح کلاس جهانی که در جریان بازی تیم النصر و پرسپولیس به ایران سفر کرده است از طرفداران خود غافل نشده و با وجود مشغله زیاد با آغوش گرم از آن‌ها استقبال می‌کند که قطعا نشان از اخلاق حرفه‌ای رونالدو است. البته ما در کشور خود الگوهای نابی همچون پوریای ولی، یکی از نامدارترین و محبوب‌ترین پهلوانان تاریخ ایران را داریم که ضروری است بازیکنان را در این راستا آموزش دهیم.

این داور بازنشسته ملی که معتقد است جرائم نقدی در جریان حواشی تیم‌های ورزشی بازدارنده نیست، عنوان می‌کند: بالای 90 درصد جرائم اتخاذ شده در کمیته انضباطی (با استناد به تبصره‌های قانونی)، مالی است که به نظر می‌رسد منبع «درآمدزایی» هیئت‌هاست وگرنه اخلاق هیچ بازیکن یا تیمی با این جریمه‌ها، تغییر نخواهد کرد.

**لزوم تدوین برنامه‌های نوین برای تخلیه هیجانات تماشاگران

جواد نوروزی، مدیر فوتبالی زنجان هم معتقد است: برای جلوگیری از هر کنش و واکنشی باید پیشگیری‌های لازم از سوی مسئولان ورزشی صورت گرفته و قطعا از حضور روانشناسان ورزشی نیز بهره برده شود.

نوروزی توجه به تشریفات قبل از برگزاری مسابقات را مهم دانسته و می‌گوید: اگر قبل از آغاز مسابقه، از موسیقی بهره برده شود، قطعا در ایجاد روحیه تماشاگران و ارتقای نشاط آن‌ها مثمرثمر خواهیم بود که در کاهش فشار عصبی و تخلیه هیجانات نقش بسزایی خواهد داشت.

این مدیر ورزشی با بیان اینکه اخلاق در ورزش باعث ترویج فرهنگ انسانیت شده و ادب و احترام را در جامعه بالا می‌برد، عنوان می‌کند: این اخلاق فقط مختص تیم ها و بازیکن های حرفه ای نیست و باید در سالن ورزشی نیز رعایت شود. چقدر زیباست که رقابت هایی که انجام میشود فقط برای برد نباشد و بعد از باخت هر یک ، هیچ کینه ایی بوجود نیاید و همگی از بازی انجام شده راضی باشند.

نوروزی معتقد است: هر ورزشکار، قهرمان، مربی و مدیر ورزشی باید آگاه باشد که تمام تلاش ها و کوشش ها در ورزش اهداف اجتماعی و فرهنگی را دنبال می کند و دلیل و بهانه تمام این تلاش ها توسعه اخلاق است. قهرمانی، پیروزی و برد تا جایی ارزشمند است که هدف اصلی ورزش یعنی « اغنای فرهنگی جامعه » را دنبال کند باشد که با تمهیدات مسئولان ورزشی شاهد حواشی خارج از عرف و نامتعارف در مسابقات فوتبال و سایر رشته‌های ورزشی نباشیم.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانلیگ برتر فوتبالورزش و جوانان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx10385


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»