کد خبر: 10421
1402/07/05 - 12:27


در گفت‌و‌گوی صدای زنجان با رزمندگان هشت سال دفاع مقدس مطرح شد؛

جنگ، گلایه، معیشت و دیگرهیچ

جانباز 70 درصد زنجانی: درست است دنیا برای من تاریک شده اما افتخار من این است مردم درآرامش و امنیت زندگی می‌کنند، از مسئولان گلایه داریم، شرایط موجود در شان مردم نیست/ سردارجنگ: کشورهم به لحاظ اقتصادی شرایط مناسبی ندارد و هم از نظرسیاسی شرایط بسته است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/سمیه محرمی: جنگِ ایران و عراق یا جنگِ هشت‌ساله که در ادبیات ایران جنگِ تحمیلی و دفاعِ مقدس و در منابع عربی و غربی جنگ اوّل خلیج نام گرفته است، طولانی‌ترین جنگ متعارف قرن بیستم میلادی و دوّمین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام بود که نزدیک به هشت سال به طول انجامید.

جنگ در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با حمله هوایی عراق به 10 فرودگاه و حمله نیروی زمینی عراق در تمام مرزها به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد این در حالی بود که از نظر مقامات عراقی شروع جنگ در ۱۳ شهریور ۱۳۵۹ و حملات توپخانه سنگین ایران به شهرهای خانقین و مندلی بود. سازمان ملل از شش روز پس از شروع جنگ (۶ مهرماه) قطعنامه‌هایی صادر می‌کرد، سازمان همکاری اسلامی و جنبش عدم تعهد و افراد و سازمان‌های دیگر ده‌ها پیشنهاد صلح ارائه دادند که همگی توسط عراق پذیرفته می‌شدند ولی مسئولان ایران اعلام می‌کردند که بدون برکناری و مجازات صدام حسین آتش‌بس ممکن نیست سرانجام یکسال پس از صدور آخرین قطعنامه سازمان ملل ایران آن را پذیرفتند و تداوم حکومت صدام حسین و تعیین متجاوز پسا آتش‌بس را نیز قبول کردند.

حال در چهل و اندی سالگی انقلاب اسلامی و با گذشت 35 سال از پایان هشت سال دفاع مقدس انتقادات زیادی نسبت به وضعیت مدیریت کشور و عدم پیروزی ایران در جنگ اقتصادی وجود دارد. شرایط معیشتی و اقتصادی مردم به حدی رسیده که بسیاری از رزمندگان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس نیز خواستار رسیدگی درست و مدیریت شرایط توسط دست‌اندرکاران ارشد کشور هستند.

از مسئولان گلایه داریم

نصیری جانباز 70 درصد جنگ تحمیلی در گفت‌و‌گو با صدای زنجان اظهار داشت: با آغاز جنگ تحمیلی در 31 شهریور 1359 توسط ارتش بعث عراق، بخشی از کشور تصرف شد.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس با اشاره به اینکه این ایام حساس‌ترین دوران و زمان کشور بود، عنوان کرد: در این ایام ارتش ازهم پاشیده شده بود و نیروهای نظامی در کشور به صورت قوی شکل نگرفته بودند و نیروهای مردمی هم هنوز شاکله درستی نداشتند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط موجود، رژیم بعث عراق فکر می‌کرد ایران را در عرض یک هفته تصرف می‌کند، بیان کرد: صدام نیز شعارها و سخنرانی‌های خود را تقریبا با این محوریت ارائه می‌داد.

نصیری خاطر نشان کرد: برای اینکه ایران سازماندهی خوبی نداشت دشمن فکر می‌کرد می‌تواند ایران را در زمان کوتاهی اشغال کند.

این جانباز زنجانی با اشاره به اینکه دشمن حتی تصور نمی‌کرد ما ملت ایران وفادار به نظام خود بوده و هم‌پای ولایت باشیم، گفت: امام بلافاصله دستور داد تمام مساجد به پایگاه‌های نظامی تبدیل شوند و همه مردم برای دفاع از کشور بسیج شدند.

وی با بیان اینکه در هشت سال دفاع مقدس پنج استان آذربایجان غربی، ایلام، کردستان کرمانشاه و خوزستان درگیر جنگ بودند، گفت: در ابتدای جنگ بخش زیادی از خاک خوزستان در تصرف دشمن بود و آبادان نیز در محاصره قرار داشت.

نصیری با اشاره به اینکه اوایل جنگ مشکلات و اختلافات داخلی در ایران زیاد بود، گفت: این در حالی بود که کشورهای مختلف منطقه و غرب در مسائل مالی و کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی عراق را یاری می‌کردند.

این رزمنده زنجانی با اشاره به اینکه با فرمان امام راحل جبهه پر از نیروهای مردمی شد، اضافه کرد: سرانجام جنگ این بود که با عقب‌نشینی دشمن حتی یک وجب از خاک کشور در اختیار عراق باقی نماند.

وی با اشاره به جانبازی خود گفت: درست است دنیا برای من تاریک شده اما افتخار من این است مردم درآرامش و امنیت زندگی می‌کنند.

نصیری در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد وضعیت مشعیت مردم عنوان کرد: از مسئولان گلایه داریم چرا که شان ملت وضعیت موجود نیست.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه این ملت با تمام توان از نظام حمایت کرده‌اند، گفت: مشکلات روزمره مردم باعث می‌شود زحمات رزمندگان و شهدا زیر سئوال برود که درست نیست.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان نباید اجازه دهند زحمات این افراد بیهوده هدر برود، گفت: از ما سئوال می‌شود شما که جانانه از مملکت دفاع کردید امروز مملکت چرا به این وضع افتاد؟ اما ما مقصر نیستیم افرادی مقصر هستند که تصمیم می‌گیرند و اجرا می‌کنند.

نصیری با بیان اینکه معیشت امروز مهم‌ترین مشکل مردم شده است، اضافه کرد: مردم از این جهت عصبانی هستند و بنده به آنها حق می‌دهم روزگار برای مردم سخت شده و این در شان ملت نیست.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس با اشاره به اینکه امروز روا نیست ملت برای هزینه روزمره زندگی خود با مشکلات دست و پنجه نرم کند، گفت: مردم این روزها به شدت با مشکلاتی چون معیشت و بیکاری درگیر هستند.

نصیری با اشاره به اینکه مردم از ما که همه چیز خود را فدای این نظام کردیم انتظار دارند، گفت: مسئولان باید تصمیم درست بگیرند تا مردم بیش از این در مضیقه نباشند.

وی با اشاره به اینکه مردم رزمندگان و جانبازان را صاحبان انقلاب می‌دانند اما گوش‌های شنوا ضعیف شده است، ادامه داد: این شرایط برای انقلاب مضر است چرا که قدر این ملت این نبود.

آرمان‌های هشت سال دفاع مقدس محقق نشده است

سردار مجید تقی‌لو رزمنده هشت سال دفاع مقدس استان زنجان نیز در این زمینه در گفت‌و‌گو با صدای زنجان اظهار کرد: آرمان‌هایی که به خاطر آن جوانان رفتند و شهید شدند محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه در کشور جریان فکری دیگری حاکم شده است، اضافه کرد: ولی اکنون شرایط کشور مثل گذشته نیست.

رزمنده هشت سال دفاع مقدس استان زنجان با اشاره به اینکه شرایطی ایجاد شده که برخی از آن سوءاستفاده کرده و کشور را به سمت این شرایط سوق داده اند، عنوان کرد: کشور ، هم به لحاظ اقتصادی شرایط مناسبی ندارد و هم از نظر سیاسی شرایط بسته است.

وی با اشاره به اینکه موضوعاتی که در حاشیه قرار دارد، به متن آورده شده است، اضافه کرد: بحث حجاب و غیره زیبنده این مردم نیست، اینکه با اجبار مردم را با حجاب کنیم شایسته مردم ایران نیست.

تقی‌لو با اشاره به اینکه این ملت نیاز به زور ندارند، گفت: در هشت سال دفاع مقدس همه مردم به نوعی نقش داشتند و از لحاظ مالی، فکری و حضور رزمندگان در این جنگ مشارکت داشتند.

رزمنده هشت سال دفاع مقدس استان زنجان با اشاره به اینکه چطور آن زمان ملت الهی بودند اما هم اکنون آن گونه نیستند، گفت: چرا امروز به زور می‌خواهیم آنها را برای حضور در مسیر خود راضی کنیم؟

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط پیش آمده برای کشور باید شک کنیم چرا که ملت همان ملت است و همان فداکاری را دارند، افزود: این عدم همراهی به این دلیل است که مسائلی در کار بوده و شرایط برخلاف آرمان‌ها است.

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمعیشتدفاع مقدسمشکلات اقتصادی
sedayezanjannews.ir/nx10421


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»