کد خبر: 10504
1402/07/17 - 8:32


یک نویسنده کودک و نوجوان؛

نوشتن در حوزه کودکان آسان نیست!

فاطمه قشمی: دغدغه والدین و نسل امروز در مواجه با کتاب و کتابخوانی تغییر کرده است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / زهره میرعیسی‌خانی: یک نویسنده کودک و نوجوان اظهار کرد: گاهی نویسندگان تصور می‌کنند با داشتن زبان کودکانه می‌شود مفاهیم بزرگسالانه را در یک داستان گنجاند که اشتباه و ظلم بزرگی در حق کودکان است. برخی عقیده دارند که ادبیات کودک و نوجوان باید جنبه سرگرمی داشته باشد و برخی نیز معتقد هستند ادبیات این حوزه باید جنبه آموزشی و تربیتی زیادی داشته باشد ولی اگر داستان‌های خارجی را نیز مشاهده کنیم، مشخص می‌شود که کارهای خارجی نیز نوعی پیام به همراه دارد، بنابراین با زبان قصه به صورت غیرمستقیم می‌توان به کودکان آموزش داد.

«فاطمه قشمی» نویسنده کودک و نوجوان زنجانی، است. او  متولد سال 64 است و دارای مدرک مهندسی کامپیوتر! سالیان سال است که به عنوان مربی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در حال فعالیت است. چندین و چند کتاب در حیطه کودک و نوجوان دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: «وقتی همه بیدار بودیم»، «لاکپشت‌های تخته سلیمان»،«سیب‌های حبیب»، «نذری»، « یک راز سخت».

او تاکنون توانسته است در چندین و چند جشنواره استانی و کشوری بدرخشد و مقام‌آوری کند. از او چندین کتاب در حوزه کودک و نوجوان توسط ناشرین مختلف به چاپ رسیده است.

**با کلاس‌های کانون پرورش فکری  کودک و نوجوان وارد حوزه ادبیات شدم

«قشمی» در گفت‌و‌گو با صدای زنجان در پاسخ به سئوال اینکه «چطور به وادی ادبیات ورود کردید؟» گفت: از سال 83 وارد کارگاه‌های داستانی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان زنجان شدم و در سال 84 نیز مسیر حرفه‌ای داستان نویسی را دنبال کردم.

وی ادامه داد: از سال 89 به عنوان مربی در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان مشغول به فعالیت شدم. از این زمان چون احساس نزدیکی با دنیای کودکان داشتم، تصمیم به نوشتن در حوزه کودکان کردم.

این نویسنده در مورد روند کاری خود به صدای زنجان توضیح داد: سال 94 رمان نوجوان «وقتی همه بیداریم» را به چاپ رساندم و سپس چند کار کودک انجام دادم که شامل «لاکپشت‌های تخته سلیمان» بود که به گروه سنی سال آخر دبستان می‌خورد و سپس کار «سیب‌های حبیب» را نوشتم که  مختص گروه سنی دوره راهنمایی است.

 قشمی در پاسخ به سئوالی در رابطه با «وضعیت ادبیات کودک در سطح کشور» گفت: ادبیات کودک وضعیت مناسبی در سطح کشور دارد، اما متاسفانه تعداد نویسندگان فعال در این زمینه محدود است. همچنین در میان کارهای خوبی که در حیطه کودک وجود دارد،  کارهای بازاری به چشم می‌آید که چندان مناسب کودکان نیست.

**خانواده‌ها دغدغه انتخاب کتاب مناسب ندارند

این نویسنده در این رابطه ادامه داد: متاسفانه خانواده‌ها دغدغه انتخاب کتاب مناسب ندارند؛ بلکه آن‌ها بیشتر به دنبال این هستند که کودکانشان کتاب بخوانند. برخی از کتاب‌ها مضمون و محتوای جالب و متناسبی ندارند و حتی به لحاظ هنری هم چندان مناسب کودکان نیستند. با این وجود هستند نویسندگان فعالی که کارهای درخشانی در حیطه کودک و نوجوان عرضه می‌کنند.

وی با اشاره به برخی از نویسندگان فعال حیطه کودک افزود: برخی از نویسندگان فعال در حیطه ادبیات کودک و نوجوان که کارهای درخشانی دارند مانند «جمال الدین اکرمی»، «فرهاد حسن زاده» و «آتوسا صالحی» و «سرور قطبی» هستند  که شاید کمتر شناختی بر روی آثار آنها باشد.

**«تصویرگری کتاب کودک» در خوانش و فروش کار بسیار تاثیرگذار است

قشمی بر لزوم توجه به تصویرگری در کتاب‌های کودکان اشاره کرد و افزود: «تصویرگری کتاب کودک» در خوانش و فروش کار بسیار تاثیرگذار است و این موضوع باعث تخیل آنها می‌شود و بار اصلی داستان بر دوش تصویر است ولی به لحاظ تصویرگری هم کارهای خوبی در سطح استان اتفاق افتاده است .

به گفته این نویسنده؛ بسیاری از تصویرگران کتاب کودک در کشور جوایز خوبی در سطح بین‌الملل دارند و شاید کمتر شناختی از این هنرمندان باشد. قطعا تصویرگری در جذب مخاطب حرف اول را می‌زند و کودکان به تصویر گرایش بیشتری دارند.

وی در معرفی کتاب‌های خود، گفت: کتاب « نذری» زندگینامه یکی از شهدای استان است که  ویژه کودکان نگاشته شده است و «یک راز سخت» نیز به ماجرای کودکی می‌پردازد که عمویش در میدان جنگ حضور داشته است و به واسطه شهادت یکی از دوستانش عموی پسر او شده است و کودک در مواجه با درک رابطه عمویش با کودک آن را همچون راز نگهداشته است. این کتاب‌ها که بنده با کانون پرورش فکری کودک و نوجوان چاپ کردم؛ هر دو داستان به زندگی و روایت زندگی شهدا و مواجه نسل امروز با آنها می‌پردازد.

**دغدغه والدین و نسل امروز در مواجه با کتاب و کتابخوانی تغییر کرده است

قشمی با بیان اینکه دغدغه والدین و نسل امروز در مواجه با کتاب و کتابخوانی تغییر کرده است، افزود: والدین بیشتر فرزندان خود را به سمت خوانش کتب درسی سوق می‌دهند و این موجب شده است که کودکان حتی از دوران ابتدایی به سمت  خواندن کتب درسی حرکت کنند و مطالعه کتب متفرقه در برنامه روزانه آنها قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه باید کودکان و نوجوان را به سمت خوانش کتاب سوق داد، اظهار کرد: برای افزایش گرایش کودکان به سمت ادبیات و نوشتن، خوانش کتب و حتی پرورش حواس پنجگانه در دل طبیعت در این زمینه کمک کننده است. ضمن اینکه والدین نباید به نوشته‌های کودکان خود به دید منطقی نگاه کنند و توقع داشته باشند نوشته‌های آنها منطقی باشد؛ چرا که در این صورت استعداد آن‌ها را برای نوشتن سرکوب کرده و مانع از بروز خلاقیت در نوشتن آن‌ها می‌شوند.

**نوشتن در حوزه کودکان آسان نیست

وی افزود: شاید به نظر برسد نویسندگی در حوزه کودک و نوجوان ساده و یک کار معمولی یا همانند نوشتن در حوزه بزرگسال باشد اما این‌گونه نیست و نوشتن در این حوزه بسیار سخت است. نویسندگی در حوزه کودک و نوجوان نیاز به شناخت دنیای کودکان، مراحل رشد کودک، افکار کودکان، احساسات و دنیای کودکان دارد.

این نویسنده زنجانی با بیان اینکه گاهی نویسندگان تصور می‌کنند با داشتن زبان کودکانه می‌شود مفاهیم بزرگسالانه را در یک داستان گنجاند که اشتباه و ظلم بزرگی در حق کودکان است، تصریح کرد: برخی عقیده دارند که ادبیات کودک و نوجوان باید جنبه سرگرمی داشته باشد و برخی نیز معتقد هستند ادبیات این حوزه باید جنبه آموزشی و تربیتی زیادی داشته باشد ولی اگر داستان‌های خارجی را نیز مشاهده کنیم، مشخص می‌شود که کارهای خارجی نیز نوعی پیام به همراه دارد، بنابراین با زبان قصه به صورت غیرمستقیم می‌توان به کودکان آموزش داد.

**قصه‌ها، امروزه جنبه درمانی نیز یافته‌ است

قشمی با بیان اینکه قصه‌ها، امروزه جنبه درمانی نیز یافته‌ و خیلی از ترس‌های کودکان را می‌توان با قصه درمان کرد، ادامه داد: کودکان و نوجوانانی که گرایش به کتاب و کتابخوانی دارند نگاه بازتری نسبت به دیگران دارند و تجربه‌ای کسب می‌کنند که سایر کودکان از آن محروم هستند و در نوجوانی در مواجهه با مشکلاتی همچون مرگ عزیزان و ... برخوردهای معقول‌تری دارند. همچنین در حال حاضر کودکان و نوجوانان بسیار محدودتر شده‌اند و تصمیمات‌شان باید بر اساس نظر خانواده باشد و استقلال تا قبل از ۲۰ سالگی برای کودکان و نوجوانان یک رویا است که خانواده‌های کمی هستند که به استقلال کودک کمک کنند.

نویسنده کتاب «سیب‌های حبیب» درباره وضعیت نویسندگی حوزه کودک و نوجوان در استان، عنوان کرد: وضعت نویسندگی حوزه کودک و نوجوان در استان به عوامل زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال، معمولاً کتاب‌هایی که در شهرستان چاپ می‌شود خیلی دیده نمی‌شود، پس نویسندگان باید با ناشران پایتخت بیشتر ارتباط بگیرند که این ارتباط کمی محدود است و دچار مشکل در این حوزه هستیم. همچنین برخی از ارگان‌ها با هدف خاصی مثل آموزش کتاب چاپ‌ می‌کنند و در حال حاضر فعال‌ترین بخشی که در استان برای کودک و نوجوان کار می‌کند بنیاد حفط آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان است که کارهایی را با هدف شناساندن فرهنگ و زندگی شهدا به بچه‌ها انجام می‌دهد.

این نویسنده زنجانی با بیان اینکه در کل وضعیت استان در حوزه نویسندگی کودک و نوجوان چندان مساعد نیست و نویسندگان باید سعی کنند پلی را به سمت ناشران پایتخت بزنند، گفت: نوشتن دنیای زیبایی است که سختی‌های خود را دارد و کسانی که دوست دارند وارد این حوزه شوند باید تلاش زیادی داشته‌ باشند. همچنین اگر یک جست‌وجو در اینترنت داشته و کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان را ببینیم، مشاهده می‌کنیم که بیشتر بازار با کتاب‌های ترجمه پر شده، البته در این چند سال کتاب‌های ایرانی نیز منتشر می‌شود.

انتهای پیام

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانفاطمه قشمیکتاب کودکآموزش
sedayezanjannews.ir/nx10504


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»