کد خبر: 10631
1402/08/03 - 11:46


نمایی از ناگفته های جنگ!

یوسف ناصر

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سریال «لشکر ۳۱ عاشورا» که پیشتر فیلم آن با عنوان «موقعیت مهدی» پخش شده بود به اتمام رسید. سریالی که نگاه تازه ای به جنگ ۸ساله ایران و عراق پیش روی بیننده باز می کند. جدای از نگاه این سریال به زندگی شهید مهدی باکری، صحنه های درگیری و جنگ این سریال برای بیننده تازگی داشت و اینکه برخی عملیات های ایران در طول جنگ که با عنوان «عملیات غرور آفرین» تبلیغ شده، آنگونه نبوده است!

در قسمت پایانی این سریال که عملیات بدر و شهادت سرداران سپاه، باکری، رستمخانی، احدی و ... را روایت می کند سوالاتی را در ذهن بیننده ایجاد می کند: ۱. همواره در آغاز جنگ و اشغال خاک ایران توسط عراق چنین القا می شده که عدم همکاری و ارسال نیرو و مهمات توسط ابوالحسن بنی صدر به عنوان فرمانده کل قوا عامل شکست های سنگین ایران و اشغال برخی شهرهای مرزی توسط عراق بوده است.

در سریال «لشکر ۳۱ عاشورا» عملیات بدر که در سال ۱۳۶۳ انجام می گیرد با همین مشکل و عدم رسیدن نیرو و تجهیزات به لشکر ۳۱ مواجه هستیم در حالی که چند سالی است بنی صدر ایران را ترک کرده و مسولیتی در جنگ ندارد. چرا تاکنون به علل شکست سنگین ایران در عملیات بدر اشاره ای نمی شود؟

 ۲. در سکانسی از این سریال نیروهای ایرانی در عملیات بدر در حال فرار و عقب نشینی هستند و یکی از فرماندهان عملیات به دستور مافوق جلوی آنان می ایستد تا مانع فرار و عقب نشینی آنان شود که موفق نمی شود. نشان دادن این صحنه ها برای بیننده شوک برانگیز است و نشان از شجاعت «هادی حجازی فر» به عنوان کارگردان این سریال دارد.

۳. در صحنه های پایانی سریال و گفتگوی مهدی باکری با یکی از رزمندگان مهدی به رزمنده بسیجی می گوید «حمید باکری» را در عملیات خیبر دیده بوده یا نه که آن رزمنده می گوید از دور چند باری دیده بوده. مهدی باکری می گوید «الان اگر حمید زنده بود اینجا تنها نمی ماندیم». یعنی فرمانده لشکر چنان بی مهری از فرماندهان بالاتر خود در عملیات و عدم پشتیبانی از نیروهایش دیده که برادر خود را جوانمرد تر از آنان می داند

خلاصه اینکه بعد ۳۵ سال از پایان جنگ، ابعاد تازه ای از آن برای مردم بازگو می شود و این سوال را در ذهن بیننده ایجاد می کند که آیا روزی پرونده کسانی که با ندانم کاری خود، فرزندان مردم را گوشت جلوی گلوله کردند باز خواهد شد و عاملان شهادت فرزندان این مملکت بازخواست و محاکمه خواهند شد؟ از ایام دور بازخواست و محاکمه عاملان شکست در جنگ ها امری مرسوم بوده و هست و تاریخ محاکمه نظامی و اعدام های صحرایی زیادی را در حافظه خود دارد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاننمایی از ناگفته های جنگلشکر ۳۱ عاشورایوسف ناصر
sedayezanjannews.ir/nx10631


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»