کد خبر: 10653
1402/08/07 - 8:42


صدای زنجان از آغاز به کار دومین جشنواره دو سالانه شعر منزوی گزارش می‌دهد؛

گام‌هایی برای ثبات یک جشنواره

دبیر علمی دومین جشنواره دوسالانه غزل منزوی: هدف دومین جشنواره دو سالانه غزل منزوی ماندگار کردن و ثبات این جشنواره است، گام‌های بعدی این جشنواره در جهت رشد و اعتلای این جشنواره خواهد بود.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی خانی : اولین دوره جشنواره دوسالانه غزل منزوی در 28 دی‌ماه 1400 برگزیدگان خود را شناخت و دور دوم این جشنواره چند روز گذشته فراخوان خود را داد تا بار دیگر؛ زنجان محلی برای گردهمایی شاعران و منزوی دوستان عرصه ادبیات باشد.

اگرچه دور اول این جشنواره پس از کش‌وقوس‌های فراوان به نقطه پایانی خود رسید، اما با این ‌وجود به پایان رسیدن این جشنواره و فراخوان دادن دوباره آن، نویدی برای ادامه‌دار بودن این جشنواره و به ثبات رسیدن آن است. جشنواره‌ای که می‌تواند برندی برای شهر زنجان به‌عنوان شهر شعر و غزل باشد.

 با این ‌وجود باید دید که مسئولان امر چه اقداماتی در جهت رشد و اعتلای این جشنواره انجام خواهند داد و چه برنامه‌هایی برای این موضوع دارند. موضوعی که قربان ولیئی دبیر علمی این جشنواره در مورد آن اذعان می‌کند که در این دوره تنها به دنبال به ثبات رساندن و ادامه‌دار بودن جشنواره منزوی هستیم اما قدم‌های بعدی خود را در جهت رشد و اعتلای این جشنواره خواهیم برداشت.

با این‌ وجود در روزهای گذشته، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از انتشار فراخوان دومین دوسالانه جایزه ملی غزل «حسین منزوی» خبر داد و گفت: این رویداد برای پاسداشت شعر به‌عنوان ثروت ملی با هدف کشف استعدادهای برتر و ترسیم چشم‌انداز برای این هنر والا برگزار می‌شود.


دومین دوره جشنواره دو سالانه غزل منزوی در جهت الگوسازی، شناسایی و معرفی آثار برتر فرهنگی در حوزه غزل برگزار می‌شود

امراله حسنی؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان زنجان در این زمینه با بیان اینکه دوسالانه جایزه غزل «حسین منزوی» در راستای اهداف، وظایف و سیاست‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ریزی‌شده است، افزود: امسال دومین دوره این رویداد ملی در زنجان برای الگوسازی، شناسایی و معرفی آثار برتر فرهنگی در حوزه غزل برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: بخش‌های دومین جایزه ملی غزل حسین منزوی شامل غزل فارسی در قالب تک اثر، غزل ترکی تک اثر و مجموعه غزل (کتاب) است که تاریخ انتشار آثار از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ باشد و بخش پژوهش، مقاله، کتاب و پایان‌نامه را نیز شامل می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: بخش‌های جایزه این رویداد هم شامل بخش اصلی «آزاد» و بخش ویژه «خانواده و هویت ایرانی» است.

حسنی به شرایط پذیرش آثار اشاره کرد و افزود: آثار مورد پذیرش دبیرخانه الزاماً غزل است و کتاب‌های ارسالی باید دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.
وی تصریح کرد: در بخش تک اثر هر شرکت‌کننده مجاز به ارسال حداکثر پنج اثر است و در بخش پژوهش، آثار مرتبط با نقد و بررسی غزل حسین منزوی (چاپ‌شده یا آماده چاپ) بدون محدودیت زمانی پذیرفته می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه مهلت ارسال آثار به دومین دوسالانه جایزه ملی غزل «حسین منزوی» دهم آذرماه سال‌جاری است، گفت: جوایز بخش کتاب (مجموعه غزل، کتب پژوهشی، پایان‌نامه و مقاله) شامل برگزیده اول مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال، برگزیده دوم مبلغ ۷۰ میلیون ریال، برگزیده سوم مبلغ ۵۰ میلیون ریال و شایسته تقدیر ۲۰ میلیون ریال تعیین‌شده است.

وی ادامه داد: همچنین جوایز بخش تک اثر نیز شامل برگزیده اول مبلغ ۸۰ میلیون ریال، برگزیده دوم مبلغ ۶۰ میلیون ریال، برگزیده سوم مبلغ ۴۰ میلیون ریال و شایسته تقدیر ۲۰ میلیون ریال تعیین شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: در بخش ویژه نیز هیات داوران به سه اثر برگزیده مبلغ ۵۰ میلیون ریال اهدا خواهند کرد.

به گفته این مسئول، علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به نشانی دبیرخانه به آدرس زنجان، خیابان امام خمینی (ره)، میدان استقلال، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، معاونت فرهنگی ارسال و یا در سایت www.festivalzanjan.ir بارگذاری کنند.

 گفتنی است که دبیر علمی این دوره از جشنواره، «قربان ولیئی» و دبیر اجرایی آن نیز «منصور کلامی» است.



در جهت ثبات و ماندگار کردن دو سالانه غزل منزوی حرکت می‌کنیم

«قربان ولیئی»، دبیر علمی جشنواره دومین دوسالانه غزل منزوی نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به شروع به کار این جشنواره، در پاسخ به سئوال صدای زنجان مبنی بر اینکه «این دومین دوره جشنواره دوسالانه غزل منزوی است، برنامه خاصی برای این دوره از جشنواره دوسالانه غزل منزوی دارید؟»، اظهار کرد: هر آنچه مربوط به این جشنواره بوده در فراخوان جشنواره قید شده است. تنها یک بخش «خانواده و هویت» به این جشنواره اضافه‌شده است که به دلیل اهمیتی که خانواده و هویت ایرانی و اسلامی در ساختار جهان دارد، نسبت به این موضوع برای این جشنواره اقدام شده ولی برنامه‌های معمول این دوره از جشنواره نیز مشابه سال گذشته در سه بخش کتاب مجموعه غزل و پایان‌نامه‌های مرتبط با غزل و خود غزل است که در فراخوان این دوره از جشنواره نیز آمده است.

 وی در پاسخ به سئوال دیگری از صدای زنجان مبنی بر اینکه «برخی عنوان می‌کنند که تعداد جوایز در این دوره از جشنواره افزایش‌یافته است ول این موضوع از کیفیت و آن اعتباری که شاید جشنواره‌های بزرگ دارد می‌کاهد، نظر شما چیست؟» اظهار کرد: به اعتقاد من این موضوع را نباید به این شکل نگریست چرا که در جشنواره آثار امتیازدهی می‌شوند و اگر امتیاز اثری به این میزان نرسد که در رتبه خاصی قرار گیرد، کسی نمی‌تواند آن رتبه را در نظر بگیرد. در حقیقت ما ممکن است رتبه اول و یا رتبه دومی نداشته باشیم ولی رتبه سوم و یا پنجمی داشته باشیم. اینکه ما تنها یک اثر را شایسته تقدیر بدانیم درست نیست و این موضوع در فراخوان دو سال گذشته لحاظ نشده بود.

به گفته این مسئول، این موضوع (انتخاب پنج منتخب در هر بخش) به نفع جامعه شعری است و برگزیده شدن نیز منوط به این است که آثاری ارسال شود که امتیاز بیاورند و این‌طور نیست که هر اثری را بتوان در رتبه اول قرار داد.

دبیر علمی دومین دوره جشنواره دوسالانه غزل منزوی افزود: هدف دومین جشنواره دو سالانه غزل منزوی ماندگار کردن و ثبات این جشنواره است. گام‌های بعدی این جشنواره در جهت رشد و اعتلای این جشنواره خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه «چه برنامه‌ای برای ارتقا و رشد جشنواره در طی دوره‌های آینده دارید؟» گفت: این جشنواره اساسنامه خود را دارد و برنامه‌هایی که در جهت رشد و اعتلای این جشنواره صورت می‌گیرد براساس این اساسنامه انجام خواهد گرفت و اینکه این جشنواره یک گام جلوتر از دوره‌های قبلی خود باشد به بعد تبلیغی و مشارکت بیشتر شاعران و دریافت بیشتر آثار برمی‌گردد که در این زمینه باید اطلاع‌رسانی‌ها را افزایش داد تا مخاطبین بیشتری در جشنواره حضور پیدا کنند.

وی افزود: این جشنواره اکنون به دنبال این است که هویت و ثبات پیدا کند و ما در این دوره در تلاش هستیم که این جشنواره را به یک ثبات برسانیم تا در سال‌های آتی و دوره‌های بعدی گام‌هایی در جهت کیفیت‌بخشی و رشد و اعتلای آن برداریم. در حقیقت به اعتقاد بنده گسترش کار در گام‌های بعدی باید اتفاق بیفتد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانحسن منزوی
sedayezanjannews.ir/nx10653


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»