کد خبر: 10735
1402/08/22 - 9:33


صدای زنجان از وضعیت نامناسب خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان گزارش می‌دهد؛

خوابگاه‌های پرحاشیه

دانشجویان: وضعیت خوابگاه‌‌ها و غذاهای دانشگاه علوم پزشکی نامناسب است/ یک فعال دانشجویی: نمی‌توان خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی را، خوابگاه اطلاق کرد/ یک مسئول در دانشگاه علوم پزشکی زنجان: دانشگاه هیچ تعهدی در زمینه تامین خوابگاه برای دانشجویان ندارد.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی خانی: علی‌رغم گله برخی از دانشجویان نسبت به وضعیت نامناسب خوابگاه‌های دانشجویی برخی از مسئولان دانشگاهی عنوان می‌کنند که دانشگاه علوم پزشکی استان هیچ تعهدی در قبال تامین خوابگاه برای دانشجویان ندارد و دانشجویان با آگاهی نسبت به این موضوع انتخاب رشته کرده و دانشگاه علوم پزشکی زنجان را برای تحصیل انتخاب می‌کنند.

سال گذشته بود که «حسن بختیاری»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از خرید یک واحد خوابگاه توسط دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان خبر داد و گفت برای خرید این خوابگاه ۵۳ میلیارد تومان وام اخذ شده‌ است.

وی مسئله خوابگاه‌های پراکنده با ظرفیت کم را یکی از مشکلات دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان دانست و عنوان کرد که باید در راستای بهبود شرایط و ایجاد خوابگاه‌های استاندارد گام برداریم و پیگیر این مسئله هستیم.

بختیاری با بیان اینکه علی‌رغم اینکه هنوز بودجه‌ای برای خرید خوابگاه جدید نگرفته‌ایم، گفت: خوابگاهی که پیگیر آن هستیم امکانات رفاهی در حد وسع دانشگاه شامل سالن‌های مطالعه، ورزش و نمازخانه خواهد داشت‌.

او همچنین در رابطه با مشکلات حوزه تغذیه این دانشگاه، تصریح کرد: طی بازدیدی که از دو خوابگاه دخترانه و پسرانه داشتم، کیفیت غذا نامناسب بود که به دلیل بدهی دانشگاه علوم پزشکی زنجان به فروشگاه‌های مواد غذایی و افزایش قیمت موادغذایی این موضوع اتفاق افتاد که با تزریق پول به دانشگاه، کیفیت غذا افزایش پیدا کرده است.

این در حالی است که از سال گذشته که تا امروز هنوز کوچک‌ترین اتفاقی برای بهبود وضعیت دانشجویان نیفتاده است.

 مسئله‌ای که به گفته کارشناسان می‌تواند مشکلات جدی سلامتی و گوارشی برای دانشجویان در طی سال‌های تحصیل ایجاد کند. متاسفانه عدم توجه به تغذیه در خوابگاه‌ها دانشجویان را با چالش‌های جدی در طی تحصیل و حتی سال‌های پس از آن ایجاد کرده و سلامت دانشجویان را به خطر می‌اندازد.


وضعیت خوابگاه‌های خودگردان دانشجویی مناسب نیست

 در این زمینه یکی از دانشجویان که نخواست نامی از او در این گزارش آورده شود در گفت‌و‌گو با صدای زنجان گفت: ما ساکن یکی از خوابگاه‌های خودگردان (خوابگاه توحید) هستیم. این خوابگاه وضعیت بسیار نامناسبی دارد.

 وی ادامه داد: نزدیک 9 میلیون تومان برای یک ترم از دانشجو دریافت می‌‌شود منتهی مراتب کیفیت فضای خوابگاه‌ها بسیار پایین است. در هر اتاق بین 4 تا 8 دانشجو اسکان دارند. فضا بسیار نامناسب و بدون تهویه است. حتی پنجره‌ها پرده ندارند و برای اینکه نور وارد اتاق نشود، شیشه‌ها را طوری رنگ‌آمیزی کردند که انگار زندان است.

به گفته این دانشجو، سئوال اینجاست که با این تعداد دانشجو و این فضای کم واقعا امکان این وجود دارد که دانشجو بدون دغدغه در این فضا زندگی کند و حتی درس بخواند؟ مشكل بسيار مهمي‌كه بيشتر ساكنان خوابگاه با آن دست به گريبان‌اند، مشكل فضا است. كمبود‌ فضاي اختصاصي براي هر نفر از يك طرف و فرسوده و قديمي‌‌بودن فضا از سوي ديگر، مسائل مهمي ‌هستند كه دانشجويان در خصوص ساختمان خوابگاه به آن اشاره مي‌كنند.

وی افزود: تشک‌های اسفنجی و درب و داغون هستند. لباس‌هایی که شسته میشوند را حتی نمی‌دانیم کجا پهن کنیم. با تمام این اوصاف حتی یه اتاق مطالعه هم برای ایام امتحانات نیست.

این دانشجو خاطرنشان کرد: قطعا مسئولان هم از اوضاع این خوابگاه اطلاع دارند. سوالم از مسئولان این است که آیا خود حاضر هستند تا فرزندان خود را به چنین خوابگاه‌هایی برای زندگی بفرستند؟


کیفیت نامطلوب غذاها باعث می‌شود که برخی از دانشجویان حتی غذا رزرو نکنند

یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه وضعیت خوابگاه‌های دولتی دانشگاه علوم‌پزشکی تفاوتی با خوابگاه‎های خودگردان ندارد و از لحاظ وضعیت نامناسب مشابه خوابگاه‌های خودگردان است، گفت: متاسفانه موضوعی که بیشتر از خوابگاه‌ دانشجویان را اذیت می‌کند غذاها بی‌کیفیت دانشگاه است. متاسفانه شاهد هستیم که وعده‌های غذایی بسیار نامناسب هستند. سالاد و سبزی و یا حتی میوه درهیچ یک از وعده‌های غذایی گنجانده نمی‌شود. حتی در سال‌های گذشته برخی از مواد غذایی که به صورت خام در دسترس دانشجو قرار می‌گرفت، به گونه‌ای بود که چند نفر باید وعده غذایی خود را در کنار هم قرار دهند تا بتوانند یک وعده غذا را تهیه کنند و بخورند.

این دانشجو با اشاره به کیفیت بد غذا در خوابگاه‌ها نیز افزود  برخی از دوستان به سبب کیفیت بد غذا اصلاً غذایی رزرو نمی‌کنند و چون فرصت پخت غذا نیز ندارند مدت‌ها گرسنگی می‌کشند که این معضل درازمدت باعث آسیب به ‌سلامت دانشجویان خواهد شد.

 این دانشجو با بیان اینکه طبيعي است زندگي با كمبود امكانات اوليه‌اي چون غذاي مناسب، فضاي مناسب و امكانات تحصيلي به اختلاف‌هاي موجود در ميان دانشجوها دامن مي‌زند، اظهار کرد: افرادي كه در يك اتاق زندگي مي‌كنند، در بسياري از موارد از وسايل و لوازم شخصي يكديگر استفاده مي‌كنند. بسياري از اين مسائل به اجبار پذيرفته مي‌شود. وقتی امکانات فراهم نیست، افراد ناچار به کنار آمدن با هم هستند.

وی که نخواست نامی از او در این گزارش آورده شود، خاطرنشان کرد: در حالي كه توقع مي‌رود در يك خوابگاه استاندارد رايانه و امكان استفاده از اينترنت وجود داشته باشد، بسياري از خوابگاه‌ها حتي يك كتابخانه كوچك يا اتاق مطالعه هم ندارند و از دانشجوها انتظار مي‌رود به امكانات موجود در دانشگاه‌شان بسنده كنند.


 هیچ کدام از خوابگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی را نمی‌توان خوابگاه اطلاق کرد

در این زمینه اما یک فعال دانشجویی که نام او در نزد صدای زنجان محفوظ است، به صدای زنجان گفت: دانشگاه علوم‌پزشکی تعهدی در زمینه تامین خوابگاه ندارد اما به لحاظ حقوقی به هر حال باید تامین‌کننده خوابگاه برای دانشجویان باشد.

 وی ادامه داد: در حال حاضر، این دانشگاه نزدیک 20 خوابگاه در سطح استان دارد که 12 مورد آن به صورت کامل در اختیار دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان و مابقی به صورت خودگردان و به صورت مشترک در اختیار دانشگاه آزاد و دانشگاه علوم پزشکی زنجان است.

 به گفته این فعال دانشجویی، نمی‌توان به خوابگاه‌های در اختیار علوم پزشکی اسم خوابگاه گذاشت، چرا که امکاناتی که در این مکان‌ها وجود دارد بسیار ناچیز است و حتی معیارها و استانداردهایی که برای یک خوابگاه باید وجود داشته باشد در آن رعایت نشده است.

 وی افزود: مسئله دیگری که در این زمینه مشکل‌آفرین بوده، پراکنده بودن این خوابگاه‌ها در سطح شهر است که خود ایراد است! به هر حال پیگیر این مسائل هستیم و براساس اطلاعات بنده رایزنی‌هایی در این زمینه شده است تا یک سری ساختمان‌های این دانشگاه واگذار شود و در ازای آن به دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان خوابگاه‌هایی تحویل داده شود. از سوی دیگر بنا است تا چند ماه دیگر یک خوابگاه در خیابان دلجویی تحویل دانشجویان پسر شود که با اختصاص این خوابگاه دو خوابگاه پر ایراد دانشگاه علوم پزشکی حذف و یک جایگزین نوساز ارائه می‌شود.

 وی با بیان اینکه مسئله این است که این مشکل تنها در سطح استان وجود ندارد و همه استان‌ها با مسئله نامناسب بودن خوابگاه‌های دانشجویی درگیر هستند، گفت: گفته می‌شود که زنجان هم از لحاظ کیفیت و هم لحاظ تعداد خوابگاه‌هایی که به دانشجویان اختصاص پیدا می‌کند از 80 درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وضعیت بهتری دارد منتهی با این وجود مشکلات در این زمینه زیاد است و باید خوابگاه‌هایی برای مجردان و متاهلان در نظر گرفته شود، آن هم خوابگاه‌هایی که استانداردهای لازم در آن لحاظ شده باشد نه اینکه فقط اقامتگاهی برای ماندن دانشجویان باشد.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه مشکلی که در زمینه تغذیه دانشجویان وجود دارد به جهت این است که دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان برخلاف سایر دانشگاه‌های سراسر کشور خود معاونت فرهنگی نظارت مستقیم بر تغذیه دانشجویان را برعهده دارد و با هیچ پیمانکاری در این زمینه قرارداد ندارند، اظهار کرد: در این خصوص صرفا یک سری از مسئولان به عنوان کارپرداز درآمدند و موارد اداری را دنبال می‌کنند تا معاونت فرهنگی خود غذا را توزیع کند و این یکی از گره‌های موجود در زمینه کیفیت غذا همین امر است. در حقیقت باید توزیع غذا را به یک کارپرداز بسپاریم که مطالبات‌ را پیگیری کنیم چرا که معاونت فرهنگی هم در آن زمان همسو با دانشجویان خواهد بود.

وی افزود: نارضایتی دانشجویان احتمالا به چند هفته پیش مربوط باشد، چرا که در روزهای ابتدایی سال تحصیلی هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ کیفیت غذای دانشگاه شرایط نامساعدی داشت، اما در حال حاضر این مشکل تا حدودی حل شده است و وضعیت به مراتب بهتر است.


دانشگاه هیچ تعهدی در زمینه تامین خوابگاه برای دانشجویان ندارد

در این زمینه یکی از مسئولان دانشگاهی در پاسخ به سئوال صدای زنجان در خصوص وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی تنها به گفتن این جمله بسنده کرد که در دفترچه انتخاب رشته هر سال این موضوع عنوان می‌شود که دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان فاقد خوابگاه بوده و دانشگاه هیچ تعهدی در قبال تامین خوابگاه بر عهده ندارد و دانشجویان با آگاهی به این موضوع در زمینه انتخاب رشته خود اقدام می‌کنند. با این وجود دانشگاه علوم‌پزشکی تمام تلاش خود را در جهت فراهم کردن موقعیتی به مراتب بهتر برای اسکان دانشجویان به کار می‌گیرد.

اما پیگیری‌های صدای زنجان از سیده صفیه موسوی، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در این زمینه تا زمان نگارش این گزارش میسر نشد و سئوالات صدای زنجان در مورد کم و کیف وضعیت خوابگاه ها که به روابط عمومی دانشگاه جهت پاسخگویی ارسال شده بود بی‌پاسخ ماند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانخوابگاه دانشجوییدانشگاه علوم پزشکیاعتراض
sedayezanjannews.ir/nx10735


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»