کد خبر: 9330
1401/09/20 - 11:33


صدای زنجان موضوع کمبود خوابگاه در دانشگاه علوم پزشکی را پیگیری می‌کند؛

دانشجویان در نمازخانه می‌خوابند

دانشجویان: کمبود خوابگاه دولتی و عدم رعایت بهداشت در این خوابگاه‌ها از مشکلات عمده این دانشگاه هست./ تعدادی دانشجو از آغاز سال تحصیلی در نمازخانه ساکن هستند/ رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان: به دنبال ارتقای کیفیت خوابگاه‌ها هستیم/ ۵۳میلیارد تومان وام برای احداث خوابگاه اخذ کرده‌ایم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- زهره میرعیسی‌ خانی/ دانشگاه علوم پزشکی زنجان با مشکل تأمین خوابگاه برای دانشجویان خود روبه‌رو است. در سنوات گذشته نیز این دانشگاه به‌عنوان قطب ششم دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای تأمین فضای خوابگاهی از دانشگاه آزاد فضا اجاره کرده است. گفته می‌شود این دانشگاه در سال تحصیلی جدید با مشکلات جدی در این حوزه روبه‌رو شده است. افزایش ظرفیت‌های رشته‌های پزشکی و همچنین فراهم نبودن فضاهای دانشگاهی  و زیرساخت‌ها  در مواجه با این افزایش باعث شده است که این دانشگاه با مشکل کمبود خوابگاه روبه‌رو شود.

تعدادی از دانشجویان ورودی جدید در نمازخانه‌های خوابگاه‌ها اسکان داده‌شده‌اند

در این زمینه فرشته ترکی، یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی که در خوابگاه مستقر است به صدای زنجان می‌گوید: کمبود خوابگاه در دانشگاه علوم پزشکی قابل‌انکار نیست مخصوصاً برای دانشجویانی که ورودی جدید هستند. تعدادی از دانشجویان ورودی جدید در نمازخانه‌های خوابگاه‌ها اسکان داده‌شده‌اند که شرایط بسیار بدی دارد.

وی ادامه داد: تعداد بالای دانشجویان در هر اتاق باعث بروز مشکلاتی شده است. برخی هم که اصلاً خوابگاه دولتی به آن‌ها تعلق نگرفته است و این افراد مجبور به رفتن به خوابگاه‌های خودگردان شده‌اند مثل خوابگاه‌‌های دانشگاه آزاد و خوابگاه دیگری که  در سطح شهر وجود دارد که هزینه‌ها هم برایشان بسیار بالا است.

این دانشجو بابیان اینکه چون تعداد دانشجویان در خوابگاه بالاست به‌تبع کیفیت و وضعیت بهداشت بسیار پایین آمده است، گفت: وضعیت رسیدگی به این خوابگاه‌ها واقعاً اسفبار است. نیروهای خدماتی چندان به بهداشت خوابگاه توجه ندارند و شاید برخی از روزها سطل اشغالی که در طول روز در خوابگاه پر می‌شود، همین‌طور در وسط راهروی خوابگاه وجود داشته است و بوی بدی فضای خوابگاه را برداشته است.

به گفته این دانشجوی ترم هشت، وضعیت بهداشت در خوابگاه‌ها افتضاح است. مایع دستشویی در خوابگاه خیلی زود تمام می‌شود و وقتی هم ما به موضوعی اعتراض می‌کنیم، می‌گویند مواد بهداشتی گران هست و با این بهانه‌ها ما انتظار دارند که با این شرایط بسازیم.

وی افزود: خوابگاه‌های دخترانه که شامل خوابگاه آوینی و خوابگاه دانش هستند. خوابگاه دانش در بلوار آزادی قرار دارد و بنای قدیمی دارد و اندازه اتاق‌ها یکسان نیست و بسته به مساحت اتاق میزان دانشجوها در آن مشخص می‌شود که گاها شاهد هستیم بیش از ظرفیت یک اتاق دانشجو در اتاق مستقر است. ولی در داخل خوابگاه آوینی چون معماری اتاق‌ها به یک‌شکل است معمولاً تنها 4 نفر در هر اتاق سکونت دارند ولی شاهد هستیم که با شروع سال تحصیلی 12 نفری در نمازخانه این خوابگاه اقامت دارند.

این دانشجو بابیان اینکه مشکل اصلی بیشتر دانشجویان رفتن به خوابگاه‌های خودگردان است که کسانی که من با آن‌ها حرف زدم از بابت هزینه‌ها دچار مشکل هستند، اظهار کرد: همچنین کیفیت بسیار پایینی که این خوابگاه‌ها دارند و آن سختگیری‌هایی که برخی از خوابگاه‌های خودگردان روی ساعت ورود و خروج دارند باعث بروز مشکلاتی برای دانشجویان شده است. در ادامه یک دانشجوی دیگر که نخواست نام او در گزارش آورده شود، عنوان کرد: متأسفانه در خوابگاه‌ها ما با مشکلات عدیده‌ای‌ روبه‌رو هستیم. نبود امکانات رفاهی اولیه نظیر یک لباسشویی برای شستشو و یا رعایت موارد بهداشتی باعث شده است که دانشجویان دچار مشکلاتی شوند.

وی ادامه داد: افزایش ظرفیت دانشجویان رشته‌های پزشکی بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های موجود باعث بروز این مشکلات شده است . هرچند پیش‌ازاین نیز این دانشگاه با مشکلات عدیده‌ای در این زمینه روبه‌رو بوده است که گویی مسئولین به آن توجه چندانی ندارند.

این دانشجو با اشاره به کیفیت بد غذا در خوابگاه‌ها نیز افزود: برخی از دوستان به سبب کیفیت بدغذا اصلاً غذایی رزرو نمی‌کنند و چون فرصت پخت غذا نیز ندارند مدت‌ها گرسنگی می‌کشند و یا به هر نحو و با رعایت نکردن اصول درست تغذیه شکم خود را سیر می‌کنند که این معضل درازمدت باعث آسیب به ‌سلامت دانشجویان خواهد شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که خوابگاه به‌عنوان خانه دوم دانشجو که حدود 4 سال از زندگی یک دانشجو  در آن سپری می‌شود باید دارای زیرساخت‌های مناسب بهداشتی و جمعیتی باشد. اینکه ظرفیت اتاق‌ها بیش از تعداد حد مجاز باشد. خود به دانشجویان ضربه می‌زند. دانشجو در این فضا و در تراکم جمعیتی که در اتاق‌ها وجود دارد نمی‌تواند تمرکز درست و. حسابی روی درس خواندن و انجام پروژه‌های خود داشته باشد بنابراین خواهشمندم که مسئولین  فکری به حال این موضوع کنند.

وی بابیان اینکه هزینه هر اتاق 6 نفره در خوابگاه خودگردان حدود 4 و نیم میلیون تومان است، افزود: در این وضعیت تورم دانشجو از کجا باید چنین هزینه‌ای را بیاورد؟

صدای زنجان از مدت‌ها پیش پیگیر این مسئله از سوی معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان بود که در این زمینه این معاون توپ پاسخگویی را به زمین رئیس دانشگاه پاس داد و در گیرودار روند اداری  پاسخگویی رئیس دانشگاه علوم پزشکی  متأسفانه این سؤال بی‌جواب ماند.

به دنبال ارتقای کیفیت خوابگاه‌ها هستیم

«حسن بختیاری»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اما روز گذشته در 16 آذرماه  در گرامیداشت آیین روز دانشجو با اشاره به افزایش رشته‌های تحصیلی جدید و تعداد اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان طی سال‌های اخیر، گفت: متأسفانه اکنون شاهد کمبود فضای آموزشی هستیم و فضاسازی متناسب با افزایش دانشجویان صورت نگرفته است.

بختیاری در رابطه با مشکلات خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی استان، اظهار کرد: خوابگاه‌های پراکنده با ظرفیت کم یکی از مشکلات دانشگاه علوم پزشکی زنجان است که باید خوابگاه‌های استاندارد تهیه کنیم و پیگیر این موضوع هستیم.

وی از خرید یک خوابگاه توسط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خبر داد و افزود: در دانشگاه علوم پزشکی استان علی‌رغم اینکه هنوز بودجه‌ای برای خرید خوابگاه جدید نگرفته‌ایم، ۵۳ میلیارد تومان وام در این خصوص اخذ کردیم که اکنون در دست تغییر کاربری است، گفتنی است این خوابگاه امکانات رفاهی در حد وسع دانشگاه شامل سالن‌های مطالعه، ورزش و نمازخانه خواهد داشت‌.

این مسئول در رابطه با حوزه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان، نیز تصریح کرد: طی بازدیدی که ماه رمضان از دو خوابگاه دخترانه و پسرانه داشتم، کیفیت غذایی نامناسب بود که به دلیل بدهی دانشگاه علوم پزشکی به فروشنده‌های مواد غذایی، این فروشنده‌ها نیز مواد باکیفیت مناسبی به دانشگاه نمی‌دادند و به دلیل هدفمندی یارانه‌ها شاهد افزایش قیمت مواد غذایی بودیم که با تزریق پول به دانشگاه کیفیت غذا افزایش پیداکرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه مهم‌ترین هدف دانشگاه، تولید علم بوده و علم و علم‌آموزی مهم‌ترین هدف حضور دانشجویان در دانشگاه است، خاطرنشان کرد: کمیته علمی - پژوهشی تشکیل می‌شود تا مسائل آموزشی و پژوهشی رصد شود و مشکلات موجود حل شود تا به هدف علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان برسیم.

جابه‌جایی و ظرفیت نداشتن اتاق‌ها هم از مشکلات دیگری است که در این زمینه وجود دارد و بچه‌ها دوست دارند با دوستان خود هم‌اتاق باشند  تا اینکه مجبور باشند  تا به دلیل اینکه خوابگاه ظرفیت ندارد باکسانی هم‌اتاق شوند که فرهنگ‌ها در آن متفاوت است و مشکلات زیادی که به سبب تفاوت دیدگاه و نگرش به وجود بیاید .

یک‌ترم است که آن‌ها را در داخل نمازخانه اسکان داده‌اند و یک‌ترم هست که این دانشجویان در این خوابگاه‌ها هستند.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخوابگاه دانشجویانعلوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9330


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»