کد خبر: 10754
1402/08/24 - 15:45


مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان از تعداد بیماران پذیرش شده در سوئیت‌های این موسسه خیریه اظهار بی‌اطلاعی کرد؛

چون مراجعه‌کننده‌ بیمار نداشتیم؛ سوئیت‌ها را اجاره دادیم!

محمدرضا طهماسبی: این قراردادهای اجاره حدود 3 ماهه است و اگر تعداد بیماران مراجعه‌کننده افزایش یابد قطعا بیماران در اولویت اسکان خواهند بود!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: در 6 ماهه نخست امسال تعداد مراجعه‌کنندگان به مهمانسرای انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان صفر بوده است، به همین دلیل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان 6 سوئیت از 10 سوئیت این مرکز را به دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اجاره داده است که واکنش‌هایی را از سوی تعدادی از بیماران تحت پوشش،شهروندان و خیران زنجانی داشته است.

محمدرضا طهماسبی، مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان چهارشنبه (24 آبان‌ماه 1402) در نشست مطبوعاتی در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر «اجاره تعدادی از سوئیت‌ها به دانشجویان در حالی که مهمانسرا با نام بیماران کلیوی و خدمت رفاهی به آن‌ها احداث شده اما ظاهراً نحوه عمل به تعهدات نتوانسته رضایت بیماران و حتی برخی خیران را جلب کند» گفت: تعدادی از افراد در قبال خدمات انجمن به بیماران کلیوی، نگاه مغرضانه دارند و برخی نیز تماشاگر و بی تفاوت‌اند! ما با اعتمادسازی به حد مطلوب خدمات خود رسیده‌ایم. بخش مهمانسرای بیماران، اداری، تحقیقاتی، آموزشی و درمانی قدم به قدم در راستای نیل به اهداف بشردوستانه انجام شده و هنوز به هدف نهایی خود نرسیده‌ایم.

طهماسبی با تاکید بر اینکه سوئیت‌های مازاد اجاره داده شده است، توضیح داد: مهمانسرای انجمن دارای 10 سوئیت است که 4 مورد آن به بیماران اختصاص می‌یابد و مابقی به دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی اجاره داده می‌شود و مبالغ مربوط به اجاره نیز برای تامین هزینه‌های دارو و درمان صرف می‌شود.

وی در پاسخ به صدای زنجان ضمن اظهار بی‌اطلاعی از آمار بیماران پذیرش شده در سوئیت‌های این موسسه خیریه گفت: بپرسید چه کسی درخواست اسکان کرده و پذیرش نشده است!

به دنبال اصرارهای خبرنگاران حاضر در نشست برای ارائه آمار مربوط به بیماران پذیرش شده در مهمانسرای انجمن، «رسولی»، کارشناس امور بیماران انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان اعلام کرد که طی 6 ماهه سال 1402 هیچ مراجعه‌کننده‌ای نبوده که در این بخش، اسکان یابد.

البته محمدرضا طهماسبی، مدیر انجمن بیماران کلیوی یادآور شد: در دهه 80 زمانی که جاده‌ها به علت بارش برف بسته می‌شد و بیماران ناچار بودند برای بهره‌مندی از خدمات انجمن به زنجان سفر کنند، برای تسهیل‌گری در رفت و آمد بیماران و همراهان آن‌ها، مسافرخانه‌ای را در چهارراه انقلاب زنجان اجاره کردیم، در حال حاضر با راه‌اندازی دفاتر شهرستانی، بیماران بخش قابل توجهی از خدمات را از این دفاتر اخذ می‌کنند، از طرفی اگر نیاز به حضور در زنجان داشته باشند، می‌توانند بدون هیچ مشکلی در مهمانسرا اسکان یابند.

طهماسبی با بیان اینکه «تجمیع خدمات در محل ساختمان انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان بالاترین توفیق برای دست‌اندرکاران و خیران مجموعه محسوب می‌شود» این را هم گفت که « میزان مراجعه‌کننده‌ها نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است از این رو ما تعدادی از سوئیت‌ها را به دانشجویان اجاره دادیم!»

طهماسبی این را هم گفت که انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان طبق نظر خیران، اقدام به اجاره دادن سوئیت‌ها کرده است. این قراردادهای اجاره نیز حدود 3 ماهه است و اگر تعداد بیماران مراجعه‌کننده افزایش یابد قطعا بیماران در اولویت اسکان خواهند بود.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر اینکه «آیا خیرانی که منتقدان تعدادی از انجمن‌های خیریه استان هستند و می‌گویند وقتی انجمن چندین سال است با وجود قراردادهایی که با مراکز آزمایشگاهی سطح شهر دارد چرا باید هزینه‌تراشی کرده و نسبت به استقرار داروخانه و سایر مراکز در محل ساختمان اقدام کند؟ تعدادی از خیران به موازی‌کاری‌ها گله‌مند هستند، باید مغرض خطاب شوند» عنوان کرد: به خیران جسارت نکرده‌ام. متاسفانه افرا مغرض اذهان را منفی می‌کنند. کسانی که مغرضانه برخورد می‌کنند، ریالی برای انجمن، خیر نداشته‌اند. 40 سال است با آزمایشگاه‌های رجایی، بوعلی، بهشتی و غیره قرارداد داریم. داروخانه هم برای عموم آزاد است. اما قرارداد داریم که بیماران نیازمندی که مددکار معرفی کرده است، داروی رایگان دریافت کند.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان در خصوص گلایه‌ها نسبت به استقرار یکی از شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه تجهیزات دیالیزی در محل انجمن در خصوص مبلغ اجاره پرداختی این شرکت به صدای زنجان گفت: اشتباه محاسباتی از دور درست نیست! طبق نظر مدیرعامل انجمن تهران این اقدام صورت گرفته است. مبلغ اجاره پرداختی 50 تا 60 میلیون (تومان) است و این شرکت مبلغ حدود 350 میلیون تومانی نیز بهص ورت بلاعوض پرداخت کرده است که البته هر بار به هر بهانه‌ای مبالغی را نیز به حساب انجمن واریز می‌کند.


کمک سالانه حدود 7 میلیارد تومانی زنجانی‌ها به انجمن بیماران کلیوی استان

مدیر انجمن خیریه بیماران کلیوی استان زنجان در این نشست در قبال سوال خبرنگاران از میزان درآمد این انجمن از محل «قلک، کمک‌های نقدی از طریق فیش‌های واریزی و تاج‌گل و بنر و‌غیره» پاسخی نداشت اما با اصرار خبرنگاران که معتقد بودند این آمارها باید از قبل استخراج می‌شد تا رسانه‌ای و در اختیار مردم قرار گیرد با اشاره به بالا رفتن کمک و حمایت سالانه خیرین استان به انجمن خیریه زنجان، گفت: مردم زنجان و خیرین زنجان در طول سال حدود 7میلیارد تومان به این انجمن کمک می کنند.

مدیر انجمن خیریه کلیوی استان زنجان با اشاره هزینه‌ بالای بیماران دیالیزی تصریح کرد: این انجمن، ماهانه 100میلیون تومان درآمد از محل واریزی‌های قلک‌ها و در آمد های متفرقه  و، واریزی دارد که این مبالغ سال به سال با افزایش هزینه ها و تعداد خیرین بالا می‌رود.



پیشنهاد راه‌اندازی کلینیک دیابت در زنجان

طهماسبی در بخش دیگری از اظهارات خود به روند افزایشی نوع و آمار بیماری‌ها از جمله فشار خون اشاره و تاکید کرد: این روند نوعی هشدار محسوب می‌شود، لذا اطلاع‌رسانی برای الگوی زندگی مناسب باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان به غربالگری بیماران در کلینیک انجمن اشاره و تصریح کرد: این غربالگری شامل تشخیص و مراقبت می‌شود و در این راستا دوره‌های آموزشی در آموزشگاه‌ها هم برگزار شده و می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر انجمن کلیوی با اعتمادسازی به حد مطلوب خدمات خود رسیده است، به ارتباط بین فشار خون و دیابت و تاثیرگذاری آن در نارسایی کلیه‌ها اشاره کرد و از ارائه پیشنهاد راه‌اندازی کلینیک دیابت در محل این انجمن خبر داد.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار حاضر در نشست مطبوعاتی که پرسید «چرا وقتی دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یک دستگاه دولتی مسئولیت و وظیفه خدمت در عرصه آموزش و درمان را دارد خیریه‌ای که مسئولیت کمی در قبال بیماران تحت پوشش خود ندارد، چنین مسئولیتی را بپذیرد؟» عنوان کرد: در این عرصه به هیچ عنوان موازی‌کاری صورت نخواهد گرفت. از طرفی ما در راستای خدمات به بیماران تحت پوشش انجمن، پیشنهاد راه‌اندازی کلینیک دیابت را حدود یک ماه قبل به مسئولان مربوطه ارائه کردیم.



17 زنجانی پیوند کلیه شدند

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به 2 هزار و 150 پرونده تشکیل شده در انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان، «راه‌ندازی مراکز دیالیزی» دفاتر نمایندگی انجمن را از اولویت‌ها در راستای دسترسی آسان بیماران به امکانات درمانی و جلوگیری از متحمل شدن هزینه‌های سنگین به بیماران و همراهان آن‌ها اعلام کرد.

طهماسبی، هدف اصلی از انعقاد قرارداد با «آزمایشگاه‌ها»، «داروخانه‌ها» و سایر مراکز تخصصی را دریافت آسان داروی موردنیاز بیماران دانست و گفت: در طول این مدت، تمامی بیماران نیازمند با نظر مددکاران، 100 درصد از خدمات انجمن حمایت از بیماران کلیوی بهره‌مند شده‌اند. برخی از کمک‌ها شامل تامین هزینه دارو و درمان، آزمایشگاه، پیوند کلیه بوده که به چشم قابل مشاهده است. برخی دیگر از این حمایت‌ها، تنظیم برنامه ساختاری بوده و طبق نظر مشاوران، برای پیشگیری از بیماری و جلوگیری از پیشرفت بیماری وارد فاز اجرا شده‌ایم به طوری که یک هزار و 700 بیمار با پیشگیری و مراقبت از چرخه دیالیز خارج و به فعالیت‌های اجتماعی و دانشگاهی برگشته‌اند که سند افتخاری برای انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان بوده است.

بر اساس آمارهای اعلامی مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان 28 نفر با مراقبت و پیوند از چرخه حمایت خارج شده‌اند. پیوند کلیه 11 نفر از بیماران در 6 ماهه اول سال گذشته با حمایت این انجمن انجام شد که این تعداد امسال به 17 مورد رسید. 34 فوتی ناشی از کهولت سن و قلبی و ریوی نیز به ثبت رسیده است.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با اشاره به اینکه اکنون نوع و تعداد بیماری‌ها در حال افزایش است، بیان کرد: اطلاع‌رسانی درباره بیماران سبب جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها و خودمراقبتی می‌شود. اطلاع‌رسانی در سنین آموزش و تحصیلی باید بیشتر شود که در این زمینه گام‌هایی برداشته‌ایم.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانانجمن کلیویمحمدرضا طهماسبیمهمانسرا
sedayezanjannews.ir/nx10754


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»