کد خبر: 10762
1402/08/27 - 13:35


تغییر اقلیم،‌ کمبود آب و بیابان‌زایی مهم‌ترین چالش‌های جهان است

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: امروزه جهان با ۳۴ نوع چالش بزرگ رو به رو شده که مهم‌ترین آنها تغییر اقلیم، کمبود آب و بیابان‌زایی است.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ محمدحسن نامی معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در جریان برگزاری مانور سیل و زلزله در جمع خبرنگاران،‌ اظهار کرد: هر سه مورد از این چالش‌ها می تواند در آینده مخاطرات و تهدیداتی را به دنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد: بیابانزایی که در اثر آن گرد و غبار و ریزگردها زیاد می شود امروزه سلامت مردم را تهدید می کند از این رو راهی جز حفظ فضای سبز موجود و توسعه آن نداریم و کاشت یک میلیارد نهال در همین راستاست.
نامی گفت: از ۶۴ مخاطره ای که امروز در جهان شناخته شده ۴۴ مورد در ایران روی داده است و همین امر، ضرورت حفظ آمادگی، پیشگیری، بازسازی و بازتوانی را در کشور دوچندان می کند.
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: پایش لحظه ای سرزمینی باید در مدیریت بحران کل کشور فعال شود تا مسوولان هر لحظه بتوانند همه نقاط را رصد و در صورت وقوع بحران، بلافاصله دستور لازم را صادر کنند.
وی بر اصل پیشگیری در مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: روح حاکم بر قوانین مدیریت بحران، پیشگیری از حوادث و حفظ آمادگی برای مقابله با بحران هاست که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.


4 هزار و ۵۰۰ تیم عملیات امداد و نجات در کشور وجود دارد

بابک محمودی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌ احمر نیز در حاشیه مانور سیل و زلزله استان زنجان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: همچنین یک هزار خودروی امداد و نجات تا پایان سال به تجهیزات عملیاتی هلال احمر اضافه می شود.

محمودی خاطر نشان کرد: در حال حاضر چهار هزار و ۵۰۰ تیم عملیات امداد و نجات در کشور وجود دارد که دارای تجهیزات و امکانات بوده و آموزش های مناسبی را گذرانده اند.

وی با بیان اینکه پشتیبانی از یگان‌های امداد و نجات به همت بلند دولت سیزدهم انجام شده است، تصریح کرد: با امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص این سازمان در بالاترین شاخص های امداد و نجات در دنیا قرار دارد.

این مسوول گفت: هم اکنون در حد پنج کشور اول دنیا در حوزه امداد و نجات هستیم که نیروهای امدادی هلال احمر ایران در عملیات های بین المللی سال گذشته در ترکیه، لیبی و افغانستان شرکت داشتند و توانایی خود را به خوبی نشان دادند و از سوی صلیب سرخ جهانی تقدیر نامه ای برای آنها ارسال شد.

وی تاکید کرد: با اقدامات انجام شده تا پایان سال جاری جهش بسیار خوبی در بحث امداد و نجات خواهیم داشت.

محمودی ادامه داد: برگزاری دوره های آموزشی و آشنایی مدیران بحران و فرمانداران به همراه نیروهای جمعیت هلال‌ احمر برای ایجاد ادبیات یکسان و ارائه خدمات مطلوب در بحران‌ها ضروری است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر افزود: برگزاری تمرین‌های آمادگی و پاسخ در سوانح به‌صورت منطقه‌ای همچنان ادامه خواهد داشت که حضور استانداران، مدیران بحران و همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی در سطح کشور و استان‌ها در این زمینه ضروری است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری مانور سیل و زلزله در استان زنجان، افزود: مهمترین وجه این مانور آن است که تمام دستگاه‌ها با حداکثر ظرفیت در آن حضور دارند و مدیریت و طرحی که باید در عملیات های امداد و اسکان پیاده شود در این تمرین پیاده سازی می‌شود و نقاط قوت و ضعف دستگاه ها مشخص و برای عملیات های واقعی‌ برطرف می‌شود.

محمودی افزود: نکته اساسی در این مانورها هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف است که مشخص می‌کند چگونه باید هماهنگی‌ها و اقدامات لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه این مانورها برای ایجاد آمادگی اولیه بین دستگاه هاست، افزود: در این مانور تمامی دستگاه ها با تمام امکانات و توانایی های موجود در بحران حضور می یابند تا از امکانات و تجهیزات خود ارزیابی داشته باشند.

رئیس سازمان امداد و نجات کشور با اشاره به اجرای مانور ساعت صفر در چهار استان کشور، بیان کرد: در این مانور بدون اعلام قبلی به دستگاه ها اعلام می شود که باید به صورت کاملا عملیاتی در کمترین زمان ممکن عملیات ها را اجرا کنند.

محمودی بیان کرد: باید برنامه‌ریزی برای کنترل و نظارت‌های مستمر و مشترک از وضعیت آسیب‌پذیری استان‌ها در دستور کار قرار گیرد.


یک هزار و ۵۰ نفر در این مانور شرکت دارند

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با بیان اینکه یک هزار و ۵۰ نفر در مانور بزرگ زلزله و سیل زنجان شرکت دارند، گفت: هدف انسجام و هماهنگی بین دستگاه‌ها و بالابردن آمادگی دستگاه‌های استان، چه امدادی و چه خدماتی در مواقع بروز بحران مانند سیل، زلزله و سایر مخاطرات طبیعی است.

عباس بابایی نیز در حاشیه مانور زلزله و شکستن سد که در محل سد تهم زنجان برگزار شد، اظهار داشت: مانور بزرگ استانی سیل و زلزله در ابعاد بزرگی ترسیم شده و بیش از ۴۰ دستگاه امدادرسان و خدماتی با ۱۱۰ تیم عملیاتی با ۵۰ دستگاه سبک و سنگین حضور دارند.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۵۰ نفر در این مانور شرکت دارند، افزود: هدف انسجام و هماهنگی بین دستگاه‌ها و بالابردن آمادگی دستگاه‌های استان، چه امدادی و چه خدماتی در مواقع بروز بحران مانند سیل، زلزله و سایر مخاطرات طبیعی است که استان زنجان با آن مواجه است.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با اشاره به اینکه این مانور به این شکل برای اولین بار است که در استان اجرا می‌شود، گفت: این مانور ترکیبی از تمامی دستگاه‌ها با ماموریت‌های ویژه است.

وی تصریح کرد: ۵۵ تا ۶۰ پمپ در کنار سد مشغول به تمرین تخلیه آب خواهند بود تا در صورتی که حادثه‌ای پیش آمد، آمادگی کامل وجود داشته باشد. به عبارتی این مانور تمرینی کامل از وظایف تمام دستگاه‌ها است.

مانور استانی سیل و زلزله صبح امروز با حضور ۱۱۰ تیم عملیاتی و با حضور یک هزار نفر در اطراف سد تهم در مساحتی به وسعت ۴۰ هکتار برگزار شد.
در این مانور استانی، آمادگی نیروهای امدادی همانند اورژانس، هلال احمر، پلیس و همین طور نیروهای ارتش و بسیج مورد سنجش قرار می‌گیرد.
همچنین دستگاه‌های خدمات‌رسان همچون اداره برق، گاز و آب و فاضلاب هم در این مانور برای ارزیابی عملکرد آنها هنگام وقوع سیل و زلزله حضور دارند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمانورمدیر کل بحران استان زنجانمعاون وزیر
sedayezanjannews.ir/nx10762


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»