کد خبر: 10768
1402/08/28 - 15:18


معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان در واکنش به نگرانی‌ها از سلامت محصولات کشاورزی اطراف واحدهای صنعتی مطرح کرد؛

نتایج نمونه‌برداری‌ها از محصولات کشاورزی اطراف واحدهای صنعتی به زودی اعلام می‌شود

پس از دریافت نتایج نمونه‌گیری‌ها اعلام خواهیم کرد که محصولات اطراف مراکز صنعتی و زنجانرود از سلامت کافی برخوردار هستند، یا باید امحا شوند!/ تعیین تکلیف در مورد محصولات کشاورزی اطراف واحدهای صنعتی و زنجانرود منوط به نتایج آزمایشگاهی به دست آمده در این زمینه است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهار کرد: تعیین تکلیف در مورد سلامت محصولات کشاورزی اطراف واحدهای صنعتی منوط به نتایج آزمایشگاهی به دست آمده در این زمینه است.

نشست خبری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، یکشنبه 28 آبان 1402 در سالن همایش‌های بین‌المللی روزبه برگزار شد و در این نشست «مشهود تقیلو»، پیرامون سئوالاتی در خصوص «پویش سلامت»، «افزایش پسماندهای بیمارستانی و امحای نادرست پسماندها در مطب پزشکان»، «سلامت محصولات کشاورزی اطراف شرکت‌های صنعتی» پاسخ داد.


موضوع افزایش پسماندهای بیمارستانی را تکذیب می‌کنم

وی در این نشست در پاسخ به سئوال خبرنگار صدای زنجان مبنی بر «افزایش پسماندهای بیمارستانی و امحای نادرست پسماندها در مطب پزشکان» اظهار کرد: شدیدا موضوع افزایش پسماندهای بیمارستانی را تکذیب می‌کنم و حتی در زمینه تفکیک زباله‌های غیرعفونی و عفونی بیمارستانی که در سال‌های گذشته شاید چندان دقتی در مورد آن وجود نداشت، ورود کرده‌ایم و حجم کاذب زباله بیمارستانی را که در سال‌های گذشته تولید می‌شد را کاهش داده‌ایم و ما اکنون کاهش نسبی زباله‌های عفونی را به جهت اینکه دقت همکاران بالاتر رفته است، شاهد هستیم.

 وی ادامه داد: سال‌های سال شاهد بودیم که همکاران ما موضوع بی‌خطر‌سازی زباله‌های عفونی را مطرح می‌کردند، ولی در اجرا به نقطه مطلوب نمی‌رسیدیم. چند اولویت در این جهت برای استان انتخاب شد که یکی بحث فاضلاب زنجانرود بود که خوشبختانه با همکاری استانداری و مسئولان اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفت.



برخی از پزشکان سرشناس به جهت امحای نادرست به دادگاه احضار شدند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهار کرد: در مورد مطب‌های پزشکان نیز نظارت‌های جدی داریم و گاهی حتی برخی از پزشکان سرشناس را نیز به جهت امحای نادرست به دادگاه احضار کردیم.

به گفته تقی‌لو، متاسفانه شرکتی که بتواند زباله‌های بیمارستانی را بی‌خطر و آن‌ را امحا کند، در استان نداریم. هرچند در سال‌های گذشته به دنبال این موضوع بودیم، ولی به نتیجه نرسیدیم.



منتظر نتایج نمونه‌گیری‌های صورت گرفته از محصولات کشاورزی اطراف مراکز صنعتی و زنجانرود هستیم

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر صدای زنجان در خصوص «سلامت محصولات کشاورزی تولید شده در اطراف مراکز صنعتی»، گفت: موضوع سلامت محصولات کشاورزی در اطراف مراکز صنعتی همواره مورد توجه مردم بوده؛ از همین رو با توجه به حساسیت‌های موجود در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی به موضوع بررسی سلامت محصولات، ورود داشته است.

تقیلو افزود: این موضوع اگر چه جزو وظایف ذاتی دانشگاه نبود، اما با هزینه دانشگاه نمونه‌برداری‌هایی صورت گرفته و برای دانشگاه ارسال شده است و نتیجه نهایی در روزهای آینده ارسال خواهد شد.

به گفته این مسئول، پس از دریافت نتایج نمونه‌گیری‌ها اعلام خواهیم کرد که محصولات اطراف مراکز صنعتی و زنجانرود از سلامت کافی برخوردار هستند، یا باید امحا شوند! تعیین تکلیف در مورد محصولات کشاورزی اطراف واحدهای صنعتی و زنجانرود منوط به نتایج آزمایشگاهی به دست آمده در این زمینه است. ممکن است کاشت محصولات‌کشاورزی در اطراف مراکز صنعتی با شعاع معینی مشخص شود.



اطلاعات ثابت شده‌ای که بیان کند که واکسن‌های کووید عوارض دارد، وجود ندارد

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در زمینه عوارض واکسن‌های مربوط به کووید 19، گفت: اطلاعات ثابت شده‌ای که بیان کند که واکسن‌های کووید عوارض دارند، وجود ندارد و اینکه برخی عنوان می‌کنند که درصد سکته قلبی و مغزی همزمان با زدن واکسن کووید افزایش پیدا می‌کند، این اصلا مربوط به واکسن نیست.


طرح پویش سلامت

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: امید به زندگی عامل بسیار مهمی در سلامت است که خوشبختانه از ابتدای انقلاب تاکنون این موضوع در سطح کشور سیر افزایشی داشته است.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش امید به زندگی افراد شناسایی عوامل تاثیرگذار در میزان مرگ‌و میر افراد و قرارگیری این موضوعات در اولویت برنامه‌های سلامت است، افزود: در این راستا بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان شایع‌ترین عامل مرگ و میر شناخته شده است.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر امید به زندگی مردم استان زنجان ۷۸.۹۵ سال است، افزود: به تفکیک جنسیتی امید به زندگی زنان در استان زنجان ۸۱.۰۳ سال و مردان ۷۶.۶۶ سال است که طبق برآوردها و آمارها در سایر کشورها نیز امید به زندگی بانوان به طور میانگین بالاتر از آقایان است.

تقیلو با بیان اینکه در حال حاضر طرح «پویش ملی سلامت خانواده» از ۲۰ آبان‌ماه سال‌جاری شروع و تا ۱۵ دی‌ماه ادامه دارد، افزود: این طرح توسط دانشگاه علوم پزشکی زنجان جلوتر از متوسط کشوری در حال اجرا دارد و با مراجعه مردم به خانه‌های بهداشت روستایی و شهری به صورت رایگان اندازه‌گیری قندخون، فشارخون و قد و وزن انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: تاکنون جمعیت هدف کمتری برای غربالگری مراجعه کرده‌اند و طبق جدول زمان‌بندی از برنامه عقب هستیم و به مشارکت مردم برای اجرای موفق این برنامه نیاز داریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه مهم‌ترین هدف این برنامه، شناسایی افراد مبتلا به دیابت و فشار خون و مداخله برای پیشگیری از بیماری‌های ثانویه در این افراد است، افزود: شهروندان هنگام مراجعه حتما کارت ملی یا شماره ملی خود را به همراه داشته باشند.

وی با بیان اینکه جامعه هدف در طرح ملی غربالگری دیابت و فشارخون، افراد 17 سال و بالاتر است، اظهار کرد: در استان زنجان ۷۹۶ هزار و ۳۳۳ نفر جمعیت هدف ما در این طرح هستند.

تقیلو اظهار کرد: در استان زنجان شایع ترین عامل بیماری‌های قلبی و عروقی است که در حدود ۳۹.۵۸ درصد و در درجه دوم انواع سرطان‌ها با ۱۵.۷۳ درصد است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانبهداشتعلوم پزشکی زنجانمشهود تقیلو
sedayezanjannews.ir/nx10768


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»