کد خبر: 10789
1402/09/02 - 9:40


رییس اسبق انجمن داروسازان استان زنجان در خصوص وضعیت کمبود دارو در حال حاضر؛

وضعیت بهتر نشده، ولی با آن کنار آمده‌ایم

شرکت‌های توزیع‌کننده دارو، از برخی از داروهای کمیاب به عنوان اهرم فشاری برای فروش سایر داروهایی که شاید اصلا داروخانه‌دار به آن‌ها نیاز نداشته باشد استفاده می‌کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: رییس اسبق انجمن داروسازان استان زنجان با اشاره به اینکه شرکت‌های توزیع‌کننده دارو،  از برخی از داروهای کمیاب به عنوان اهرم فشاری برای فروش سایر داروهایی که شاید اصلا داروخانه‌دار به آن‌ها نیاز نداشته باشد استفاده می‌کنند، گفت: در خصوص کمبود دارو، وضعیت بهتر نشده، ولی با آن کنار آمده‌ایم.

«مهدی بیگدلی»، رئیس سابق انجمن داروسازان استان  در گفت‌و‌گو با صدای زنجان در خصوص وضعیت دارو در استان، با بیان اینکه تولید برخی از داروها افزایش پیدا کرده است و مثل گذشته در زمینه تامین آن دچار مشکل نیستیم، اظهار کرد: با این وجود همچنان در تامین برخی از داروها دچار مشکل داریم و تولید این دست از داروها به اندازه‌ای نیست که نیاز است مخصوصا در داروهایی که در این فصل مورد مصرف است مثل  سرماخوردگی و آنفولانزا و سایر  دارو‌ها  از جمله داروهای تزریقی کورتونی!

وی ادامه داد: در واقع این بخش از داروها که در تامین آن دچار مشکل هستیم، سهمیه‌بندی شده  است و مسئولین برخی از داروها را صرفا بیمارستانی کردند و کمتر دارویی به داروخانه‌های خصوصی اختصاص می‌یابد.

به گفته بیگدلی، برخی از داروهای وارداتی کمتر شده و در داروخانه‌ها به صورت موردی یافت در حقیقت کمبود برخی از داروها در جامعه حس می‌شود، وضعیت بهتر نشده، ولی با آن کنار آمده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌های توزیع دارو،  فروش نقدی  دارو را به عنوان اهرم فشاری برای داروخانه‌‌ها تبدیل کرده‌اند و از این طریق حتی سایر داروهایی که چندان فروش ندارند را به داروخانه‌ها تحمیل می‌کنند، اظهار کرد: برای تولیدکنندگان دارو، تولید دارو صرفه اقتصادی ندارد. با این حال دارو تولید می‌کند و  آن را به صورت نقدی می‌فروشد.

بیگدلی با اشاره به وضعیت نامناسب داروخانه‌ها، ادامه داد: اقتصاد به هم ریخته و داروخانه‌ها از طرف شرکت‌های توزیع‌کننده هم تحت فشار هستند؛ یعنی شرکت‌های توزیع‌کننده هم به دلیل اینکه داروهای کمیاب و سهمیه‌بندی شده در اختیارشان هست از این موضوع به عنوان یک اهرم استفاده می‌کنند و به داروخانه فشار می‌آورند تا داروهای دیگری که شاید اصلا نیازی نداشته باشند بخرند.

 این داروخانه‌دار با بیان اینکه داروخانه‌ها همواره در نوک‌پیکان اعتراض به کمبود دارو قرار دارند، افزود: وقتی دارو نباشد، مردم به داروخانه مراجعه میکنند و جواب نمی‌گیرند و به اولین کسی که اعتراض خود را نشان می‌دهند داروخانه‌دار است.

وی ادامه داد: اقتصاد داروخانه‌ها در حال حاضر ضعیف است و صدور مجوزهای  بی‌رویه باعث این موضوع است. درست است که رقابت‌هایی باید در این زمینه باشد اما اعطای مجوزهای بی رویه باعث شده که همه فشارها با وجود مشکلاتی مثل کمبود دارو و فشارهای اقتصادی به داروخانه‌ها بیاید.


 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانداروداروخانهبیمار
sedayezanjannews.ir/nx10789


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»