کد خبر: 10802
1402/09/05 - 8:41


صدای زنجان از طولانی شدن پروسه انتخاب مدیر کل صدا و سیمای زنجان گزارش می‌دهد؛

در انتظار مدیر

شهروند زنجانی: مگر در زنجان قحط‌الرجال بوده که یک مدیر برای دو استان منصوب شده است؟/یک منبع آگاه در صدا و سیمای زنجان: مشکلی در مدیریت وجود ندارد اما جنگ بر سر صندلی مانع انتصاب مدیر کل جدید است/ کارشناس رسانه: تاخیر طولانی مدت در معرفی مدیرکل مرکز زنجان موجب احتمال حاشیه‌سازی و ایجاد بی‌رغبتی است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: اواسط خردادماه سال‌جاری بود که طی مراسمی با حضور مسئولان کشوری و استانی سید محسن لطیفی، مدیرکل سابق صدا و سیمای مرکز زنجان به عنوان مدیرکل جدید صدا و سیمای مرکز اردبیل معرفی شد تا کرسی مدیریت این سازمان در زنجان بدون مدیر جدید و با اداره مدیر سابق به عنوان سرپرست خالی بماند.

6 ماه از زمانی که سید محسن لطیفی مدیر کل وقت صدا و سیمای استان زنجان به عنوان مدیر جدید اردبیل منصوب شده می‌گذرد، مدیر کلی که بنا به گفته بسیاری از کارشناسان امر، توانایی مدیریتی مطلوبی داشته و نمره قبولی در این زمینه دریافت می‌کند اما مثل بسیاری از مدیران توانمند امکان حفظ و نگهداری وی توسط مجموعه مدیریتی استان میسر نشد و برای حضور در استان دیگر انتخاب شد.

مراسم معارفه مدیر کل جدید صدا و سیمای اردبیل بدون معارفه مدیر کل جدید صدا و سیمای زنجان برگزار شد و موجب شد از همان تاریخ سید محسن لطیفی، به عنوان سرپرست، مسئولیت مدیریت مرکز زنجان را هم حفظ کرد و اکنون در آستانه ششمین ماه همچنان این مجموعه بدون مدیر کل و تحت لقای مدیریت استان اردبیل اداره شود.

مگر قحط‌الرجال است که صندلی مدیریت صدا و سیمای زنجان خالی بماند

عطاالله تقی‌لو یکی از شهروندان زنجانی در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه نبود مدیر کل برای صدا و سیمای زنجان دور از شان این استان است، اظهار می‌کند: این وضعیت برای استان زنجان مطلوب نبوده و باید برای آن برنامه‌ریزی شود.

این شهروند زنجانی با اشاره به اینکه این یک تحقیر است که مدیر کل صدا و سیمای اردبیل بر مجموعه استان زنجان نظارت داشته باشد، تاکید می‌کند: در شرایط فعلی اقدامات آقای لطیفی برای صدا و سیمای زنجان در حد سر زدن به مجموعه است.

وی با بیان اینکه این شرایط را تحقیر برای استان می‌دانم، اضافه می‌کند: این بدان معنا است که یک مدیر در استان وجود ندارد و به این حد از قحط‌الرجالی رسیده‌ایم.

این شهروند با بیان اینکه اکنون زنجان به نوعی زیر نظر اردبیل قرار گرفته است، عنوان می‌کند: نبود برنامه‌ریزی مدون و مدیریت منسجم موجب شده برنامه‌های این رسانه در شرایط کنونی عوامانه باشد و توانایی تبیین مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی را نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه صدا و سیما نیاز دارد مطالبات و نیازهای مردمی را تبیین کرده و خود در این حوزه راهبر باشد، ادامه می‌دهد: رسانه باید ارائه استراژی کند که هیچ یک از این موضوعات تا این لحظه محقق نشده است

جنگ قدرت بر سر صندلی مدیریت؟

یکی از کارمندان این مجموعه که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است با اشاره به اینکه محسن لطیفی سه روز در هفته در اردبیل و سه روز در زنجان حضور دارد، اظهار می‌کند: اداره صدا و سیما با توجه به وجود پست قائم مقام مدیر کل خللی در کار مجموعه ایجاد نکرده است.

وی با اشاره به اینکه هر کسی در پست و مسئولیت خود مشغول به کار است، اضافه می‌کند: همه به شرایط موجود مجموعه عادت کرده‌ایم.

این کارمند با بیان اینکه 6 ماه است که صدا و سیمای زنجان با روند موجود در حال اداره است، گفت: بخشی از این شرایط ناشی از جنگ قدرت برای کسب صندلی مدیریت بود که به مرور فراموش شد.

عدم معرفی چندین ماه مدیرکل برای صدا و سیمای مرکز زنجان، مطلوب رسانه نیست

رضا رحیم پور فعال رسانه‌ای استان زنجان نیز در این زمینه به صدای زنجان می‌گوید: هرچند با حفظ سمت مدیرکل قبلی صدا و سیما در مدیریت این مرکز خلاء ایجاد نکرده است اما اطاله زمان و بلاتکلیفی در این زمینه و عدم قاطعیت درتصمیم، مطلوب رسانه ملی نیست.

این پیشکسوت رسانه ملی اضافه می‌کند: انتظار می‌رفت در رسانه ملی به عنوان یکی از مراجع رسمی مهم صوتی تصویری در نقش‌آفرینی مدیریت افکارعمومی، ضمن رعایت تامل و بررسی در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی، تشکیک و تردید حاصل نشود. 

وی خاطر نشان می‌کند: هر چند عامل برنامه‌سازی در صدا و سیما، کارکنان متخصص و کارشناس هستند ولی مدیریت از باب هماهنگی و حتی بعضا اعمال نظر در تولید محتوا با توجه به نوع سلیقه‌های مدیریتی در عین حفظ خط مشی رسانه، مهم است و باید در این روند، خلائی وجود نداشته باشد.   این فعال رسانه‌ای ضمن تقدیر از مدیر کل قبلی صدا و سیما در مدیریت همزمانی دو مرکز اردبیل و زنجان، تاخیر طولانی مدت در معرفی مدیرکل مرکز زنجان را موجب احتمال حاشیه‌سازی و خدای نکرده بی‌رغبتی دانست.

رحیم‌پور با اعلام اینکه تاکنون سابقه نداشته است که صدا و سیمای زنجان، بیش از 5 ماه بدون مدیرکل باشد، می‌گوید: اگر این روند، آزمون خود مدیریتی برای مراکز یا تجمیع مدیریت به صورت منطقه‌ای است حرفی نیست اما اگر به خاطر عدم قاطع در تصمیم‌گیری هست، جای تامل دارد.

این پیشکسوت رسانه با بیان اینکه با وجود نیروهای خوب، خلاق و متخصص در رسانه ملی نباید، تاخیر در سپردن مسئولیت صورت بگیرد، خاطر نشان می‌کند: شنیده‌ها حاکی است که سازمان در تصمیم مدیریتی، از نیروهای (به اصطلاح بومی) به نتیجه نمی‌رسند خوب چه اشکال دارد از گزینه‌های غیربومی استفاده کنند کما اینکه اغلب مدیران کل مرکز زنجان غیربومی بودند.

 انتظار مردم از صدا و سیما تهیه برنامه‌های آموزنده با محتوای غنی است

عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران کشور با یادآوری اینکه امروزه به جهت ایجاد وفاق ملی، دیگر بومی و غیربومی بودن به ویژه در عرصه رسانه مطرح نیست، می‌افزاید: مهم در مدیریت رسانه، داشتن شرایط جامع‌الاطراف بودن به لحاظ تخصص در برنامه‌سازی ، شناخت رسانه، شناخت افکار عمومی، شناخت سیاست‌ها، روشنگر و نوآوربودن و پرهیز از سلیقه‌های شخصی محدودکننده است که اتفاقا ورود متخصص غیربومی، بدون ذهنیت قبلی و حب و بغض از همکاران، کار را عادلانه‌تر خواهد کرد و امید است مسئولان سازمان صدا و سیما با این نگاه جامع و بدون توجه به حساسیت ناسیونالیستی در معرفی هرچه زودتر مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان اقدام کنند.

این پیشکسوت رسانه ملی در پایان انتظار مردم از صدا و سیما را تهیه برنامه‌های آموزنده با محتوای غنی چه در برنامه‌های تولیدی و چه در برنامه‌های خبری اعلام کرده و می‌گوید: وقتی صحبت از نوآوری، ابتکار و خلاقیت در تولید برنامه است منظور صرفا تغییر دکور و رنگ و لعاب بی‌محتوا نیست بلکه باید شکل (فرم)، محتوا و ساختار، متناسب باشد و برنامه‌ها عالمانه برای ارتقاء دانش، فرهنگ و آگاهی باشد و از تکرار روزمرگی سنتی پرهیز شود و ترجیحا محتوای قوی بر شکل اولویت دارد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانصدا و سیماانتصاب مدیرتهیه برنامه
sedayezanjannews.ir/nx10802


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»