کد خبر: 10812
1402/09/06 - 8:32


صدای زنجان از آغاز توزیع شیر رایگان در مدارس استان گزارش می‌دهد؛

شیر؛ با شرط و شروط

اولیای دانش‌آموزان: هنوز شیری در مدارس توزیع نشده است/فرهنگیان: به ما گفته شده است توزیع از 15 آذرماه آغاز می‌شود/معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان: توزیع شیر از 15 آذر ماه تا پایان سال تحصیلی انجام می‌شود. البته این مهم منوط به تامین اعتبار از سوی وزارتخانه است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/  سمیه محرمی: قرار است شیر رایگان به مدت یک سال تحصیلی و در دو نوبت در هفته، بین دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهری و روستایی استان زنجان توزیع شود. البته معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع  اداره کل آموزش و پرورش استان می‌گوید: این مهم منوط به تامین اعتبار از سوی وزارتخانه متبوع است!

روز پنجشنبه (دوم آذر‌ماه) بود که خبری به نقل از مرتضی شهامی معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری زنجان در رسانه‌های استان زنجان منتشر شد که خبر از آغاز تولید شیر رایگان برای مدارس استان زنجان می‌داد. خبری که در پی آن برخی از اولیا از عدم آغاز توزیع شیر در مدارس فرزندان خود گلایه کردند و در فضای مجازی و پیگیری‌های مختلف خواستار مشخص شدن مدارسی که شیر رایگان در آنها توزیع شده، بودند.

توزیع کجا اتفاق افتاده است؟

مادر یکی از دانش‌آموزان زنجانی در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه دارای دو فرزند است و تاکنون شیر در مدرسه هیچ یک از فرزندانش توزیع نشده است، اظهار کرد: مدرسه فرزند بنده در منطقه مرفه شهر نیست که بگویم این مناطق به شیر رایگان نیاز ندارند.

فاطمه با اشاره به مشکلات اقتصادی فراوان خانواده‌ها در شرایط کنونی بیان کرد: بدون شک همین توزیع‌های شیر نیز می‌تواند در سلامت فرزندان و نسل آینده موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه در کنار موضوع اقتصادی بحث‌های فرهنگی توزیع شیر نیز بسیار برای دانش‌آموزان حائز اهمیت است، تاکید کرد: کودکان در محیط مدرسه با الگوگیری از یکدیگر می‎‌توانند به سمت داشتن تغذیه مناسب و سالم هدایت شوند.

این مادر زنجان از آموزش و پرورش خواست در زمینه توزیع شیر در مدارس با عدالت و انصاف بیشتری حرکت کند و افزود: انتظار می‌رود این نهاد اطلاع‌رسانی خود در زمینه این طرح را افزایش دهد تا والدین از چند و چون آن آگاه شوند.

به ما اعلام شده است نیمه دوم آذرماه، شیر توزیع می‌شود

خانم احمدی معلم یک مدرسه ابتدایی در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه به مدارس اعلام شده است از نیمه آذرماه طرح توزیع شیر رایگان در مدارس آغاز خواهد شد، گفت: البته تاکید شده است این توزیع ویژه مدارس ابتدایی است.

این معلم با اشاره به اینکه این طرح در گذشته نیز اجرایی می‌شد که به دلایل مختلف در مدارس ابتر باقی ماند، گفت: این طرح و اجرای آن یک گام بلند به سوی تربیت دانش‌آموزان برای داشتن تغذیه سالم است.

وی با اشاره به اینکه این طرح در کنار بار مالی و اقتصادی که از خانواده‌ها کم می‌کند از منظر فرهنگی نیز بسیار مفید است، گفت: شخصیت کودکان از کودکی شکل می‌گیرد و این موضوع که چه باید بخورند و بنوشند هم را از این دوران فرا می‌گیرند.

احمدی با بیان اینکه امیدواریم آموزش و پرورش در این راه ثابت قدم بماند و آن را نیمه کاره رها نکند، گفت: بازخوردهای اولیه نشان دهنده استقبال اولیا از این طرح است چرا که پیگیر زمان اجرای آن هستند.

آغاز تولید شیر رایگان مدارس در زنجان

محسن روزبان معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع  اداره کل آموزش و پرورش زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با بیان اینکه زنجان جزو اولین استان‌ها در حوزه عقد قرارداد برای توزیع شیر در مدارس است، اظهار کرد: البته بر خلاف تصور این شیر قرار نیست در بین همه دانش‌آموزان مدارس توزیع شود و شامل دانش‌آموزان مدارس ابتدایی دولتی شهری و روستایی خواهد بود.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع  اداره کل آموزش و پرورش زنجان با بیان اینکه توزیع شیر برای سال تصحیلی 1403-1402  در نظر گرفته شده است، افزود: در این مدت هر هفته دو وعده شیر به دانش‌آموزان مدارس عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بنا بر تصویب دولت امسال شیر برای مدارس باید به قیمت تنظیم بازاری 6 هزار تومان خریداری شود، افزود: این شیر با مشخصات 200 میلی لیتر، استریل و در پاکت چهار گوش عرضه خواهد شد.

روزبان با بیان اینکه در استان زنجان شرکت پگاه با وجود مقرون به صرفه نبودن، تولید و تحویل شیر مدارس را بر عهده گرفته است، اضافه کرد: این شرکت با همراهی استانداری زنجان با توجه به مسئولیت اجتماعی اقدام به تولید شیر برای مدارس کرده است.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع  اداره کل آموزش و پرورش زنجان با بیان اینکه با توجه به قانون استاندارد بودن شیرهای تولیدی، شیر استریل باید 12 تا 15 روز در قرنطینه باقی بماند، گفت: با توجه به آغاز کار تولید شیر از روز دوم آذرماه سال‌جاری در این شرکت پیش‌بینی می‌شود توزیع شیر از 15 آذر‌ماه در مدارس آغاز شود.

وی با بیان اینکه توزیع شیر از 15 آذر ماه تا پایان سال تحصیلی انجام خواهد شد، گفت: البته این منوط به تامین اعتبار از سوی وزارتخانه است.

ماندگاری 6 ماهه شیرهای توزیعی در مدارس

روزبان با اشاره به اینکه هر برنامه اجرایی اهدافی برای خود دارد، گفت: هدف از توزیع شیر رایگان در سند ملی، پیشگیری از سوءتغذیه و ارتقای سلامت دانش‌آموزان و ترویج فرهنگ مصرف شیر است، همچنین رویکرد تامین میان وعده مناسب برای دانش‌آموزان از دیگر اهداف این طرح است.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع  اداره کل آموزش و پرورش زنجان با بیان اینکه شیرها در دوره قبل لیوانی بود ولی شیرهای توزیع سال‌جاری در پاکت خواهد بود و 6 ماه ماندگاری دارد، ادامه داد: کلیه دانش‌آموزان و کارکنان مدارس ابتدایی دولتی شامل این طرح هستند و این طرح حتی شامل مقطع پیش دبستانی هم نشده است البته برنامه‌ریزی شده تا پیش دبستانی‌های ضمیمه مدارس ابتدایی روستایی از این طرح بهره‌مند شوند.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد نحوه برنامه‌ریزی برای توزیع شیر در روستاهای دوردست و صعب‌العبور بیان کرد: این شیرها 6 ماه ماندگاری دارند و چنانچه توزیع آغاز شود، شیرها به مدارس تحویل داده خواهد شد تا در فرصت مناسب مدارس اقدام به توزیع آن بین دانش‌آموزان روستایی در طول هفته کنند. 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمدارسشیر پاکتیآموزش و پرورش
sedayezanjannews.ir/nx10812


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»