کد خبر: 10906
1402/09/18 - 15:27


رئیس پلیس فتای استان زنجان در پاسخ به سئوال صدای زنجان در خصوص تاثیرگذاری پویش کودکان سایبری اعلام کرد؛

کاهش 17 تا 18 درصدی جرائم اخلاقی در فضای مجازی در زنجان

سید احمد موسوی: «طمع» همچنان موجب شده جرایم اقتصادی در فضای مجازی بالا باشد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: رئیس پلیس فتای استان زنجان با اشاره به اینکه فعالیت فرهنگی در حوزه سایبری نتیجه خود را در آینده نشان خواهد داد، گفت: یکی از نتایج این اقدامات این است که شاهد کاهش 17 تا 18 درصدی جرایم اخلاقی را هستیم، اما با توجه به اینکه طمع همچنان موجب شده جرایم اقتصادی در فضای مجازی بالا باشد

نشست مطبوعاتی سرهنگ سید احمد موسوی رئیس پلیس فتای استان زنجان با اصحاب رسانه استان زنجان با محوریت پویش کودکان سایبری روز یکشنبه ( 18 آذر ماه) 1402 برگزار و وی به سئوالات خبرنگاران در مورد فعالیت‌های پلیس فتا پاسخ داد.

سرهنگ سید احمد موسوی رئیس پلیس فتای استان زنجان در ابتدای نشست خبری با اشاره به اینکه ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی کاری سخت و زمان‌بر است، اظهار کرد: اقدامات فرهنگی تاثیر خود را گذاشته که این موضوع را می‌توان از بازخورد مردمی مشاهده کرد.

موسوی با اشاره به اینکه این اقدامات نتیجه خود را در آینده نشان خواهد داد، گفت: یکی از نتایج این اقدامات این است که شاهد کاهش 17 تا 18 درصدی جرایم اخلاقی را هستیم، اما طمع همچنان موجب شده جرایم اقتصادی در فضای مجازی بالا باشد.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از هک فضای مجازی افراد اقدام به استفاده از جایگاه و اعتبار شهروندان برای کلاهبرداری می‌کنند، تصریح کرد: با وجود آموزش‌های مکرر هنوز افرادی هستند که در این تله‌ها بیفتند.

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر صدای زنجان در مورد رصد و پایش فضای مجازی و پرونده‌های تشکیلی از سوی پلیس فتا برای فعالیت برخی کانال‌ها و گروه‌های غیر مجاز بدون ارائه آمار در این زمینه بیان کرد: این اقدامات یکی از اولویت‌های ما بوده که در کنار رسیدگی به شکایات مردمی انجام می‌شود و تعامل و همراهی با سایر استان‌ها برای کاهش آسیب‌ها در فضای مجازی در دستور کار پلیس فتا قرار دارد.

رئیس پلیس فتای استان زنجان با اشاره به اینکه ایجاد شبکه شاد برای دانش‌آموزان اتفاق خوبی در مجموعه آموزش و پرورش بوده است، اظهار کرد: البته رویکرد استفاده از شبکه شاد به دلیل حضوری شدن کلاس‌ها برای آموزش کاهش یافته است و این بستر رویکرد اطلاع‌رسانی و تربیتی خود را دارد.

کودکان دانش فنی بالایی دارند

سرهنگ موسوی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از زمان کودکان در طول روز در فضای مجازی می‌گذرد، اضافه کرد: چون کودکان و نوجوانان دانش فنی بیشتری دارند، انس زیادی با این فضا پیدا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ادامه شرایط موجود ایجاد شکاف عمیق دیجیتال بین والدین معلمان و کودکان و دانش‌آموزان شده است، تصریح کرد: این موضوع موجب کاهش نقش تربیتی خانواده‌ها و مدارس شده و زنگ خطر این موضوع به صدا درآمده است.

رئیس پلیس فتای استان زنجان با اشاره به تاثیرپذیری کودکان از فضای مجازی و جذابیت این فضا برای نسل کودک و نوجوان بیان کرد: کنترل چندانی بر این فضا وجود ندارد و با داشتن یک گوشی فرد می‌تواند در این فضا حضور پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه این فضا بر فرهنگ بومی نیز تاثیر گذاشته است، گفت: این موضوع موجب شده کودکان بیش از خانواده از این فضا تاثیر بگیرند.

موسوی با اشاره به اینکه اگر کودکان آموزش نبیند و نحوه استفاده از این فضا را نیاموزند در خطر قرار خواهند گرفت، بیان کرد: نمیتوان این فضا را انکار کرد بلکه باید این فضا را شناخت و نحوه صحیح استفاده از این فضا را بیاموزیم.

رئیس پلیس فتای استان زنجان با اشاره به اجرای پویش کودکان سایبری به مدت یک هفته از 18 تا 24 آذر ماه با هدف افزایش سواد رسانه‌ای معلمان، دانش آموزان و خانواده‌ها، افزود: برنامه‌های پویش با عناوین «کودکان و ایمنی سایبری»، «خانواده و والدین سایبری»، «دوستان و بازی‌های سایبری»، «مدرسه و آموزش سایبری»، «جامعه و فرهنگ سایبری»، «سکو‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی» و «پلیس فتا حامی کودکان سایبری» نام‌گذاری شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه داین هفته تلنگری برای جلب توجه‌ها به موضوع است، گفت: از نهادهای تاثیرگذار به موضوعات آموزشی در این پویش مشارکت داده شده‌اند.

فرزندپروری را باید ارتقا داد

موسوی با اشاره به اینکه تلاش داریم دانش فرزندپروری را در بین اولیا ارتقا دهیم، ادامه داد: باید اولیا بیاموزند تا بتوانند به فرزندان خود آموزش دهند.

رئیس پلیس فتای استان زنجان با اشاره بها اینکه سهم استفاده کودکان از فضای مجازی زیاد شده است، ادامه داد: در این فضای غبارآلود و شلوغ اگر افراد موضع انفعالی داشته باشند و نحو استفاده صحیح از آن را آموزش نبینند، در معرض آسیب قرار می گیرند.
وی با اشاره به اینکه  محتواهای مختلفی در فضای مجازی تولید می‌شود که روی کودکان تاثیر می‌گذارد، گفت: کودکان باید نحوه استفاده صحیح از فضای مجازی را یاد بگیرند.

ضریب نفوذ اینترنت در جامعه بالای 90 درصد است

رییس پلیس فتای استان زنجان با اشاره به اینکه براساس آمار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۳۴ میلیون گیمر در کشور فعالیت دارند، اضافه کرد: ضریب نفوذ اینترنت در جامعه بالای ۹۰ درصد است و این داده‌ها از گسترش فضای مجازی حکایت دارد.
وی با اشاره به اینکه سپاه هم در زمینه تولید محتوای در زمینه کاهش آسیب‌های مجازی ورود کرده است، گفت: خیلی مواقع ورود ما در موضوعات فرهنگی جزو وظایف ما نیست ولی در صورت نبود اقدامی از سوی متولیان فرهنگی ناگزیر به فعالیت هستیم.

بیشترین جرائم در فضای مجازی مالی است

موسوی با بیان اینکه باید مطالب مناسب در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گیرد برای نمونه تفکر و سواد رسانه‌ای کتاب بسیار بی محتوا و غیر جذاب برای دانش‌آموزان است، بیان کرد: البته آموزش و پرورش همراهی خوبی برای فعالیت‌های آموزشی دارد و دوره‌های آموزشی برای فرهنگیان برگزار خواهد شد.

موسوی در ارتباط با بیشترین جرائم فضای مجازی نیز گفت: بیشترین جرائم فضای مجازی استان به ترتیب مالی، اخلاقی، مزاحمت‌های اینترنتی و سایر جرایم بوده است.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانپلیس فتاجرم در فضای مجازیخانواده
sedayezanjannews.ir/nx10906


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»