کد خبر: 10960
1402/09/28 - 8:39


صدای زنجان از آخرین وضعیت پروژه بوستان «هاشمی‌نژاد» زنجان گزارش می‌دهد؛

تاخیرهای تکراری

شهروندان: سالیان سال است که زنجان به ویژه ساکنان «بی‌سیم» از داشتن پروژه‌های تفریحی و فرهنگی تا حدودی محروم شد‌ه‌اند/کارشناس معماری و شهرسازی: منطقه «بی‌سیم» به شدت با کمبود سرانه‌های شهری و فضای سبز مواجه است و افتتاح بوستان هاشمی‌نژاد موجب خواهد شد جمعیت بسیاری از این فضا بهره‌مند شوند/رئیس شورای شهر زنجان: بوستان هاشمی‌نژاد به دلیل مشکلات پیش‌آمده در پروژه با تاخیر 3 ماهه آماده می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: در حالی که قرار بود؛ بوستان هاشمی‌نژاد زنجان واقع در منطقه «بی‌سیم» ظرف یک سال به بهره‌برداری برسد اما این پروژه همچنان در دست ساخت بوده و به نظر می‌رسد مانند سایر پروژه های عمرانی با تاخیر به بهره‌برداری برسد.

بیش از یک سال پیش با کلنگ‌زنی پروژه پارک هاشمی‌نژاد زنجان قرار شد تا بوستان هاشمی‌نژاد زنجان واقع در منطقه «بی‌سیم» در سال 1402 برای بهره‌برداری به شهرداری تحویل شود.

 پروژه‌ای که قرار بود توسط  قرارگاه سازندگی‌خاتم الانبیا (ص) در منطقه بی‌سیم احداث شود. زمین این مجموعه به مساحت ۶.۸ هکتار پس از پیگیری‌های متعدد، از سوی بنیاد مستضعفان برای ایجاد فضای سبز و مجموعه فرهنگی تفریحی برای اهالی آن منطقه در اختیار شهرداری زنجان قرار داد.

طبق اعلام منصور مرادلو رئیس وقت شورای شهر زنجان قرار شد بوستان هاشمی‌نژاد در مدت یک سال احداث شود و مبلغ قرارداد آن ۱۳۴ میلیارد تومان باشد که ۳۰ درصد به‌صورت نقدی و ۷۰ درصد نیز به‌صورت مزایده به پیمانکار واگذار شود. پیمانکار به محض ابلاغ قرارداد، آمادگی اجرا را خواهد داشت و دمدت اجرای این قرارداد یک ساله بوده و صفر تا ۱۰۰ ساخت پروژه با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) خواهد بود.

طبق وعده مسئولان وقت، این بوستان یک مجموعه کامل از فضای فرهنگی، اجتماعی و تفریحی خواهد بود که در این بوستان سالن آمفی‌تئاتر، مسیر دوچرخه‌سواری، فرهنگ‌سرا، پیاده‌راه، آسفالت رنگی، مغازه‌هایی با کاربری فرهنگی، زمین بازی، شهربازی کودکان، آلاچیق‌های خانوادگی، فضاهای اجتماعی در نظر گرفته شده است. 

با وجود اینکه در رسانه‌های مختلف اعلام شده بود این پروژه برای استفاده مردم یک ساله تحویل شهرداری داده خواهد شد اما پس از گذشت 15 ماه هنوز خبری از افتتاح آن نیست. چنانچه شهردار زنجان در شهریورماه سال‌جاری (در یک سالگی کلنگ‌زنی این پروژه) در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌ها اظهار کرد: در حال حاضر پروژه بوستان هاشمی نژاد دارای پیشرفت ۴۰ درصدی است که در حال حاضر پروژه ۱۵ درصد از پیشرفت مقرر عقب است.

همیشه از بقیه شهرها عقب هستیم

یک شهروند در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه تاخیر در تحویل پروژه یک موضوع همیشگی شده است، اظهار کرد: این رویه مردم را نسبت به مسئولان مربوطه و عملکرد دستگاه‌های مختلف بدبین می‌کند.

محسن با اشاره به اینکه چه می‌شود یک برنامه‌ریزی به نحوی باشد که پروژه  درست در زمان اعلام شده افتتاح شود، گفت: باید پیش از آغاز یک پروژه بسیاری از مشکلات پیش‌رو پیش‌بینی شده و برای آنها برنامه‌ریزی شود.

وی با بیان اینکه سالیان سال است ساکنان منطقه بی‌سیم زنجان از داشتن پروژه‌های تفریحی و فرهنگی تا حدودی محروم شده‌اند، بیان کرد: حرکت برای ساخت این مجموعه‌ها گرچه دیرهنگام است اما می‎‌تواند مثمرثمر باشد.

این شهروند با بیان اینکه تعداد مجموعه‌های گردشگری و تفریحی در زنجان به تعداد انگشت‌های یک دست هم نمی‌رسد، اضافه کرد: بسیاری از این مجموعه‌ها نیز به دلیل عدم رسیدگی مطلوب، وضعیت قابل قبولی ندارد.

وی با مقایسه زنجان با کلان‌شهرهای بزرگی چون تهران، تبریز، قم و غیره تصریح کرد: این شهرها بسیار زودتر به این نتیجه رسیدند که مردم باید محلی برای تفریح و دورهمی داشته باشند و به همین دلیل شاهد احداث پارک‌های محلی در این شهرها هستیم که تاثیر خود در افزایش نشاط اجتماعی و سلامت جسمی و روحی مردم را به خوبی نشان می‌دهند و نمی‌توان تاثیر آن را منکر شوند.

 موقعیت خوب بوستان هاشمی‌نژاد و داشتن کارکرد اجتماعی و فضای سبز

حمیدرضا حمیدی کارشناس معماری و شهرسازی در زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه فضاهای سبز شهری یا همان پارک‌ها در سه سطح اجرا می‌شوند، اضافه کرد: این پارک‌ها در سطوح محلی، منطقه‌ای و ناحیه‌ای و پارک‌های شهری ساخته می‌شود.

کارشناس معماری و شهرسازی در زنجان با اشاره به اینکه هر پارک براساس موقعیت قرارگیری و مساحت در یکی از این دسته‌بندی‌های جای می‌گیرد، اضافه کرد: زمین پارک هاشمی‌نژاد در مقیاس شهری قرار دارد.

وی با بیان اینکه پروژه هاشمی‌نژاد مساحت و موقعیت خاصی دارد، عنوان کرد: از یک سو این زمین در محله مناسبی چون اطراف میدان ولیعصر(عج)، بلوار شریعتی قرار دارد و از سوی دیگر با منطقه «بی‌سیم» تلاقی دارد.

حمیدی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه برای سیما و منظر شهری اهمیت خاصی دارد، اضافه کرد: از سوی دیگر منطقه بی‌سیم به شدت با کمبود سرانه‌های شهری و فضای سبز مواجه است و افتتاح این پروژه موجب خواهد شد جمعیت زیادی را پوشش دهد و اتفاق و کار خوبی در شهر است.

وی با بیان اینکه هر چقدر این فضاها بیشتر شود به نفع شهر و شهروند است چرا که این پروژه جزو فضای‌های مجهز شهری است، افزود: این فضاها می‌تواند نیازهای فراغتی شهر را پوشش می‌دهد.

کارشناس معماری و شهرسازی با اشاره به اینکه پیش از این کل زمین به عنوان فضای سبز در اختیار بنیاد مستضعفان بود، گفت: در دوره پیش در شورا توافق اولیه صورت گرفت که بعدها این توافق نهایی شده و هم‌اکنون در دست اجرا است.

وی با اشاره به موقعیت خوب این پروژه و داشتن کارکرد اجتماعی و فضای سبز بیان کرد: البته اجرا و نوع طراحی خیلی مهم است که هم نیازهای اجتماعی و هم فضای سبز در پروژه دیده شود.

به نظر می‌رسد تحویل بوستان «هاشمی‌نژاد» با سه ماه تاخیر اتفاق بیفتد

مجید ناصحی مقدم رئیس شورای شهر زنجان اما با رد موضوع یک ساله بودن زمان اجرای پروژه بوستان هاشمی‌نژاد در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه قرارداد پروژه بوستان هاشمی‌نژاد 18 ماهه است، اظهار کرد: این پروژه در شهریور‌ماه سال گذشته کلنگ‌زنی شد و قرار بود تا پایان سال این پروژه تحویل گردد.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد تحویل این پروژه با سه ماه تاخیر اتفاق بیفتد و اواخر خرداد‌ماه سال آینده تحویل گردد، افزود: اضافه شدن بخش خاک‌برداری و برخی اقدامات دیگر اجرای این پروژه را طولانی کرد.

رئیس شورای شهر زنجان در پاسخ به برخی انتقادات به نحوه طراحی و اجرای این پروژه با اشاره به اینکه نظر سلیقه‌ای را نمی‌توان در مورد یک پروژه عمرانی اعلام کرد، افزود: طرح، مشاور داشته است که جزو مشاوران مطرح کشوری است و پارک‌هایی مانند نهج‌البلاغه تهران را طراحی و اجرا کرده است به همین دلیل تاکید داریم باید نگاه تخصصی باشد و از اظهارنظر غیر تخصصی خودداری کرد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه در بیش از 6 هکتار فضا احداث می‌شود، اضافه کرد: بناهای احداثی در پروژه، فضای سبز را تهدید نمی‌کند و این پروژه براساس طرح و الگو احداث می‌شود، ضمن اینکه در این پروژه فضای تجاری به آن مفهموم وجود ندارد و بیشتر فضاها فرهنگی و خدماتی خواهد بود.

رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه پارک ملت، گلستان و ارم نیازمند طراحی مجدد هستند، اضافه کرد: این پارک‌ها فضاهای خوبی است که باید بروزرسانی و بازمهندسی شوند و اولویت بعدی شورا و شهرداری خواهد بود.

ناصحی مقدم افزود: در آخرین جلسه شورای شهر زنجان اعتباری برای طرح مطالعاتی پارک ملت در نظر گرفته شده است.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمنطقه بی سیم زنجانبوستانتفرجگاه
sedayezanjannews.ir/nx10960


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»