کد خبر: 10967
1402/09/29 - 8:36


صدای زنجان از حواشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان پس از برکناری رئیس این مجموعه از سوی وزیر بهداشت گزارش می‌دهد؛

سناریوی استعفا

« مشهود تقیلو»معاون مستعفی دانشگاه علوم پزشکی زنجان: مشکل ما رئیس جدید نیست بلکه‌های «باندهای فشار» است!/یکی از کارمندان دانشگاه علوم پزشکی زنجان: معیار انتخاب مدیران در سیستم‌ بهداشت و درمان باید «شایستگی» باشد نه «تفکرات جناحی»

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: پس از انتقادات به استعفاهای سریالی تعدادی از رؤسا و مدیران دانشگاه علوم پزشکی زنجان و برخی گمانه‌زنی‌ها که این اقدام را صرفا «سیاسی و جناحی» قلمداد می‌کنند، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان و نخستین فردی که پس از برکناری حسن بختیاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان از سمت خود استعفا داده است، تاکید می‌کند که «استعفایش به خاطر شخص بختیاری نیست بلکه به علت مشخص شدن حق و ناحق است»!

 مدت‌ها بود که نارضایتی از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به دلیل سوءمدیریت، صدای مردم و حتی کادر بهداشت و درمان را درآورده و حواشی بر متن این مجموعه قالب شده بود. هر بار زمزمه‌ها برای تغییر رئیس این مجموعه به گوش می‌رسید که بالاخره 22 آذرماه 1402 با انتشار انتصاب «حسین دین‌محمدی» به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و برکناری «حسن بختیاری»، رنگ و بوی حقیقت گرفت.

هر چند با وجود تصمیم مصمم استاندار زنجان در مورد تغییر مدیران ناکارآمد که ریشه در افزایش نارضایتی نسبت به وضعیت مراکز درمانی زنجان داشت و تاکید بر اینکه تنها فرد تصمیم‌گیر وی نبوده و وزارت خانه نیز باید به موضوع ورود کند و   کش و قوس‌های فراوان در نهایت به اینجا رسید که دو روز مانده به حضور 2 ساله حسن بختیاری و حاضر شدنش در سامانه سامد برای پاسخگویی به انتقادات و شکایات مردمی، حکم رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ابلاغ و حسین دین محمدی به عنوان سرپرست این نهاد پر حاشیه و حساس معرفی شود.

اما گویا حواشی آقای دکتر و برخی از نیروهای این مجموعه قرار نبود به این زودی‌ها دست از دامن دانشگاه علوم پزشکی بکشد و با پایان کار وی تمام شود! چرا که یک روز پس از ابلاغ حکم سرپرستی، دومینوی استعفای مسئولان و معاونان دانشگاه علوم پزشکی زنجان آغاز شد و استارت این موضوع با متن استعفای مشهود تقیلو، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان زده شد.

 وی با بیانیه‌ای اعلام کرد «بر خود ننگ می‌دانیم در مجموعه‌ای که پشت حق آشکار را در مقابل فشار باندهای باطل ناجوانمردانه خالی کرد، مدیریت اجرایی داشته باشیم!».

 در ادامه حمیدرضا فلاح ابدی رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان 23 آذرماه 1402 هم استعفا کرد و این برکناری در 26 آذرماه با انتشار استعفایش رسانه‌ای شد.

پس از مدتی زمزمه استعفای علیرضا حقیقت معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز به گوش رسید و تصویر استعفای او نیز در 27 آذرماه 1402 در فضای مجازی بازنشر شد.

همزمان با آغاز استعفاهای سریالی در دانشگاه علوم پزشکی از این سو جمعی از کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با صدور بیانیه ای از حسین دین‌محمدی، سرپرست جدید این دانشگاه اعلام حمایت کردند.

گفته می‌شود تعداد دیگری از مدیران داخلی و مشاورین رئیس دانشگاه هم اعلام کرده‌اند که از سمت‌های خود استعفا داده‌اند که البته تا به امروز اعلام نشده است.

حال که قریب به یک هفته از این ابلاغ گذشته است به نظر می‌رسد هنوز دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان موفق به رسیدن به یک ثبات برای رسیدن به امورات خود نشده است و حواشی همچنان سایه خود را بر سر دانشگاه علوم پزشکی گسترده است.

از روز استعفا، به کارتابلم دسترسی ندارم!

مشهود تقیلو، معاون مستعفی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفت و گو با صدای زنجان در زمینه علت تصمیم خود در مورد استعفا از این سمت اظهار می‌کند: با توجه به اتفاقات رخ داده در استان تصمیم گرفتم استعفا دهم چرا که بحثِ حق و ناحق بود!

تقیلو با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی زنجان پیشرفت‌های خوبی در سال‌های اخیر داشته است، بیان می‌کند: دانشگاه علوم پزشکی زنجان به علت عملکردهایش در سطح کشور به جایگاه مطلوبی دست می‌یافت که به نفع مردم بود و واقعا حیف بود!

تقیلو با بیان اینکه در مورد حمایت از «حسن بختیاری» ما به فرد خدمت نمی‌کنیم بلکه به مردم خدمت می‌کنیم، عنوان می‌کند: پس از استعفایم از پست معاونت بهداشت دانشگاه حتی بیشتر از روزهای عادی مشغول فعالیت هستم و به هیچ عنوان خدمت را تعطیل نخواهم کرد.

وی با اشاره به اینکه برای بنده محل خدمت فرقی نمی‌کند به ما هر کجا دستور دهند در هر شهر و روستایی خدمت خود را انجام می‌دهیم، اضافه کرد: افراد برای ما مهم نیست بلکه خدمت مهم است.

معاون مستعفی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به فعالیت پروژه‌های راکد این مجموعه آن هم پس از گذشت بیش از 30 سال عنوان می‌کند: پیشرفت‌های دانشگاه مستند هست و می‌توان آنها را مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه برکناری آقای بختیاری (رئیس برکنار شده دانشگاه علوم پزشکی زنجان) از نظر شخصی به نفع خودش بوده ولی استان را از داشتن یکی از بهترین مدیران محروم کردند، تصریح می‌کند: نمی‌گویم نواقص وجود نداشت اما بهبود وضعیت کنونی نتیجه تلاش‌های دو ساله بود.

تقیلو در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: از روز استعفا دسترسی بنده به کارتابلم توسط رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی قطع شده است.

مشکل ما رئیس جدید نیست بلکه‌های «باندهای فشار» است

معاون مستعفی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه در دانشگاه و هر اداره‌ای رأس مهم است البته ما نظر منفی در مورد رئیس جدید نمی‌دهیم، تاکید می‌کند: مشکل ما باندهای خارج از دانشگاه است از مدت طولانی وزیر را تحت فشار گذشته و پیگیری تغییرات بودند.

وی با اشاره به اینکه مگر نمی‌خواهند خدمت انجام دهند، می‌آمدند ایرادات را می‌گفتند تا فکری برای آن کنیم، بیان می‌کند: علت حذف آقای بختیاری مهم است نه شخص وی و ما از این موضوع ناراحت هستیم.

تقیلو با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم مشخص شود کار، کار اشتباهی است، اضافه می‌کند: همه مدیران از این شرایط ناراحت هستند.

معاون مستعفی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در پاسخ به سئوالی در مورد تاثیر نارضایتی مردم در مورد علوم پزشکی با بیان اینکه نارضایتی همیشه بوده و انعکاس خاصی نداشته و حتی می‌توان گفت شرایط بهتر شده است، ادامه می‌دهد: مدعی از بین رفتن مشکلات نیستم ولی از جهت تشخیص، درمان، زیرساخت‌ها و غیره اقدامات خیلی خوب پیش می‌رفت.

وی با اشاره به اینکه شاهد هستم آقای بختیاری توصیه‌های خارج از دانشگاه را که به نفع مردم و سیستم نبود قبول نمی‌کرد، اضافه کرد: باندهایی که منافع گروهی آنها در دانشگاه تامین نمی‌شد اقدام به فشار برای تغییر کردند که ما برای اعتراض به این موضوع استعفا دادیم.

معیار انتخاب مدیران در سیستم‌ بهداشت و درمان باید «شایستگی» باشد نه «تفکرات جناحی»

 اما یک کارمند دانشگاه علوم پزشکی زنجان که نخواست نامش در گزارش قید شود؛ عنوان کرد: در جامعه هیچ کس در جایگاه خود نیست و تخصص ندارد وعلت شرایط کنونی همین است.

وی با اشاره به اینکه کسانی که خارج از چارچوب‌ها وارد برخی ادارات شده‌اند؛ تصور نمیکنم حضورشان برای سیستم مثمرثمر باشد؛ عنوان کرد: تصور نمی‌کنم حواشی ایجاد شده پس از برکناری ریاست دانشگاه صنفی نیست بلکه نگاه جناحی است.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و بدهی برخی از این مراکز این را هم گفت که: در واقع مدیران وامدار مشکلات گذشته هستند اما قرار نیست این موضوع دلیلی بر بی توجهی به وظایف تبیین شده باشد. متاسفانه دلیل ورود به مجموعه دانشگاه علوم پزشکی عده ‌ای صرفا « وابستگی جناحی» بوده است و در اعطای پست به اشخاص به جای «رعایت سلسله‌مراتب» و «شایستگی» فقط معیار؛ «تفکرات جناحی» بوده است والا این افراد خوب می‌دانند که کارشان مدیریت نیست.

تا پایان تنظیم گزارش (ساعت 16 سه شنبه 28 آذرماه 1402) گفت‌و‌گو با ابوالفضل رفیعی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان در رابطه با حواشی روی داده در دانشگاه علوم پزشکی زنجان و برخی ادعاهای مطروحه میسر نشد.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاندانشگاه علوم پزشکی زنجاناستعفاباند فشار
sedayezanjannews.ir/nx10967


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»