کد خبر: 10982
1402/09/30 - 15:59


صدای زنجان از انتخابات پرحاشیه خانه مطبوعات استان زنجان و عدم اعلام نتایج این انتخابات از سوی اداره کل ارشاد استان گزارش می‌دهد؛

نتیجه سرّی!

محمدی خبرنگار‌خبرگزاری فارس:حذف خبرنگاران از خانه مطبوعات «انتقام» از انتقادات به «ارشاد »بود/مدیر خانه مطبوعات استان: ریش و قیچی دست اداره ارشاد بود و انتخابات را برگزار کرد چرا از اعلام نتایج خودداری می‌کند؟/معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان: استانداری زنجان انتشار نتیجه انتخابات خانه مطبوعات را پیگیری می‌کند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: در حالی که انتخابات خانه مطبوعات استان زنجان همزمان با سایر استان‌ها به صورت الکترونیک 28 آذرماه سال‌جاری برگزار شد و به گفته مدیر خانه مطبوعات استان ریش و قیچی برای برگزاری این انتخابات در دست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان بود، با وجود اصرارها برای اعلام نتایج این انتخابات همچنان این اداره کل از اعلام اسامی برگزیدگان خودداری می‌کند.

با پایان فعالیت سه ساله خانه مطبوعات استان زنجان اعلام شد قرار است انتخابات خانه مطبوعات استان به صورت متمرکز با برخی از استان‌های کشور 28آذرماه سال‌جاری برگزار شود. به همین مناسبت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان طی نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان در تاریخ 20 آذرماه با اشاره به برگزاری این انتخابات به صورت الکترونیک و همزمان با برخی از استان‌های کشور، از پایش خبرنگاران استان زنجان برای حضور در این انتخابات صنفی خبر داد.

پایشی که نشان داد قصه این انتخابات سر دراز خواهد داشت چرا که در نخستین اقدام اداره کل فرهنگ و ارشاد استان زنجان برای انتخاب پیش‌رو اقدام به حذف تعدادی از خبرنگاران سرشناس و فعال استان زنجان و حتی رئیس فعلی خانه مطبوعات استان! از لیست خبرنگاران خانه مطبوعات کرد، موضوعی که صدای بسیاری از اهالی رسانه در استان را درآورد اما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حاضر به پذیرش اعتراضات نشد و همچنان بر این حذفیات تاکید کرد تا لیست خبرنگاران حدود 150 نفری به تعداد 57 نفر یعنی یک سوم! کاهش یابد. با وجود ادامه انتقادات به این رویه و استعفای جمعی از کاندیداها در حمایت از همکاران فعال خود، اصرار بر برگزاری انتخابات توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه یافت.

انتخابات با همه فراز و فرودهای خود روز 28 آذرماه سال‌جاری به صورت الکترونیک برگزار شد و با وجود اینکه انتظار می‌رفت در کمتر از 24 ساعت یعنی 29 آذرماه آرا اعلام و اسامی منتخبان در اختیار عموم قرار گیرد اما با گذشت 48 ساعت یعنی پایان ساعت اداری روز پنجشنبه 30آذرماه هنوز خبری از اعلام نتایج انتخابات برگزار شده، نیست.

عجز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان از اعلام نتایج، توپی که به زمین وزارتخانه افتاد

تلاش خبرنگار صدای زنجان برای گفت‌و‌گو با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان و معاون مطبوعاتی وی طی روزهای 29 و 30 آذرماه بی نتیجه بوده و پاسخی از مسئولان ارشاد در زمینه علت عدم انتشار اسامی برگزیدگان این انتخابات و سرنوشت آن دریافت نشد اما مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در آخرین اظهارنظر خود در روز 29 آذرماه با رسانه همسو با دولت در مورد این انتخابات گفته بود که طی نامه‌ای به معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردیم که استان قادر به تایید انتخابات خانه مطبوعات زنجان نیست و این موضوع به خود مرکز محول می شود.

امرالله حسنی در این گفت‌و‌گو اعلام کرده بود بخشی از موارد لازم برای این انتخابات از جمله حضور تعداد حداقل نامزدها در بخش نمایندگی خبرگزاری‌ها و نمایندگی روزنامه‌های سراسری رعایت نشده و این مساله هم در اختیار استان گذاشته نشد تا برای آن تدبیری مثل توزیع نامزدها از سایر بخش‌ها را انجام دهد، اضافه کرد: اگر قرار است ما در قبال انتخابات مسئولیتی داشته باشیم باید متناسب با آن از اختیار عمل هم برخوردار شویم ولی در انتخابات خانه مطبوعات همه چیز بر عهده خود مرکز بود و لذا تعیین تکلیف نتیجه آن نیز باید بر عهده خودشان باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد و اسلامی استان با بیان اینکه ممکن است مرکز در خصوص بخش‌هایی که تعدد نامزدها رعایت شده انتخابات را تایید کند و در مورد بخش‌های دیگر نیاز به رأی‌گیری مجدد باشد، در هر صورت خود مرکز باید در این خصوص اعلام نظر کند و باید منتظر اعلام نظر تهران باشیم.

ریش و قیچی در دست اداره ارشاد بود!

یوسف ناصر مدیر خانه مطبوعات استان زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه اعلام شده بود انتخابات خانه مطبوعات 22 استان قرار است در 28 آذرماه برگزار شود، اظهار کرد: بعدا برخی از استان‌ها به دلایلی از جمله به حد نصاب نرسیدن از لیست برگزارکنندگان انتخابات حذف شدند، اما انتخابات استان‌هایی که اعضا و کاندیداهای آن را وزارتخانه و اداره کل ارشاد تایید کرده بود، 28 آذرماه به صورت الکترونیک برگزار کرد.

وی با اشاره به اینکه با فاصله خیلی کمی وزارتخانه نتایج کلی انتخابات را اعلام کرد، افزود: زنجان جزو استان‌هایی بود که انتخابات در آن پرشور و با مشارکت بالا برگزار شده بود و اصل انتخابات در آن تایید شد.

ناصر با اشاره به اینکه روال اینگونه است که اسامی برگزیدگان بلافاصله اعلام می‌شود، گفت: اما تا این لحظه اداره کل ارشاد از اعلام نتایج امتناع می‌کند.

مدیر خانه مطبوعات استان زنجان با اشاره به اینکه به دلیل اینکه کسی معترض شود وایرادی به انتخابات وارد کند نمی‌تواند مانعی برای اعلام نتایج باشد و این اقدام مرسوم نیست، افزود: اصولا ابتدا آرا اعلام می‌شود و کسی اعتراض داشته باشد به آن رسیدگی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بارها شفاهی پیگیر نتایج و اسامی برگزیدگان شدیم ولی جوابی دریافت نکردیم، گفت: به منظور پیگیری بیشتر نامه کتبی تحویل دبیرخانه ارشاد شده است اما با وجود گذشت یک روز از تحویل نامه به اداره کل (تا پایان روز اداری30 آذرماه) هنوز از اعلام نتایج خودداری می‌شود.

ناصر تصریح کرد: کلا حرف ما این است وزارتخانه متبوع، ناظر و اداره ارشاد استان مجری بوده و هر دو اصل انتخابات را تایید کرده است پس چرا اداره کل ارشاد برای اعلام نتایج تعلل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تنها مشکل این انتخابات اعلام نتایج نبوده و برای نمونه در دقیقه 90 اسم بنده از لیست حذف شد و علت آن را نمی‌دانم، گفت: با توجه به اینکه زمان انتخابات فردای حذف بنده بود مهلتی برای اعتراض نداشتم، البته این مضوع تنها در مورد بنده صدق نمی‌کند و موارد از این قبیل وجود دارد.

مدیر خانه مطبوعات استان زنجان با اشاره به اینکه قانونا باید همه کارها با مشارکت خانه مطبوعات صورت می‌گرفت که اتفاق نیفتاده است، اضافه کرد: ولی با این وجود ما دعوت به حضور اعضا در انتخابات و اتمام این موضوع را داشتیم که خوشبختانه استان زنجان بالاترین میزان مشارکت را داشته است.

چرا از اعلام نتایج امتناع می‌کنند

وی با اشاره به اینکه برای ما سئوال است چرا از اعلام نتایج امتناع می‌کنند، اضافه کرد: چون وزارتخانه اعلام می‌کند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نتایج را اعلام کند و حتی کتبی کردن درخواست اعلام نتایج پیشنهاد وزارتخانه بوده است.

ناصر با تاکید بر اینکه خانه مطبوعات در پایش و برگزاری انتخابات نقشی نداشته است و ریش و قیچی دست ارشاد بود عنوان کرد: هیچ کس نمی‌تواند حق رای دادن را از دیگری بگیرد اما در پایش اصحاب رسانه هر کس را به نحوی حذف کردند.

وی با اشاره به اینکه انتخاباتی که خود برگزار کردند را تایید نمی‌کنند، گفت: شاید اگر دخالت داشتیم می‌گفتیم بخاطر دخالت ما است ولی همه کار دست خودشان بوده است و اکنون نباید حق برگزیدگان ضایع شود.

مدیر خانه مطبوعات استان زنجان با اشاره به اینکه پراکنده شنیده شده بخاطر عدم به حد نصاب رسیدن کاندیداها در برخی بخش‌ها اقدام به عدم اعلام نتایج می‌کنند، گفت: اما راهکارهایی به جز پنهان کردن نتایج برای این موضوع وجود دارد ضمن اینکه باید گفت لیست زمان‌بندی که دست ارشاد بود و می‌توانستید برنامه‌ریزی و تصمیم گیری برای جلوگیری از این شرایط را داشته باشید.

اعضای صنفی می‌توانند به نتیجه اعتراض کنند نه دیگران

وی در پاسخ به سئوالی در مورد طرح موضوع شکایت برخی از اصحاب رسانه به دادستان برای توقف این انتخابات بیان کرد: دوستان نباید یک انتخابات داخلی را بسط دهند و موضوع به جایی کشیده شود که باعث ورود دیگران به یک موضوع صنفی شود چرا که صنف اساسنامه خود را دارد.

ناصر با اشاره به اینکه برای انتخابات صنفی کسی می‌تواند اعتراض کند که عضو آن صنف باشد، اضافه کرد: فردی خارج از صنف نمی‌تواند به انتخابات صنفی ورود کند.

مدیر خانه مطبوعات استان زنجان با بیان اینکه خانه مطبوعات باید اعضا را حذف کند، گفت: ما قبول داریم اساسنامه ایراد دارد و این موضوع را به خانه مطبوعات تهران منتقل کردیم تا اصلاح شود چرا که خبرنگارانی هستند که به دلیل قوانین این اساسنامه از عضویت در این خانه محروم می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ارشاد مدعی است پایش طبق اساسنامه انجام شده است، گفت: در خیلی از استان‌ها این حساسیت‌ها نبوده و آمار بالای خبرنگارانی دارند در حالی که این لیست در زنجان به 57 نفر رسیده است.

استانداری زنجان انتشار نتیجه انتخابات خانه مطبوعات را پیگیری می‌کند

ابوالفضل رفیعی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اعتراض خبرنگاران نسبت به روند ثبت‌نامی‌ها در سامانه خانه مطبوعات در آستانه انتخابات خانه مطبوعات استان ابراز کرد: در پیگیری‌هایی که از طریق اداره ارشاد استان داشتیم، درخواست اعطای مهلت برای خبرنگارانی که موفق به ثبت‌نام در سامانه جهت داشتن حق رای و حضور در انتخابات را داشتیم اما ظاهرا این امر محقق نشد چرا که برخی مشکل بیمه داشتند و برخی نیز مدارکشان ناقص بود. 

رفیعی ادامه داد: ظاهرا دستورالعمل ابلاغی مربوط به انتخابات خانه مطبوعات و شرایط لحاظ شده نیز مورد گلایه خبرنگاران بود، از این رو پیگیری‌هایی از طریق اداره کل ارشاد و وزارتخانه متبوع داشتیم که نهایتا گفته شد طبق دستورالعمل ابلاغی باید انتخابات برگزار شود و امکان تغییر و اصلاح وجود ندارد چرا که همزمان باید در 20 استان کشور برگزار گردد. 

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان در پاسخ به درخواست تعدادی از خبرنگاران از ارشاد استان زنجان که تا به امروز (پایان وقت اداری پنجشنبه 30 آذرماه 1402) اصرار بر عدم انتشار منتخبین خانه مطبوعات استان زنجان دارد، تاکید کرد: استانداری زنجان درخواست خبرنگاران مبنی بر انتشار نتیجه انتخابات خانه مطبوعات استان زنجان را پیگیری خواهد کرد.

حذف خبرنگاران از خانه مطبوعات «انتقام» از انتقادات به «ارشاد »بود

سهیلا محمدی خبرنگار خبرگزاری فارس استان زنجان که ۱۳ سال سابقه فعالیت در رسانه داشته و در پایش اخیر اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان زنجان حذف شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار صدای زنجان با بیان اینکه بنده  از اینکه به این شدت اقدام به حذف خبرنگاران از خانه مطبوعات شده است، تعجب می‌کنم، اظهار کرد: به نظرم این اقدام ارشاد؛ «اقدامی سخیف» بود و این شدت برخورد با خبرنگاران درست نبوده و نیست.
وی با اشاره به اینکه خبرنگاران با سابقه‌تر از بنده نیز در این پایش از لیست حذف شده‌اند، اضافه کرد: چه لزومی داشت به این نحو ما را کنار بگذارند.
محمدی با اشاره به اینکه هر چند تاکنون خروجی و اقدامی از سوی خانه مطبوعات برای خبرنگاران ندیده‌ام اما چرا باید ما از این مجموعه کنار گذاشته شویم؟، اضافه کرد: نتیجه انتخابات و ابطال و یا عدم ابطال انتخابات خانه مطبوعات با این پایش روی داده دیگر برای بنده اهمیتی ندارد.
این خبرنگار با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد این پایش انتقام ارشاد از انتقادات خبرنگاران به عملکرد این مجموعه به ویژه در مورد پایش خبرنگاران بوده است، افزود: ارشاد به نحو بدی انتقادات خبرنگاران را جبران کرد.
خبرنگار خبرگزاری فارس استان زنجان با اشاره به مشکل خبرنگاران خبرگزاری‌ها در زمینه بیمه که ریشه در مشکلات کشوری و قانونی این رسانه‌ها دارد، بیان کرد: همین که این اساسنامه اجازه حضور خبرنگاران خبرگزاری‌ها را در خانه مطبوعات نمی‌دهد نشان دهنده ضعف اساسنامه این صنف است، در بسیاری موارد به همین دلیل خبرنگاران فعال کنار گذاشته می‌شوند.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانخانه مطبوعاتانتخاباتاستانداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx10982


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»