کد خبر: 11038
1402/10/10 - 9:50


مدیرکل کمیته امداد استان زنجان در گفت‌وگوی اختصاصی با صدای زنجان؛

غفلت کرده‌ایم!

روح‌الله صالحی: اگر اقدامات و برنامه‌های کمیته امداد را در سطح عمومی، بهتر اطلاع‌رسانی می‌کردیم، برخی ابهامات فعلی رفع می‌شدند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: مدیرکل کمیته امداد استان زنجان، بهره نبردن کافی از «ظرفیت مردمی» را از ضعف و غفلت‌های این مجموعه دانسته و اذعان می‌کند که عدم اطلاع‌رسانی به موقع و گسترده از اقدامات و برنامه‌های این ارگان حمایتی، سبب شده که برخی ابهامات نسبت به کمیته امداد رفع نشود.

وضعیت اقتصادی استان زنجان به تبع کشور، آن طور که باید، مساعد نیست. در این بین، وضعیت مددجویان دستگاه‌های حمایتی نظیر کمیته امداد ناگفته، پیداست!

وضعیت زندگی مددجویان کمیته امداد و فشارهای اقتصادی

یکی از مددجویان به صدای زنجان می‌گوید: درست است که میزان حمایت‌های کمیته امداد کفاف نیازهای خانواده را نمی‌دهد اما همین آب باریکه‌ای که هر ماه در قالب کمک معیشتی از سوی کمیته امداد واریز می‌شود را شاکر است.

او می‌گوید: شاید اگر کمیته امداد از ظرفیت مردم و نیکوکاران، بهره ببرد، حمایت‌های کمیته امداد از خانواده‌های مددجو بیشتر و باکیفیت‌تر شود چرا که خانواده‌ای که بالای 3 میلیون تومان در ماه باید اجاره منزل پرداخت کند، حمایت ماهانه یک تا 3 میلیون تومانی کمیته امداد، عملا کافی نیست و وضعیت مددجویان با توجه به شرایط دشوار اقتصادی، روز به روز بدتر می‌شود.

هر چند روح‌الله صالحی، مدیرکل کمیته امداد استان زنجان با استناد به آمارهای استخراجی این دستگاه به صدای زنجان می‌گوید: تعداد پرونده‌های تشکیل شده جدید در کمیته امداد در مقایسه با پرونده‌هایی که مددجویان آن، توانمند شده و از چرخه حمایت خارج شده‌اند، پائین است و به هیچ عنوان نمی‌توان گفت که وضعیت اقتصادی سبب افزایش مراجعات به کمیته امداد برای بهره‌مندی از خدمات شده است! آمارها می‌گویند که در این زمینه، توازن برقرار بوده است!

با این وجود؛ بررسی‌های میدانی صدای زنجان و اظهارات تعدادی از مددجویان نشان می‌دهد که؛ کمیته امداد تولیدکننده فقر نیست و فقر درپی عوامل متعددی مانند تورم و تحریم‌ها در جامعه ایجاد شده است. در این بین نیز کمیته امداد همواره تلاش کرده با بسته‌های حمایتی و برنامه‌ریزی، تبعات ناشی از فقر را کاهش دهد.

اواخر آذرماه 1402 بود که معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) از افزایش مستمری کمیته امداد در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: امیدواریم افزایش مستمری بتواند کمکی به بهبود زندگی مددجویان باشد و از مردم و خیران خواست تا همچنان در کمک به مددجویان کمیته امداد مشارکت داشته باشند. مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) از ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ به صورت پلکانی ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

بر اساس این افزایش، مستمری مددجویان یک نفره از ۶۶۰ هزار تومان به ۸۵۲ هزار تومان، مستمری مددجویان دو نفره از ۹۳۶ هزار تومان به ۱ میلیون و ۱۲۳ هزار تومان، مستمری مددجویان سه نفره از ۱ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان به ۱ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان، مستمری مددجویان چهار نفره از ۱ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار تومان و مستمری مددجویان پنج نفر به بالا از ۲ میلیون و ۴۰۹ هزار تومان به ۲ میلیون و ۸۹۸ هزار تومان افزایش یافته است.

ثبت 48 هزار مددجوی کمیته امداد در استان زنجان

به گفته مدیرکل کمیته امداد استان زنجان حدود 48 هزار مددجو در قالب 27 هزار خانوار تحت پوشش این مجموعه هستند که از این تعداد بیش از 11 هزار و 500 خانوار شهری و نزدیک به 15 هزار خانوار نیز روستایی هستند.

صالحی می‌گوید: از بین افراد و خانوارهای تحت پوشش با نیازهای متفاوت، 19 هزار نفر مربوط به سالمندان، حدود 15 هزار نفر مربوط به زنان سرپرست خانوار، 324 نفر خانواده زندانی، 2 هزار و 156 خانواده دارای بیمار صعب العلاج و خاص است.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه برای رفع نیازهای ضروری به خانواده‌های تحت پوشش مستمری پرداخت می‌شود، عنوان می‌کند: 120 نیاز شناسایی شده که به تناسب هر نیاز، خدماتی به مددجویان ارائه می‌شود. این خدمات در حوزه بهداشت و درمان، خدمات مسکن از جمله اجاره و رهن، خدمات بهداشتی در زمینه‌های آموزش، پیشگیری و غربالگری، تأمین لوازم ضروری برای خانواده‌ها، تأمین جهیزیه برای نوعروسان خانواده‌های تحت حمایت و پرداخت انواع وام‌های قرض‌ الحسنه را شامل می‌شود.

وی با اشاره به دیگر سطح کمک‌های کمیته امداد، بیان می‌کند: دغدغه و سیاست اصلی این نهاد است که آن توانمندسازی خانواده‌هایی است که به هر علت درگیر مشکلات شده و لازم است که به صورت مجدد احیا شوند و به چرخه زندگی عادی بازگردند.

اذعان به کافی نبودن حمایت‌های کمیته امداد از مددجویان متقاضی مسکن در مناطق شهری

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان در خصوص گلایه مددجویان متقاضی مسکن از خدمات محدود این ارگان حمایتی به صدای زنجان می‌گوید: اولویت کمیته امداد، مددجویان روستایی هستند. تقریبا 445 پروژه مسکن روستایی در سطح استان زنجان در حال اجرا است، بخشی از این پروژه‌ها تحویل شده و بخشی نیز تا پایان امسال تحویل می‌شود.

صالحی حمایت کمیته امداد از مددجویان متقاضی مسکن ملی در شهرها را اختصاص 150 میلیون تومان (در سال 1401) اعلام کرده و می‌گوید: این مبلغ نیز به ازای هر واریزی از سوی مددجو، پرداخت شد. سال قبل 58 نفر از متقاضیان این حمایت را دریافت کردند.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «با توجه به اینکه نخستین واریزی باید از سوی مددجو صورت گیرد تا واریز بعدی توسط کمیته امداد انجام شود، آیا پائین بودن نفرات و خانواده‌های حائز شرایط دریافت حمایت مسکن 150 میلیون تومانی می‌تواند از خالی بودن دست مددجویان کمیته امداد با توجه به شرایط اقتصادی کنونی باشد»، این موضوع را تائید کرده و ادامه می‌دهد: حمایت کمیته امداد از متقاضیان مسکن ملی در سال 1402 ، 200 میلیون تومان به ازای هر واریزی خواهد بود، این حمایت، مختص خانوارهای 3 نفره به بالا است. البته کمیته امداد در نظر دارد بسته‌های حمایتی دیگری در حوزه مسکن نیز ارائه دهد.

در برخی موارد؛ غفلت کرده‌ایم!

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان زنجان با اشاره به برنامه های خدمت رسانی کمیته امداد نشأت گرفته از مبانی دینی است تا فرهنگ انفاق و نیکوکاری را با محوریت کرامت و عزت بخشی به محرومان اجرایی کنیم، «بهره‌گیری از ظرفیت مردمی» را بهترین راهکار برای نیل به این هدف اعلام می‌کند.مدیرکل کمیته امداد استان زنجان، بهره نبردن کافی از «ظرفیت مردمی» را از ضعف و غفلت‌های این مجموعه دانسته و اذعان می‌کند که عدم اطلاع‌رسانی به موقع و گسترده از اقدامات و برنامه‌های این ارگان حمایتی، سبب شده که برخی ابهامات نسبت به کمیته امداد رفع نشود.مدیرکل کمیته امداد استان زنجان، بهره نبردن کافی از «ظرفیت مردمی» را از ضعف و غفلت‌های این مجموعه دانسته و اذعان می‌کند که عدم اطلاع‌رسانی به موقع و گسترده از اقدامات و برنامه‌های این ارگان حمایتی، سبب شده که برخی ابهامات نسبت به کمیته امداد رفع نشود.

صالحی «راه‌اندازی مراکز نیکوکاری» را نمونه بارز بهره‌گیری از حمایت مردم در خدمت رسانی به مددجویان کمیته امداد دانسته و اضافه می‌کند: مراکز نیکوکاری در سال 1392 راه‌اندازی شد و در حال حاضر 182 مرکز نیکوکاری در اقصی نقاط استان زنجان، ایجاد شده‌اند. با استفاده از این ظرفیت مردمی و با راه‌اندازی پویشی، فقط در شب یلدا 20 هزار بسته معیشتی در عرض 10 روز توزیع شد. مشارکت مردم در این پویش نسبت به سال قبل، 119 درصد افزایش یافته بود. این آمار رضایت بخش حاکی از آن است که هر چه به سمت، بهره‌گیری از ظرفیت مردم برویم و خدمات کمیته امداد را در جامعه اطلاع رسانی نمائیم، قطعا حمایت‌ها از مددجویان افزایش یافته و رضایتمندی در بین مددجویان و حتی مردم افزایش خواهد یافت، ضمن اینکه برخی از ابهامات نیز رفع خواهد شد.

جشن بزرگ توانمندی 2500 نفر از خانواده کمیته امداد؛ بهمن ماه برگزار می‌شود

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان «معیشت» و «اشتغال» را دو گزینه مهم در حمایت و توانمند کردن خانوادهای تحت پوشش دانسته و اضافه می‌کند: به جز سالمندان و بیماران صعب‌العلاج و خاص، کمیته امداد سعی دارد با رویکرد توانمندسازی، به خانوارهای تحت پوشش به جای ماهی دادن، ماهیگیری بیاموزد تا این افراد آسیب پذیر را تبدیل به افراد توانمند کرده و به تدریج از چرخه حمایت خارج کند.

صالحی از برگزاری جشن توانمندی 2500 خانوار تحت پوشش کمیته امداد در استان زنجان در بهمن‌ماه 1402 خبر داد و گفت: آخرین بار این جشنواره در سال 1392 برگزار شده بود که با تلاش و همراهی نیکوکاران و مجموعه کمیته امداد، جشن توانمندی برای 2500 نفر را در سالن سهروردی زنجان برگزار خواهیم کرد.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان در پاسخ به برخی گلایه‌ها نسبت به اجبار برخی مددجویان از سوی تعدادی از مددکاران این دستگاه برای اشتغال خانگی و غیره به صدای زنجان می‌گوید: تصور نمی‌کنم چنین چیزی صحت داشته باشد، با توجه به اهداف متعالی کمیته امداد، عزت دادن به مددجویان از وظایف کارکنان کمیته امداد است و قطعا حمایت از مددجویان از دغدغه‌های ماست.

صالحی «طرح مفتاح الجنه و دلجویی از خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد» را یکی از طرح‌های مناسبتی کمیته‌ امداد در ماه مبارک رمضان دانسته و می‌گوید: در قالب این طرح، مسئولان و خیران با حضور در منزل مددجویان و دیدار و گفت‌وگو با خانواده‌های تحت پوشش از نزدیک با مشکلات آنان آشنا شده و در راستای کمک به جریان دادن زندگی آنان و ایجاد امید در بین خانواده تلاش می‌کنند. خیران و نیکوکاران می‌توانند با هماهنگی کمیته‌ امداد در اجرای این طرح حسنه سهیم باشند.

وی با بیان اینکه در ماه رحمت الهی، با تمام توان تلاش می‌کنیم تا مشکلات اقشار آسیب‌پذیر را به حداقل رسانده و برای توانمندی آنان آستین همت بالا بزنیم، می‌گوید: پس از هر بار اجرای این طرح، تلاش همکاران کمیته امداد برای رفع نیازهای افراد تحت پوشش بیشتر شده است.

صالحی همچنین توانمندسازی مددجویان را «عزت بخشی به خانوارهای تحت پوشش» دانسته و معتقد است: معتقدیم مددجویانی که توانایی اشتغال و درآمدزایی دارند، بهتر است در مسیر شکوفایی اقتصادی گام بردارند، کمیته امداد برخود وظیفه می‌داند این عزیزان را حمایت کند. تا به امروز کم نبودند مددجویانی که کارآفرین شده و درآمدهای خوبی هم دارند و دیگر نیازی به کمک معیشت‌های کمیته امداد ندارند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانکمیته امدادمددجواقتصاد
sedayezanjannews.ir/nx11038


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»