کد خبر: 11111
1402/10/18 - 8:45


افول رشته ورزشی بسکتبال زنجان با حضور رئیس فدراسیون بسکتبال مورد بررسی قرار گرفت؛

تورِ رکود

رئیس فدراسیون بسکتبال: عدم توجه به «جانشین‌پروری» و برگزاری مسابقات پایه به صورت منظم، موجب فاصله گرفتن بسکتبال از جایگاه واقعی خود شده است/مدیرکل ورزش و جوانان استان: باید فارغ از هر نوع نگاه سلیقه محور از رکود و افول خارج شد و در مسیر توسعه تلاش کرد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: وضعیت فعلی رشته ورزشی بسکتبال زنجان به گونه‌ای است که مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در مجمع انتخاباتی هیئت بسکتبال استان زنجان که با حضور رئیس فدراسیون بسکتبال برگزار شد بر لزوم خروج این رشته ورزشی از رکود و افول؛ ان هم فارغ از هر نگاه و سلیقه‌ای تاکید کند.

در حال حاضر کم نیستند بسکتبالیست‌های جوان زنجانی که برای تیم‌های لیگ برتری کشور بازی کرده و با نام سایر شهرها و استان‌ها افتخارآفرینی می‌کنند.

 بسکتبالِ خاموش

تعدادی از این ورزشکاران در گفت‌وگو با صدای زنجان با یادآوری روزهای اوج این رشته ورزشی، بارها اعلام کرده‌اند که؛ «باشگاه بسکتبال همیاری شهرداری زنجان یک باشگاه بسکتبال و وابسته به شهرداری زنجان بود که طرفداران پرشور و خاص خود را داشت اما به دلیل عدم حمایت کافی به کلی از بین رفت و نتوانست به آرزوی قهرمان شدنش در لیگ برتر جامه عمل بپوشاند.»

این ورزشکاران معتقدند که؛ این تیم مرد شایسته مورد حمایت بیش از ۷ هزار تماشاچی بود اما مورد بی‌مهری قرار گرفت و کم کم از صفحه ورزش بسکتبال استان حذف شد. در زنجان استعدادهای شناسایی شده تا رده جوانان شانس حضور در عرصه ورزش بسکتبال را دارند. متاسفانه در استان برنامه‌ای برای پرورش ورزشکاران در عرصه ورزش قهرمانی و تشکیل تیم در رده بزرگسالان وجود نداشته و همین موضوع سبب شده تا بسیاری از استعدادها نابود شوند.

برخی از اهالی بسکتبال زنجان با یادآوری فعالیت تیم بسکتبال همیاری شهرداری زنجان طی سال‌های گذشته می‌گویند: شاید بیش از ۹۰ درصد بازیکنان این تیم غیربومی بودند اما با مدیریت و حمایت مسئولان ذیربط و شهرداری در میادین ورزشی افتخارآفرینی می‌کرد.

البته تعدادی دیگر نبود اسپانسر را از مشکلات اصلی حوزه ورزش اعلام کرده و معتقدند؛ اگر مسئولان ذیربط در ارگان‌های دولتی حتی یک قدم برای رفع موانع برای برطرف شدن مشکل اسپانسر بردارد، تمامی مشکلات جامعه ورزشی استان از بین می‌رود.

 باید فارغ از هر نوع قصد و غرض ورزی از همه سلایق و نظرات برای موفقیت «بسکتبال» استفاده کنیم

اما ظاهرا افول و وضعیت فعلی بسکتبال زنجان نه تنها برای ورزشکاران، بلکه برای مسئولان ورزشی نیز خوشایند نیست به گونه‌ای که جواد داوری، رئیس فدارسیون بسکتبال که برای شرکت در مجمع انتخاباتی هیئت بسکتبال استان زنجان (یکشنبه 17 دی‌ماه 1402) به زنجان سفر کرده بود، بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای رفع مسائل پیش روی این رشته ورزشی در سطح کشور و نه تنها زنجان، تاکید کرد.

جواد داوری، رئیس فدراسیون بسکتبال در این مجمع با تاکید بر اهمیت برگزاری مسابقات در تمامی سطوح بویژه استانی اظهار کرد: برگزاری مسابقات موجب ایجاد رقابت و شور و نشاط و در نتیجه رشد و توسعه در استان می شود و اعتماد به نفس ورزشکاران با دیده شدن در مسابقات بالا رفته موفق عمل می کنند.

رئیس فدراسیون بسکتبال با بیان اینکه امروز رویکرد و رأس اصلی امور فدراسیون هیأت های شهرستانی هستند، اضافه کرد: پتانسیل بسیار ارزشمندی در شهرستان‌ها وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و توسعه با توجه به جای جای این سرزمین است که ممکن خواهد بود.

وی اظهار کرد: فدراسیون در طول 2 سال اخیر با جدیت و به صورت منظم و زمانبندی شده مسابقات پایه را برگزار می کند و این از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

داوری در ادامه با تاکید بر اهمیت «جانشین پروری» اظهار کرد: عدم توجه به این مهم و برگزاری مسابقات پایه به صورت منظم موجب فاصله گرفتن بسکتبال کشورمان از جایگاه واقعی خود شده و باید به سرعت این شکاف ایجاد شده ترمیم شود.

وی با بیان اینکه امروز دیگر زمان تصمیمات و عملکرد های سلیقه محور نیست تصریح کرد: باید فارغ از هر نوع قصد و غرض ورزی از همه سلایق و نظرات بهره جست تا موفقیت حاصل گردد.

رئیس فدراسیون گفت: برگزاری مسابقات 3 نفره و به اصطلاح خیابانی، بروز شدن در آموزش و توجه به شهرستان ها و بانوان باید نصب العین همه هیات ها باشد تا مسیر رشد محقق گردد.

مسئول فدراسیون بسکتبال کشور گفت: وظیفه اصلی فدراسیون فراهم کردن محیط سالم برای ورزشکاران است که از دل آن توسعه و قهرمان پروری متولد می شود و فرهنگ سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه حضور ورزشکاران قهرمان مستعدی مثل زینب غفاری و سینا محمدی در زنجان نشان از وجود استعدادها و پتانسیل ها فراوان است تصریح کرد: تنها با کار شبانه روزی و تقویت مقطع پایه است که می توانیم موفق عمل کنیم.

جواد بازرگان، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در این مجمع با اشاره به اینکه دوران طلایی بسکتبال در استان که سالن پر از تماشاچیان مسابقات بود، گفت: امروز باید با کار گروهی فعال از این مرحله افول موقت عبور کرده دوباره بدرخشیم.

مدیر کل ورزش و جوانان استان زنجان با تاکید بر اهمیت گروهی و تیمی کار کردن اظهار کرد: بارها طی سالیان متمادی و به تجربه دیده ایم کسانی موفق بوده اند که با گروه همراه و فعالی کار کرده اند.

وی با اشاره به اینکه بسکتبال زنجان در دهه های 60 تا 90 دوران بسیار درخشانی را تجربه کرده و تیم ها و نفرات قوی در سطح استان داشتیم و شور و نشاط بسیاری به واسطه برگزاری مسابقات بین جوانان استان ایجاد می شد تصریح کرد: امروز باید فارغ از هر نوع نگاه سلیقه محور از رکود و افول خارج شد و در مسیر توسعه تلاش کرد.

«محمد پوراسکندری» سکان‌دار هیئت بسکتبال استان زنجان شد

به گزارش صدای زنجان؛ در مجمع انتخاباتی هیئت بسکتبال استان زنجان (یکشنبه 17 دی‌ماه 1402)، محمد پوراسکندری یکی از ۲ کاندیدای حاضر در انتخابات هیئت بسکتبال با کسب ۱۱رأی از ۱۹ رأی مأخوذه در دور دوم انتخابات توانست به مدت چهار سال سکان هدایت هیئت ورزشی بسکتبال استان را به عهده بگیرد.

پیش از این غفار امانی به عنوان سرپرست، اداره این هیئت را بعهده داشت.

منتخبین مجمع برای هیات رئیسه نیز پس از رای گیری به شرح ذیل است:

نایب رئیس: آذر همایونپور

خزانه دار : مهدی ابراهیم خانی

عضو هیئت رئیسه : پریوش قادری نیا

عضو هیئت رئیسه : محمد ابراهیم فروزنده

عضو هیئت رئیسه : هادی توفیقی


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانبسکتبالورزشکارافول ورزش
sedayezanjannews.ir/nx11111


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»