کد خبر: 11156
1402/10/25 - 18:23


رئیس پلیس راهور استان زنجان در نشست مطبوعاتی مطرح کرد؛

افزایش 5 برابری خودروهای زنجان با همان معابر قدیمی

توقیف 9 هزار خودرو طی سال‌جاری در استان/فعالیت دوربین‌های ثبت تخلف در شهر/توقیف روزانه 15 خودروی شوتی در زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/  سمیه محرمی: سرهنگ حبیب موسوی رئیس پلیس راهور استان زنجان در نشست خبری با اشاره به اینکه حل مشکل ترافیک در زنجان تنها به دست یک دستگاه حل نمی‌شود، گفت: طی ۱۰ سال گذشته تعداد خودروها در استان پنج برابر شده است، ولی آیا میزان و عرض معابر هم به این نسبت اضافه شده است؟

موسوی نشست مطبوعاتی رئیس پلیس راهور استان زنجان امروز (25 دی‌ماه 1402) با محوریت ارائه گزارش عملکرد فعالیت این مجموعه و دغدغه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان در زمینه کاهش ترافیگ شهری برگزار شد، و در این نشست سرهنگ موسوی به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

رئیس پلیس راهور استان زنجان در ابتدای این نشست در پاسخ به سئوال صدای زنجان در زمینه اجرای پروژ‌ه‌های شهری موثر در ترافیک و امنیت رانندگی‌ها در سطح شهر اظهار کرد: وظیفه پلیس صرف مطرح کردن معضلات هندسی در شهر برای حل آن از سوی شهرداری نیست بلکه ما به صورت کتبی نیز این موضوعات را پیگیر بوده و موضوعات را رصد می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه پس از پایان فرصت زمانی برای حل معضلاتی همچون مشکل مشابه نبود پل عابر پیاده در شهرآرا در صورت عدم عمل به وظایف توسط دستگاه مربوطه در تصادفات روی داده به میزان تقصیر هندسی، شهرداری نیز حداقل 50 درصد مقصر حادثه اعلام می‌شود، اضافه کرد: و این موارد به مرجع قضایی معرفی می‌شود چرا که پلیس در این قبیل حوادث به عنوان مبصر ترافیکی شهر نسبت به بررسی موضوع اقدام می‌کند.

موسوی در این جلسه با اشاره به اینکه فقط با اعمال قانون معضل ترافیک حل نمی‌شود، تصریح کرد: هر کس باید سهم خود را در موضوع ترافیک حل کند چرا که دستگاه‌های متعددی در این زمینه وظیفه دارند.

وی با اشاره به اظهارات اخیر مهدی طالب عضو شورای شهر زنجان در مورد معضل ترافیک بیان کرد: اظهار نظر طالب يکی از اعضای شورای اسلامی شهر در خصوص ترافيک شهری غيرکارشناسی و غيرتخصصی بوده است.

موسوی با اشاره به اینکه دلايل اصلی ترافيک هسته مرکزی شهر از ديدگاه تخصصی پليس راهور شامل عدم اهتمام سازمان‌های متولی به اصلاحات هندسی مورد نياز در سطح معابر شهری است، اضافه کرد: عدم ساماندهی مناسب سرويس‌های حمل و نقل عمومی به لحاظ تعداد و زمان و توزيع سفر و عدم نظارت از سوی شهرداری که متولی اين موضوع است دیگر مشکل و معضل ترافیکی در زنجان است.

 رئیس پلیس راهور استان زنجان با بیان اینکه اظهار نظر افراد غير مرتبط و فاقد تخصص در زمينه ترافيک که موجب مطالبه‌گری شهروندان شده و علت‌یابی جهت رفع مشکل را از مسير اصلی منحرف می‌کند را از دیگر مشکلات در حوزه ترافیک مرکزی زنجان دانست و ادامه داد: عدم تجهيز معابر سطح شهر به سامانه‌های کنترل هوشمند ترافيک با وجود تخصيص منابع از طرف دولت و پيگيری‌های مکرر پليس راهور که تاکنون نيز منجر به نتيجه نشده است و ماده 3 قانون اخذ جرايم اين تکليف را برعهده شهرداری گذاشته  نیز مشکل دیگر زنجان در حوزه ترافیکی هسته مرکزی است.

وی گفت: عدم تمرکززدایی خدمات در هسته مرکزی و عدم وجود پارکينگ متناسب با خدمات ارائه شده (پاساژها و واحدهای اداری و بهداشتی و خدماتی) و حذف پارکينگ‌های مجتمع‌های تجاری هسته مرکزی شهر از قبیل مهندسی درست در شهرسازی و آموزش در مدیریت ترافیک انجام نشده است.

موسوی همچنین با بیان اینکه تخلفات رانندگی باید به عنوان رذیلت اخلاقی تلقی شود نه فضیلت اخلاقی، درحالی که جای چنین فرهنگ‌سازی خالی است، اضافه کرد: آموزش از مولفه‌های اثر گذار در موضوع ترافیک است که متاسفانه این مولفه مهم مغفول مانده و فعالیت ارگان‌های متولی در این زمینه کم فروغ بوده و در واقع آموزش و فرهنگ‌سازی ترافیک در جامعه کاهش یافته است.

توقیف 9 هزار خودرو در سال‌جاری

موسوی با اشاره به اینکه طی ۹ ماهه امسال ۹ هزار دستگاه خودرو به دلیل تخلفات رانندگی در استان توقیف شد، گفت: این میزان با اینکه نسبت به سال گذشته ۱۰۷ درصد رشد کرده است.
رئیس پلیس راهور استان زنجان با بیان اینکه تعداد خودروهای استان زنجان بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه است یعنی به ازای هر دو زنجانی یک خودرو وجود دارد، افزود: از لحاظ تعداد خودرو به ازای جمعیت، استان زنجان از میانگین کشور خیلی بالا است.

وی با اشاره به اینکه طی ۱۰ سال گذشته تعداد خودروها در استان پنج برابر شده است، گفت: ولی آیا میزان و عرض معابر هم به این نسبت اضافه شده است؟

 

زنجانی‌ها قانون را خوب رعایت می‌کنند

موسوی با بیان اینکه براساس برآوردها میزان رعایت قوانین رانندگی در استان زنجان از میانگین کشور بالاتر است، تصریح کرد: زنجان در میزان اعمال قانون تخلفات رانندگی، در بین استان های متوسط کشوری است و در جایگاه ۱۶ و ۱۷ قرار دارد.

وی با اعتقاد به اینکه آموزش و فرهنگ‌سازی در این حوزه لنگ می‌زند، گفت: اکنون فقط فضای آموزشی برای آموزش ویژه افرادی که خواهان گواهینامه هستند، وجود دارد. البته پارک ترافیک نیز برای کودکان در زنجان وجود دارد.

رئیس پلیس راهور استان زنجان با بیان اینکه سال قبل ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر در کشور براثر سوانح رانندگی فوت کردند و این آمار برای کشور خسارت عظیمی است، گفت: روزانه بالای ۲۵۰ دستگاه خودرو در زنجان تعویض پلاک می‌شود و این آمار بسیار بالاست. در حالی که نه خیابانی عریض می‌شود نه پارکینگ چندانی احداث و نه خودرو فرسوده از رده خارج می‌شود.

موسوی به افزایش ۳۰۰ درصدی توقیف خودروهای بدون پلاک در استان اشاره و یادآوری کرد: با تهیه دستگاه ساخت پلاک در زنجان از مهر ماه سرعت پلاک گذاری افزایش یافته و آمادگی داریم در اسرع وقت پلاک خودرو به افراد تحویل داده شود.

وی با اشاره به اینکه در اعمال قانون جزو استان‌های متوسط هستیم، گفت: از لحاظ تعداد دوربین کمبود داریم و باید تعداد آن افزایش یابد.

 

فعالیت دوربین‌های ثبت تخلف در شهر زنجان

این مسئول همچنین برخی اظهارات در مورد خاموش بودن دوربین‌های ثبت تخلف رانندی در سطح شهر را تکذیب کرد و گفت: همه دوربین‌ها روشن و در حال فعالیت است.

رئیس پلیس راهور زنجان به لزوم رعایت قوانین راهنمایی از سوی مردم اشاره کرد و افزود: زنجانی‌ها در این بخش جزو افرادی هستند که رعایت بیشتری می‌کنند. با این حال نسبت به سال گذشته در تصادف جرحی ۶ درصد کاهش مصدوم ثبت شده است و تصادف منجر به فوت مانند آمار سال قبل بوده و ۵۰ درصد افزایش تصادف خسارتی را داریم.

توقیف روزانه 15 خودروی شوتی در زنجان

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان با پذیرش وقوع اشتباه در اعمال قانون برای پلاک‌‌ها افزود: این اشتباه یا ناشی از دست‌کاری پلاک خودرو و یا اشتباه کاربر در صورت اعمال قانون دستی است.
وی آمار توقیف روزانه خودروهای شوتی را حداقل ۱۵ دستگاه اعلام کرد و افزود: در مورد خودروهای دارای شیشه دودی هم رویت از سه‌متری برای پلیس ملاک عمل است.
موسوی با اشاره به فعالیت ۳۲ مرکز آموزش راهنمایی و رانندگی در سطح شهر تصریح کرد: این مراکز نسبت به ارائه آموزش‌های پایه و مهارتی اقدام می‌کنند.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانتخلفخودروتوقیف
sedayezanjannews.ir/nx11156


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»