کد خبر: 11196
1402/11/03 - 9:14


صدای زنجان از تکاپوی انتخاباتی صدا و سیما با توجه به نزدیکی به این رخداد سیاسی گزارش می‌دهد؛

انتخاباتی که برای صداوسیما نان شد!

نائب رئیس خانه احزاب استان: تا به این لحظه حرکت و برنامه مثبت و عملی از رسانه ملی ندیده‌ام و خیلی عقب هستیم/فعال سیاسی زنجان: صداوسیما دیگر به عنوان منبع و مرجع خبری که رسالت تبیین افکار عمومی را دارد، نیست

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: در حالی این روزها نام صدا و سیما و نرخ‌گذاری آن برای تبلیغات کاندیداها سرتیتر بسیاری از رسانه‌ها است، نائب رئیس خانه احزاب استان زنجان در حالی که نمره خوبی به تبلیغات مشارکتی به این رسانه نمی‌دهد، این حرکت را مثبت می‌داند، از سوی دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب صدا و سیما را فاقد جایگاه سابق و مطابق قانون اساسی برای هدایت افکار عمومی می‌داند.

یکی از مهم‌ترین اخبار هفته گذشته که تحلیل‌های زیادی را به دنبال داشت و مخالفان و موافقان این موضوع لب به سخن گشودند؛ طرح موضوع هزینه تبلیغاتی کاندیداها در صدا و سیما بود.

 در این تحلیل‌ها این سؤال پیش آمد که؛«بودجه صداوسیما چقدر است؟ رقمی حدود هشت هزار میلیارد تومان. با آن چه کار می‌کند؟ تقریبا همه کار و هیچ کار. یعنی چه؟ طبق گفته پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما، تعداد بینندگان تلویزیون حدود ۲۴ درصد است، آنتن فروشی را ضربه نهایی بر پیکر رسانه ملی می‌دانند و این ابتکار عمل این رسانه را گرفتن ماهی از آب گل‌آلود می‌دانند و به آن اعتراض کردند.

طبق ارقام اعلامی از سوی صداوسیما به نامزدها برای استفاده از ۲۰۰ شبکه محلی، رقم دریافتی از هر نامزد ۵ تا ۷۰ میلیون خواهد بود که در تهران به بالای ۱۰۰ میلیون می‌رسد؛ به طور میانگین حداقل ۴۲۳ میلیارد تومان درآمد سازمان از انتخابات مجلس دوازدهم خواهد بود. این رقم در استان زنجان 25 تا 100 میلیون تومان بری هر کاندیدا اعلام شده است.

مهم‌ترین انتقاد وارده به این رویکرد تبعیض و ایجاد شکاف میان کاندیداهای دارای پشتوانه مالی مناسب و افرادی که با برنامه ولی محدودیت مالی برای تبلیغات در انتخابات پیش رو دارند است و در حقیقت ایجاد فرصت نابرابری برای کاندیداها است.ادامه این انتقادات به نحوی بود که صدا و سیما از بسته‌های تخفیفی خود رونمایی کرده و با شکستن قیمت‌ها سعی کرد شعله انتقادات را کم فروغ کند اما همچنان این نگاه وجود دارد که تبلیغات انتخاباتی نمایندگان مجلس با توجه به تعدد کاندیداها مانند انتخابات ریاست جمهوری نبوده و می‌تواند زمینه ناعدالتی را فراهم کرده و این رسانه را از جایگاه و منزلت بی طرفی خارج کند.

پیش‌بینی برنامه تبلیغاتی در صدا و سیما اتفاق خوبی است

اکبر عباسی نائب رئیس خانه احزاب استان زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه انتخابات مجلس و تبلیغات آن در پیش است، اظهار کرد: اینکه صدا و سیما می‌خواهد برنامه‌ای اجرا کند که همه کاندیداها در آن صحبت و خود را معرفی کنند، کار خوبی است.

نائب رئیس خانه احزاب استان زنجان با اشاره به اینکه اگر مردم مشارکت داشته و برنامه کاندیداها را می‌بینند خیلی خوب است، تصریح کرد: به نظر شخص من در کارنامه اشخاص اینکه چه سمتی داشته‌اند ملاک نیست بلکه اینکه چه نمره‌ای کسب کرده‌اند، ملاک است.

وی با اشاره به اینکه مردم باید با بررسی دقیق به این نتیجه برسند و وقت بگذارند در مورد اشخاص تحقیق کنند، تاکید کرد: افراد باید بررسی کنند تا در انتخابات سرشان کلاه نرود و منتظر نماند که سوار موج‌های تبلیغاتی شوند.

عباسی با اشاره به اینکه مردم در این موضوعات کمی دقت داشته باشند و با شعارهای دهن پر کن خود را گم نکنند، اضافه کرد: در این سال‌ها خیلی اتفاق خاصی نیفتاده است و این موضوع تقصیر منتخبان نیست بلکه تقصیر ما انتخاب‌گران است ما باید در انتخاب خود دقت کنیم.

نائب رئیس خانه احزاب استان زنجان با بیان اینکه صدا و سیما برنامه‌های تبلیغاتی را گذاشته خیلی خوب است اما پیش‌بینی و تعیین محور برای سخنرانی کار درستی نیست، تاکید کرد: باید نمایندگان خودشان بنا به تشخیص خود محور سخنرانی خود را انتخاب کنند.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد درست بودن در نظر گرفتن مبلغ برای تبلیغات با توجه ملی بودن رسانه صدا و سیما عنوان کرد: کاندیداها اگر همین مبلغ کمی که پیش‌بینی شده را برای صدا و سیما خرج نکنند در بخش‌های دیگر هزینه می‌شود، چرا که برخی از ستادها متاسفانه به دنبال چنین چیزی هستند اما چه بهتر که این را هم نگیرند.

عباسی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد ارزیابی از فعالیت صدا و سیما برای برگزاری انتخابات پرشور در اسفندماه با اشاره به اینکه تا به امروز در صدا و سیما به ویژه شبکه استانی اشراق برنامه خاصی مشاهده نشده است، بیان کرد: با توجه به تخصصی که دارم نظر خود در مورد آغاز سریع‌تر برای تبلیغات انتخاباتی را به صدا و سیما را داده بودم.

نائب رئیس خانه احزاب استان زنجان با اشاره به اینکه تا به این لحظه حرکت و برنامه مثبت و عملی ندیده‌ام و خیلی عقب هستیم، تصریح کرد: یک سال پیش پشنهاد دادم و کارشناسان سیاسی را معرفی کردم تا با حضور و بررسی موضوعات مختلف تنور انتخابات را داغ کنند اما با وجود گفت‌وگوی شفاهی و پیگیری کتبی این اتفاق میسر نشده است.

صدا و سیما دیگر رسانه عمومی که طبق قانون اساسی باید زبان گویای مردم باشد، نیست

این در حالی است که عبدالمطلب طاهری فعال سیاسی اصلاح‌طلب استان زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه صدا و سیما دیگر رسانه عمومی که طبق قانون اساسی باید زبان گویای مردم باشد، نیست، اظهار کرد: این رسانه باید مثل دانشگاه ملی بود ولی از رسالت خود خارج شده و نمی‌توان به آن رسانه عمومی و ملی گفت.

این فعال اصلاح طلب با اشاره به اینکه صدا و سیما به یک رسانه جناحی تبدیل شده که حتی جناح هم نمی‌توان به آن گفت و تبدیل به یک باند شده است، اضافه کرد: این مجموعه از رسالت اصلی خود خارج شده و به هیچ کس پاسخگو نیست و هر تصمیمی بگیرد هم در مقابل آن پاسخی به کسی نمی‌دهد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد نظرش در زمینه تئوری تبلیغات کاندیداها در انتخابات پیش رو با اشاره به اینکه این رسانه تلاش دارد ژست مشارکت بالا را بگیرد و بگوید همه امکانات در اختیار افزایش مشارکت است، اضافه کرد: رویکرد آن بود که نخست رقم بالا اعلام شود و در ادامه برای نمایش حس نیت این ارقام کاهش پیدا کند.

طاهری با اشاره به اینکه یک مبلغی را تعیین می‌کنند که افراد ناشناس و جوانی که به تازگی وارد عرصه شدند قطعا توان پرداخت این مبلغ را نخواهند داشت و افرادی که توان دارند آن را پرداخته و روی آنتن این رسانه می‌روند، گفت: اعلام این ارقام بالا مصداق یک رانت است چرا که افرادی که توان پرداخت دارند تبلیغ می‌کنند و افرادی که توانایی مالی ندارند تبلیغ نمی‌شوند که خود این نوعی ناعدالتی است.

این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه 20 سالی است که صدا و سیما را نمی‌بیند مگر چند سریال اکشن که به آن علاقه‌مند است، گفت: حتی ماهواره هم ندارم و اخبار را از فضای مجازی و اینترنت رصد می‌کنم چرا که صدا و سیما جایگاه خود را از دست داده است.

طاهری در پاسخ به سئوالی در مورد میزان تبلیغ صدا و سیما برای حضور پرشور در انتخابات عنوان کرد: اگر تبلیغ کند باید به 4 اصل مورد تاکید رهبری را نیز اشاره کند که مغایر با برنامه‌ها و خط مشی انتخاباتی خود است، این رسانه خود در جایگاه یک حزب رسانه در انتخابات پیش رو تعداد قابل توجهی کاندیداها وارد میدان انتخاباتی کند و امکان دارد لیست مشخصی ارائه دهد.

این فعال اصلاح طلب با اشاره به اینکه تفکر حاکم بر صدا و سیما طرفداری از مشارکت پایین بوده و تفکر پشت صدا و سیما بر این باور است که در صورت پایین بودن مشارکت می‌تواند در این رقابت بی رقیب پیروز شود، تاکید کرد: مردم، صدا و سیما را به عنوان منبع و مرجع خبری که رسالت تبلیغ افکار عمومی را بکند قبول ندارند.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانصدا و سیماتبلیغاتانتخابات
sedayezanjannews.ir/nx11196


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»