کد خبر: 1122
1398/04/04 - 22:44


گزارش ژنو

امامعلی دادخواه خطاب به عباس راشاد: شما در طراحی سبزه‌میدان ده‌ها طرح از شهرهای دیگر کشورها ارائه دادید

الهام احمدی- جلسه علنی شورای شهر زنجان با دستور کار طرح و بررسی نامه‌های رسیده از کمیسیون‌های تخصصی دیروز با حضور اعضای شورای شهر بررسی شد.

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- جلسه علنی شورای شهر زنجان با دستور کار طرح و بررسی نامه‌های رسیده از کمیسیون‌های تخصصی دیروز با حضور اعضای شورای شهر بررسی شد.

بحث غالب بر جلسه دیروز شورای شهر ارائه گزارش حمیدرضا حمیدی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا و نیز مسیح‌اله معصومی، شهردار زنجان از سفر برخی اعضا و نیز شهردار به سوئیس و دستاوردهای آن بود. در این سفر سجاد خدایی و مسعود مرادخانی از اعضای شورای شهر و نیز برخی از مسئولان از شهرداری از جمله مدیر سرمایه‌گذاری نیز حضور داشتند و رئیس شورای شهر نیز تأکید کرد سفر این دو عضو با هزینه شخصی خودشان بوده و پرداخت هزینه سفر حمیدی از شورا و به دستور وزارت کشور و تأیید استانداری بوده است.

حمیدی پیش از ارائه گزارش خود عنوان کرد که «صرفاً آنچه دیدم را بیان می‌کنم تا بعداً متهم به چیز دیگری نشوم

این عضو شورا در حین ارائه گزارش توصیفی خود به نقاط قوت شهرهای سوئیس از لحاظ شهرسازی و معماری و بیان زیبایی، نظم و پاکیزگی اشاره کرد و گفت: هزینه صرف شده در بخش شهرسازی شهر زنجان به مراتب چندین برابر شهر ژنو است در حالی که این دو شهر به لحاظ شهرسازی قابل مقایسه نیستند.

** اعتراض راشاد به حمیدی

حمیدی در حین ارائه گزارش خود با اعتراض عباس راشاد، عضو اصولگرای شورا مواجه شد چرا که راشاد در اعتراض به توصیفات حمیدی از شهر سوئیس این‌گونه عنوان کرد: «سوئیس مرکز دزدهای دنیاست و این دزدهایی که سوئیس را ساختند همان‌هایی هستند که امروز علیه ما اسلحه می‌کشند باید به این نکته توجه داشته باشیم که تعریف از یک کشور با توجه به شناختمان از آن‌ها درست نیست

وی با بیان این مطلب که معمولاً جلسات سازمان اکو در کشورهای عضو برگزار می‌شود حال جای تعجب اینجاست که چرا این جلسه در سوئیس برگزار شده است، بیان کرد: آن‌هایی که سوئیس را ساختند همان‌هایی هستند که 10 میلیون نفر را در ایران به قحطی کشاندند.

راشاد خاطرنشان کرد: مبادا به بهانه حضور در ژنو موضوع شهرسازی ما تحت تأثیر قرار گیرد چرا که یکی از اقدامات ذیل سند 2030 مربوط به شهرسازی است.

امامعلی دادخواه عضو اصلاح‌طلب شورای شهر نیز در پاسخ به اعتراضات راشاد معتقد بود باید از دستاوردهای بشری همه نقاط دنیا استفاده کرد و خطاب به راشاد عنوان کرد: شما در طراحی سبزه‌میدان ده‌ها طرح از شهرهای دیگر کشورها ارائه دادید.

** دستاوردهای سفر به ژنو   

شهردار زنجان نیز در ارائه گزارش خود از دستاوردهای سفر به سوئیس به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با موسسه اکو در سال 96 برای معرفی برخی از ویژگی‌های شهر زنجان به موسسه اکو برای تعیین زنجان به عنوان شهر پیشرو در بین شهرهای عضو اشاره کرد و گفت: جلسات متعددی با مسئولان مطرح کشوری برای معرفی این ویژگی‌ها و پیشرو نامیده شدن شهر زنجان برگزار شد که در نهایت هم زمان با روز زنجان مصادف با 8 مرداد ماه 97 ابلاغ شهر زنجان به عنوان شهر پیشرو در محل موسسه اکو توسط موسسه فرهنگی اکو انجام شد.

وی با اشاره به ایجاد دبیرخانه «زنجان شهر پیشرو» در شهرداری و انجام مکاتبات با وزراتخانه‌های مختلف خاطرنشان کرد: با تعریف اولویت‌های مختلف مطالعاتی در 10 محور پروژه‌ای را مرتبط با مسائل فرهنگی و اجتماعی از سوی سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری انجام و برای هر کدام از محورها همکار ملی در نظر گرفته شد.

شهردار زنجان با تأکید بر این‌که در پایان نشست در ژنو مصوب شد که نام شهر زنجان را به عنوان شهر پیشرو در قالب گزارش نهایی در سازمان ملل ارائه کند، افزود: اعلام حمایت‌هایی از سوی نهادهای بین‌المللی در خصوص این موضوع داشتیم.

** اختصاص ردیف بودجه اختصاصی از اعتبارات ملی برای زنجان

این مسئول به اختصاص ردیف بودجه اختصاصی از اعتبارات ملی برای ادامه روند جهانی سازی زنجان در برنامه و بودجه خبر داد و خاطرنشان کرد: برای امسال نیز اعتبار ویژه‌ای برای همین منظور در نظر گرفته شده است که به محض ابلاغیه رسمی اعلام می‌شود.

وی با اشاره به این‌که طی ایمیل‌های دریافتی برخی از نهادهای بین‌المللی درخواست سفر به زنجان و آشنایی با ظرفیت‌های این شهر را داشتند، بیان کرد: خوشبختانه زمینه‌سازی جهانی شدن شهر زنجان آغاز شده و امیدواریم با پتانسیل‌های موجود گام‌های موثری در این زمینه برداریم.  

معصومی با بیان این‌که در آخرین روزهای سال 97 بعد از مصوبه شورا مبنی بر اختصاص 10 میلیارد تومان برای شروع کار از سوی برنامه و بودجه کشور برای جهانی شدن شهر زنجان به شهرداری ابلاغ شد و این موضوع در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شد، بیان کرد: به تأیید شورای شهر و استانداری و نیز وزارت کشور، تیم شهرداری و شورا برای ارائه این ظرفیت‌ها در مقرر سازمان ملل به ژنو عازم شدند که در نهایت در محل ژنو با صدور دعوتنامه، همکاران با تشریفات کاملاً قانونی وارد سازمان ملل شده و در سالن جلسات این سازمان در خصوص این‌که شهر زنجان می‌تواند به عنوان شهر پیشرو در سال 2020 در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شود بحث‌های زیادی صورت گرفت.

وی به برگزاری نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر زنجان اشاره داشته و عنوان کرد: در بین این پروژه‌های سرمایه‌گذاری خانه بوران، خانه سالمندان و محل نگهداری کودکان و غیره نیز وجود دارد که به بازدیدکنندگان معرفی شد.

معصومی با تأکید بر این‌که کتابی به زبان لاتین در مورد تمامی 10 پروژه با 10 محور که توسط سازمان ملل و شهرداری زنجان تهیه و توزیع شده است و 300 نسخه آن نیز در سازمان ملل قرار دارد، خاطرنشان کرد: با اساتید دانشگاه ژنو در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر زنجان تبادل نظر و توضیحات مفصلی ارائه شد.

** مجوز سفر یک نفر را دادیم

در پایان اسماعیل دویران، رئیس شورای اسلامی شهر زنجان در خصوص شایعات مطرح در مورد سفر اعضای شورا به ژنو و حضور در اجلاس بیان کرد: فقط برای یک عضو شورا آن هم حمیدی مأموریت سفر به سوئیس دادیم و دو نفر دیگر یعنی خدایی و مرادخانی با هزینه شخصی خود به سوئیس سفر کردند و ربطی به شورا ندارد.

وی با بیان این‌که تا روز آخر مجوز از وزارت کشور ابلاغ نشده بود، اما روز یکشنبه ساعت 14 نامه وزارت کشور به دستمان رسید که طبق آن به یک عضو شورا (حمیدرضا حمیدی) مجوز سفر با هزینه شورا داده شده بود، بر همین اساس ما به دیگر اعضای شورا اعلام کردیم که ما حق ماموریت و هزینه‌کرد برای این سفر از طریق شورا نخواهیم داشت و بنده نیز قادر خواهم بود، فقط مرخصی برای شما رد کنم.

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر زنجان از شهرداری نیز فقط شهردار، مدیر سرمایه‌گذاری و یک نفر از مجموعه حراست در این اجلاسیه حضور پیدا کردند، بقیه افراد یک ریال نیز از ناحیه شهرداری هزینه‌کرد نداشتند.

** همه اعضا دعوت به حضور در همایش بودند

وی با تأکید بر این‌که دعوت برای هماش از همه اعضا انجام شده بود ولی تصمیم جمعی بر این شد که از شورا چهار نفر و از شهرداری نیز چند نفر در این سفر حضور داشته باشند، بیان کرد: ما نمی‌توانستیم شورا را تعطیل کنیم، کاری که حتی قانون نیز اجازه آن را نداده بود از همین رو روال قانونی سفر اعضای شورا و شهردار از طریق وزارت کشور و استانداری طی شد.

دویران با اشاره به این‌که اگر عنوان می‌شود سفر برخی افراد غیرقانونی است ما در قبال آن پاسخگو نیستیم، چون غیرقانونی بودن زمانی معنا دارد که از طرف شورا اعزام شده باشند و هزینه آن را شورا پرداخت کرده باشد، خاطرنشان کرد: این اعضا در قالب ماموریت اداری نرفته‌اند که حضور آن‌ها غیرقانونی باشد، اما این‌که خودشان چقدر هزینه‌ کرده‌اند به بنده ارتباط ندارد از سوی دیگر با توجه به این‌که مفاصا حساب شورا در یک سال که به میزان 790 میلیون تومان است نیز مشخص بوده و ما حاضر به ارائه هزینه‌کرد آن هم .

*** نامگذاری پل گلشهر به نام امام حسن(ع)

در پایان دو مصوبه در خصوص نامگذاری پل گلشهر که در آستانه افتتاح قرار دارد به نام امام حسن مجتبی(ع) و نیز نامگذاری بلوار ملاصدرا به هاشمی رفسنجانی مطرح شد.

نامگذاری بلوار ملاصدرا به نام مرحوم هاشمی رفسجانی همانند جلسات گذشته نیز با اعتراضاتی مواجه شد تا جایی که در جلسه ای که پیش از این نیز نامگذاری این بلوار به نام رفسنجانی مطرح شد با اعتراضاتی همراه بود و در نهایت رحمان احمدی درخواست پخش فیلم جلسه در صحن علنی را داد، این موضوع در جلسه دیروز نیز تکرار شد و اعتراضات از سوی برخی از اعضا به جایی رسید که مجدداً بررسی این مصوبه کمیته نامگذاری و بازبینی فیلم به جلسه غیرعلنی کشیده شد.

 

اقدام کننده: الهام احمدی

صدای زنجانشورای شهر زنجانطرح سبزمیدانپل گلشهر
sedayezanjannews.ir/nx1122


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»