کد خبر: 11221
1402/11/08 - 16:22


رویداد «تسجم هنر» همزمان با شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر آغاز به کار کرد؛

هُنر طنز

کاریکاتوریست زنجانی: کاریکاتور، هنری که فرهنگ‌اش جانیفتاده است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: رویداد «تسجم هنر» همزمان با شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از 8 تا 12 بهمن ماه سال‌جاری با نمایش 47 اثر 10 هنرمند زنجانی کار خود را در زنجان آغاز کرد.

رویداد «تسجم هنر» همزمان با شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور هنرمندان استان روز (8 بهمن‌ماه 1402) در زنجان کار خود را به مدت پنج روز آغاز کرد.

اصغر حاج علی اکبری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در این زمینه به صدای زنجان گفت: رویداد تجسم هنر همزمان با شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر براساس روال سال‌های گذشته برگزار می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه در این رویداد آثار هنرمندان زنجان به نمایش گذاشته خواهد شد، افزود: مهدی الماسی در رشته عکاسی، میثم یعقوبی در رشته پوستر، فاطمه موسوی در رشته نقاشی، سید جمال ناصری در رشته خوشنویسی و تذهیب، آزاده اشتری در رشته نقاشی، تقی بیات در رشته کاریکاتور، نیلوفر محمودیان در رشته حجم‌سازی لی لی فرهادی در رشته گرافیک از زنجان حضور دارند و فردین نظری در رشته عکاسی و زهرا نئبی در رشته تصویرسازی از ابهر و برای حضور در نمایشگاه از سوی ستاد جشنواره انتخاب شدند.

وی اضافه کرد: تعداد کل آثاری که در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته 47 اثر است.

حاج علی اکبری با اشاره به اینکه نشاط فرخی به عنوان مدیر هنری این دوره از سوی ستاد جشنواره انتخاب شده است، گفت: این رویداد در قالب نمایشگاه از 8 تا 12 بهمن ماه سال‌جاری در نگارخانه فرهنگسرای امام خمینی (ره) در طی روزهای یاد شده برگزار خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه همه هنرمندان، دانشجویان و علاقه‌مندان می‌توانند در ورکشاپ‌های این رویداد حضور داشته باشند، افزود: اختتامیه و تقدیر از هنرمندان شرکت‌کننده نیز 12 بهمن ماه در فرهنگسرا برگزار خواهد شد.

نقطه‌چین‌ها تدوام ضربه زدن و زمان‌بر بودن هنر صنایع دستی زنجان را به نمایش می‌گذارد

لی لی فرهادی متولد 1352 که متولد تهران که پس از ازدواج در سال 1382 ساکن زنجان شده یکی از این هنرمندانی که آثار خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است، وی در گفت‌و‌گو با صدای زنجان اظهار کرد: در رشته گرافیک در دانشگاه آزاد تا مقطع فوق لیسانس تحصیل کرده‌ام اما بیشتر علاقه بنده به هنر به دلیل این است که در خانواده‌ای هنرمند بزرگ شده‌ام و پدربزرگم استاد شهابی از شاگردان استاد کمال‌الملک بوده است.

وی با اشاره به اینکه از سال 1359 خانه پدربزرگ تبدیل به موسسه و آموزشگاه هنرهای تجسمی شد، افزود: بنده از نخستین شاگردان این موسسه بودم و در واقع از 9 سالگی زیر نظر اساتید بزرگ مشغول به آموزش شدم.

فرهادی با اشاره به اینکه در شرکت‌های تبلیغاتی فعالیت داشته‌ام، بیان کرد: در زنجان هم به عنوان یک هنرمند آزاد مشغول به کار شدم و در سال‌های گذشته پوستر فیلم‌های مختلف به ویژه پوستر فیلم‌هایی که قرار بود در خارج از کشور به نمایش گذاشته شود را طراحی کرده‌ام.

این هنرمند زنجانی با اشاره به اینکه سال‌هاست که نقاشی میکنم، ادامه داد: بیشتر نقاشی‌ها به صورت مدیا فیکس و به صورت دیجیتال است و این کار نوعی نقاشی بوده و کار با آن مانند کار با قلمو است تا آنچه که در ذهن دارم را به نمایش بگذارم.

وی با اشاره به اینکه پوسترهای حاضر در نمایشگاه پوستر صنایع دستی زنجان بوده که در بستر فکتور یا خطی تهیه شده است، بیان کرد: در این پوستر از رنگ‌های خالص استفاده کرده‌ام.

فرهادی گفت: اعتقاد دارم صنایع دستی استان زنجان یکی از شاخص‌هایش خلوص و سادگی آن است و در این پوسترها از رنگ‌های تخت استفاده کردم که نوعی سبک بنده است چرا که تمایلی برای بولد کردن آثار خود ندارم.

این هنرمند زنجانی افزود: در طراحی پوستر از نقطه چین‌ها استفاده کردم که تدوام ضربه‌زدن و زمان‌بر بودن هنر صنایع دستی استان زنجان را به نمایش می‌گذارد.

 

کاریکاتور، هنری که فرهنگ‌اش جانیفتاده است

تقی بیات نیز در این نمایشگاه آثار خود را در زمینه کاریکاتور به نمایش گذاشته است، وی فارغ‌التحصیل رشته معماری بوده و از سال 1400 به صورت رسمی گالری و آموزشگاه خود را دایر کرده است.

این هنرمند زنجان با اشاره به اینکه در رشته‌های طراحی، نقاشی، کاریکاتور نقش برجسته و مجسمه فعالیت دارد، گفت: از آن زمان فروش، آموزش و اجرای سفارش را انجام می‌دهم.
وی با اشاره به اینکه 4 اثر از کاریکاتورهای خود را در نمایشگاه به نمایش گذاشته است، گفت: این آثار با تکنیک‌های مختلف کار شده و طرح به صورت دستی بوده است ولی رنگ‌آمیزی
ها با نرم‌افزار، ماژیک، مدادرنگی و تلفیقی از آنها اجرا شده است.

بیات با اشاره به اینکه کاریکاتور ماهیت طنز داشته و جدی‌ترین شاخه‌های طنز هنری است، گفت: این هنر می‌تواند افراد با سطوح سنی و با فرهنگ‌های مختلف را بخنداند.

این هنرمند زنجانی با اشاره به اینکه از این حیث کاریکاتور، طنز جدی و حرفه‌ای قلمداد می‌شود که متاسفانه فرهنگ آن جا نیفتاده است، بیان کرد: مردم از دیدن کاریکاتور دیگران خیلی خوشحال می‌شوند ولی متاسفانه از دیدن کاریکاتور خود ناراحت می‌شوند.

وی با بیان اینکه در خیلی از کشورها به ویژه ایتالیا به عنوان مبدا این هنر کاریکاتور به شدت جا افتاده است و حتی افراد از کاریکاتور به عنوان هدیه برای یکدیگر استفاده می‌کنند، گفت: در کشور ما به ویژه شهری مثل زنجان این هنر جا نیفتاده است که امیدواریم با برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها فرهنگ‌سازی در این حوزه افزایش پیدا کند.

 

در طراحی و ترسیم؛ کار را باید به احساسات خود واگذار کرد

آزاده اشتری نقاش زنجانی که آثار خود را در این رویداد به نمایش گذاشته است در این زمینه در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه از سال 1380 فعالیت هنری خود را آغاز کرده است، گفت: در رشته نقاشی و طراحی و بعدها انیمیشن با استادهای چون خانم و آقای اصولی‌ فعالیت کرده‌ام.

این هنرمند زنجانی با اشاره به اینکه در رشته نقاشی از سبک رئالیسم و تکنیک‌های مختلف برای کار امتحان کرده‌ام، افزود: با توجه به تجربه در رشته‌های مختلف در بیشتر طراحی فگوراتیو موفق بوده‌ام.

وی با اشاره به اینکه آثار حاضر در این نمایشگاه 4 تابلو با محوریت نقاشی انتزاعی است، گفت: برای تولید یک اثر انتزاعی باید از رنگ شناسی و هنرهای تجسمی شناخت داشته باشید.

اشتری با اشاره به اینکه بیشتر حسی کار می‌کند، گفت: اینکه بر پایه احساس کار را به پیش برد جزو اصول اولیه کار است و باید در مسیر هنر، طراحی و ترسیم را به احساسات خود واگذار کرد تا خروجی زیبایی داشته باشد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانهنر تجسمیکاریکاتورصنایع دستی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx11221


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»