کد خبر: 11222
1402/11/09 - 8:55


صدای زنجان ورود شیرابه تعدادی از واحدهای صنعتی به زنجانرود را بررسی می‌کند؛

تقابل «صنعت» و «طبیعت» در زنجانرود؟

اهالی زنجانرود: شیرابه‌ واحد صنعتی مقابل چشمان همه، به زنجانرود سرازیر می‌شود/مدیرکل حفاظت محیط زیست استان: در حال حاضر هیچ شیرابه‌ای از واحد صنعتی وارد زنجانرود نمی‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ فاطمه شمشیرگر: چندی پیش گزارشی از یکی از اهالی زنجانرود مبنی بر سرازیر شدن شیرابه‌ای از سمت یک واحد صنعتی که در داخل شهر زنجان مستقر است به رودخانه زنجانرود دریافت شد. این در حالی‌است که مدیر کل محیط زیست استان زنجان ضمن رد این موضوع اعلام کرد که پایش‌های مجدد از این رودخانه انجام خواهد شد و در صورت مشاهده اقدامات لازم انجام می‌شود.

شیرابه یک واحد صنعتی به زنجانرود سرازیر می‌شود

بنا به اظهارات یکی از اهالی زنجانرود شیرابه‌ای از یک واحد صنعتیمستقر در شهر زنجان به نام به سمت رودخانه زنجانرود سرازیر می‌شود.

به گفته حسینی این شیرابه در روزهای گرم سال موجب ایجاد بویی متعفن شده و تبعات نامطلوب زیست محیطی و بهداشتی را به دنبال خواهد داشت.

وی ضمن اشاره به اینکه ورود این شیرابه مدتی است که اتفاق افتاده می گوید: این شیرابه به رنگ کرم است.

 

هیچ گزارشی اخیرا درباره ورود شیرابه واحد صنعتی به زنجانرود وجود نداشته است

در حالی که این شهروند از ظرایط موجود گلایه دارد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان تاکید می‌کند که هیچ گزارشی کارشناسی شده‌ای اخیرا در ارتباط با ورود شیرابه از سمت واحد صنعتی مذکور به رودخانه زنجانرود وجود نداشته است.

به گفته محمدرضا یافتیان واحد صنعتی موردنظر قراردادی با آب و فاضلاب پیش از این بسته است که با توجه به اختلافاتی که پیش می‌آید، واحد صنعتی فوق ملزم می‌شود تا فاضلاب خود را جدا کند. به همین دلیل بحث استفاده از تصفیه‌خانه را در برنامه‌های خود قرار می‌دهد.

این مسئول عنوان می‌کند: به علت اینکه تصفیه‌خانه‌های شرکت مذکور تاحدودی ناکارآمدی داشتند، مدتی بویی نامطبوع از این تصفیه‌خانه‌ها استشمام می‌شد به همین جهت با پیگیری‌های صورت گرفته این شرکت مکلف شد و اقدامات بسیار زیادی را انجام داد. اکنون به مقدار زیاد و تا حد کامل در برخی از مقاطع، بوی حاصل از تصفیه‌خانه‌ها متوقف شده است و مشکل خاصی وجود ندارد. اما تا حدود ۴ ماه پیش اهالی اعتراضاتی داشتند که اکنون این اعتراضات برطرف شده است.

بخشی از فاضلاب واحد صنعتی به شبکه فاضلاب شهری داده می‌شود

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه حتی در صورتی که تصفیه‌خانه‌های واحد صنعتی به صورت کامل هم کارکنند، احتمال دارد شرایطی ایجاد شود که سیستم دچار مشکل شود اما مردم نباید در این مورد آسیب ببینند، ادامه می‌دهد: به همین‌خاطر اکنون مذاکراتی میان واحد صنعتی با آب و فاضلاب در حال پیگیری است تا میسر شود که بخشی از فاضلاب این شرکت به شبکه فاضلاب شهری داده شود و آب و تصفیه‌خانه نیز این مطلب را بپذیرد.

یافتیان اضافه می‌کند: در این صورت تصفیه‌خانه واحد صنعتی فوق با ظرفیت کمتر کار خواهد کرد و این موضوع به طور کامل کنترل می‌شود. همچنین شرکت می‌تواند در مواقع ضروری پساب خود را به طور کامل به آب و فاضلاب دهد. اما در حال حاضر هیچ گزارشی مبنی بر انتقال پساب شرکت صنعتی مذکور به رودخانه زنجانرود وجود ندارد. البته مجدداً پایش‌ها صورت می‌گیرد و در صورت مشاهده تخلف اقدامات لازم انجام خواهد شد.

 

بازدیدهای میدانی حاکی از رعایت استانداردهای زیست‌محیطی توسط این شرکت است

یک فعال محیط ‌زیست نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه خوشبختانه واحد صنعتی موردنظر امروز در بین شرکت‌ها در مورد رعایت الزامات زیست‌محیطی در رتبه بالایی قرار دارد، خاطرنشان می‌کند: باتوجه به بازدیدهای میدانی که از فعالیت این شرکت داشتم، خوشبختانه رعایت استانداردهای زیست‌محیطی در فعالیت این شرکت درحد بسیارخوبی است.

تقی سالک افزود: تمام فعالیت های زیست‌محیطی این شرکت مورد تایید اداره کل محیط زیست هم قرار گرفته است‌.

وی تصفیه خانه احداث شده در این واحد را یکی از تصفیه‌خانه‌های مدرن در استان اعلام کرد و گفت: تمام شیرابه‌ها و فاضلاب‌های تولیدی ناشی از فراوری شیر و فرآورده‌های لبنی دراین تصفیه‌خانه به‌خوبی تصفیه می‌شود و اثرات نامطلوبی روی آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی ندارد.

فاضلاب‌های تولیدی شرکت در طبیعت رها می‌شد 

که با اقدامات انجام شده درحال حاضر این مشکل حل شده است

وی یادآور می‌شود: لازم به توضیح است که قبلا متاسفانه فاضلاب‌های تولیدی دراین شرکت در طبیعت و فضای ازاد رها می‌شد که با اقدامات انجام شده درحال حاضر این مشکل حل شده است. آن‌چه اکنون اهمیت دارد نظارت جدی و مستمر بر این واحد صنعتی است که کارشناسان و‌ ناظرین اداره کل محیط زیست باید انجام دهند. تادرصورت تخلف به شکل جدی با آن برخورد شود.

این فعال محیط‌زیستی در خصوص تعریف شیرابه عنوان می‌کند: شیرابه که به دنبال تجزیه زباله یا پسماند ایجاد می‌شود که با توجه به نوع مواد سازنده آن زباله یا پسماند ویژگی‌های مختلفی نیز دارد اما در هر صورت و در همه حالات آن میتواند موجب ایجاد بیماری و بویی متعفن شود.

سالک با اشاره به اینکه اگر مدیریت درستی نسبت به پسماندهای صنعتی و شهری صورت نگیرد، شیرابه های ایجاد شده از آنها عامل خطری برای محیط زیست به‌حساب می‌آیند می‌افزاید: آب باران و آب‌های ایجاد شده بعد از فعل و انفعالات بیولوژیکی در پسماندها و زباله‌ها نیز در تولید شیرابه تاثیرگذار است.

به گفته سالک شیرابه حاصل از پسماندها و زباله ها باتوجه به عوامل مختلفی، افزایش یا کاهش پیدا می‌کند، مثلا میزان آب ورودی به پسماند، پوشش گیاهی محل دفن پسماندها و زباله‌ها، میزان بارندگی، سیستم زهکشی کف و جنس و ضخامت لایه خاک زیر زباله‌ها همگی می‌توانند بر میزان شیرابه تولید شده موثر باشند.

این فعال محیط زیستی می‌گوید: می‌توان راهکارهای مختلفی شامل تصفیه شیرابه، بازگردش شیرابه و تبخیر آن برای مدیریت شیرابه ارائه کرد. برای تصفیه شیرابه ها لازم است ابتدا شیرابه ها به شیوه‌های مختلف در حوضچه‌هایی جمع‌آوری شده و به‌صورت مستقیم عملیات تصفیه روی آنها انجام شود و یا میتوان آنها را وارد تصفیه‌خانه فاضلاب کرده و همراه با فاضلاب‌ها فرایندهای تصفیه را اجرا کرد‌.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانزنجانرودآلودگیشیرابه
sedayezanjannews.ir/nx11222


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»