زهره میرعیسیخانی - سقف منازل
یکی از محیطهای تاثیرگذار در زیبایی ساختمان است. به طوری که امروزه این قسمت در طراحی
دکوراسیون داخلی نقش به سزایی را ایفا میکند. در واقع طراحی سقف یکی از پیچیدهترین
و مهمترین قسمتهای طراحی و معماری داخلی ساختمان است. به طوری که در معماری گذشته
هر یک از سطوح خانه از قبیل کف و سقف و دیواره برای خود هویت خاصی داشتهاند و به واسطه
نقاشی و یا تزئیناتی از هم جدا میشدند.
نقاشی بر سقف و یا پتینهکاری
ساختمان، هنری است كه در آن با استفاده از نقشها و رنگهای مختلف و ابزارهای متفاوت،
تصاویر و نقوش بصری زیبا و چشمنوازی را بر روی دیوار و سقف و ستونها در فضاهای مختلف
مانند اتاق خواب، پذیرایی، آشپزخانه، رستوران، قهوهخانه و کافیشاپ و غیره ایجاد میکند.
زهره حسامی یکی از نقاشان شناخته
شده استان زنجان از آن دسته از هنرمندانی است که توانسته هنر خود را در بطن زندگی مردم
وارد کند و با نقاشیها و پتینهکاریهای سقفی، زمینه لذت مردم را از هنر خود ایجاد
کند.
یکی از دیوارنگاریهای او در
ابتدای خیابان زینبیه باعث زیبایی محیط شهری استان زنجان شده است و توجه بسیاری از
علاقهمندان را به خود جلب کرده است.
از همین رو صدای زنجان بر آن
شد تا با ایشان به مصاحبه بپردازد که در زیر میخوانید:
** در زمینه فعالیت خود میزانی
توضیح میدهید؟
در سطح کشور گروههای متفاوتی
هستند که به نقاشی بر روی سقف و دیوار و پتینهکاری مشغول هستند اما با نگاهی به آثار
این گروهها متوجه میشوید که تقریبا تنها گروهی که به سمت نقاشی مینیاتور و ایرانی
گرایش دارد، گروه ما است و از همین رو است که شاید مورد استقبال مردم قرار گرفتهایم.
** کار خود را از کجا شروع کردید
و هدفی که از ارائه این هنر دنبال میکنید، چیست؟
من به شخصه کار خود را به همراه
دوستم با هنر مینیاتور شروع کردم و رفتهرفته با شناخته شدن این هنر و استقبال خوبی
که از کار شد، مشتاق شدم که به سمت کارهای دیگر نیز بروم. اما هدفی که از دنبال کردن
این هنر دارم این هست که یک کار ایرانی را ترویج کنم چرا که به نظر میرسد کمتر در
این زمینه کار شده است. در تهران بیشتر سبک کلاسیک و هنر غرب باب است و با وجود اینکه
ما در این زمینه نیز کار میکنیم و سفارش میپذیریم اما تمام تلاشمان بر این است که
کارهای ایرانی را ترویج کنیم و زمینه را برای به کارگیری نقوش ایرانی فراهم کنیم که
نمونه از این نقوش را میتوان در دیوار نگاری که در ابتدای خیابان زینبیه صورت گرفته
است، مشاهده کرد.
** از سختیها و مشکلاتی که در
این عرصه به عنوان یک هنرمند با آن دست و پنجه نرم کردید، بگویید؟
با توجه به اینکه روزانه در حدود
12 تا 13 ساعت به این کار مشغول هستم و در واقع به شکل سرپا وگردن رو به بالا کار میکنم،
مشکلات جسمی نظیر گردن درد و یا کمر درد از مشکلات ابتدایی این کار محسوب میشود که
گاها دچار آن میشوم. اما به واسطه علاقه و محیط کاری خوبی که در آن قرار دارم، از
کار خود راضی هستم. یکی از مشکلات دیگری که در این زمینه با آن رو به رو هستم کار کردن
در خانههای مختلف و جابه جاییهای متعددی است که بنا به مقتضیات کار و اینکه سفارشات
خود را از نقاط مختلف کشور میگیرم، با آن رو به رو هستم اما به واسطه اینکه همسرم
نیز در این زمینه با من هممسیر است و در واقع با هم کار میکنیم، توانستهایم با این
دست از مشکلات نیز کنار بیاییم و از آن نیز لذت ببریم.
** معمولا در طرحهایتان از چه
چیزی الهام میگیرید و نظرتان در خصوص اینکه هنر نقاشی را به این شکل وارد زندگی مردم
میکنید، چیست؟
به طور غالب همواره سعی داریم
تا با کمک کارفرما و سفارشدهنده کار به یک نقطه مشترکی برسیم چرا که سفارشدهنده کار
مواردی را نظیر ترکیب رنگ و یا ست بودن با وسایل خانه مد نظر دارد که ما سعی داریم
با کمک به او، طرح دلخواه او را پیاده کنیم اما در این زمینه نیز پیشنهاداتی به سفارشدهنده
میدهیم تا به یک نتیجه مشترک برسیم. در کنار این امر با توجه به اینکه این هنر در
واقع نقاشی را به شکل امروزی آن و نه به شکل کلاسیک آن که تابلو بود وارد بطن زندگی
افراد میکند و در واقع هویتی برای آن خانه و آن سقف قائل میشود، سلیقه سفارشدهنده
بسیار اهمیت پیدا میکند به طوری که پس از اتمام کار، گاهی شاهد این هستیم که سفارشدهنده
ابراز میکند که به واسطه این طرح دلش نمیآید تا دیگر خانه را بفروشد چرا که یک تعلق
خاطر نسبت به این طرح و این فضا پیدا کرده است.
** برخی معتقدند این هنر، هنر
لوکس و هزینهبری است، نظر شما چیست؟
میتوانم اظهار کنم که با این
دیدگاه به شدت مخالفم و در واقع تمام تلاش خود را برای اینکه این دیدگاه را برطرف کنم،
دارم و سعی میکنم، این نگرش که تنها قشر مرفه جامعه میتوانند از این هنر لذت ببرند
را از بین ببرم چرا که معتقدم این حق تمام افراد جامعه است که محیط زندگی خود را به
شکلی که دوست دارند بسازند. در کنار آن با وجود اینکه همواره قبول داشتهام که هنر
قابل قیمتگذاری نیست، تلاش میکنم که برای هر قشر از جامعه با هر شرایط مالی نقاشی
روی سقف کار کنم چرا که میتوان نقاشیهای ظریفتر و کوچکتر را زینتبخش خانههای کوچکتر کرد تا هزینهای پایینتری
داشته باشند.
** آیا از سوی ادارات و ارگانها
از هنر شما حمایت شده است و از شما خواسته شده است تا در این زمینه طرحی را دریکی از
ارگانها پیاده کنید؟
در پاسخ به این سوال باید گفت
که بارها و بارها از من پرسیده شده است که آیا در زنجان به هنر شما بها میدهند و شرایط
به آن گونهای که باید باشد، بوده است؟ و من هر بار گفتهام بله، چرا که ما کارها
و سفارشات زیادی را در زنجان انجام دادهایم و همین بیانگر این است که مردم از این
هنر لذت میبرند و دوست دارند آن را وارد بطن زندگی خود کنند. در کنار آن دیوارنگاری
که در ابتدای خیابان زینبیه کار شده است خود گواه این است که مسئولین نیز این هنر را
دیدهاند و چون به آن علاقهمند شدهاند در نظر داشتهاند که شرایطی را نیز برای لذت
مردم فراهم کنند.
شاید گفتن این موضوع نیز بیلطف
نباشد که من و دوستم برای شروع، چند کار را به صورت رایگان انجام دادیم تا در واقع
مردم ببینند و این هنر شناخته شود که خوشبختانه نیز مورد استقبال مردم قرار گرفت و
دیده شد به طوری که یکی از مسئولین برای زیبایی یکی از کلینیکهای بیمارستانی از من
سوال کرد که چه طور میتوان از این هنر در بیمارستان بهره برد تا بیمار در محیط مناسبتری
درمان شود و نتیجه آن؛ کاری بود که در کلینیک شفیعیه صورت گرفت. همچنین ما تماسهایی
از سوی شهرداری سلطانیه و چند جایی دیگر برای اینک دیوارنگاریهایی را در سطح شهر و یا ساختمانهایی
داشته باشیم، داشتیم که خود نویدبخش دیده شدن این هنر است.