کد خبر: 11299
1402/11/17 - 15:57


مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان از افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاهای استان خبر داد:

ساخت و ساز غیر مجاز در همه روستاها!

رضا خواجه‌ای: 254 روستای زنجان نیازمند بازنگری در طرح هادی هستند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: رضا خواجه‌ای مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به بالا بودن میزان مهاجرت معکوس در روستاهای استان زنجان نسبت به آمار کشوری گفت: شرایط به نحوی است که روستای بدون ساخت و ساز غیر مجاز و خارج از محدوده در استان نداریم.

نشست مطبوعاتی رضا خواجه‌ای مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان با اصحاب رسانه (سه‌شنبه 17 بهمن‌ماه 1402) در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان در ابتدای این جلسه در پاسخ به سئوال صدای زنجان در مورد میزان مهاجرت معکوس در زنجان و آسیب‌های آن با اشاره به اینکه مهاجرت معکوس در بیشتر روستاهای زنجان قابل احساس و مشاهده است، بیان کرد: روستای بدون ساخت و ساز غیر مجاز و خارج از محدوده در استان نداریم.

وی با اشاره به اینکه بیشتر این ساخت و سازها مربوط به افرادی است که مهاجرت معکوس کرده‌اند، افزود: این افراد یا ساختمان را به صورت غیر مجاز احداث کرده، یا در دست اقدام دارند و یا در تلاش برای اخذ سند هستند.

خواجه‌ای با اشاره به برخی از روستاها نرخ رشد به چهار درصد نیز می‌رسد که این آمار به صورت کشوری تقریبا یک درصد است، اضافه کرد: برخی روستاهای زیر 20 خانوار این روزها به بالای 20 خانوار رسیدند و خواستار خدمات هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان با اشاره به اینکه با توجه به عدم سرشماری از سال 1395 به بعد عنوان کرد: سعی داریم آمار جدید از طریق خانه بهداشت و فرمانداری‌ها کسب و نسبت به افزایش ارائه خدمات به این روستاها مبادرت شود.

وی در این جلسه با اشاره به اینکه استان زنجان در مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی در سطح کشور پیشتاز است، اظهار کرد: هر چند استان زنجان در این عرصه به کمک بانک‌های عامل پیشتاز کشور است و شاخص مقاوم‌سازی مناطق روستایی در این استان بیشتر از متوسط کشوری است اما همچنان مناطقی وجود دارد که بافت‌های خشتی و بناهایی با مصالح نامرغوب در آن وجود دارد.

مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان اضافه کرد: در این راستا بانک‌های عامل در ارائه تسهیلات به متقاضیان برای مقاوم‌سازی مسکن، نقش مهمی بر عهده دارند.

 

مقاوم‌سازی 52 هزار واحد مسکونی روستایی زنجان در برابر زلزله

وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن استان برای مقابله با تهدید سوانح طبیعی، عملیات پیشگیری پیش از وقوع سانحه را با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی سکونت‌گاه‌های آسیب‌پذیر روستایی و همچنین بازسازی مناطق سانحه‌دیده پس از وقوع سانحه همواره در دستور کار خود قرار داده است، بیان کرد: هم‌اکنون در سطح استان  ۹۲ هزار و ۶۷۸ واحد مسکونی روستایی شناسایی شده که می‌توان گفت تاکنون ۵۶ درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان معادل ۵۲ هزار واحد در مقابل زلزله مقاوم‌سازی شده‌اند.

خواجه‌ای با اشاره به اینکه در حال حاضر  ۱۵۳ روستا به تعداد ۱۸ هزار و ۷۳۴ واحد مسکونی در محدوده گسل هستند، گفت: از این میزان ۶ هزار و ۸۵۷ واحد معادل ۳۷ درصد مقاوم سازی شده است .

مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان با اشاره به اینکه تعداد ۲۷۵ روستا با دارا بودن ۴۲ هزار و ۵۵۵ واحد‌ مسکونی در معرض سیل و بارندگی شدید هستند، گفت: از این تعداد تاکنون ۴۳ درصد مقاوم‌سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در حال حاضر تعداد‌ روستاهای کم برخوردار و‌غیر مقاوم ( زیر ۲۰ درصد مقاوم‌سازی شده ) از ۴۱۲ روستا به ۲۳۴ روستا رسیده است، گفت: در طول ۲ سال گذشته تعداد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شده با تسهیلات طرح ویژه در استان، ۸ هزار و ۴۶۴ واحد‌ بوده است.

 

ایجاد 991 فرصت شغلی در روستاهای زنجان

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان همچنین با اشاره به اینکه طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی در استان در حال انجام است، اظهار کرد: در طول دو سال گذشته،  با هدف اجرای طرح توسعه پایدار منظومه‌های روستایی ، 299 پروژه سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار در روستاها آغاز شده است.

وی با بیان اینکه 991 فرصت شغلی در روستاهای استان در راستای طرح توسعه پایدار منظومه‌های روستایی ایجاد شده است، افزود: 3 شبکه (تعاونی گردشگری، تولید گیاهان دارویی و تولید فرش دستبافت) در راستای اجرای طرح منظومه‌های روستایی در سطح استان اجرا شده و 10 پروژه زیرساختی با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های اجرایی انجام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان خاطر نشان کرد: در دو سال گذشته، 960 میلیارد ریال تسهیلات، برای متقاضیان اشتغال‌زایی با اجرای این طرح پرداخت شده است.

وی از بازنگری طرح‌های هادی، سند توسعه ۱۰ ساله روستا‌ها خبر داد و گفت: طی دو سال گذشته، طرح هادی در 258 روستای استان تهیه و بازنگری شده است.

 

254 روستای زنجان نیازمند بازنگری طرح هادی

خواجه‌ای با اشاره به اینکه با هدف شناسایی نیازهای جدید و برنامه‌ریزی‌های لازم، طرح هادی  254روستای این استان نیازمند بازنگری است، گفت: طرح‌های هادی روستاهایی که نیازمند به بازنگری هستند باید متناسب با نیازها و خواسته روستاییان مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان با اشاره به اینکه در سال گذشته ۶۷۵ هزار مترمربع آسفالت‌ریزی در ۶۷ روستا انجام شد، گفت: استان به اهداف از پیش تعیین شده دست یافته‌ است.

وی بیان کرد: تامین قیر رایگان نیز در دستور کار است و به استان ابلاغ شده و به محض اینکه اقلیم اجازه دهد اجرای آسفالت را آغاز خواهیم کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان از بازنگری طرح هادی در 419 روستای استان از ابتدا تاکنون خبر داد و افزود: در صورت تامین اعتبارات، بنیاد مسکن استان آمادگی لازم را برای تهیه، اجرا و بازنگری طرح هادی تمامی روستاهای استان را دارد.  

وی در ادامه  به اجرای طرح هادی روستایی اشاره کرد و گفت: تاکنون طرح هادی در 448 روستاهای بالای20 خانوار در استان به میزان 63.7 درصد اجرا شده که این میزان بالاتر از میانگین کشوری است.

وی به برنامه‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در دهه فجر امسال اشاره و اظهار کرد: در این ایام 22 پروژه عمرانی در حوزه عمران روستایی و بازسازی و مسکن روستایی با اعتباری بیش از 158 میلیارد ریال در مناطق مختلف استان مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

 

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان تصریح کرد: 14پروژه در زمینه اجرای طرح هادی، 8 پروژه در زمینه بهسازی مسکن روستایی در سطح روستاهای استان افتتاح خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: این نهاد در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز حدود 2 هزار واحد مسکونی در دست اجرا و  یک هزار و 343 واحد به مساحت 163 هزار و 344 مترمربع در دست طراحی دارد.

 

تنها ۴۲ نفر آورده خود را در پروژه ۳۶۸ گلشهر تکمیل کرده‌اند

خواجه‌ای همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد علت عدم تحویل واحد‌های پروژه ۳۶۸ مسکن ملی گلشهر گفت: پروژه‌های نهضت ملی چون اعتبار ملی ندارد تماما از محل آورده متقاضی تکمیل می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان با این شرایط در پروژه ۳۶۸ گلشهر تنها ۴۲ نفر آورده خود را تکمیل کرده‌اند، گفت: این در حالی است که ۶۴ واحد آماده تحویل است.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان زمان تحویل پروژه‌ها را اعلام کرد، گفت: اگر برنامه زمان‌بندی تعیین کنیم اما آورده متقاضیان تکمیل نشود نمی‌توان واحد‌ها را تکمیل و تحویل متقاضیان داد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانطرح هادیمقاوم سازیمسکن
sedayezanjannews.ir/nx11299


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»