کد خبر: 11307
1402/11/19 - 12:4


مدیرکل انتقال خون استان زنجان در خصوص ادامه ابهامات ایجاد مرکز پلاسما در استان زنجان، با تاکید بر اجرای اهداف سازمان‌های جهانی «خون» مطرح کرد؛

مخالف «تجاری‌سازی خون» هستیم!

مدیرکل انتقال خون استان: فعالان حوزه پلاسمای در استان زنجان باید پاسخگوی اعمال خود باشند، البته اگر اقدام‌شان قابل دفاع است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: مدیرکل انتقال خون استان زنجان در خصوص سرنوشت ایجاد مرکز اهدای پلاسما در زنجان گفت: تجاری شدن امر اهدای خون و فرآورده‌های خون سبب به خاطر افتادن سلامت گیرنده و اهداکننده می‌شود، معتقدیم مطرح شدن «موضوعات مالی» در این اقدام خیرخواهانه، خطر محسوب می‌شود چرا که نگرانیم با تحقق این مسئله استانداردها نادیده گرفته شود و ممکن است در فرآورده‌های پرمصرف مانند پلاکت و گلبول قرمز متراکم در گروه‌های منفی و کمیاب کمبود ایجاد شود.

 نشست خبری سیامک اسدی  مدیرکل انتقال خون استان زنجان با اصحاب رسانه روز 18 بهمن‌ماه 1402 برگزار و مدیرکل انتقال خون استان زنجان به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

تاکید بر جلوگیری از تجاری‌سازی خون

مدیرکل انتقال خون استان زنجان در ابتدای این نشست در پاسخ به سئوال صدای زنجان در خصوص ادامه ابهامات ایجاد مرکز پلاسما در استان زنجان با اشاره به اینکه هدف ما این است که انتقال خون مسیر ترقی  پیشرفت را طی کند، بیان کرد: اینکه دوستان چه تصمیم گرفته‌اند باید از خود آنها سئوال شود.

اسدی با اشاره به اینکه بارها اعلام کرده‌ام حاضر هستیم در محیط دانشگاهی و با حضور دانشجویان، متخصصان امر و اصحاب رسانه گفت‌و‎گو کنیم، بیان کرد: اگر موضوع قابل دفاع وجود دارد ما نیز بشنویم.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان با بیان اینکه ما به استانداردهای جهانی تاکید داریم، بیان کرد: اهدای خون و جلوگیری از تجاری‌سازی آن مورد تاکید سازمان‌های جهانی است.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان در خصوص سرنوشت ایجاد مرکز اهدای پلاسما در زنجان گفت: تجاری شدن امر اهدای خون و فرآورده‌های خون سبب به خاطر افتادن سلامت گیرنده و اهداکننده می‌شود، معتقدیم مطرح شدن «موضوعات مالی» در این اقدام خیرخواهانه، خطر محسوب می‌شود چرا که نگرانیم با تحقق این مسئله استانداردها نادیده گرفته شود و ممکن است در فرآورده‌های پرمصرف مانند پلاکت و گلبول قرمز متراکم در گروه‌های منفی و کمیاب کمبود ایجاد شود.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان با بیان اینکه فاصله بین اهدای خون و پلاسما سه ماه است، خاطرنشان کرد: زنجانی‌ها هرگز اجازه نمی‌دهند موضوع انتقال خون کمرنگ شود و امیدواریم این موضوع زمینه ایجاد مشکل در چرخه اهدای خون ایجاد نکند.

سازمان انتقال خون، خود را مروج فرهنگ اهدای خون می‌داند

وی با بیان اینکه فعالان حوزه پلاسما باید پاسخگوی اعمال خود اگر قابل دفاع است، باشند، افزود: کار و وظیفه من در این اداره کل، ترویج فرهنگ اهدای خون است.

اسدی همچنین در نشست خبری با خبرنگاران با تاکید بر اینکه اهدای خون در ایران و زنجان با نوع‌دوستی و دگرخواهی عجین شده است، اظهار کرد: به داشتن این فرهنگ افتخار می‌کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان با اشاره به اینکه نقش رسانه‌ها در حفظ این فرهنگ پررنگ است، افزود: اگر این فرهنگ مخدوش شود عواقب خود را خواهد داشت و باید از این فرهنگ مراقبت شود.

مصرف 31 هزار واحد فرآورده خونی در استان زنجان

وی با اشاره به اینکه از آغاز سال ۳۱ هزار واحد فرآورده‌های خونی در استان مصرف شده است، ادامه داد: پرمصرف‌ترین فرآورده‌های خونی برای بیماران گلبول قرمز متراکم، انواع پلاکت و گلبول قرمز کم لکلوسیت هستند و پلاسما در رده بعدی مصرف قرار دارد.

اسدی با اشاره به اینکه در راستای تامین نیاز خونی، از استان ۶ هزار واحدی فرآورده خونی به شبکه انتقال خون کشور تزریق شده است، افزود: کمیت در انتقال خون باید با کیفیت گزارش شود و انتقال خون به عنوان یک دستگاه کوچک باید به عنوان یک الگوی کارآمد معرفی شود چرا که با حداقل نیرو باکیفیت‌ترین خدمات را ارائه می‌کند.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان با تاکید بر اینکه نیاز به خون یک نیاز مستمر است، افزود: تلاش می‌شود از اهدا کنندگان مناسبتی به سمت اهدا کنندگان مستمر حرکت شود، مردم و نیروهای انتقال خون سرمایه‌های این انتقال خون هستند که هر دو گروه باید ارج نهاده شود.

وی با تاکید بر لزوم ارج نهادن به اهداکنندگان مستمر خون و ضرورت ترویج فرهنگ آن در جامعه با بیان اینکه ناصر پورجم ، سید رسول سمیعی نژاد و افشین یکتا رکوردداران اهدای خون در استان زنجان هستند، بیان کرد: این افراد بیش از ۲۰۰ بار اهدای خون انجام دادند.

این مسئول با بیان اینکه پزشک براساس چند معیار تصمیم می‌گیرد که آیا شما می‌توانید خون اهدا کنید یا خیر، افزود: در صورتی که دارویی مصرف می‌کنید یا بیماری دارید حتما به پزشک اطلاع دهید، گفتنی است معافیت از اهدای خون هم برای سلامت اهدا کننده یا اهدا گیرنده است.

اسدی با اشاره به فعالیت مرکز انتقال خون شهرستان ابهر و خدابنده در استان بیان کرد: در کنار مرکز انتقال خون مرکز استان، انتقال خون ابهر دارای چارت تشکیلاتی است و در شهرستان خدابنده هم تلاش می‌شود تشکیلات مستقل ایجاد شود.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان اضافه کرد: تشکیلات مرکز انتقال خون در استان زنجان در مجموع با ۸۰ نیرو اداره می‌شود.

اسدی با تاکید بر اینکه بیماران نیازمند به فرآورده‌های خونی به هیچ وجه رها نمی‌شوند، افزود: این خدمات در صورت مراجعه به مراکز درمانی دیگر استان‌ها هم تامین می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان با بیان اینکه عدالت در ارائه خدمات در مرکز انتقال خون وجود دارد و انتقال خون به نحوی سیستم‌سازی شده که برای همه اقشار جامعه یکسان خدمت‌رسانی شده است، افزود: در هر بیمارستان استان زنجان یک بانک خون وجود دارد و هیچ بیماری نیازی نیست به انتقال خون مراجعه کند زیرا اهدای جایگزین کنار گذاشته شده و به هیچ عنوان خانواده بیمار نباید در زمینه دریافت خون و فرآورده‌های ان دغدغه داشته باشند.

این مسئول با اشاره به اینکه راه‌اندازی مراکز انتقال برحسب شرایط خاصی مانند جمعیت، بیمارستان و غیره است، تصریح کرد: خون کامل به ندرت در استان استفاده می‌شود و فرآورده‌های خونی نیز در استان زنجان تولید می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان با اشاره به اینکه بیمارانی که در استان زنجان درمان شده و برای ادامه درمان به سایر استان‌ها ارجاع می‌شوند را رها نمی‌کنیم ، گفت: اگر این افراد به فرآورده خونی نیاز داشته باشد، انتقال می‌دهیم.

شکایت از خبرنگار؟

وی همچنین در پاسخ به سئوالی مربوط به شکایت اداره کل انتقال خون استان زنجان از یکی از خبرنگاران استان زنجان و عدم بازپس‌گیری شکایت خود با وجود تاکیدات استاندار بر عدم شکایت دستگاه‌های دولتی از اصحاب رسانه اظهار کرد: ما از رسانه شکایت نکردیم و در رای دادگاه هم ذکر شده است که جنبه مطبوعاتی نداشته است و برای حفظ حقوق عامه این شکایت اتفاق افتاده است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانانتقال خونتجاری سازیپلاسما
sedayezanjannews.ir/nx11307


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»