کد خبر: 11350
1402/11/28 - 8:7


صدای زنجان انتخاب 3 مرکز مشاوره ازدواج و خانواده برتر استان زنجان از سوی وزارت ورزش و جوانان را بررسی می‌کند؛

روزنه‌ای برای خوشبختی!

سرپرست معاونت امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان: معیارهای انتخاب مراکز مشاوره شامل فضای فیزیکی و میزان مراجعات و مدارج علمی مشاوران بوده است نه تاثیرگذاری مشاوره‌های ازدواج! زیرا آمارها در موضوعات اجتماعی چندان قابل ارزیابی نیست!

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/  سمیه محرمی: چندی پیش 3 مرکز مشاوره ازدواج و خانواده استان زنجان به عنوان مراکز برتر کشور با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، یامین پور معاون امور جوانان و دبیرشورای عالی جوانان و بانکی پور نماینده مجلس و عضو شورای عالی جوانان معرفی و تجلیل شدند. در حالی که انتظار می‌رفت معیار انتخاب مسئولان مربوطه «تاثیرگذاری مشاوره این مراکز در فرآیند ازدواج و انتخاب درست زوجین» باشد اما سرپرست معاونت امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان می‌گوید معیار انتخاب مراکز مشاوره ازدواج، فضای فیزیکی، میزان مراجعات و مدارج علمی مشاوران بوده است!

 ازدواج و طلاق دو کلمه دور اما نزدیک به هم هستند، خانواده‌ای که با ازدواج تشکیل شود ممکن است به دلایل مختلف به ویژه عدم توانایی در برقراری ارتباط و هماهنگی زوجین از هم بپاشد و خانواده‌ای که قرار بود زمینه رشد و تعالی دو نفر و زمینه فرزندآوری را فراهم کند موجب چالش‌های فراوان برای زوجین شود.

شاید طلاق در یک نگاه محاسنی نیز داشته باشد و مانعی برای زندگی تحت هر شرایطی باشد اما افزایش طلاق در کشور یک آسیب ‌اجتماعی فراگیری شده و در بیشتر مواقع نه تنها زوجین بلکه دو خانواده را نیز درگیر می‌کند و تبعات آن تا سال‌ها ادامه دارد و اگر فرزندی نیز در این میان باشد تبعات آن تا پایان زندگی آن کودک ادامه خواهد داشت.

در این میان فعالان حوزه اجتماعی با رویکردهای مختلف تلاش دارند این آسیب اجتماعی را به حداقل برسانند، یکی از این راه‌ها ارائه مشاوره طلاق است، مشاوره‌ای که در بیشتر مواقع نوشداروی بعد مرگ سهراب است چون زوجین وارد یک رابطه شده و به اختلاف برخوردند و در بسیاری از مواقع در اثر درگیری و تنش‌های پیش از درخواست طلاق، احترام و حرمت بین آنها از بین رفته است، به همین دلیل در برهه‌ای از زمان، مشاوره قبل از ازدواج با تفکر پیشگیری بهتر از درمان آغاز شد و با توجه به تاثیر بیشتر برای آغاز زندگی موفق این مشاوره‌ها رو به افزایش بوده و الزامات برای گذراندن این دوران توسط زوجین افزایش یافت.

 

 ارائه مشاوره خانواده در 11 مرکز مشاوره بهزیستی

بسیاری از مجموعه‌های حوزه اجتماعی در زمینه مشاوره فعال شدند برای نمونه روح‌الله خدابنده‌لو مدیر کل بهزیستی استان زنجان در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها با اشاره به اینکه از مجموع مراکز و دفتر مشاوره، ۱۱ مرکز به صورت تخصصی در زمینه‌های ازدواج و خانواده، کودکان با نیازهای ویژه، تحصیلی- تربیتی، کودک و نوجوان، سلامت جنسی خدمات ارائه می‌کند، اظهار کرد: بر این اساس طی ۶ ماهه اول امسال بیش از ۱۰ هزار جلسه مشاوره برای مراجعه‌کنندگان ارائه شده است.

خدابنده‌لو با اشاره به اینکه آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش پیش از ازدواج و آموزش زندگی خانواده و آموزش والدین و توانمندسازی خانواده در بلوغ و نوجوانی، پیشگیری و کنترل کاهش طلاق، مداخلات و حمایت های روانی اجتماعی در بحران ها از جمله برنامه‌های پیشگیرانه بهزیستی در ارتقاء سلامت روان افراد است.

اما به گفته مدیر کل ورزش و جوانان استان زنجان بیشتر مشاوره‌هایی که توسط این اداره کل ارائه می‌شود با نگاه تخصصی مشاوره ازدواج و نه طلاق در قالب مشاوره قبل، حین و بعد از ازدواج است، وی اظهار کرد: این مجموعه بیشتر برای زندگی پایدار فعالیت می‌کند و ورود خاصی در حوزه طلاق ندارد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد نحوه انتخابات سه مدیر مراکز مشاوره ازدواج و خانواده زنجان در سطح کشور به عنوان مدیران برتر با بیان اینکه این تیم در اختیار استان نیست، بیان کرد: وزارتخانه براساس آیتم‌های خاصی این انتخاب را انجام می‌دهد که برای اطلاع دقیق‎تر از این آیتم‌ها باید موضوع را از معاونت امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان پیگیر شوید.

 

انتخاب درست درصد خطا را کاهش داده و در کمتر شدن تصمیم احساساتی موثر است

حمیدرضا اسماعیلی سرپرست معاونت امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان در این زمینه به صدای زنجان می‌گوید: سه مرکز آوای فیض، مسیر آسایش زنجان، آنیسا مدیران مشاوره ازدواج و خانواده زنجان جزو سه مرکز برتر کشور بودند که با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، یامین پور معاون امور جوانان و دبیرشورای عالی جوانان و بانکی‌پور نماینده مجلس و عضو شورای عالی جوانان معرفی و تجلیل شدند.

سرپرست معاونت امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان با بیان اینکه در این انتخاب معیار فیزیکی و محیطی مرکز مشاوره، میزان مراجعات، میزان رضایت‌مندی از مراجعات، مدارج مشاوران فعال در مراکز مشاوره و ... است، افزود: این ارزیابی از طریق نظرسنجی خود وزارتخانه انجام است.

وی با بیان اینکه در استان زنجان 16 مرکز مشاوره ازدواج دارای مجوز بوده و تحت حمایت اداره ورزش و جوانان هستند، تصریح کرد: سایر دستگاه‌ها مانند آموزش و پرورش، بهزیستی، علوم پزشکی و نیروی انتظامی نیز مرکز مشاوره دارند.

سرپرست معاونت امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان با بیان اینکه مراکز مشاوره این اداره تخصصی برای بحث ازدواج است، ادامه داد: نسبت به استاندارد تعریفی وزارت خانه جلوتر هستیم نسبت به وضعیت آرمانی خودمون فاصله داریم.

وی با اشاره به اینکه 5 مرکز مشاوره در حال پیگیری برای اخذ مرکز مشاوره است، اضافه کرد: در شهرستان خدابنده یک مرکز و در شهرستان ابهر 4 مرکز دایر است و شهرستان خرم‌دره، ماهنشان و طارم فاقد مرکز بوده و در تلاش برای راه‌اندازی مراکز آن هستیم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه تلاش داریم در مراکز مشاوره سطح آگاهی، دانش و اطلاعات بالا بیاید، عنوان کرد: هدف ما در مراکز مشاوره، کلاس و کارآگاه این است، تصمیم درست‌تر بگیرند.

سرپرست معاونت امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان با اشاره به اینکه انتخاب درست درصد خطا را کاهش داده و در کمتر شدن تصمیم احساساتی موثر است، بیان کرد: هر چند نسبت به آمارهای عمرانی، آمارها در موضوعات اجتماعی چندان قابل ارزیابی و سنجش نبوده و نمی‌توان به صورت مطلق و عددی تاثیرگذاری‌ها را بررسی و اعلام کرد اما نمی‌شود  تاثیر این دوره‌ها را نیز نادیده گرفت.

 

آمار طلاق، همچنان پنهان!

هر چند تلاش خبرنگار صدای زنجان برای کسب اطلاعاتی در مورد میزان طلاق و نسبت کاهشی و یا افزایشی این اسیب اجتماعی نسبت به فرآیند ازدواج از گذشته تاکنون میسر نشد اما به نظر می‎‌رسد همچنان کار برای انجام دادن در این مسیر بسیار است و نداشتن اطلاعات کمی و کیفی از ارائه مشاوره‌های ازدواج و طلاق در این حوزه خود آسیبی دیگر محسوب می‌شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانطلاقازدواجمشاور خانواده
sedayezanjannews.ir/nx11350


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»