کد خبر: 11392
1402/12/03 - 9:43


مدیرکل دامپزشکی استان زنجان ضمن تکذیب حذف تعدادی از اسب‌های مبتلا به بیماری مشمشه اعلام کرد؛

اسب‌های زنجان در سلامت‌اند

سرپرست هیئت سوارکاری استان: از خردادماه 1402 تا به امروز، هیچ آلودگی اسب‌های زنجان به بیماری مشمشه، مشاهده نشده است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: مسئولان دامپزشکی و متولیان صنعت پرورش اسب استان زنجان هر گونه ابتلای تعدادی از اسب‌های استان به بیماری مشترک انسان و دام تحت عنوان «مشمشه» از اواخر بهار امسال تا به امروز را رد کردند.

محمدرضا رجبی‌خمسه، سرپرست هیئت سوارکاری استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه تقریبا از خردادماه 1402 تا به امروز هیچ گزارشی مبنی بر مشاهده بیماری مشمشه در اسب‌هایی که در باشگاه‌های استان زنجان نگهداری می‌شود، وصول نشده است، تاکید کرد: «مشمشه»، بیماری خطرناک مشترک بین انسان و دام است از این رو بررسی دام‌ها با حساسیت بیشتری از سوی باشگاه‌داران، صاحبان اسب و اکیپ‌های دامپزشکی استان زنجان صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هر گونه اخبار و اظهارات بی‌اساس در این خصوص به صنعت پرورش اسب آسیب می‌زند و در سطح ملی اجازه شرکت دادن اسب‌ها به استان‌های دیگر داده نمی‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر 15 باشگاه سوارکاری در سطح استان زنجان با نزدیک به 1500 راس اسب فعال هستند که 9 مورد از 15 باشگاه در شهرستان زنجان واقع شده است. قیمت هر یک از اسب‌ها بسته به نژاد و کارایی، از 30 میلیون تومان تا چندین میلیارد تومان است. تاکید می‌کنیم اسب‌ها در سلامتی کامل به سر می‌برند و این صنعت بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 هر گونه ابتلای اسب‌های زنجان از اواخر بهار امسال تا به امروز را صراحتا رد می‌کنیم

به دنبال حساسیت موضوع، محمدباقر حاج‌کاظمی، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه موضوع حذف 8 راس اسب در زنجان مربوط به اردیبهشت‌ماه امسال بوده است، هر گونه ابتلای اسب‌ها از اواخر بهار امسال تا به امروز را صراحتا رد کرد و گفت: اکیپ‌های دامپزشکی به صورت دوره‌ای اسب‌های باشگاه‌های سوارکاری استان زنجان را مورد بررسی قرار می‌دهند که خوشبختانه تا به امروز موردی دال بر ابتلای اسب‌ها به بیماری مشمشه مشاهده نشده است.

گفتنی است؛ مشمشه بیماری باکتریایی واگیردار و خطرناکی است که بیشتر در تک‌سمی‌ها مشاهده می‌گردد. این بیماری بسیار کشنده در اسبها بیشتر دیده شده و از بیماری‌های مشترک انسان و دام است. در این بیماری درصورت مشاهده علائم بالینی که بیشتر «زخم‌های ستاره‌ای شکل ناحیه سوراخ‌های بینی» در تک‌سمی‌ها می‌باشد؛ بایستی فوراً معدوم‌سازی صورت گرفته تا از احتمال انتقال آن به انسان یا سایر حیوانات جلوگیری به عمل آید.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاناسبمتولیان صنعت پرورش اسبمسئولان دامپزشکی
sedayezanjannews.ir/nx11392


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»