کد خبر: 11398
1402/12/05 - 9:36


مربی برتر وزنه‌برداری کشور نسبت به عدم حمایت‌ مسئولان از بانوی وزنه‌بردار تاریخ ساز زنجانی انتقاد کرد؛

قهرمانان زنجان را مصادره می‌کنند!

علی نصرتی: باورهای غلط در خصوص ورزش بانوان را قبول ندارم. باید برای رشد بانوان مستعد ورزشکار؛ فضا را فراهم کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: علی نصرتی مربی برتر وزنهبرداری کشور که مهدی کرمی، امیر عزیزی، حسین نجفی و الهه رزاقی از جمله ورزشکاران وزنهبردار زیر نظر او پرورش یافتهاند، معتقد است باید برای رشد و ارتقای این رشته المپیکی در زنجان تلاش کرد و قطعا حمایت از قهرمانان این رشته مربوط به یک ارگان خاصی نیست و باید قبل از اینکه سایر استانها، قهرمانان زنجانیالاصل را به نام خودشان مصادره کنند، برخی از مسئولان قدرشناسی از این استعدادها را در برنامه خود داشته باشند!

طبق اعلام رسمی فدراسیون وزنه برداری جمهوری اسلامی ایران در دیماه 1402 اعلام شد که پس از پایش چند مرحلهای و بررسی امتیاز مربیان سراسر کشور، «علی نصرتی» از زنجان به عنوان مربی برتر وزنهبرداری کشور انتخاب شده است.

«نصرتی» هماکنون دبیر هیئت وزنهبرداری استان زنجان بوده و عنوان مربی اسبق تیم ملی و سرمربی منتخب استان زنجان، با درجه مربیگری بینالمللی و تجربه بالای 25 سال را در کارنامه خود دارد.

او در طول دوره مربیگری خود، شاگردان و قهرمانان زیادی را تحویل جامعه ورزش داده است. نصرتی در حال حاضر عضو ثابت تیم ملی بوده و بارها در میادین ملی و بینالمللی افتخارآفرینی کرده است.

مهدی کرمی، امیر عزیزی، حسین نجفی و الهه رزاقی از جمله ورزشکاران وزنهبردار از استان زنجان هستند که از سوی این مربی برتر کشور پرورش یافتهاند.

نصرتی به صدای زنجان میگوید: در شهرستان زنجان نزدیک به 40 ورزشکار آقا و خانم در رشته وزنهبرداری مشغول هستند و 5 نفر در اردوی تیم ملی بزرگسالان بوده و یک نفر نوجوان نیز به اردوی تیم ملی دعوت شده است. آمار وزنهبرداران در کل استان زنجان نیز به 52 نفر میرسد، البته لازم به ذکر است یکی از وزنه برداران از شهرستان خدابنده در تیم ملی جوانان حاضر است. با این اوصاف آقایان امیرعزیزی، حسین سلطانی، مهدی کرمی و الهه رزاقی بعلاوه حسین نجفی 5 ورزشکار وزنهبردار شاخص زنجانی در عرصه ملی هستند.

  تنها سالن وزنهبرداری که فقط مختص ورزشکاران حرفهای است و جای تمرین مبتدیها نیست!

دبیر هیئت وزنهبرداری زنجان با بیان اینکه سالن شهید رجایی 17 شهریور (واقع در امجدیه) از حدود 60 سال قبل مربوط به رشته وزنهبرداری است که با توجه به اهمیت تمرین و تکرار تمرین برای ورزشکاران حرفهای و نتایجی که در عرصههای جهانی و بینالمللی کسب میکنند، به این دسته از وزنهبرداران اختصاص مییابد و ما کمتر میتوانیم به ورزشکاران مبتدی فضای کافی و لازم برای آموزش و رشد را بدهیم.

نصرتی ادامه میدهد: سالن واقع در خیابان بعثت مشهور به انبار غله برای سالن مختص وزنه برداری پیشنهاد شده بود اما به علت عدم اسپانسر هنوز موفق به ایجاد نشدهایم. مبلغ موردنیاز برای راهاندازی این سالن بالغ بر 35 میلیارد تومان است تا بتوانیم مسابقات کشوری و بینالمللی را به میزبانی زنجان برگزار کنیم.

دبیر هیئت وزنهبرداری زنجان با بیان اینکه با توجه به کم بودن فضا در سالن امجدیه، تجهیزات فعلی سالن کفایت میکند اما طبیعتا با ایجاد آکادمی یا خانه وزنهبرداری باید تجهیزات لازم خریداری و اضافه شود، مبلغ موردنیاز برای خرید تجهیزات این رشته را نزدیک به 300 میلیون تومان برآورد میکند.

نصرتی با بیان اینکه وزنهبرداری یک رشته المپیکی است و با وجود قدمت نه چندان بالا، و بدون حمایت کافی، ورزشکاران مستعدی از بین آقایان و بانوان در مسابقات فراملی درخشیدهاند، ابراز امیدواری میکند: مسئولان استانی در راستای حمایت از ورزش وزنهبرداری و حفظ ورزشکاران، نسبت به ایجاد خانه وزنهبرداری از محل اعتبارات ملی یا استانی تلاش کنند.

   متاسفم که قهرمانان زنجان را مصادره میکنند!

دبیر هیئت وزنهبرداری زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن ابراز نارضایتی از برخی از مسئولان شهرستان زنجان عنوان میکند: چرا باید الهه رزاقی، در شهر خودش غریب باشد؟ در زمان استقبال از این بانوی شاهکار وزنهبرداری ایران چرا به جز پدر و مادر و دوستان و ورزشیها، مسئول دولتی از جمله شهرداری، فرمانداری و غیره نباشد؟ پدر بزرگ مادری خانم رزاقی، اصالتا متعلق به یکی از استانهای همجوار زنجان است. فرماندار این شهرستان اعلام کرده که رزاقی (بانویی که نائب قهرمان مسابقات آسیایی شد) متعلق به این شهر است. متاسفم که قهرمانان ما را مصادره میکنند و برخی از مسئولان ما از این استعداد آن طور که شایسته است تقدیر نمیکنند.

گفتنی است؛ الهه رزاقی که اصالتا زنجانی است یکی از افتخارات نصرتی، به عنوان نخستین مربی این ورزشکار است که در دوران شیوع کروناویروس او را کشف و استعدادهایش را با همراهی وصفنشدنی پدر این دختر ورزشکار، به صورت آنلاین و غیرحضوری پرورش داد به طوری که هماکنون «رزاقی» در کنار افتخارآفرینی برای ایران، در عرصه مربیگری نیز فعالیت میکند.

الهه رزاقی متولد 1379 در زنجان وزنهبردار اهل زنجان است. فارغ التحصیل مدرک کارشناسی رشته تربیت بدنی است. الهه رزاقی فعالیت ورزشی خود را از سال 1395 با ورزش «کراسفیت» آغاز کرد. وقتی ورزش «کراسفیت» را آغاز کرده بود ، فکرش را نمیکرد که وزنهبرداری را بتواند در سطح قهرمانی پیگیری کند و حتی صاحب مدال شود.

«رزاقی» با تشویق یکی از اقوام نزدیکش که شاگرد علی نصرتی ، نائب رئیس هیئت وزنهبرداری شهرستان زنجان بود ، با رشته وزنهبرداری آشنا شده و با بهرهگیری از آموزشهای این مربی توانسته در کنار چند بانوی وزرشکار زنجانی علاقمند به وزنهبرداری این رشته مهیج را ادامه دهد.

علی نصرتی به صدای زنجان میگوید: «الهه رزاقی» به لحاظ مدالآوری نخستین بانوی وزنهبردار استان زنجان و دومین بانوی ایران محسوب میشود که موفق به اخذ مدال آسیا میشود. بسیار رضایت بخش است که یک وزنهبردار خانم زنجانی، در مسابقات زنان قهرمانی آسیا ایران موفق به گرفتن دو مدال نقره شود.

نصرتی با اشاره به اینکه استان زنجان در عرصه وزنهبرداری زنان، قدمت آنچنانی ندارد با اشاره به استعدادهای نهفته بانوان استان در این رشته مهیج از برنامهریزی هیئت وزنهبرداری زنجان در سالهای پیش رو خبر میدهد.

  ورزش؛ معجون تقویت استخوان زنان.

باورهای غلط در خصوص ورزش بانوان را قبول ندارم

دبیر هیئت وزنهبرداری که برخی از اظهارات در خصوص رشتههای ورزشی را صرفا «باور غلط» و اظهارات بدون هیچ پایه علمی میداند به صدای زنجان میگوید: مثلا گاها گفته میشود که وزنه برداری منجر به کوتاهی قد شده و در بانوان نیز مشکلاتی را به علت بلند کردن اجسام سنگین ایجاد میکند. اکثریت قریب به اتفاق این آسیبها در کسانی رخ میدهد که خودشان و بدون نظارت ورزش میکنند.

 برای ورزشکاران سالمی که توسط مربیان یا درمانگران واجد شرایط تمرینات ورزشی مناسب را آموزش می بینند و در محیطی تحت نظارت و غیر رقابتی تمرین می کنند، خطر آسیب بسیار کم است و پتانسیل فواید آن بسیار زیاد است بنابراین  اگر حرکات وزنه برداری طبق اصول انجام شود باعث کوتاه شدن قد نمی شود.

نصرتی با اشاره به قدمت حدود 70 ساله وزنهبرداری بانوان در کل دنیا میگوید: ورزش برای ارتقای جسم و روح انسان ساخته شده است و اگر مشکل ساز بود قطعا منسوخ میشد. درخشش الهه رزاقی روحیه قهرمان شدن را در بانوان جامعه ما افزایش داد. به نظرم باید فضا را برای بانوان فراهم کنیم تا استعدادهای ناب خود را در این رشته به دنیا نشان دهند. الهه رزاقی، دختر تاریخساز زنجانی به دنیا ثابت کرد که با سختترین شرایط، یک زن قوی میتواند در قله قرار گیرد و نائب قهرمان شود. این مربی با اشاره به مشکلات مربوط به تراکم استخوان در بانوان با افزایش سن عنوان میکند: یک خانم بعد از 30 سالگی دچار کاهش تراکم استخوانی میشود اما تمرینات ورزشی از جمله تمرینات در رشته وزنهبرداری میتواند نجاتدهنده باشد و منجر به افزایش تراکم استخوانی بانوان شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانوزنه برداریالهه رزاقیورزشکاران حرفه‌ای
sedayezanjannews.ir/nx11398


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»