کد خبر: 11408
1402/12/08 - 8:1


صدای زنجان از گلایه‌ها نسبت به نحوه تبلیغات کاندیداهای مجلس شورای اسلامی گزارش می‌دهد؛

خشتِ‌اول

شهروندان زنجانی: کاندیداها به جای چاپ پوسترهای رنگی برنامه‌های خود را ارئه دهند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: این روزها شهر پر شده است از پوسترها و بنرهای ریز و درشت کاندیداها که نشان می‌دهد نمایندگان آینده مجلس در گام نخست حضور خود آنچنان که باید و شاید قوانین انتخاباتی را رعایت نکرده‌اند. جالب اینجاست اغلب شان در ابتدای اسم و فامیلی‌شان، پسوند «دکتر» را دارند اما گویا هنوز این دکترهای عزیز با اصول و مبانی قانون در تبلیغات آشنایی دقیقی ندارند!

ساعت 8 صبح روز سوم اسفندماه همزمان با سراسر کشور، در استان زنجان نیز تبلیغات کاندیداهای انتخاباتی آغاز شد و در ساعات اولیه حجم قابل توجهی از پوستر و بنر در سطح شهر پخش شد تا مشخص شود انتخابات با جدیت تمام از سوی کاندیداها در حال پیگیری است.

در روز نخست اسفند ابوالفضل رفیعی رئیس هیات بررسی تبلیغات انتخابات استان زنجان در جلسه هیأت بررسی تبلیغات انتخابات استان با بیان اینکه در مواد ۷۰ تا ۸۵ قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی، به مباحث تبلیغاتی و ضوابط آن و نیز جرائم تبلیغاتی و انتخاباتی اشاره شده است، اظهار کرد: به نامزدهای نمایندگی مجلس توصیه می‌شود حتما این مواد را مطالعه و هواداران نیز توجیه شوند چرا که مسئولیت اقدامات هواداران نیز متوجه شخص نامزد است.

وی گفت: کاندیداهای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی صرفا مجاز به چاپ و نصب اقلام تبلیغاتی حداکثر در ابعاد ۷۰×۱۰۰ بوده و تصاویر بزرگتر صرفا در محل ستادهای اصلی و فرعی نامزدها مجاز می باشد.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان ضمن تاکید بر رعایت قانون و دستورالعمل تبلیغات انتخاباتی توسط نامزدها، از آنها خواست از نصب داربست و بنرهای بزرگ در سایر نقاط شهرها و روستاها خودداری کنند زیرا این اقدام تخلف بوده و فرمانداری‌ها موظف به جمع‌آوری اقلام و آثار تبلیغاتی غیر مجاز هستند.

با وجود این توصیه‌ها، برخی از کاندیداها همان روز نخست با نصب پوسترهای خود در محل‌های مختلف به ویژه برخی از تابلوهای بزرگ شهری مثل دیوارنگاره ولیعصر، علائم راهنمایی و رانندگی درون و برون شهری و حتی تندیس‌ها و المان‌های شهری نشان دادند چندان اعتقادی به این قوانین و رعایت آن ندارند و همین موضوع موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشت.

این رخداد فقط برای نخستین روز نبود چرا که در روزهای بعد برخلاف سخنان رئیس هیئت بررسی تبلیغات انتخابات استان زنجان حجم داربست‌های نصب شده و بنرهای افراشته در سطح بیشتر و بیشتر شد به نحوی که شهر به یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ برای کاندیداها تبدیل شد، البته این همه ماجرا نبوده و برخی از کاندیداها بنرهای مقوایی خود را بر روی درخت‌های سطح شهر نصب کرده بودند که چهره چنان زیبایی نداشت و وقتی که عوامل شهرداری با زحمت فراوان آنها را پاکسازی می‌کردند، ادعای تخریب و جانب‌داری نیز داشتند. در این بین آنان که بیش از پیش از این روزها دل خوشی ندارند پاکبانان هستند، چرا که پاک کردن تبلیغات از روی درختان و سطح شهر به کارشان اضافه شده و حجم کارهای روزانشان چند برابر کرده است.

 هزینه‌های میلیاردی؟

هر چند طبق اظهارات ابوالفضل رفیعی، رئیس ستاد انتخابات استان زنجان سقف هزینه کرد هر نامزد انتخاباتی برای این دوره از انتخابات از سوی وزارت کشور تعیین شده است و ۷۵۰ میلیون تومان سقف میزان هزینه‌های انتخاباتی و تبلیغاتی هر نامزد انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه زنجان طارم و ۵۵۰ میلیون تومان برای سه حوزه دیگر استان تعیین شده است اما به نظر می‌رسد برخی از کاندیداها بیشتر از این ارقام برای راه یافتن به بهارستان هزینه کرده‌اند و گواهی این موضوع مشاهده حجم بالای بنرها و پوسترهایی است که موجب شده اسامی و چهره این افراد در ذهن حک شود.

در این میان حضور کاندیداها در مساجد، مجالس و مراسمات ریز و درشت هم موضوع مورد انتقاد شهروندان شده است، همچنین پیش‌بینی ضیافت‌های مختلف و توزیع ناهار و شام توسط نمایندگان همراه با کارت تبلیغاتی سوژه فضای مجازی شده است و بسیاری معتقد هستند کاندیداها هم به این نتیجه رسیده‌اند مردم درد نان دارند و از این شرایط سواستفاده می‌کنند و در حقیقت شأن انتخابات را پایین می‌برند.

از سوی برخی بداخلاقی‌های انتخاباتی چون حضور در سخنرانی کاندیداهای مخالف و بر هم زدن برنامه به هر طیقی و یا حتی آتش زدن محل‌های پیش‌بینی شده توسط شهرداری و بنرها و یا پاره کردن بنرهای کاندیداها این روزهای باقی مانده در حال قوت گرفتن است ولی آنچه که به نظر می‌رسد این حرکت‌های نخ نما نتیجه و خروجی جز افزایش فاصله بین کاندیداها و مردم ندارد. همچنین در این روزها حضور طرفداران عجیب و فریب چون جواد خیابانی هم محل انتقاد شده و برخی نسبت به این حرکت‌ها برای جذب مخاطب اعتراض دارند.

مردم نظاره‌گر رفتار کاندیداها هستند

یکی از شهروندان به صدای زنجان می‌گوید: نحوه تبلیغ کاندیداها و تحرکات آنها در این ایام معرف آینده کاری آنها خواهد بود.

علی با اشاره به اینکه مردم دیگر با عکس‌های رنگی و وعده‌های ریز و درشت نسبت به انتخاب افراد اقدام نمی‌کنند، اضافه می‌کند: تبلیغات خشت اول است و همانند شعر معروف خشت اول چون نهد معمار کج ثریا می‌رود دیوار کج!

وی با بیان اینکه کاندیداها باید در این مرحله با دقت بیشتری کار کنند و مراقب باشند چون مردم نظارگر رفتار آنها هستند، عنوان می‌کند: یک کاندیدا باید دارای برنامه و رویکرد باشد و با وعده‌ها و سفره‌های رنگی به جایی نمی‌رسد.

تعداد کاندیدهای منصرف در زنجان به 27 نفر رسید

به نظر می‌رسد در روزهای پایانی تبلیغات تعداد افرادی که به این نتیجه برسند که انتخابات نمایندگان مجلس از چه اهمیتی برخوردار بوده و با این رویکرد نسبت به انتصراف خود اقدام کنند افزایش خواهد یافت و عرصه رقابت تنگ‌تر و تنگ‌تر شود در این زمینه ولی‌اله رحیمی دبیر ستاد انتخابات استان زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان گفت: با انصراف 27 نفر از کاندیداتوری در انتخابات مجلس (تا ساعت 11 روز دوشنبه 7 اسفند ماه) تعداد کاندیداهای استان زنجان به 239 نفر رسید.

وی افزود: 41 نفر در حوزه انتخابیه ابهر، خرم‌دره و سلطانیه، 28 نفر در حوزه انتخابیه خدابنده،  138 نفر از حوزه انتخابیه زنجان و طارم و 32 نفر  از حوزه انتخابیه ماهنشان و ایجرود در انتخاب کاندیدا شده‌اند.

رحیمی با تاکید بر اینکه این آمار تا این لحظه بوده و امکان انصراف کاندیداها وجود دارد، بیان کرد: کاندیداها تا 72 ساعت پیش از آغاز انتخابات فرصت دارند نسبت به اعلام انصراف خود اقدام کنند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانکاندیدپوسترهای رنگیتبلیغات
sedayezanjannews.ir/nx11408


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»