کد خبر: 1147
1398/04/17 - 9:7


دادستان کل کشور در آیین تودیع و معارفه دادستان زنجان:

هیچ پست و مقامی ماندگار نیست

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی ما با آنچه که مطلوب ما است فاصله دارد، تصریح کرد: تحول در دستگاه قضایی از تاکیدات مقام معظم رهبری است.

پایگاه خبری صدای زنجان

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی ما با آنچه که مطلوب ما است فاصله دارد، تصریح کرد: تحول در دستگاه قضایی از تاکیدات مقام معظم رهبری است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محمد‌جعفر منتظری ظهر دیروز در مراسم تودیع و معارفه دادستان زنجان با اشاره به اینکه هیچ پست و مقامی برای صاحب آن ماندگار نیست، اظهار کرد: خوشا به حال آن مسئولی که وقتی در حال انجام وظایف در حوزه تصدی خویش است، خدمت‌رسانی کرده و مراجعات مردمی را پاسخ‌گو باشد و زمانی‌ که این پست را تحویل می‌دهد، مردم اندوهگین شده و غصه‌دار شوند.

وی با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی پست و مقام ذاتا ارزشی ندارد، گفت: حضرت علی (ع) پست و مقام را به آب دماغ بز و کفش پاره بی‌وصله شده بی‌ارزش تشبیه می‌کنند که این تشبیه برای ما نیز که بزرگ‌ شده مکتب امیرالمومنین (ع) هستیم نیز مصداق دارد.

دادستان کل کشور تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی هدف از حکومت، حکومت کردن نیست، بلکه خدمت در جهت اقامه‌ قسط و عدل است. اگر کسی می‌تواند در راستای تحقق این هدف گام بردارد و در راه وصول به آن اهتمام بورزد، می‌بایست پست خویش را حفظ کند، در غیر این‌ صورت جز وبال اندوخته‌ای نخواهد داشت.

منتظری با بیان اینکه همه افراد مشغول در قوای سه‌گانه باید با هدف قرب الهی انجام وظیفه کنند، ابراز کرد: برای این‌که کار در محضر و بارگاه الهی پذیرفته شود، لازمه این امر لزوم توجه به تقوا در انجام امور است؛ اگر خمیرمایه عمل، حتی آن عمل اگر نماز باشد ولی توام با تقوا نباشد این نماز برمی‌گردد، با این حساب وضعیت سایر اعمال مشخص است.

وی با اشاره به اینکه در اجرای عدالت همه مسئولیم، تصریح کرد: در این میان دستگاه قضایی مسئولیتش بیش از سایر دستگاه‌ها است.

منتظری با اشاره به وظیفه کارکنان دستگاه قضایی، گفت: قضات در جایگاهی که اختصاص به پیامبر و وصی ایشان دارد، مشغول انجام وظیفه هستند و رئیس قوه قضاییه و سایر کارکنان به واسطه، منصوبان ولی‌فقیه هستند؛ این‌که چرا دستگاه قضایی به این نحو تقنین شده است، ریشه در این امر دارد که این دستگاه باید مجری عدالت بوده؛ چراکه با جان، مال و ناموس مردم سر و کار دارد.

این مسئول با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی ما با آنچه که مطلوب ما است فاصله دارد، تصریح کرد: تحول در دستگاه قضایی از تاکیدات مقام معظم رهبری بوده و نخستین مولفه اجرای آن نیروی انسانی است که باید صالح بوده و انگیزه تحول داشته باشد. تحول با ساختمان مرتفع دادگستری و دستگاه‌های مدرن ایجاد نمی‌شود، بلکه تحول با عمل من و شما ایجاد شده و ایجاد انگیزه، روحیه انقلابی، چارچوب قانون و تکریم ارباب رجوع، از دیگر عوامل موثر در این تغییر و تحول است.

دادستان کل کشور یادآور شد: ما باید بدانیم که خادم مردم هستیم، اگر حوصله قضاوت نداریم چرا پذیرفته‌ایم که قاضی باشیم. مگر نه اینکه حضرت علی (ع) یک قاضی را تنها به دلیل اینکه با ارباب‌رجوع بلند صحبت کرده بود بدون این‌که محاکمه کند از شغل قضاوت عزل کرد.

منتظری افزود: قاضی باید سعه‌صدر داشته باشد، اگر کسی مرتکب جرم شد باید در چارچوب قانون مجازات کند و حق ندارد تندی کند. البته مجرم باید از اقتدار دستگاه قضایی در بیم و هراس باشد؛ اقتدار قضایی به اجرای صحیح قانون است نه برخورد تند.

وی احیاء، دفاع و صیانت از حقوق عامه را از جمله وظایف خطیر و مهم دادستان دانست و گفت: تجاوز به منابع ملی و طبیعی، مدیریت آب‌های زیر‌زمینی و حفر چاه‌های غیر‌مجاز، مصداق‌های عینی تجاوز به حقوق عامه است که به کشور آسیب می‌رساند و باید در مقابل این تجاوزات عمومی ایستادگی و مقابله کرد.

منتظری با تاکید بر مبارزه با فساد توسط دستگاه قضایی، گفت: متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای است که ما شاهد رشد فساد هستیم و دشمنان نیز از آب گل‌آلود ماهی گرفته و تلاش می‌کنند که در بین افکار عمومی به این نحو القا کنند که فساد گسترده شده است، این در حالی است ما به قدری در نظام جمهوری اسلامی خدمات صادقانه داریم که فساد صورت گرفته در مقایسه با این خدمات ناچیز است. هرچند باید توجه داشت همین مقدار اندک از فساد نیز هرگز قابل قبول نیست. دستگاه قضایی در مبارزه با فساد باید از خودش شروع کند که عزم دستگاه قضایی در این حوزه نسبت به گذشته بیشتر شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه مبارزه با فساد در دستگاه‌های غیرقضایی نیز باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در امر مبارزه با فساد همه نهادها در درون دستگاه‌های خود با قوه قضاییه همکاری و تعامل داشته باشند که در این میان مردم نیز می‌توانند یک عامل موثر در مبارزه با فساد باشند.

مجرم از چتر امنیتی دستگاه قضایی خارج است

رئیس‌کل دادگستری استان نیز در این آیین گفت: تنها یک گروه از چتر حمایتی امنیتی دستگاه قضایی خارج است و آن مجرم در حین ارتکاب جرم یا در مسیر ارتکاب جرم است.

حجت‌الاسلام اسمعیل صادقی‌‌نیارکی اظهار کرد: وقتی اصول مختلف قانون اساسی را ورق می‌زنیم، به دو وظیفه خطیر در دستگاه قضایی برمی‌خوریم، نخست اجرای عدالت در جمهوری اسلامی و تضمین اجرای عدالت که بر عهده قوه قضاییه است و دوم ایجاد امنیت و نظم‌بخشی به جامعه هدف که در قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در هر دو، مقامات دادسرایی به‌ویژه دادستان به عنوان مدعی‌العموم نقش مهمی در عمل به این دو وظیفه خطیر دارد، لیکن ایجاد امنیت نسبت به سایر وظایف برجسته‌تر است.

رئیس‌کل دادگستری استان تصریح کرد: اگر وظایف دادسرا ایجاد امنیت و نظم‌بخشی به امور است، باید به وظایف خود در همه بخش‌ها خوب عمل کنیم؛ چرا که انتظارات و توقعات از مقامات دادسرا و دادستان به عنوان مدعی‌العموم بیشتر است.

این مسئول با اشاره به اینکه امنیت را باید با گستره و پهنه‌ای که دارد دید، بیان کرد: امنیت باید برای همه افرادی که در یک گستره جغرافیایی با هر گرایشی که زندگی می‌کنند، ایجاد شود؛ در این میان تنها یک گروه از چتر حمایتی امنیت خارج است و آن مجرم در حین ارتکاب جرم یا در مسیر ارتکاب جرم است.

صادقی‌نیارکی با تاکید بر اینکه مقابله با فساد و احقاق‌ حقوق عامه از وظایف و ماموریت‌های برجسته دادسرا است، اظهار کرد: در احیای حقوق عامه هم نگاه انقلابی و هم حرکت جهادی باید لحاظ شود.

لزوم توجه به وحدت در میان مردم توسط مدیران

استاندار زنجان هم با اشاره به اینکه ما در سایه وحدت در کشور موفق بوده‌ایم، تصریح کرد: مدیران باید در راستای تقویت مقوم‌های وحدت بکوشند.

فتح‌اله حقیقی اظهار کرد: برای هر استاندار بهترین توفیق و نعمت این است که مدیران استانی آرامش را برای وی و استان به ارمغان آورند که دادستان سابق زنجان به حق از چنین ویژگی برخوردار بود.

وی افزود: امروز در شرایطی قرار داریم که عمق کینه و دشمنی دشمنان ما و فرزندان خودفروخته استکبار در اوج خود قرار دارد و به همین دلیل فشارهای بین‌المللی بر کشور ما وارد می‌کنند، ولی تجربه چهل ساله ما نشان می‌دهد با اتحاد و تقویت مقاومت موجب شده‌ایم تا دشمنان در برخورد با ما به جای تهدید، از تکریم استفاده کنند.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه واقعیت این است که همه ما در انقلاب سهیم هستیم و در سایه وحدت در کشور موفق بوده‌ایم، تصریح کرد: مدیران باید در راستای تقویت مقوم‌های وحدت بکوشند و در این راستا باید نخست مردم را در عمل تکریم کنیم.

حقیقی ادامه داد: باید روحیه جسارت و تصمیم‌گیری موثر در مدیران پاکدست، پاک‌چشمی، صداقت و امین بودن را در راستای تقویت مقوم‌های وحدت مورد توجه قرار دهیم.

وی با تاکید بر ایجاد آرامش خاطرنشان کرد: عدم ایجاد آرامش ذهنیت مردم را ناامن می‌کند و از سوی دیگر تحلیل غلط به بیگانگان می‌دهیم.

در ادامه دادستان جدید زنجان اظهار کرد: در راستای اجرای گام دوم انقلاب با تلاش بیشتر سعی شود که مجموعه قضایی انقلابی‌تر عمل کند.

حجت‌الاسلام محسن کرمی یادآور شد: اصحاب رسانه چشم بینا و پیشگامان شفاف‌سازی هستند و در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر از ظرفیت‌های موجود در این رسانه‌ها نیز بهره‌مند خواهیم شد.

در پایان این مراسم، از حجت‌الاسلام حسن مظفری دادستان پیشین زنجان تقدیر به‌عمل آمد و محسن کرمی به عنوان دادستان جدید زنجان معرفی شد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاندادستان کشوراستاندار زنجانرئیس‌کل دادگستری استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1147


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»