کد خبر: 11566
1403/01/20 - 9:20


صدای زنجان از بازار پریشان دارو در زنجان گزارش می‌دهد؛

داروهای دست نیافتنی!

شهروندان زنجانی: داروی خارجی که برای بیماری حیاتی است در زنجان نبود! به شهرستانی‌ها که می‌رسد شعار «حمایت از تولید داخل» سر می‌دهند اما برای تهرانی‌ها داروی خارجی به وفور پیدا می‌شود و قاچاق هم نیست/سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان: برخی از داروهای داخلی کیفیت مطلوبی دارند اما بازخوردها نسبت به برخی داروهای داخلی منفی است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: در حالی که مسئولان بر حمایت از تولیدات داخل تاکید دارند؛ خانواده‌های بیماران به ویژه بیماران خاص معتقدند که این نگرش هر چند خوب بوده اما وقتی موضوع سلامت و حیات یک انسان مطرح است باید به دور از تعصب؛ داروی موردنیاز بیمار را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تهیه گردد.

تامین دارو برای بیماران در زنجان این روزها تکرار تراژدی دلخراش سهراب و رستم است، چرا که بسیاری از همراهان بیماران در تامین داروی خود با مشکل مواجه بوده و انرژی زیادی را باید برای یافتن مسکنی برای درد بیماران خود صرف کنند.

حالا بماند که برخی از داروخانه‌ها با وجود اینکه دارو در اختیار دارند فقط به علت نداشتن قرارداد با دکتر مربوطه که نسخه را پیچیده است؛ از ارائه دارو به همراهان بیمار امتناع می‌کنند و حتی حاضر نیستند به قیمت آزاد آن را عرضه کنند!

شاید برای همه ما پیش آمده است که در روزهایی که عزیزی روی تخت بیمارستان یا در بستر بیماری داریم، باید یک جفت کفش آهنی به پا کرده و تمام شهر را برای یافتن دارویی برای تسکین درد و بهبود بیمار خود زیر پا بگذاریم و بگردیم شاید و شاید پس از یافتن چندین دوست و آشنا و وساطت داروی مورد نیاز خود را تامین کنیم.

این مشکل به یک یا دو مورد دارو و یا یک نسخه خلاصه نمی‌شود و این گلایه فصل مشترک بسیاری از بیماران و خانواده‌های آنها است، به نحوی که این شرایط هم صدای داروخانه داران و هم شهروندان را در آورده و معتقد هستند باید فکر اساسی و بنیادی برای این موضوع کرد.

دارو هست، فقط در زنجان نیست!

یکی از اعضای خانواده بیمار قلبی - عروقی در گفت‌و‌گو با صدای زنجان که در تامین دارو پدر بیمار خود با مشکل مواجه است، می‌گوید: چندی پیش درمان پدر بیمارم وابسته به دارویی بود که هر چه تلاش کردیم در داروخانه‌های استان زنجان نیافتیم.

پریسا با اشاره به اینکه بنا به شرایط مجبور شدیم بیمار را در بستر بیماری رها کرده و این بار در استان‌های مختلف به دنبال دارو بگردیم، عنوان می‌کند: همه پیشنهاداتی داشتند و از هر تلاشی برای یافتن دارو مضیغه نمی‌کردند، در حقیقت علاوه بر خانواده خود بیمار، فامیل را به امید یافتن دارو و درمان پدر درگیر کردیم.

وی با بیان اینکه تامین دارو به صورت قاچاقی از استان‌های مرزی تا جستجو در ناصرخسرو راه‌هایی بود که در این پروسه به ما توصیه می‌شد، بیان می‌کند: تلاش چند 10 نفره اعضای خانواده بلاخره جواب داد و این دارو را از یکی از داروخانه‌های تهران پیدا کردیم.

این شهروند زنجانی با اشاره به اینکه پس از آن داروی ما به راحتی بدون کوچک‌ترین دغدغه‌ای به دستمان می‌رسد، اظهار می‌کند: این در حالی است که همچنان در تامین داروی خود در شهر زنجان با مشکل مواجه هستیم.

این زنجانی با بیان اینکه تصور بنده این بود که مشکل تامین این دارو در داروخانه‌ها حل شده است که به این راحتی از تهران به هر تعداد که بخواهیم دارو ارسال می‌کنند، تصریح می‌کند: این در حالی است که در مراجعات مجدد خود از بازار هنوز این داروها در داروخانه‌های شهر زنجان یافت نشده و با چالش تامین و توزیع مواجه بود.

داروهایی که در خارج استان، گران تمام می‌شود

وی با بیان اینکه البته این موضوع به یک نسخه و یک داروی خاص خلاصه نمی‌شود و بسته به شرایط تامین دارو راه طولانی باید برای یک نسخه‌پیچی طی کرد، عنوان می‌کند: برای نمونه در موردی داروی که در داروخانه موجود بود به دلیل اختلاف داروخانه با پزشک معالج از ارائه دارو خودداری شد.

این زنجانی با اشاره به اینکه همین عدم ارائه دارو توسط داروخانه موجب شد، پدر خود را در بیمارستان بستری کنیم، می‌گوید: این اقدام به منظور تسکین درد بیمار و همچنین تامین دارو در بستر بیمارستانی صورت گرفته است، چرا باید چنین باشد؟ مگر کادر درمان هدف و وظیفه دیگری جز آرامش و آسایش بیمار دارد؟

وی با اشاره به اینکه در این بین تامین دارو از تهران هزینه بیشتری به خانواده‌های زنجانی تحمیل می‌کند، اضافه می‌کند: دارویی که از تهران خریداری می‌کنیم حدقل 3 برابر قیمت دارو در زنجان است اما مگر چاره‌ای جز پذیرش آن داریم؟ پاسخ همه خانواده‌های دارای بیمار به این سئوال خیر است

پریسا با اشاره به اینکه به عنوان خانواده بیمار وقت زیادی از ما برای تامین نیازهای اولیه بیمار هزینه صرف می‌شود، بیان می‌کند: این در حالی است این زمان باید صرف ماندن در کنار بیمار و حمایت روحی و معنوی از وی است.

داروی نکسیوم 40 ایرانی دردی دوا نمی‌کند

فرزند دیگر بیمار زنجانی که مشکل معده دارد و مصرف قرص «نکسیوم 40 میلی‌گرم» خارجی برایش از نان شب هم واجب‌تر است به صدای زنجان می‌گوید: دو روز است که قرص‌هایش را تمام کرده و با وجود پیگیری‌های مکرر خانواده و نزدیکانش هنوز نتوانسته به این قرص دست یابد. برخی از کارکنان داروخانه نیز در کمال تعجب می‌گویند که نوع ایرانی آن موجود است و اصلا نوع خارجی آن در بازار یافت نمی‌شود. برخی دیگر نیز می‌گویند تا دیروز این دارو را در موجودی انبار داشته‌اند و به تازگی تمام کرده‌اند!

این شهروند زنجانی با اشاره به اینکه بارهای مشابه داخلی آن را مصرف کرده‌ایم ولی نتوانستیم نتیجه مورد نظر خود از دارو را دریافت کنیم، بیان می‌کند: برای همین حاضر هستیم به هر قیمتی شده داروی خارجی را یافته و مصرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه چرا باید این گونه باشد تا دارویی که برای کاهش درد یک انسان ساخته شده است به هر دلیلی از دسترس وی خارج شود، ادامه می‌دهد: مگر هدف وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی استان چیزی جز کاهش آلام و درد بیماران باشد؟

برخی داروهای دارای مشابه داخلی، دیگر از خارج وارد نمی‌شود

دغدغه شهروندان در این زمینه همواره وجود داشته و موضوعات مربوط به دارو و درمان است، همین موضوع لزوم توجه دانشگاه علوم پزشکی استان به سیستم ورود و چرخه توزیع دارو و همچنین نیازها و خواسته‌های مردم را بیش از پیش نشان می‌دهد.

جواد میانداری سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در این زمینه در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه طبق مصوبه وزارت بهداشت داروهایی که برند ایرانی داشته و در داخل کشور تولید می‌شوند، مشابه خارجی آن‌ها به فروش نرسد، بیان می‌کند: تصمیم‌گیری در این موضوع و اینکه کدام یک از داروها وارد کشور شده و وارد چرخه توزیع شود و چه داروهایی از چرخه خارج شود بر عهده سازمان غذا و دارو است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع و قانون مربوط به حمایت از تولیدکنندگان داخلی حوزه سلامت سالیان سال است که اجرایی می‌شود، اضافه می‌کند: بسته به بازخوردهای مصرف‌کنندگان و نتیجه حاصل از مصرف دارو ممکن است تصمیم‌گیری در این زمینه متغیر بوده و دستخوش تغییرات شود.

میانداری در پاسخ به سئوال صدای زنجان در مورد علت موجود بودن برخی داروها در تهران در حالی که در استان زنجان یافت نمی‌شود، بیان می‌کند: بر بازار استان تهران کنترل چندانی وجود نداشته و برخی داروها به صورت قاچاق وارد شده و توزیع می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر صدای زنجان در مورد حمایت از کالای داخلی به هر قیمتی و آسیب به بیماران؟ خاطر نشان می‌کند: باید توجه داشت برخی از داروهای داخلی کیفیت بالایی داشته و حتی از مشابه خارجی نیز بهتر هستند.

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تاکید بر اینکه البته این موضوع به معنای نفی کیفیت پایین برخی داروهای داخلی نیست، عنوان می‌کند: بازخوردهای دریافتی از بیماران از مصرف داروها به سازمان غذا و دارو منتقل می‌شود تا در صورت نیاز تصمیم‌گیری مجدد در مورد داروهای نامبرده انجام شود و در صورت ضرورت اقدام به حذف داروی تولیدی و وارد کردن مشابه خارجی از کشورهای تولیدکننده شود.

قانون یکسان با اجرای متفاوت برای استان‌ها

با وجود اینکه برخی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زنجان بر نبود داروهایی همچون سیلاستازول 100 و نکسیوم 40 خارجی در چرخه توزیع دارو کشور تاکید دارند و در پیگیری‌های صورت گرفته صدای زنجان، مسئولان داروخانه در زنجان تاکید داشته و دارند این دارو مدت‌ها است موجود نبوده و دیگر به قفسه‌های داروخانه بازنمی‌گردد و آبی پاکی روی دست بیماران می‌ریزند این در حالی است که این داروها به وفور در داروخانه‌های تهران موجود بوده و تنها با هزینه بالاتری از طریق پست به هر شهرستان ارسال می‌شود، پس با این شرایط گویا باید قبول کرد، ممنوعیت توزیع داروی خارجی تنها برای شهرستان‌ها بوده و پایتخت از این امر مستثنی است!

با توجه اظهارات سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان و مشاهدات میدانی صدای زنجان؛ در حقیقت قانون حمایت از تولید داخلی در موضوع داروهای داخلی قانونی یکسان با اجرای متفاوت برای استان‌ها است و نشانه‌هایی از اجرای میلی آن در کشور وجود دارد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانداروبیماران خاصعلوم پزشکی
sedayezanjannews.ir/nx11566


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»