کد خبر: 11599
1403/01/27 - 8:57


صدای زنجان از افزایش گلایه‌ها نسبت به‌ فعالیت فروشندگان سیار در معابر اصلی و فرعی زنجان گزارش می‌دهد؛

سدِ ترافیکی!

شهروند زنجانی: باید وانت‌بارها مدیریت شود، مگر خیابان‌های زنجان چقدرعرض دارد که آن هم تصرف شود؟/رئیس پلیس راهور استان: جریمه 50 هزار تومانی برای وانت‌بارها بازدارنده نیست، این جرم «ساکن» است و یک بار بیشتر در روز مشمول اعمال قانون نمی‌شود/رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎن: وانت‌بارها در زنجان شاید حادثه‌ساز نشده باشند اما ترافیک، بار روانی دارد/رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری زنجان و سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری زنجان: امکان پاسخگویی نداشتند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: مدت‌هاست فعالیت بی چون و چرای وانت‌بارها در معابر اصلی و فرعی سطح شهر؛ منجر به ترافیک‌ سنگین می‌شود؛ جالب اینجاست با وجود گلایه‌های شهروندان این معضل رفع نشده و همچنان ادامه دارد؛ رئیس پلیس راهور استان زنجان هم می‌گوید؛ این موضوع؛ جرم «ساکن» است و یک بار بیشتر در روز مشمول اعمال قانون نمی‌شود و معتقد است بازار عرضه و تقاضا در این مورد موثر است.

چندین سال است که موضوع حضور وانت‌های در کنار خیابان و افزایش ترافیک در برخی از خیابان‌ها و معابر شهر زنجان مشکلات زیادی را به همراه داشته و ساماندهی آن به عنوان یک مطالبه عمومی تبدیل شده است و برنامه‌های مقطعی و موردی دستگاه‌هایی همچون شهرداری و پلیس راهور برای مدیریت آن هم نتوانسته شرایط را بهبود ببخشد و همچنان حضور وانت‌بارها در معابر گره ترافیک را کور و کورتر می‌کند.

از سوی دیگر فروش مواد غذایی توسط این وانت بارها به دلیل حذف واسطه‌ها موجب شده است قیمت کالاها پایین بوده و مشتری زیادی را به خود جذب کند و مردم زیادی تمایل داشته باشند کالاهای مورد نیاز خود را از این افراد خریداری کنند. از سوی دیگر با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی و اینکه برخی از افراد توان مالی مناسبی برای اجاره مغازه نداشته و یا فاقد اشتغال هستند از این طریق امرار معاش می‌کنند که این موضوع برخورد قهری و تاکیدی به این قشر را با چالش مواجه می‌کند. اما تقریبا همه منتقدان و موافقان متفق‌القول هستند که باید به این موضوع رسیدگی شوند و ساماندهی لازم به این قشر انجام شود.

مگر خیابان‌های زنجان چه میزان عرض دارند که توسط وانتی‌ها تصرف هم شود؟

یک شهروند زنجانی در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه در بسیاری از خیابان‌های شهر با مشکل ترافیک مواجه هستیم و این موضوع در خیابان‌های دارای فروشنده با وانت بار بیشتر است، اظهار می‌کند: خرید و فروش در خیابانی که کلا 2 تا 3 لاین برای تردد ماشین‌ها ندارد، کار درستی ندارد و به نحوی تضییع حق شهروندی است.

علیرضا با بیان اینکه وانت بارها با حضور در خیابان، یکی از لاین‌ها را تصرف می‌کنند و اگر خودروها برای خرید متوقف شوند کار سخت‌تر شده و حداقل دو لاین با این چالش مواجه می‌شود، می‌گوید: این شرایط تردد در خیابان را برای افرادی که می‌خواهند یک مسیر مستقیم را طی کنند، سخت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این موضوع در بسیاری از خیابان‌های زنجان از جمله بزرگراه 22 بهمن، خیابان بی‌سیم، ولیعصر و غیره، قابل مشاهده است، عنوان می‌کند: تقریبا دیگر همه رانندگان پذیرفته‌اند که این قشر قرار است راه آنها را سد کنند.

این شهروند با اشاره به اینکه مگر خیابان‌های زنجان چه میزان کشش دارد که همین چند لاین هم توسط وانت‌ها مصادره شود، عنوان می‌کند: باید در این زمینه برخورد لازم با افرادی که با ایجاد سد معبر سعی در جذب مشتری دارند، انجام شود.

علیرضا با اشاره به اینکه قبول داریم که خود این افراد هم فروشنده بوده و به فکر تامین معیشت خود هستند، بیان می‌کند: این افراد تنها به مدیریت نیاز دارند.

این شهروند با اشاره به اینکه برای رفع معضل ترافیک راضی به بیکار شدن کسی نیست، می‌گوید: اما نباید شهر هم به حال خود رها شود و برنامه‌ریزی برای آن وجود نداشته باشد.

جریمه 50 هزار تومانی برای وانت‌بارها بازدارنده نیست

سرهنگ سید حبیب موسوی رئیس پلیس راهور استان زنجان در این زمینه در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه فروش کالا در کنار راه و خیابان ممنوع است، اظهار می‌کند: طبق قانون کنونی برای این جرم 50 هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است که با توجه به ساکن بودن جرم در 24 ساعت یک بار بیشتر قابلیت اعمال ندارد.

سرهنگ سید حبیب موسوی با اشاره به اینکه فرد با یک وانت یا نیسان اقدام به فروش میوه می‌کند در حالی که برای اجاره یک مغازه در همان خیابان باید رقم قابل توجهی را در طول ماه به عنوان اجاره بها پرداخت کند، عنوان می‌کند: این در حالی است که جریمه اعمالی پلیس قابل مقایسه با این رقم نیست و همین موضوع موجب ایجاد جذابیت و افزایش تخلف برای این افراد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این شغل پرسود بوده و نیاز به تخصصی نداشته و موجب سوق دادن جوانان به سمت این شغل می‌شد، بیان می‌کند: همین موضوع افزایش سد معبر توسط وانت‌بارها را به دنبال دارد.

رئیس پلیس راهور استان زنجان با بیان اینکه سال گذشته 700 دستگاه خودروی فروشندگان و ایجاد کنندگان سد معبر به پارکینگ منتقل شد، اضافه می‌کند: این افراد در دادگاه اعمال قانون شدند و جریمه مربوطه را پرداخت کرده و خودروی خود را ترخیص کردند و بار دیگر کار خود را از سر گرفتند چرا که این شغل درآمد لازم را برای آنها دارد.

وی با اشاره به اینکه مردم با خرید از این افراد زمینه فعالیت و حتی افزایش حضور این افراد را فراهم می‌کنند، می‌گوید: بازار عرضه و تقاضا تصمیم‌گیرنده در زمینه فعالیت این قشر است و ابزارهای برخودی نمی‌تواند مانع این کار شود.

وی با اشاره به اینکه مسئولان امر می‌توانند این موضوع را ساماندهی کنند، اظهار می‌کند: این مشکل در همه شهرها و استان‌ها بوده و در بسیاری از شهرها مدیریت شده است و برای این قشر محل‌های خاصی پیش‌بینی شده تا افراد فعال دراین حوزه و خریداران در فضایی به دور از ترافیک نسبت به داد و ستد خود اقدام کنند.

ترافیک بار روانی بالایی دارد

سید پیمان شبیری رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎن زنجان نیز در پاسخ به سئوال صدای زنجان با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون حضور وانت‌بارها در خیابان‌ها حادثه‌ساز نبوده است، اظهار می‌کند: اما این موضوع بار روانی زیادی به مردم تحمیل می‌کند و موجب آزار افراد در هنگام رانندگی می‌شود.

رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎن زنجان با اشاره به اینکه برخورد با سد معبر اتفاق می‌افتد اما این برخورد به شکلی نیست که بتواند این معضل را حذف کند، بیان می‌کند: باید در زمینه فعالیت این قشر فرهنگ‌سازی شود تا هم فعالان این حوزه آسیب نبینند و هم مردم خرید خود را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه مردم باید در زمان توقف برای خرید از این افراد به موضوعاتی چون جلوگیری از ایجاد ترافیک برای دیگران فکر کند، می‌گوید: نمی‌شود این موضوع را به یک یا دو دستگاه منوط کرد و این بحث نیز نیازمند فرهنگ خاصی است که توسط مردم باید رعایت شود.

رئیس سازمان ساماندهی  مشاغل شهری شهرداری زنجان و سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری زنجان: امکان پاسخگویی نداشتند

با توجه به اینکه «مسئولیت ساماندهی وانت بارها با شهرداری است» صدای زنجان موضوع را از طریق سیده لیدا حسنی رئیس سازمان ساماندهی  مشاغل شهری شهرداری زنجان و سید اسماعیل موسوی سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری زنجان پیگیری کرد اما گفت‌و‌گو با این مسئولان میسر نشد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانترافیکوانت بارجریمه
sedayezanjannews.ir/nx11599


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»