کد خبر: 11648
1403/02/04 - 20:11


دکتر علویون جامعه شناس و دین پژوه زنجانی:

دینی که پناهیان و حامیانش می‌خواهند خوانش قدرتمدارانه از دین بدون اخلاق است

دکتر علویون جامعه شناس و دین پژوه زنجانی در تحلیل جامعه شناختی اهانت پناهیان به پیامبر(ص) و امام علی (ع) در شب شهادت امام علی(ع) مطرح کرد: دینی که پناهیان و حامیانش می‌خواهند خوانش قدرتمدارانه از دین بدون اخلاق است که همان دین ایدئولوژیک می‌باشد و در حال حاضر تلاش می‌کنند که این خوانش و قرائت را به جای دین حقیقی به مردم معرفی کنند.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ 

چند وقت پیش فردی به نام پناهیان در یک برنامه تلویزیونی در شب شهادت امام علی (ع) مطالبی را در مورد پیامبر (ص) وامام علی (ع) بیان کرده اند ایشان دراین برنامه بیان کرده اند که پیامبر وامام علی گوشت  تلخ وتند مزاج بودند ومردم  را از پیرامون خود رماندند

مثلا پیامبر به روسای قبایل که در اوایل اسلام پیش پیامبر می آمدند وپیشنهاد شراکت در قدرت می دادند ایشان رد می کردند در صورتیکه باید باند درست می کردند  ومن تعجب می کنم که چرا پیامبر برای خودش یک بانددرست نکرد و یا چرا امام علی شمع بیت المال را خاموشی می کرد در صورتیکه در فرصت حکومت بدست آمده باید باند درست می کرد ونباید بیت المال را مساوی تقسیم می کرد تا دیگران علیه اواقدام نکنند در صورتیکه توجه نکرده اند که قبل از توصیه پناهیان به امام علی (ع) عثمان این رویه را به کار برده بود ولی هیچ وقت این رویه حکومت اورا از سرنگونی نجات نداد.

این شخص یکی از ار کان نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها می باشد ودر ظاهر انتظار می رود که مروج ارزش های دینی مبتنی برقرآن ونهج البلاغه باشد ولی چرا این اظهارات سخیف را با وقاحت و صراحت که خلاف قرآن ونهج البلاغه وحقایق تاریخی است  از تریبون رسمی کشور در کسوت ولباس دینی انجام می دهد لذا جای بررسی دارد بدین جهت در این نوشته در گام اول سخنان این فرد راکه پیامبر را به گوشت تلخی متهم کرده است را با قرآن وواقعیات تاریخی مورد بررسی قرار میدهیم ودر مرحله بعد نسبت دادن خشونت را به امام علی (ع)را با سخنان ایشان در نهج البلاغه وحقایق تاریخی در مورد سیره  امام علی (ع) بررسی می کنیم ودر مرحله آخر انگیزه این سخنان را ااز منظر جامعه شناسی وقرآن  مورد بررسی قرار میدهیم

پیشینه موضوع:

اگر به پیشنه موضوع نگاه کنیم متوجه می شویم که رواج تفکر خشونت ورزی در اسلام در مقابل اخلاق محوری پیامبرقبلا در سخنان پناهیان وجودداشت.ایشان برای شروع رواج ایده خود درگام اول در آذر ماه سال 95 اظهارکردند که انی بعثت لاتمم مکارم الخلااق از لحاظ سند ضعیف است وپیامبر برای کسب قدرت مبعوث شده بود.

 انکار سندیت حدیث «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» و در نتیجه انکار تمامیت اخلاق به عنوان هدف دین، از نکاتی است که به عقیده برخی صاحبنظران در جهت صورت بندی نظریه خاص پناهیان وهمفکرانش برای تحکیم یک حکومت  اقتدارگرا و معطوف به کسب قدرت بدون توجه به اخلاقیات می باشد که  در سخنان او در سالهای اخیردیده شده و بر آنها تاکید کرده است.

این خوانش  پناهیان و دیگر مروجان ،یعنی انکار ماموریت اخلاقی پیامبر وزیر سوال بردن تلاش ها وزحمات این بزرگان  درواقع ضدروایتی است از تاریخ اسلامِ نخستین، ضدروایتی که در آن (به تصریح پناهیان) پیامبر و علی بن ابیطالب، به جهت اتخاذ رویه غلط شکست خوردند در صورتیکه هدف غائی از ارسال پیامبران با استناد به قرآن ودر بیانات امام علی (ع) در نهایت تعالی انسان ومعرفت وشناخت ودر نهایت قرب الی الله میباشد وحتی عدالت، هدف ابزاری برای رسیدن به این هدف غائی ونهائی می باشد. وتحقق این اهداف  بدون رعایت اخلاق امکان پذیر نیست و به یقین، دوری ازاخلاق نتیجه اش دورشدن ازولایت الهی ونزدیک شدن به ولایت شیطان است وتمام آیات قرآن وسیره پیامبر(ص) وامام علی (ع)وحقایق تاریخی دراین زمینه کاملا روشن است حال جهت روشن شدن موضوع به آیات  قرآن مراجعه می کنیم تا  سخنان سخیف ایشان را با آیات قرآن وحقایق تاریخی و در گام بعد با اظهارات امام علی (ع) در نهج البلاغه به محک کشیده  ودر نهایت از منظر جامعه شناسی ریشه یابی بکنیم.

 خصوصیت پیامبر در قرآن: 

 نرمخویی پیامبر اعظم(ص)

خداونددر قرآن کریم در سوره آل عمران 159 پیامبر(ص) را به عنوان پیامبری نرمخو و مهربان توصیف کرده است و ساحت او را از تندی و خشونت و بد اخلاقی مبرا دانسته است و این نرمخویی را به عنوان رحمتی از خداوند برای او قرار داده است .

صاحب خلق عظیم :

 در سوره قلم می فرماید:وَإِنَّکَ لَعَلی خُلُق عَظِیم [قلم/4]

 ای پیامبر به تحقیق تو صاحب خلق عظیم هستی یعنی بالاترین سطح اخلاق انسانی را دارا هستی .

 رحمته للعالمین:

خداونددر سوره انبیاء وجود پیامبررا  چشمه زلال رحمت خداوند برای همه عالمیان ذکر می کند کلاس او آخرین کلاس گسترش رحمت و نعمت خداوند است برای بندگان «و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین»انبیاء107

ودر آیات مختلف دیگر حریص برای هدایت مومنان توبه ،،128،تلاش برای هدایت تاحد نابودی خود سوره کهف،حسرت خوردن به جهت هدایت نیافتن مردم فاطر 8.و...

بهترین الگو برای مسلمانان:

به جهت همین نرمخویی وخلق عظیم ایشان را به عنوان بهترین الگو معرفی نموده است تا همگان از آن حضرت تاسی نمایند:

 «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ [احزاب/21]»

 در راستای متخلق بودن به اخلاق و کردار کریمانه بود که حضرت در طول ۲۳ سال نبوت توانست، دل‌های گمراه بسیاری را شیفته مکتب اسلام کند.

همچنین در سوره حشر آیه 7ودر سوره انعام 59مسلمانان را  امر به اطاعت ازرسول خدا کرده است تا بدین سبب مورد رحمت قرار گیرند

 واقعیت تاریخی درمورد اخلاق  پیامبر: 

در جنگ احد که مسلمانان شکست سختی خوردند وپیامبر(ص)آسیب جدی دید علیرغم درخواست یاران برای نفرین ،پیامبربر کفار ، دست به دعا برداشت وبرای آنها ازخدا هدایت در خواست نمود.

 پس ازفتح مکه علیرغم اذیت وآزار مشرکان مکه برپیامبر واخراج اواز وطن خود وجنگ افروزی با ایشان همه را مورد عفو وبخشش قراردادوحتی قاتل عموی خود حمزه (ع) را نیز بخشید.

این است خصوصیتی که قرآن وتاریخ وسیره نبوی از پیامبر(ص) برای ما بیان کرده است

ولی پناهیان آیات الهی وحقایق تاریخی به این روشنی را در این زمینه، عالمانه وعامدانه انکار نموده برخلاف نص صریح قرآن وقیحانه گفته است:پیامبر گوشت تلخ بودو همه را ازپیرامون خود رماند. وعلاوه براین از پیامبر خدا پیشی گرفته و به پیامبر راه وچاره نشان می دهدکه چرا باند درست نکرد!!!

چند وقت پیش فردی به نام پناهیان در یک برنامه تلویزیونی در شب شهادت امام علی (ع) مطالبی را در مورد پیامبر (ص) وامام علی (ع) بیان کرده اند ایشان دراین برنامه بیان کرده اند که پیامبر وامام علی گوشت  تلخ وتند مزاج بودند ومردم  را از پیرامون خود رماندند

مثلا پیامبر به روسای قبایل که در اوایل اسلام پیش پیامبر می آمدند وپیشنهاد شراکت در قدرت می دادند ایشان رد می کردند در صورتیکه باید باند درست می کردند  ومن تعجب می کنم که چرا پیامبر برای خودش یک بانددرست نکردپس انکار آیات الهی وحقایق تاریخی چراانجام می گیرد؟

 قران در این زمینه می فرماید:

آنان که آیات مارا (ازروی عناد) انکار می کنند، هرگز نیتشان از نظر ما پنهان نیست. باری، امروز به اختیار خود هر چه می‌خواهید بکنید که خدا به تمام اعمال شما بیناست(سوره فصلت آیه 40) .

إنَّ الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي آيَاتِنَا لَا يَخْفَوْنَ عَلَيْنَا .... إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِير.

 ایشان  به نظرشان از این فرصت استفاده نموده  و در سیمای جمهوری اسلامی در شب شهادت و شب قدر مطالب خلاف قرآن با متهم کردن پیامبر وامام علی، "اهداف زشت خودرا تعقیب می کند وبه اهداف خود نائل شوند" .

غافل از اینکه  خداوند  در سوره ال عمران می فرماید:

اینگونهافرادتصور نكنند اينكه به ايشان مهلت(هر کاری)مى‏ دهيم براى آنان نيكوست .ما فقط به ايشان مهلت مى‏ دهيم تا بر گناه خودبيفزايند و آنگاه  عذابى خفت ‏آور خواهند داشت (۱۷۸)

أنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ  که بررسی انگیزه این سخنان از منظر جامعه شناختی در سطور آتی در این نوشته موردبررسی قرار میگیرد

 شخصیت امام علی از دیدگاه پیامبر :

پیامبر (ص) ، امام علی (ع) را نیک خو ترین ،بردبار ترین، راستگوترین، شکیباترین، خردمند ترین و در اجرای انصاف و عدالت، انعطاف ناپذیر ترین و هم گامی اورا با حق و استواری اورا در همراهی با قرآن توصیف کرده است . همچنین ایشان را سید مسلمانان ،حجت خدا ،رازدار،وزیر ، وصی، ولی، کشتی نجات، ریسمان الهی ،صدیق اکبر، و تعابیر بسیار عالی دیگر به کار برده است .

همچنین  مقامات معنوی امام علی (ع)در سلوک الی الله، در مراحل تقرب ،وصول به مقصد اعلای انسانیت و کمال و... در منابع وکتب مختلف مسلمان و غیر مسلمان  فراوان ذکر شده است. به همین جهت بود  که پیامبر ایشان را در اوج صداقت برای رهبری آینده معرفی نمود.

شخصیت امام علی (ع)ازدیدگاه اندیشمندان اهل سنت واندشمندان غیر مسلمان:

 شخصیت ممتاز و ارزنده مولای متقیان بیش از سایر نوابغ بشری در جهان  مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است و پس از گذشت چهارده قرن از شهادت ایشان، همچنان کانون توجه اندیشمندان ،فلاسفه،مبارزان ،عدالت طلبان مسلمان وغیر مسلمان جهان مورد ارزیابی وتحلیل قرار گرفته است.

ولی باز درباره اش ناگفته های بسیار وجود دارد و بی گمان کلک و زبان نویسندگان و گویندگان از بازگویی برازندگی های شخصیت یگانه صاحب نهج البلاغه همچنان ناتوان و قاصر مانده است.

این امر بدین جهت  است  که ایشان با وجود پرتگاه های وحشتناک سقوط انسانیت وانحطاط، در اعلی مقام انسانیت زیست.

فقط برای نمونه اسامی چند تن از این محققین ودانشمندان را جهت جلوگیری از اطاله کلام دراین جا ذکر می کنیم:

میخاییل نعیمه دانشمند مسیحی عرب ،جبران خلیل جبران نویسنده مسیحی ، ایلیاپا ویلیچ خاور شناس روسی،«جرج جرداق مسیحی» نویسنده کتاب صدای عدالت انسانی در 6جلد کتاب خود شخصیت،رویه و  سخنان  ایشان را در طول زندگی و در دوران حکومتشان با حقوق بشر در دوران قدیم و با بزرگمردان یونان و آتن از جمله سقراطو در قرون جدید با اعلامیه جهانی حقوق بشربا انقلاب فرانسه مقایسه کرده و در این مقایسه مقام والای ایشان را از همه برتر توصیف کرده و برای ایشان ارزش انسانی و جهانی قائل است.

همچنین نرسیسیان مسیحی، توماس کارلایل فیلسوف انگلیسی و.... برخی از این اندیشمندان معاصر معتقدندکه«علی علیه السلام و کتاب او نهج البلاغه در میان مسلمانان غریب و تنهاست! و یا این که «ما شایستگی شناخت علی علیه السلام را از دست داده ایم «و یا اینکه دست های مرموز  شناخت او را از مغزهای ما برده اند» و کلام آخر از پیامبر(ص)در «صحیح مسلم اهل سنت» این است که «جز مومن اورا دوست ندارد وجز منافق از او بدگوئی نکرده وچهره اورا تخریب نمی کند.»

حال با مراجعه به بیانات امام علی (ع) در نهج البلاغه برسی می  کنیم که امام علی نسبت  به حکومت چه دیدگاهی داشتند در این بررسیمتوجه می شویم که این  دیدگاه با دیدگاه پناهیان و امثالهم یک تفاوت صدو هشتاد درجه ای دارد!! آیا امام علی به اندازه پناهیان  آگاهی نداشتند که برای پایداری حکومت باند تشکیل دهند واز عدالت خارج شوند؟؟؟

دیدگاه امام علی(ع) در مورد حکومت:

امام علی (ع) دلیل پذیرش حکومت را اصرار مردم و به جهت اجرای عدالت و به عنوان یک رسالت و عهد وپیمان الهی در نظر می گرفت؛ نه قدرت!! (نهج البلاغه خطبه 3) همچنین بیت المال مسلمین رانه متعلق به خود بلکه متعلق به مردم می دانست و خودرا فقط امانت دار الهی میدانست.

در خطبه 125 بیان می کند اگر مال متعلق به خودم بود باز به عدالت تقسیم میکردم در صورتیکه متعلق به خود مردم می باشد.

همچنین می فرماید هیچ وقت مصالح مردم را در پای اقلیت فدا نخواهم کرد وبه هیچ وجه اصول انسانی را زیر پا نخواهم گذاشت وفرمود :آیا می خواهید من با ایجاد رعب و وحشت و یا با بخشش بیت المال خارج از عدالت موفقیت کسب کنم؟که هر گز این کاررا نخواهم کرد.

همچنین در جای دیگر عامل واژگونی حکومت را بی عدالتی می داند(غررالجکم ص346).وعدالت را ناموس اسلام قلمدادمی کندو بیان می کنند:حکومتی که با ظلم وبی عدالتی بدست آید هیچ وقت باقی نخواهد ماند.زمامدار اسلامی باید حکومت را برای دین بخواهد نه دین را وسیله ای برای حکومت کردن .

در خطبه 200 می فرماید اگر تقوا وپروای الهی دست مرا نبسته بوداز همه آحاد عرب حیله گر تر بودم .این تقوای الهی که این همه آثار در دنیا و آخرت دارد، خود چیزی جز اخلاق عملی نیست؛ ایشان بهترین سیاست وزیرکی را عدل می دانست وتمام نیرنگ هاییکه در ظاهر پایه های حکومت را استوار می کرد پرهیز می نمود وترسورا کسی می دانست که بر اساس ترس ومصالح شخصی از عدالت عدول کند.

در خطبه 191 می فرماید:

اگر هدف من فقط حکومت بود در سیاست ومکر زیرک تر از معاویه بودم.ومطالب فراوانی از این قبیل. که در نامه 53 ،45 ،63،80و... درسرتاسر نهج البلاغه فراوان است.

حال این سوال به ذهن خوانندگان متبادر می شود که آیا پناهیان از آموزه ها ومحتوای نهج البلاغه بی خبر است؟در این صورت باید بگوییم واسفاکه چنین شخص بی اطلاعی سالیان سال مردم را به زعم خودش هدایت می کرد.ویا اینکه موضوع شناخت نیست بلکه موضوع نداشتن اعتقاد به اهداف ورسالت انبیاءاست. و هدف از این تحریف  وتخریب چهره پیامبر وامام علی   چیز دیگری است که دراین نوشته  به امید الهی  به دنبال آن هستیم که این موضوع را روشن کنیم.

پیشینه تحریف وتخریب در تاریخ اسلام  :

تحریف یعنی حقایق را وارونه جلوه دادن و پیشینه آن در تاریخ اسلام به بنی امیه ودرراس آن معاویه برمی گردد  به عبارت دیگر شالوده تمام فعالیتهای بنی امیه تحریف حقایق دینی بود.

چون تحریف حقایق زمینه را برای تخریب شخصیت فراهم می کند و تمام تلاش معاویه  براین بود که چهره ای متفاوت ازاسلام به مردم ارائه کند بنی امیه در گام اول  تلاش نمود تا یک  قرائت جبری از دین ارائه کندو القاء این موضوع که تمام کارها در دست خداوند است و تلاش انسان در مقابل قضای الهی هیچ سودی ندارد.

همچنین رواج این طرزفکر که زمین مال خداست ومعاویه  خلیفه خداوند هست هرانچه که درروی زمین است به اوتعلق دارد و بدین ترتیب با تحمیق مردم وتلاش در استمرار جهالت آنان بصیرت وآگاهی مردم را مورد هجوم قرارمیداد.

رواج این نوع قرائت ازدین موجب می گردید که دست وی در انواع ناعدالتی وظلم، غارت، چپاول و خویشاوندسالاری باز باشد تا معاویه بتواند طرف مقابلش  را که امام علی(ع) باشد با استناد به دین تحریف شده تخریب نماید و اعمال خودرا  درست وموجه جلوه نماید  چرا که علی ع  نسبت به عدالت حساس و به چپاول وغارت بیت المال واکنش نشان میداد.

علامت سوال بسیار بزرگ!!

پس از ذکر پیشینه تحریف در تاریخ و توضیحات بسیار فشرده ازاخلاق پیامبردر قران و شخصیت امام علی (ع) این علامت سوال بزرگ در ذهن ایحاد می شودکه چرا در سیمای جمهوری اسلامی شخصی در کسوت و لباس دینی آیات روشن الهی وحقایق تاریخی در مورد پیامبروحقایق تاریخی مورد اعتراف بسیاری از  متفکرین جهان در مورد امام علی(ع) را در شب شهادت ،تحریف و انکار می کند؟ وچرا اینگونه افرادتلاش می کنندتا فضائل اخلاقی پیامبر(ص) وامام علی (ع) را به گونه‌ای دیگر نشان دهند وآن را تحریف کنند؟

وچرا هیج وقت مطالب وآموزه های  نهج البلاغه در صدا وسیما مطرح نمی شود وحتی پارا از این هم فراتر برده و چهره این بنیانگذاران دین در شب شهادت امام علی (ع)  توسط افرادی مثل پناهیان تخریب می شود؟وفقط در مناسبت های شهادت و... بعد تراژیک وغمبار حادثه شهادت مطرح شده وفقط به سینه زنی ونوحه سرایی اکتفا کنندبدون اینکه  از سخنان ورویه های ایشان در زمینه اخلاقیات ، عدالت ،رعایت حقوق بشر ،آزادی و..  سخنی به میان آورده شود؟

پاسخ کاملا روشن است چون با طرح آموزه‌های قرآن ونهج البلاغه موضوعاتی که ذیلا ذکر می‌شود اذهان مردم  روشن  شده و برای  مردم از حاکمان انتظار ایجاد می‌کند.

 انتظاراتی از قبیل رعایت کرامت انسانی توسط حاکمان، دورشدن حاکمان از کبرورزی، اهمیت حق حیات، عدم خونریزی و حرمت خون انسان، اهمیت دادن به آزادی ،بستر سازی برای حق آزادی، توصیه به سعه صدر حاکمان، نکوهش خود بزرگ بینی حاکمان، دستور به حاکمان برای فروتنی با مردم، طرد کردن متملقان وچاپلوسان از پیرامون حاکم ومیدان دادن به علما ودانشمندان و افراد آزاداندیش که ضعف حاکمان را بدون ترس به آنها گوشزد نماید.

رعایت عدالت در برابرقانون( عدالت در قضا )،عدالت در توزیع بیت المال، حساسیت به تاراج بیت المال ،پرهیز دادن کار گزاران از ظلم به مردم که ظلم به مردم حکومت را واژگون می‌کند، مجازات کارگزارانی که خیانت کرده و بیت المال را به تاراج برده اند.

توصیه به نبستن مالیات سنگین برمردم زیرا بستن مالیات سنگین برمردم فقیرمنجربه نابودی جامعه میشود همه موارد ذکرشده در نامه ها، خطبه ها وکلمات امام علی در نهج البلاغه به کرات مشاهده می شود.

پس عامل عدم طرح محتوا وآموزه‌های  نهج البلاغه  این است که خود به خود عملکرد وشخصیت ومشروعیت کارگزارانیکه برخلاف دستورات ایشان عمل می کنند زیر سوال میرود لذا به زعم خودشان هر چقد طرح موضوعات نهج البلاغه کم رنگ‌تر باشد، مردم از الگوی راستین رهبران دین فاصله گرفته لذا مقایسه وتطبیق نیز انجام نگرفته وقدرت در لوای دین نیز خدشه پذیر نمی شودوبه تدریج با تحریف حقایق دین، قرائت وخوانشی که دوست دارند و عملکرد شان را توجیه می کند رواج دهند.

در این مسیر و در دست یابی به هدف خود حاضر هستند چهره پیامبروامام علی را تخریب نمایند. وعملکرد خودشان را درست جلوه دهند که همان تحریف حقایق دینی است.

 به عبارت دیگر دین معطوف به حقیقت را  کمرنگ تر کرده ودین معطوف به قدرت یعنی دین ایدئولوژیک راجایگزین دین واقعی بکنند.

همانگونه که در بالا اشاره شد، دین واقعی معطوف به حقیقت است وامام علی (ع) دراوج قدرت و بودن در مسند هیج وقت آلوده به قدرت نشد و فضائل انسانی واخلاقی را فدای قدر ت نکرد.

ولی دینی که پناهیان وحامیانشان می‌خواهند خوانش قدرتمدارانه از دین بدون اخلاق است که همان دین ایدئولوژیک می باشد و در حال حاضرتلاش می کنند که این خوانش و قرائت را  به جای دین حقیقی به مردم معرفی کنند.

 دین ایدئولوژیک چیست؟

در دین ایدئولوژیک یا دین دنیامدار ، قرائت ازدین قدرت اندیشانه و ابزاری است. در این سپهر معیار حقانیت، تعریف قدرت مسلط از حقیقت، در جامعه می باشد ومراد ازدین خدمت به قدرت می باشد.

این خوانش به حقانیت ویا بطلان دین بی اعتنا است .در نتیجه به راحتی هر عمل ضد  اخلاقی و انسانی را  توجیه کرده ،و تمام فضائل انسانی واخلاقی( عدالت و انصاف، حق گویی و...)را به راحتی فدا کرده  و ودر پای قدرت ذبح می‌کند. دین ایدئولوژیک با استفاده از ساده‌نگریهای مردم به هو وجنجال، تبلیغات و غوغاسالاری  به نفرت ورزیدن و نفرت پراکنی  تاکید کرده و بدین طریق به  حیات خود ادامه می‌دهد پس در دین ایدئولوژیک، دین ابزار پیکار سیاسی و اجتماعی است که برای ماندن در عرصه سیاست وقدرت از ذخایر معنوی دین  به طور مداوم هزینه وخرج می‌کند و بنا به فرمایش امام علی (ع) به جای اینکه قدرت رادر خدمت دین قرار دهد، دین را  در خدمت قدرت داده  وآن رااز درون ومعنا  تهی می‌کند. 

در این نوع  قرائت از دین، بعد معرفتی ،بینشی؛ مسائل اخلاقی، تربیتی، تکلیفی ضعیف می‌شود و در مقابل آداب ومناسک، تحریک عواطف با حجم بسیار بالاپررنگ میشود وبه جای انسان دین دار انسان مناسک گرا تربیت می‌کند، همچنین در این خوانش ازدین از داستان‌سرائی، شَایعه سازی، نقل کرامت دروغین،  جعل حدیث، تحریف قرآن، شایعه سازی، تلقین افکار خرافی با استفاده از مذهب استفاده می شود و به موازات  آن تقدیرگرائی در بین مردم ترویج می‌شود تا آنان رادر جهت سکوت و رضایت، سوق دهد و تمام نابسامانی‌ها را که از  ناکارآمدی‌ها ناشی می‌شود به تقدیر الهی نسبت داده وآنان را از آموزه های قران، نهج البلاغه وسیره پیامبر و امام علی که بنیاد و اساس دین است دور کند به همین جهت علت گریز از حقایق وآموزه‌های قرآن نهج البلاغه کاملا روشن است.

این خوانش از دین یعنی دین دنیا مدار در طول تاریخ وجود داشته وامام حسین(ع) در عبارت مشهور خود چهره این تیپ ازافراد را روشن نموده است.

انسان شناسی امام حسین(ع)در باره دینداران با انگیزه مادی:

امام حسین (ع) افرادی که دین را به جهت دنیا (قدرت ،ثروت ، موقعیت ) می‌خواهند را چنین توصیف کرده وسر ضمیر آنان را برملا ساخته و فرموده است: انسان های دنیا مدار عبد وبنده دنیا هستند ودین فقط در زبانشان جاری است یعنی واقعا به دین اعتقادندارند فقط با نیت دنیوی (ثروت ،قدرت ،موقعیت ) در پیرامون دین  حلقه زده واز آن ارتزاق می کنند.

*ولی وقتی که پای آزمایش در میان می آید آن موقع معلوم می شود که چه کسانی به معیارهای دین پایبند هستنددر این صورت مشخص می شود که دینداران خیلی کم هستند.

«الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدیانون».

امام علی (ع) نیز فرموده است که درکشمکش‌ها وتغییرات زمانه سر ضمیروباطن افراد  وجوهره آنها آشکار میشود؛

«فی تقلب الاحوال علم احوال الرجال»

 

موضع قرآن در زمینه پیشنهاد پناهیان به پیامبر وامام علی چگونه است ؟

خداوند درسوره حشر می فرماید آنچه را که پیامبر به شما بیان می کند ورا ه نشان میدهد همان را الگوی خود قرار دهید وهر آنچه که شمارا از آن نهی می کند شما هم آن را رها کنید یعنی به پیامبرخدا مسیر مشخص نکنید (ما اتاکم الرسول فخذوه وما نهاکم عنه فانتهو- حشر 7) همچنین در سوره حجرات قرآن نیز  چنین پیش بینی رادر مورد این گونه  افراد کرده است .

یعنی افرادی که به خدا وپیامبر پیشی می گیرند وکاسه داغتر از آش وکاتولیک تر از پاپ می شوند وبرای پیامبرخدا وامام علی مسیر مشخص می کنند  به آنها هشدار داده است که ازخدا بترسند چون خداوند شنوا ودانا ست یعنی از باطن وضمیر شما آگاه است  که شما دنبال چه هدفی هستیدوبا هدف دنیوی دین را ابزار قرار ندهید.

يـأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُقَدِّمُواْ بَينَ يَدَيِ ٱللَّهِ وَرَسُولِهِ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ إِنَّ ٱللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيم.حجرات 1

یعنی ای کسانیکه ایمان آورده اید به خدا وپیامبر پیشی نگیریدواز  خدا بترسیدهمانا خداند شنوا وداناست.

همچنین خداوند در قرآن کریم سوره کهف می فرماید آیا می خواهید  شمارا از زیانبارترین افراد با خبرکنم ؟

 آنهائیکه تمام تلاششان درجهت دنیا  دوستی گم شده است  ولی به نظر خودشان کار بسیار خوب انجام می دهند .

 قلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالاْ َخْسَرِینَ أَعْمالاً 104الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً.

 چرا  این افراد اینگونه فکر می کنند ؟ چون شیطان اعمال زشتشان را در نظرشان خوب جلوه می دهد زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ انفال48.

به همین جهت است که به راحتی در انظار مردم در شب شهادت امام علی در لباس دین  در تریبون رسمی کشور در  به راحتی حقایق قرآن وتاریخ  را تحریف کرده  وبه پیامبر وامام علی توهین می کنند و سخنان باطل را به زبان می آورند ولی  به نظرخود شان بهترین کار را انجام می‌دهند.

حال به بررسی  ادعای پناهیان می‌رسیم که پیامبر وامام علی همه را از پیرامون خود تاراندند را با تاراندن مردم از هویت دینی وهویت ملی  توسط پناهیان وهمفکرانش با حقایق تاریخی وجامعه فعلی خودمان مقایسه می‌کنیم.

کارنامه پناهیان وهمفکرانش در 47 سال پس از انقلاب در مقایسه با کارنامه پیامبر(ص)

کارنامه پیامبروامام علی در زمینه اخلاق در تمام کتب تاریخی ودر سیره های نبوی فراوان موجود است . وبه جهت همین اخلاق نبوی بودکه  دعوت پیامبر در مدت زمان کوتاه بدون داشتن وسایل تبلیغاتی امروزی مثل وسایل ارتباط جمعی  در همه ابعاد ودر سطح بسیار وسیعی در قرن های متمادی در کمال اقتدار تا اعماق روح بشر ریشه دواندوپایدار مانده است .که مصداق های عینی این اخلاق  برقراری عدالت ،آزادی ،برابری ،برادری ،انسان دوستی ،صلح وصفا ،راستی وصداقت ،وامانتداری ،بخشش وگذشت ،احترام به حریم قانون ،احترام به افکارعمومی ،وسپردن امانت الهی به دست شایستگان می باشد.

به قول مولوی؛

یک دهان خواهم به پهنای فلک                    تا بگویم وصف آن رشگ ملک

 حال ببینیم ایشان وهمفکرانش در47 سال چه کارنامه ای دارند؟

 در طول 47 سال پس از انقلاب که همه دستگاه های تبلیغاتی از صدا وسیما گرفته ،نظام آموزش ،دفتر تبلیغات اسلامی وده ها موسسات مذهبی ودینی ازقبیل حوزه های علمیه ،جامعه المصطفی و ده ها نهاد مذهبی دیگرکه هزار میلیاردی بودجه می گیرند تا تبلیغ دین انجام دهندآیا توانسته اند ذره ای در ایمان وباور مردم  به دین ومیهن بیفزایند؟شاهد مثال نسلی است که بعد از انقلاب در فضای فرهنگی واجتماعی تحت سلطه شما تنفس ورشد کرده و کاملا در اختیار کارگزاران ومبلغین دینی بوده اند در حال حاضر چه وضعیتی دارند؟.

نه تنها نسل جدید بلکه نسل های گذشته نیز باور و اعتقاداتشان تضعیف شده ویک روحیه دین گریزی وبرخی مواقع دین ستیزی یپیدا کرده که  کاملا در عرصه عمومی مشهود و روشن است. همچنین  تحقیقات وپیمایش های انجام شده نیزبه طور مداوم کاهش گرایش های دینی  را نشان می دهند پیامد این نوع نگاه قدرت مدارانه وفاقد  اخلاق  به دین نه تنها  موجب تضعیف هویت دینی گردیده بلکه هویت ملی را نیز تضعیف نموده است .

ولی چرا پناهیان وهمفکرانش  تمام محتوای قرآن ،نهج البلاغه وحقایق تاریخی وارونه می بینندوچشم وگوش خودرا به حقایق بسته و برطبل مراد خود می کوبند تا صدا وخوانش مد نظر انحرافی  خودرا  به نام دین به مردم قالب کنند.؟

چون غرض وهدف کسب  مادیات و تحریف دین و سلطه به نام دین برمردم است چون غرض آمد هنر پوشیده شد/ صد حجاب ازدل به سوی دیده شد. پس دین مد نظر پناهیان همان دین قدرت مدار است و دین را در جهت بسط سلطه و نفوذ صاحبان قدرت به کار می برد.

برمردم شریف ایران لازم است که نسبت به این جریان انحرافی که شروع به علنی کردن تخریب چهره پیامبر(ص) وامام علی (ع) بانیت جایگزینی قرائت انحرافی از دین یعنی قرائت معطوف به قدرت از دین به جای قرائت علوی یعنی قرائت معطوف به حقیقت نموده اند هشیار باشند./بهار۱۴۰۳

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانپناهیاناهل بیتصاحبان قدرت
sedayezanjannews.ir/nx11648


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»