کد خبر: 11786
1403/02/25 - 16:55


در جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان موضوع اختصاص یارانه به ناوگان حمل و نقل عمومی و همچنین نارضایتی‌ها از آن مطرح شد؛

قهر عمومی

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر زنجان: بسیاری از مردم در این سال‌ها با ناوگان حمل و نقل قهر بودند که با بهبود خدمات‌رسانی استفاده از ناوگان در بین مردم افزایش پیدا می‌کند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان روز سه‌شنبه (25 اردیبهشت‌ماه سال 1403) با طرح و بررسی لوایح مختلف برگزار شد که یکی از این موضوعات اختصاص یارانه به ناوگان حمل و نقل عمومی بود، موضوعی که مخالفان و موافقان خود را داشت.

در ابتدای این جلسه پوستر چهل و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی کشتی جام جهان پهلوان تختی رونمایی شد. رئیس هیات کشتی استان زنجان در این مراسم به میزبانی زنجان از این رخداد مهم بین‌المللی اشاره کرد و افزود: تعدادی از استان‌های مختلف متقاضی میزبانی این رویداد مهم ورزشی بودند که با رایزنی‌های انجام گرفته میزبانی آن به زنجان سپرده شد.

عباس محمدی با اشاره به اینکه تاکنون حضور کشورهای گرجستان، ارمنستان، قزاقستان و عراق در چهل و چهارمین دوره مسابقات بین المللی کشتی جام جهان پهلوان تختی در استان قطعی شده است، تصریح کرد: به احتمال فراوان ورزشکاران روسیه و ترکیه نیز در این رویداد شرکت خواهند کرد.

وی، با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌ها ۱۶ تیم داخلی در این رخداد مهم حضور خواهند یافت، اضافه کرد: این مسابقات حکم انتخابی تیم ملی را دارد و نفرات برتر به مسابقات جهانی آلبانی اعزام خواهند شد.

رئیس هیات کشتی استان زنجان با بیان اینکه تمامی تمهیدات لازم برای برگزاری هرچه مطلوب‌تر مسابقات در زنجان اندیشیده شده است، گفت: طبق برآوردهای انجام گرفته در این برنامه ۳۵۰ میهمان داخلی و بین المللی شرکت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: این مسابقات در روزهای سوم و چهارم خردادماه امسال در مجموعه ۶ هزار نفری انقلاب زنجان برگزار می شود و حدود ۲۵ داور بین‌المللی، قضاوت این مسابقات را برعهده خواهند داشت.

افزایش یارانه ناوگان حمل و نقل عمومی از مخالفان تا موافقان

یکی از این موضوعات مطروحه در جلسه شورای شهر اختصاص یارانه به ناوگان حمل و نقل عمومی بود، موضوعی که مخالفان و موافقان خود را داشت.

حسین حمزه‌لو در توضیح جزئیات این لایحه گفت: از روزهای شیوع کرونا پرداخت یارانه به اتوبوس‌های شهری شروع شد و تا امروزهم ادامه داشته و به دلیل شرایط تورمی و افزایش هزینه‌ها ناچار به افزایش یارانه هستیم.

مهدی طالب، عضو دیگر شورای شهر در مخالفت با این لایحه گفت: این یارانه در زمان شیوع کرونا به دلیل اینکه اتوبوس‌ها مسافر نداشتند پرداخت شد و الان که موضوع کرونا رفع شده است چرا باید همچنان یارانه پرداخت شود ؟و اگر پرداخت می شود هم چرا باید افزایش یابد؟

سفر هر نفر در شهر 16 هزار تومان آب می‌خورد

داود نوری رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان در جلسه علنی شورای اسلامی شهر زنجان در دفاع از پرداخت یارانه به بهره‌برداران و مالکان بخش خصوصی اتوبوسرانی با اشاره به اینکه طبق استانداردی که از طریق وزارت کشور تعیین شده، بررسی هزینه جا به جایی یک مسافر با اتوبوس‌ در شهر زنجان ۱۶۱ هزار و ۵۰۰ ریال است، اظهار کرد: مسافر ۴۰ هزار ریال یعنی یک چهارم این هزینه را می‌پردازد و سه چهارم آن را شهرداری به عنوان یارانه پرداخت می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان با اشاره به اینکه پرداخت یارانه به اتوبوس‌های حمل و نقل شهری از زمان شیوع کرونا آغاز شد و همچنان ادامه دارد، تاکید کرد: بخش خصوصی با توجه به تورم و هزینه‌های اتوبوس‌ها نمی‌تواند بدون یارانه به کار خود ادامه دهد.

وی با اشاره به اینکه هزینه روزانه هر دستگاه اتوبوس ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال است، عنوان کرد: این هزینه در ۲۶ روز کاری حدود ۴۳۹ میلیون ریال می‌شود.

نوری افزود: اگر هر اتوبوس بتواند ۲٠٠ مسافر را جا به جا کند ماهانه ۲۰۸ میلیون ریال درآمد خواهد داشت که با این وضعیت مجبوریم یارانه پرداخت کنیم.

 ناوگان حمل و نقل عمومی در زنجان در دورانی به حال اهتزار درآمد

سعید نجفی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر زنجان نیز در ادامه با اشاره به اینکه در دورانی به هر دلیلی اتوبوس‌های شهر زنجان فروخته شده است، بیان کرد: به همین دلیل ناوگان حمل و نقل عمومی در زنجان به حال اهتزار درآمد.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی در زمان مشکل داشتن ناوگان حمل و نقل عمومی دست شهرداری را گرفته و به مردم خدمت‌رسانی کردند، اضافه کرد: امروز که ناوگان شهرداری زنجان توسعه یافته است نباید این قشر فراموش شود.

نجفی با اشاره به اینکه نظر شورا با قطع یارانه ناوگان حمل و نقل عمومی است ولی این افراد عموما افراد توانمندی نیستند و تورم بر روی آنها نیز تاثیر گذاشته است، عنوان کرد: سعی شده بخش خصوصی در مسیرهای پرتردد استفاده شود تا کمتر متضرر شوند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه بسیاری از مردم در این سال‌ها با ناوگان حمل و نقل قهر بودند، بیان کرد: با بهبود خدمات‌رسانی استفاده از ناوگان در بین مردم افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به لزوم هوشمندسازی حمل و نقل ناوگان شهری گفت: این موضوع مهم در کمیسیون مربوطه تصویب شده و مورد موافقت اعضا قرار گرفته است.

سعید نجفی افزود: با هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس و مینی‌بوس مدت زمان انتظار مسافر در ایستگاه‌ها به مراتب کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه هوشمندسازی کیف پول نیز فعال خواهد شد، اضافه کرد: این کار در آینده انجام خواهد شد تا پرداخت هزینه حمل و نقل به صورت الکترونیکی انجام شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر زنجان با تاکید بر اینکه هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل شهر ضروری است، گفت: در گذشته مسائل و مشکلاتی موجب شد اجرای این طرح با معضلاتی، مواجه شود و به صورت نیمه تمام باقی بماند.

وی خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته شهرداری زنجان گام مناسبی در راستای هوشمندسازی برنداشته است که امیدواریم این مهم هرچه سریع‌تر محقق شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانناوگان حمل و نقلاختصاص یارانهشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx11786


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»