کد خبر: 11825
1403/02/30 - 9:53


رئیس هیئت کشتی استان از مشکلات مالی برای میزبانی از مسابقات بین‌المللی کشتی جام جهان پهلوان تختی خبر داد؛

کُشتی در خاک بی‌پولی!

عباس محمدی: 4 روز به برگزاری مسابقات جام جهان پهلوان باقی مانده است، کارخانجات و صنایع استان هیچ کدام حمایت مالی نکرده‌اند، استانداری زنجان قول مساعد برای تامین بخشی از اعتبار موردنیاز داده اما نه به این زودی! فقط با حمایت شورا و شهرداری و کشتی دوستان، یک میلیارد از 4 میلیارد تومان موردنیاز تامین شده است!

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: زنجان سوم و چهارم خردادماه سال جاری در حالی در محل مجموعه ۶ هزار نفری انقلاب؛ برای نخستین بار میزبان مسابقات بین‌المللی کشتی جام جهان پهلوان تختی می‌شود که؛ فقط یک میلیارد تومان از هزینه برآوردشده این مسابقات تامین شده است، رئیس هیئت کشتی استان زنجان می‌گوید برخلاف پیگیری‌ها؛ صنایع و کارخانجات سراسر استان زنجان نخواستند که بخشی از این اعتبار را تامین کنند، البته استانداری زنجان نیز قول مساعد برای تامین بخشی از مبلغ موردنیاز داده که به این زودی‌ها نیز این میزان تامین نمی‌شود!

کشتی زنجان با توجه به استقبال زیاد علاقه مندان به خصوص در رده سنی خردسالان و نونهالان هم اکنون روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارد و به یقین آینده روشنی برای این رشته ورزشی قابل ترسیم است و طی چند سال آینده چهره‌های برتری را به کشتی کشور تحویل خواهد داد.

کشتی از رشته های ورزشی بسیار پرطرفدار و پرمتقاضی است که علاوه بر جذب ورزشکاران زیاد، تمرینات و مسابقات آن تماشاگران فراوانی را به خود اختصاص می دهد.

پیشینه این رشته ورزشی شاید به طور غیررسمی با عمر انسان ها برابری کند چراکه غلبه بر یکدیگر و جنگ تن به تن زمانیکه هیچ سلاحی در دسترس بشر نبود، تنها با استفاده از فنون کشتی امکان پذیر بود.

در این رشته ورزشی مهیج ۲ نفره هر یک از طرفین برای کسب امتیاز بیشتر و زمین زدن حریف خود تلاش می کند و برای این امر برحسب سبک کشتی « آزاد» یا «فرنگی» از فن های مختلف بهره می گیرد.

نتیجه طرح «حمایت از کُشتی» چه شد؟

عباس محمدی، رئیس هیئت کشتی زنجان آذرماه سال 1399 اعلام کرد که؛ با پیگیری‌های هیئت کشتی زنجان، طرحی تحت عنوان «حمایت از کُشتی» تحویل استانداری شده است تا مسئولان مربوطه راهکارهای لازم برای حمایت از این رشته را احصا و مورد بررسی قرار دهند. رئیس هیئت کشتی استان ابراز امیدواری کرد تا تا دست‌اندرکاران مربوطه، برنامه کاربردی برای معضل مالی هیئت ارائه کنند.

از این اظهارات بیش از 3 سال سپری می‌شود اما با توجه به نگرانی‌ها نسبت به عدم تامین به موقع اعتبار برآورد شده برای برگزاری مسابقات بین‌المللی کشتی جام جهان پهلوان تختی؛ گویا طرح حمایت از کُشتی در حد شعار بوده است و اگر هم قرار باشد کسی پای کار باشد؛ کشتی‌دوستان و استانداری است که بر خود وظیفه می‌دانند از این ورزش اصیل حمایت کنند وگرنه طبق آنچه رئیس هیئت کشتی استان زنجان می‌گوید؛ صنایع و کارخانجات استان زنجان بیشتر دوست دارند نظاره‌گر باشند.

روزهای سوم و چهارم خردادماه امسال در محل مجموعه ۶ هزار نفری انقلاب زنجان؛ چهل و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی کشتی جام جهان پهلوان تختی به میزبانی زنجان برگزار می‌شود. این مسابقات حکم انتخابی تیم ملی را دارد و نفرات برتر به مسابقات جهانی آلبانی اعزام خواهند شد.

زنجان؛ میزبان مسابقات بین‌المللی کشتی جام جهان پهلوان تختی

عباس محمدی، رئیس هیئت کشتی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان از برگزاری  چهل و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی کشتی جام جهان پهلوان تختی به میزبانی زنجان خبر داد و گفت: تعدادی از استان‌های مختلف متقاضی میزبانی این رویداد مهم ورزشی بودند که با رایزنی‌های انجام گرفته میزبانی آن به زنجان سپرده شد.

وی با بیان اینکه به جز کشتی‌گیران المپیکی، سایر ورزشکارانی که اسامی آن‌ها از سوی فدراسیون کشتی اعلام شده است، موظف به حضور در چهل و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی کشتی جام جهان پهلوان تختی در زنجان هستند، افزود: حضور نیافتن در این رویداد به منزله محروم شدن از لیگ امسال و رقابت‌های انتخابی بعدی خواهد بود.

رئیس هیئت کشتی استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه در این دوره از رقابت‌ها شاهد حضور ۱۳ تیم داخلی شامل ۱۰ تیم بزرگسالان، ۲ تیم جوانان و یک تیم از زنجان خواهیم بود، خاطرنشان کرد: این آوردگاه بین‌المللی بهترین فرصت برای کشتی‌گیران زنجانی است تا تجربه ارزشمندی را با رقابت در این سطح برای خود کسب کنند.

محمدی با یاداوری حضور غرورانگیز کشتی‌گیرهای زنجانی (آقایان میثم نصیری و نادری) و خداحافظی آن‌ها از در رده دنیای کشتی عنوان کرد: بعد از خداحافظی این عزیزان در رده بزرگسالان، کشتی گیر زنجانی و عضو تیم ملی برای افتخارآفرینی در میادین بین المللی نداریم و افراد هم در حد کسب تجربه هستند. به نظرم برگزاری این مسابقات محکی برای کشتی گیران هست که قطعا جزو آینده‌سازان کشتی زنجان خواهند بود.

حضور کشتی‌گیران بیش از 5 کشور در زنجان

محمدی با اشاره به اینکه تاکنون حضور کشورهای گرجستان، ارمنستان، قزاقستان و عراق در چهل و چهارمین دوره مسابقات بین المللی کشتی جام جهان پهلوان تختی در استان قطعی شده است، تصریح کرد: به احتمال فراوان ورزشکاران روسیه و ترکیه نیز در این رویداد شرکت خواهند کرد.

وی، با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌ها ۱۶ تیم داخلی در این رخداد مهم حضور خواهند یافت، اضافه کرد: این مسابقات حکم انتخابی تیم ملی را دارد و نفرات برتر به مسابقات جهانی آلبانی اعزام خواهند شد.

رئیس هیات کشتی استان زنجان با بیان اینکه تمامی تمهیدات لازم برای برگزاری هرچه مطلوب‌تر مسابقات در زنجان اندیشیده شده است، گفت: طبق برآوردهای انجام گرفته در این برنامه ۳۵۰ میهمان داخلی و بین المللی شرکت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: این مسابقات در روزهای سوم و چهارم خردادماه امسال در مجموعه ۶ هزار نفری انقلاب زنجان برگزار می‌شود و حدود ۲۵ داور بین‌المللی، قضاوت این مسابقات را برعهده خواهند داشت.

محمدی با بیان اینکه میزبانی رقابت‌های بین‌المللی جام تختی در زنجان در حکم آبروی ورزش استان تلقی می‌شود، افزود: تمامی برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری مطلوب این رویداد بین‌المللی در استان انجام شده و تنها نگرانی ما تخصیص بموقع منابع مالی است.

نیاز 40 میلیارد ریالی برای برگزاری آبرومندانه مسابقات 

بین‌المللی کشتی جام جهان پهلوان تختی

هزینه برآورد برگزاری این رویداد بین‌المللی تا به امروز بیش از ۴۰ میلیارد ریال است که طبق اظهارات «محمدی» تا به امروز با تصویب شورای شهر زنجان؛ 5 میلیارد ریال آن توسط شهرداری تامین شده و نزدیک به 6 میلیارد ریال آن نیز توسط هیئت کشتی استان و با همراهی دوستداران کشتی تامین شده است. 4 روز تا آغاز رسمی این مسابقات باقی مانده است و فقط 10 میلیارد ریال آن تامین شده است.

ظاهرا طبق رایزنی‌های صورت گرفته، استانداری زنجان قول مساعد برای پرداخت ۲۰ میلیارد ریال داد است، رئیس هیئت کشتی استان زنجان در این خصوص نیز اعلام کرد: بله استانداری زنجان قول مساعد داده تا بخشی را نیز تامین کند اما به این زودی‌ها نه! قرار است در این مسابقات میزبان ۲۵۰ مهمان خارجی و ۱۰۰ مهمان داخلی در زنجان باشیم، بی‌تردید برگزاری مطلوب این رقابت به منزله آبروی ورزش استان تلقی می‌شود. امیدواریم مسئولان استان طبق قول‌های داده شده، فرصت باقی‌مانده تا آغاز این رویداد بین‌المللی را غنیمت بشمارند تا رقابت‌های آبرومندانه‌ای برگزار کنیم.

 دست رد صنایع استان زنجان به سینه کشتی

محمدی کمک به برگزاری این رویداد مهم ورزشی، در واقع کمک به اقتصاد، ورزش و مهم‌تر از همه کمک به صنعت گردشگری استان است که امیدواریم فعالان اقتصادی در این امر سهیم باشند اما تا به امروز متاسقانه هیچ یک از واحدهای صنعتی برای حمایت از ورزش کشتی؛ پیش قدم نشده‌اند و با ورزش بیگانه هستند.

رئیس هیئت کشتی استان زنجان با تاکید بر اینکه تیم‌داری وظیفه اداره کل ورزش و جوانان نیست، ابراز کرد: ما از کارخانجات صنعتی که از منابع زنجان اعم از خاک و آب استفاده می‌کنند انتظار داشته و داریم که از ورزش که یکی از آیتم‌ها برای توسعه استان است، حمایت کنند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانورزشکشتیرئیس هیئت کشتی
sedayezanjannews.ir/nx11825


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»