کد خبر: 11929
1403/03/11 - 21:44


در چهل و چهارمین دوره رقابت‌های بین‌المللی جام تختی به میزبانی زنجان صورت گرفت؛

تیم کشتی ایران «قهرمان» جام تختی شد

تیم ارمنستان با ۸۳ امتیاز در جایگاه دوم ایستاد و افغانستان با ۶ امتیاز به مقام سومی رسید

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: تیم ایران توانست با اقتدار عنوان قهرمانی چهل و چهارمین دوره رقابت‌های بین‌المللی جام تختی را از آن خود کند.

چهل و چهارمین دوره رقابت‌های بین‌المللی جام تختی از روز پنجشنبه 10 خردادماه 1403 با رقابت ۱۹۰ ورزشکار در سالن شش‌هزار نفری مجموعه ورزشی انقلاب زنجان آغاز شد که پس از دو روز رقابت، تیم ایران توانست با ۲۵۰ امتیاز به مقام قهرمانی برسد.

تیم ارمنستان با ۸۳ امتیاز در جایگاه دوم ایستاد و افغانستان با ۶ امتیاز به مقام سومی رسید.

حضور ۴ تیم خارجی در رقابت‌های کشتی آزاد جام تختی

نشست مطبوعاتی مشترک جواد بازرگان، مدیرکل ورزش و جوانان و عباس محمدی، رئیس هیات کشتی استان زنجان (9 خردادماه 1403) برگزار و در این نشست مسائل مربوط به برگزاری مسابقات کشتی جام تختی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ممنوعیت حضور خبرنگاران خانم در مسابقات بین‌المللی 

کشتی جام جهان پهلوان تختی در زنجان

در حالی که عباس محمدی، رییس هیات کشتی استان زنجان اعلام کرده بود که حضور خبرنگاران خانم در چهل و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی کشتی جام جهان پهلوان تختی بلامانع است و حتی قرار بود آی‌دی‌کارت‌ها نیز 9 خرداد ماه نیز صادر و تحویل شود مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان گفت که بر اساس پروتکل ‌های دریافتی از پذیرش خبرنگاران خانم در جام جهان پهلوان تختی معذور است.

تماشای مسابقات جام تختی برای دوستداران کشتی رایگان است

جواد بازرگان، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود از حضور ارمنستان با سه تیم در رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام تختی در این استان خبر داد و گفت: افغانستان نیز با یک تیم حضور دارد و ۱۹۰ آزادکار با هم به رقابت می‌پردازند.

بازرگان عنوان کرد: برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات کشتی آزاد جام تختی توفیقی برای استان است که با پیگیری رئیس هیئت کشتی به دست آمد. سه تیم از ارمنستان و یک تیم از افغانستان حضور دارند. قرار بود هشت کشور حضور پیدا کنند که تعویق رقابت‌ها موجب انصراف آنان شد. ۱۹۰ آزادکار داخلی و خارجی در رقابت‌های جام تختی حضور دارند.

وی گفت: سابقه میزبانی زنجان از رشته‌های مختلف نشان می‌دهد که همیشه از آزمون برگزاری رقابت‌ها سربلند بیرون آمده است. مراسم افتتاحیه فردا بعدظهر با حضور مسئولین استان برگزار خواهد شد. این رقابت‌ها در سالن ۶ هزار نفری مجموعه ورزشی انقلاب برگزار می‌شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان، تصریح کرد: این رقابت، پخش ملی و زنده دارد و تماشای آن نیز برای علاقمندان کشتی رایگان است و بلیط فروشی نداریم.

بازرگان گفت: باید نگاهی ویژه به ورزش داشته باشیم البته در چند سال گذشته این نگاه نسبت به گذشته بسیار خوب بوده است، اما هنوز تا ایده آل فاصله دارد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان در خصوص کم و کسری‌های تبلیغات رقابت‌های جام تختی، گفت: تبلیغات رقابت‌ها از یک ماه پیش شروع شد اما به خاطر اتفاقات چند روز پیش برای شهدای خدمت بسیاری از بنرها جمع شد و حتی مسابقات یک هفته رقابت تعویق شد.

استان چهار کشتی‌گیر جوان در جام تختی دارد

عباس محمدی، رئیس هیئت کشتی استان زنجان نیز در این نشست خبری، افزود: زنجان پیشینه خوبی در کشتی دارد و تک ستاره‌های زیادی در کشور داشته است که حتی به مسابقات جهانی اعزام شدند. هدف میزبانی ما از مسابقات، ایجاد شور و اشتیاق است. خانواده‌های زنجان از کشتی استقبال زیادی دارند و در گذشته این ثابت شده است. همچنین از کلاس‌های کشتی و استعدادیابی نیز استقبال شده است. میزبانی می‌تواند آغازی بر تحول در کشتی زنجان باشد، زیرا شماری از قهرمانان استان پای کار آمدند و این می‌تواند برای آینده استان بسیار مهم باشد.

محمدی افزود: استان چهار کشتی‌گیر جوان در جام تختی دارد و جوانان زنجانی با کسب تجربه در این رقابت‌ها می‌توانند، گام‌های بلندی در مسیر موفقیت بر دارند.

رئیس هیئت کشتی استان زنجان افزود: شاید در لیگ یک و لیگ برتر نماینده نداشته باشیم اما تلاشمان در چهار سال گذشته این بوده تا در رده‌های پایه تیم‌داری کنیم.

رئیس هیئت کشتی استان زنجان با اشاره به نیاز ۴ میلیارد تومانی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی کشتی جام جهان پهلوان تختی به میزبانی زنجان اضافه کرد: قرار است یک میلیارد تومان توسط استانداری زنجان از محل صندوق مسئولیتهای اجتماعی پرداخت شود. با مصوبه شورای شهر نیز ۵۰۰ میلیون تومان توسط شهرداری زنجان کنار گذاشته شده است.  شرکت ایران‌ترانسفو نیز ۵۰۰ میلیون تومان مساعدت خواهد داشت. امیدواریم کارخانجات استان زنجان برای تامین مبلغ مورد نیاز مساعدت داشته باشند.

آئین افتتاحیه چهل و چهارمین دوره رقابت های

 بین المللی کشتی آزاد جام تختی زنجان

پنجشنبه 10 خردادماه 1403 آئین افتتاحیه چهل و چهارمین دوره رقابت های بین المللی کشتی آزاد جام تختی زنجان در سالن 6 هزار نفری مجموعه ورزشی انقلاب شهر زنجان با حضور مسئولان استانی و کشوری برگزار شد.

 در ابتدای مراسم آیاتی چند از کلام الله مجید تلاوت و بعد از آن سرود ملی ایران در سالن نواخته شد. همچنین در بخشی از برنامه یاد و خاطره شهدای خدمت گرامی داشته شد.

جواد بازرگان، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان نیز در افتتاحیه این رقابت‌ها با تسلیت شهادت سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراه گفت: تلاش داریم که تمام وعده‌ها و برنامه‌های شهید رئیسی در حوزه ورزش بویژه تکمیل ورزشگاه ۱۵ هزار نفری را به بهترین شکل انجام دهیم.

وی همچنین به ورزشکاران و مسئولان کشتی ارمنستان و افغانستان حاضر در این مسابقات، خیر مقدم گفت و از حامیان ورزش استان تشکر و قدردانی کرد.

محسن افشارچی، استاندار زنجان نیز در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت گفت: این برای زنجان افتخار است که میزبان جام جهان پهلوان تختی است و امیدوارم این میزبانی مایه خیر و برکت برای کشتی استان باشد. امیدوارم ورزشکاران و میهمانان این استان در جام تختی با خاطره خوش زنجان را ترک کنند.

یکی از مرشدان جوان استان زنجان نیز اشعاری در وصف ائمه اطهار و مرام پهلوانی سرود.

قرعه کشی پنج وزن نخست انجام شد

چهل و چهارمین دوره رقابت های بین المللی کشتی آزاد جام تختی یادواره شهدای خدمت از ساعت ۹:۳۰ دهم خردادماه در سالن 6 هزارنفری انقلاب زنجان آغاز شد.

نتایج قرعه کشی پنج وزن نخست شامل؛ 57 کیلوگرم 10 نفر، 65 کیلوگرم: 15 نفر، 74 کیلوگرم: 14 نفر، 86 کیلوگرم: 9 نفر و 97 کیلوگرم: 11 نفر بودند.

 نفرات راه یافته به دیدارهای نیمه نهایی پنج وزن نخست جام تختی

نفرات راه یافته به دیدارهای نیمه نهایی پنج وزن نخست چهل و چهارمین دوره رقابت های بین المللی کشتی آزاد جام تختی نیز عصر پنجشنبه 10 خردادماه مشخص شدند.

اسامی نفرات راه یافته به دیدارهای نیمه نهایی مسابقات پنج وزن نخست در اوزان 57 کیلوگرم شامل؛ مهدی ویسی مانوئل خنزرتسیان (ارمنستان) و یونس اردلان میلاد والی زاده در 65 کیلوگرم نیزامیرحسین سبزعلی آرمین حبیب زاده و هرچیا مارگاریان (ارمنستان) پیمان نعمتی بودند.

در 74 کیلوگرم هم محمد بخشی محمد آقایی و امیرحسین حسینی مهدی یوسفی و 86 کیلوگرم هم محمدحسین نوروزیان علی منصوری و رضا سلیمانیان هادی شرفبیانی و 97 کیلوگرم، مصطفی نجفی مهدی حاجیلوئیان و سید آرین سجادی علیرضا رکابی موفق شدند به به دیدارهای نیمه نهایی مسابقات راه یابند.

در یکی از سخت‌ترین مسابقات وزن ۷۴ کیلوگرم عرفان الهی، دارنده نشان طلای مسابقات جوانان جهان به مصاف محمد بخشی رفت و در نهایت با نتیجه ۳ بر ۲ شکست خورد.

 الهی در این نبرد بارها با اعتراض به داور تلاش کرد که بر تصمیمات او تاثیر بگذارد اما در نهایت نخستین ناکام بزرگ این مسابقات لقب گرفت.

کشتی‌گیران افغانستانی حاضر در رقابت‌ها حرف چندانی برای گفتن نداشتند و برابر جوانان کم‌نام و نشان ایرانی بازنده مطلق به شمار می‌رفتند.

ارمنی‌ها نیز نتایج پرنوسانی داشتند به طوری که صبح پنجشنبه (روز نخست مسابقات جام تختی) پنج دیدار سه شکست و ۲ پیروزی کسب کردند.

اسامی نفرات برتر اوزان پنج وزن نخست

به گزارش صدای زنجان؛ پس از برگزاری مسابقات روز اول نفرات برتر اوزان پنج وزن نخست مشخص شدند که اسامی آن ها به شرح زیر بود؛

57 کیلوگرم: 1- میلاد والی زاده 2- مهدی ویسی 3- مانول خنزرتسیان (ارمنستان) و سیدعلی عظیمی

65 کیلوگرم: 1- پیمان نعمتی 2- آرمین حبیب زاده 3- داریوش ولی زاده و حسام محبی

74 کیلوگرم: 1- محمد بخشی 2- مهدی یوسفی حاجی ور3- عرفان الهی و امیرحسین حسینی

86 کیلوگرم: 1- محمدحسین نوروزیان 2- رضا سلیمانیان 3- علی منصوری و امیرحسین علیزاده

97 کیلوگرم: 1- مهدی حاجیلوئیان 2- علیرضا رکابی 3- سرگئی سرگسیان (ارمنستان) و عرفان علی زاده (مازندران)

گفتنی است؛ مراسم توزیع مدال روز نخست کشتی جام جهان پهلوان تختی (پنجشنبه 10 خردادماه 1403) با حضور تعدادی از مسئولین استانی و کشوری در سالن شش هزار نفری انقلاب زنجان برگزار شد.

غایبان جام تختی باید عذر موجه داشته باشند

ابراهیم مهربان، سخنگوی فدراسیون کشتی نیز (11 خردادماه 1403) در جمع خبرنگاران با تاکید بر توجه فدراسیون به جام کشتی تختی به دلیل قدمت آن اظهار کرد: این مسابقات با میزبانی خوب زنجان در حال برگزاری است که باید قدردانی شود.

سخنگوی فدراسیون کشتی به حضور قوی جوانان در مسابقات جام تختی در زنجان و معرفی نفرات برتر در پنج وزن اول اشاره و تصریح کرد: همین انتظار در وزن دوم هم وجود دارد.

وی مسابقات جام جهان پهلوان تختی را فرصت و آوردگاه جوانان و نوجوانان برای عرضه توانایی‌های خود دانست و افزود: ورزشکارانی که شرایط حضور را داشتند و نیامدند مدارکی را ارائه کردند که باید توسط کمیته پزشکی بررسی شود و بعد از جمع‌بندی اظهار نظر خواهد شد.

مهربان قرار گرفتن در سال المپیک را یادآور شد و افزود: کشورها برای المپیک برنامه‌های خود را دارند و بر اساس آن عمل می‌کنند.

سخنگوی فدراسیون کشتی تاکید کرد: فدراسیون شرایط را برای حضور تیم‌های امید جوانان در این مسابقات فراهم کرده است.

 برای کشتی در المپیک بار روانی درست نکنیم

وی به شرایط خوب فراهم شده برای ورزشکاران المپیکی توسط فدراسیون با همراهی وزارتخانه و کمیته المپیک اشاره و تاکید کرد: باید از انداختن بار روانی بیش از حد بر دوش کشتی‌گیران پرهیز شود چرا که در المپیک تک‌چهره‌ها سرنوشت‌ساز هستند از این رو نباید بار کاروان المپیک بر دوش کشتی بیفتد.

مهربان با تاکید بر جایگاه دیگر کشورها از جمله امریکا، آدربایجان و ... در کشتی و برنامه‌ریزی برای دریافت مدال توسط آن‌ها ادامه داد: در المپیک مدال‌ها تقسیم می‌شود.

سخنگوی فدراسیون کشتی به آشنایی دست‌اندرکاران فدراسیون کشتی با شرایط المپیک اشاره و تصریح کرد: رسانه‌ها نقش مهمی در کاهش بار روانی و حساسیت‌ها دارند و با پوشش دقیق رقابت ها نقش مهمی در اعتلای کشتی ایران دارند.

غیبت آزادکاران در جام تختی بدون عذر موجه پذیرفتنی نیست

حمید یاری، رئیس سازمان لیگ و مسئول برگزاری مسابقات کشتی جام تختی در زنجان هم در جمع خبرنگاران (11 خردادماه 1403) به برگزاری مسابقات جام جهان پهلوان در شرایط خاص اشاره و اظهار کرد: این شرایط ناشی از قرار گرفتن در سال المپیک است، لذا این مسابقات چرخه سال گذشته برای انتخابی تیم ملی را نداشت.

مسئول برگزاری مسابقات جام جهان پهلوان تختی با تاکید بر اینکه اوزان غیر المپیکی و تیم ملی کشتی جوانان جهان از دل مسابقات جام تختی انتخاب خواهند شد، افزود: مسابقات در پنج وزن دوم به مانند پنج وزن نخست برگزار و نفرات برتر معرفی خواهند شد.

وی با تاکید بر لزوم ساماندهی مسابقات کشتی و همچنین حامیان مالی و تبلیغات محیطی گفت: تلاش می‌شود این ساماندهی در راستای بهره‌مندی ورزش کشتی انجام شود، کما اینکه حامیان جدیدی با معرفی ظرفیت‌های کشتی اضافه شده است.

یاری به غیبت کشتی‌گیرانی که شانسی برای عضویت در تیم ملی المپیک نداشتند در مسابقات جام تختی زنجان اشاره و تاکید کرد: در بخشنامه‌های ابلاغی گفته شده که غیبت بدون دلیل جریمه و محرومیت در پی خواهد داشت و برخی هم مدارکی را ارسال کردند که بررسی خواهد شد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانکشتی جام جهانیتیم ملیجام جهان پهلوان تختی
sedayezanjannews.ir/nx11929


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»