کد خبر: 1198
1398/05/22 - 8:37


صدای زنجان مشکلات و چالش‌های پیش‌روی سمن‌های جوانان استان را بررسی می‌کند

معطلی در راهروهای وزارت

سمن‌های جوانان استان: از بروکراسی‌های بین اداره کل و وزارت خسته شده‌ایم/ معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان: تاخیر در پذیرش طرح‌ها موجب سرخوردگی و دلسردی جوانان می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان با بیان اینکه سال قبل 19 طرح فراگیر که مورد موافقت شورای داوری اداره کل بود برای دریافت تسهیلات به تهران ارسال شد اما تاکنون شورای داوری برای آن‌ها تشکیل نشده است، گفت: متاسفانه تاخیر در پذیرش طرح‌ها موجب سرخوردگی و دلسردی جوانان شده است.

نقش همفکری، همکاری و مشارکت افراد یک جامعه در برنامه‌های توسعه‌ای چه در بخش عمرانی و چه در دیگر بخش‌ها، نقشی موثر و بی‌بدیل است. زیرا مردم به‌عنوان افرادی که در یک جامعه مشخص زیست می‌کنند به‌عنوان افرادی ذی‌نفع در ارتباط با این برنامه‌ها معرفی می‌شوند.

تا چند سال پیش که هنوز نقش تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد به‌شکلی که امروز در جامعه مطرح است، پررنگ نبود و رئوس تصمیم‌گیر کشور نیز توجه چندانی به این مقوله نداشت، تقریبا تمام طرح‌های توسعه‌ای و تصمیماتی که در این جهت گرفته می‌شد بدون مشارکت مردم و یا با مشارکت حداقلی آنان اجرا می‌شد. بدین ترتیب این برنامه‌ها از ظرفیت‌های مهم نیروی انسانی تهی و ایده‌ها و خلاقیت‌های مردم، عملا در مقوله توسعه پایدار نادیده گرفته می‌شد. عمده سمن‌های جوانان استان معتقدند در غیاب تشکل‌های مردمی، فعالیت‌های مشارکت جمعی جای خود را به فردگرایی داده و این فرهنگ نادرست در جامعه نهادینه می‌شود، آنان می‌گویند برخلاف تصورات، هنوز هم نهادهای دولتی با نگاه از بالا به پائین برای جامعه تصمیم گیری می‌کنند و در جایگاه سمن‌ها برای آنان تعریف نشده است، این مهم در تضاد با توسعه پایدار است.

دبیر سمن تلاشگران کارآفرین که موفق شده است پس از طی پروسه 9 ماهه مجوز فعالیت سمن را دریافت کند، اظهار می‌کند: به دلیل طولانی بودن روال اداری کار 2 ماهه من پس از 9 ماه پایان یافت و موفق به اخذ مجوز شدم.

معطلی

رویا هادیلو که از ارائه طرح‌های مکرر به اداره کل دلسرد شده است، می‌گوید: متاسفانه برخی افرادی که این طرح‌ها را بررسی می‌کنند تخصص کافی ندارند. البته نمی‌خواهم سیاه‌نمایی کنم و تلاش‌های مسئولان ورزش و جوانان را کمرنگ جلوه دهم اما معتقدم اگر مسائل سمن‌ها به صورت ریشه‌ای پیگیری می‌شد من و بیشتر اعضای سمن‌ها به این نقطه از نارضایتی نمی‌رسیدیم.

هادیلو ضمن انتقاد از طولانی بودن مراحل بررسی طرح‌های فراگیر در مرکز ابراز می‌کند: اگر بروکراسی‌های بین اداره کل و ورزاتخانه متبوع کم شود مسائل سمن‌ها نیز یکی پس از دیگری برطرف می‌گردد.

دبیر نخستین سمن شهرستانی ثبت شده در استان به نام سمن امیدآوران جوان خرمدره با بیان اینکه سال 92 مجمع تشکیل و در فروردین سال 93 به ثبت رسید و در حال حاضر بیش از 70 عضو در کمیته‌های تخصصی فرهنگی و ورزشی مشغول به فعالیتند، می‌گوید: سال‌های قبل که وضعیت مالی اداره کل مطلوب بود بودجه‌‌های محدودی برای تامین هزینه تجهیزات موردنیاز برای برپایی مراسم مدنظر تزریق می‌شد اما به دلیل محدودیت‌های منابع مالی اداره کل با بلیط‌فروشی می‌توانیم هزینه برنامه‌های ورزشی و فرهنگی و پرداخت اجاره بهای مکان را تامین کنیم.

علی صباغی با اشاره به محدودیت منابع دولتی اظهار می‌کند: تلاش می‌کنیم با جذب اسپانسر برنامه‌های ورزشی و فرهنگی خود را اجرایی کنیم اما در شرایط کنونی اقتصادی کشور ادامه برنامه‌ها با این روال بسیار دشوار است.

صباغی با بیان اینکه تا به امروز حدود 20 طرح نوآورانه برای تحقق اهداف فرهنگی و ورزشی سمن ارسال کرده‌ام اما تا فقط یک مورد آن پذیرفته شده است، عنوان می‌کند: مشکلاتمان را در جلسات مطرح کرده‌ایم اما می‌گویند پولی نیست.

دبیر سمن امیدآوران جوان خرمدره با عنوان اینکه متاسفانه مسئولان به سمن‌های فعال در شهرستان‌ها توجه کمی دارند و به تبع آن اعتبار کمی برای رشد آن‌ها اختصاص می‌دهند، ابراز امیدواری می‌کند تا مشکلات سمن‌های شهرستانی نیز مرتفع گردد.

دبیر سمن دست‌های مهربان محسنین خرمدره که سال 96 جهت انجام خدمات عام‌المنفعه در حوزه آسیبهای اجتماعی و حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست به ثبت رسید، می‌گوید:  در حال حاضر حدود 70 دانش‌آموز شهری و روستایی خرمدره تحت پوشش سمن هستند و برای رفع مشکلات مددجویان و رسیدگی به مطالبات آنان از طریق خیران اقدام کرده‌ایم.

هانیه مرادی با بیان اینکه اعتقاد داریم سمن یک تشکل غیرانتفاعی و غیردولتی است و برای تحقق اهدافش نباید به منابع دولتی متکی باشد، تصریح می‌کند: به دلیل طولانی بودن پروسه‌های اداری دوست نداریم در گیرودار روال ادارات دولتی وارد شویم.

ارتباط در حدی خوب است که از ادارات درخواستی برای تعامل نداشته باشیم

مرادی در مورد ارتباط سمن دست‌های مهربان محسنین خرمدره با ادارات و ارگان‌های دولتی و حمایتی نظیر بهزیستی و کمیته امداد ابراز می‌کند: متاسفانه برخی از این دستگاه‌ها برای حمایت از دانش‌آموزان مددجو، آن قدر چارچوب‌های بی‌موردی دارند که ترجیح می‌دهیم همکاری هم صورت نگیرد. این رفتارها، بی‌مهری در حق کسانی است که نیازمند کمک هستند. حتی اداره کل ورزش و جوانان هم نمی‌تواند این مشکلات را برطرف کند. ارتباط در حدی خوب است که از آنان درخواستی برای تعامل نداشته باشیم.

وی در مورد لزوم کاهش سنگ‌اندازی‌ها از سوی ارگان‌های حمایتی عنوان می‌کند: معتقدیم سمن‌ها به عنوان تشکل غیرانتفاعی و غیردولتی محسوب می‌شوند به قول مقام معظم رهبری ما جوانان، آتش به اختیاریم و به این روش نیز عمل می‌کنیم. احساس می‌کنم مشکلات و سختگیری‌های ادارات باید در سطح ملی بررسی و برطرف شود.

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان نیز در رابطه با مشکلات سمن‌ها در حوزه اخذ مجوز، روال طولانی بررسی طرح‌های نوآورانه سمن‌ها به صدای زنجان می‌گوید: سمن‌های جوانان زیرنظر وزارت ورزش و جوانان بوده و اعتبار موردنیاز آنان نیز از محل منابع این وزارتخانه تامین می‌شود. متوسط سنی هیئت مؤسسان سمن‌های جوانان بین 18 تا 35 ساله هستند. علاقمندان میتوانند پس از ثبت درخواست و در صورت محرز شدن شرایط مدنظر اعلامی از سوی وزارتخانه، نسبت به اخذ مجوز سمن اقدام کنند. از زمان ادغام تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در استان 85 مجوز صادر شده که برخی از آنها به دلیل اتمام دوره تمدید نشده  و در حال حاضر 63 سمن دارای اعتبار در استان مشغول به فعالیت هستند. برخی از سمن‌ها نیز در حال تمدید اعتبار مجوزشان هستند.

لیلا کریمی می‌افزاید: این سمن‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی، ادبی، هنری، اجتماعی، کارآفرینی، ورزش، اوقات فراغت، محیط زیست، صنایع دستی و گردشگری، فرهنگ بومی و محلی و سایر فعالیتهای عام‌المنفعه کار می‌کنند.

روال بررسی طرح‌های نوآورانه

کریمی در مورد نحوه حمایت اداره کل ورزش و جوانان استان از سمن‌ها می‌گوید: اداره کل ورزش و جوانان استان بر اساس سیاست‌های وزارتخانه متبوع، حمایت مالی از طرح‌های ارائه شده سمن‌ها را بر عهده می‌گیرد. به این روش که طبق موضوع مدنظر وزارتخانه، طی فراخوانی به سمن‌های استان درخواست می‌گردد تا پیشنهادات و ایده‌های خود را در قالب طرح اعلام کرده و هزینه‌های برآوردی برای عملی شدن ایده را نیز در فرم تعبیه شده وارد نمایند و به اداره کل ورزش و جوانان ارسال کنند.

این مسئول با اشاره به ترکیبات شورای داوری برای بررسی طرح‌های نوآورانه سمن‌ها عنوان می‌کند: این شورا متشکل از 2 نفر استاد دانشگاه، 2 نفر از اعضای مجمع سمن‌های جوانان استان، مدیرکل، معاون و حراست اداره است.

کریمی با بیان اینکه طرح‌ها توسط ایده‌‌دهندگان در حضور شورای داوری دفاع می‌شود و در صورت موافقت اعضای صاحب‌نظر و پس از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری، مبلغ مربوطه به حساب سمن واریز می‌گردد، تصریح می‌کند: تمامی فاکتورهای مالی برای انجام طرح نیز از سوی سمن به ناظر اداره کل ورزش و جوانان ارائه می‌شود تا به صورت تمام و کمال هزینه‌های انجام گرفته صفر شود.

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان در ادامه نحوه پیگیری‌های این اداره جهت ارائه تسهیلات مالی به سمن‌ها ابراز می‌کند: در برنامه‌های مناسبتی نظیر هفته ازدواج نیز با انعقاد تفاهم‌نامه با سمن‌های فعال در این حوزه، مبلغ مدنظر ابلاغ شده از تهران به حساب سمن واریز می‌شود تا به عنوان بازوی اجرایی اداره کل، اقدامات مربوط به این روز از سوی جوانان عضو سمن با نظارت اداره کل ورزش و جوانان انجام گیرد.

وی در مورد ایرادات برخی از سمن‌ها به عدم بررسی تخصصی و کارشناسانه طرح‌های نوآورانه توسط اشخاص حاضر در شورای داوری تاکید می‌کند: به دلیل گستردگی طرح‌ها، امکان استفاده از اعضای متخصص در شورای داوری طرح‌های ارسالی از سوی سمن‌ها وجود ندارد، به همین دلیل تمام سعی‌مان این بوده تا از 2 استاد دانشگاه (به عنوان رئوسای پارک علم و فناوری و دانشگاه علمی کاربردی) که به دلیل ارتباط با تمامی رشته‌ها تجربه کاری وسیعی دارند در این رابطه بهره ببریم. البته ناگفته نماند در شورای داوری نیز به صلاح دید این عزیزان از کارشناسان متخصص طرح مدنظر استفاده می‌کنیم.

کریمی که معتقد است این روال به هیچ عنوان مشکلی ندارد و علت اصلی نارضایتی سمن‌ها، روال طولانی واریز مبالغ طرح‌های پذیرش شده است و ارتباطی به تخصص شورای داوری ندارد.

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان با بیان اینکه حمایت‌های اداره کل ورزش و جوانان تنها معطوف به منابع مالی نیست، اضافه می‌کند: اداره کل ورزش و جوانان دوره‌های رایگان و کارگاه‌های توانمندسازی حول محور مهارت‌های زندگی، کسب و کار، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با موضوعات مختلف برگزار کرده و گواهینامه معتبر در سطح استان به شرکت‌کنندگان اعطا می‌شود. علاوه بر آن به تناسب و بر اساس موضوعات دوره توانمندسازی، اعضای سمن‌ها برای حضور در دوره‌های ملی نیز اعزام می‌شوند.

این مسئول با اشاره به تجهیز خانه‌های جوانان شهرستان‌ها به عنوان برنامه اولویت‌دار برنامه سال جاری عنوان می‌کند: منتظریم تا فرمانداری‌ها ساختمان‌های فیزیکی مطلوب را در اختیارمان قرار دهند تا تجهیزات سخت‌افزاری در آن مکان‌ها استقرار یابند.

وی با اشاره به فعالیت خانه جوانان واقع در فرهنگسرای کوثر جنب پارک رجایی در زنجان تاکید می‌کند: این مکان محفلی است برای به اشتراک گذاشتن نظرات جوانان برای پویایی سمن‌ها و اعضا با حضور در این مکان در کلاس‌ها و دوره‌ها شرکت کی‌کنند که در پویایی سمن‌ها نقش بسزایی دارد.

کریمی عدم ثبت اسامی دبیران برخی سمن‌های جوانان در سیستم را تعلل اعضا اعلام می‌کند و می‌گوید: این مسائل موردی است و ضروری است تا موضوع از سوی خود سمن به دفتر مشارکت‌های اداره کل انعکاس یابد.

او در مورد طولانی بودن نتایج حاصل از بررسی طرح‌های فراگیر به صدای زنجان می‌گوید: این طرح‌ها موضوع محورند و اعطای تهسیلات نیز به صورت بلاعوض بوده و از تهران به استان ابلاغ می‌گردد. پس از دریافت طرح سمن‌ها و تائید آن توسط شورای داوری و دفاع آن از سوی سمن‌ها، اگر طرح مورد قبول اعضای باشد جهت دریافت تهسیلات به تهران معرفی می‌شوند. سال قبل 19 طرح فراگیر که مورد موافقت شورای داوری اداره کل بود برای دریافت تسهیلات به تهران ارسال شد اما تاکنون شورای داوری تهران تشکیل نشده است که تصور می‌کنم تا هفته آینده این نشست تشکیل شود.

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان در مورد طولانی بودن روال اداری برای پذیرفتن طرح‌ها نیز می‌گوید: معمولا برخی از کارها از جمله ثبت سمن‌ها، پذیرش طرح‌ها و غیره با تاخیر انجام می‌شود که این مهم موجب سرخوردگی و دلسردی جوانان شده است که باید مدنظر مسئولان وزارتخانه باشد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسمن های زنجاناداره کل ورزش و جوانان زنجانلیلا کریمی
sedayezanjannews.ir/nx1198


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»