کد خبر: 1201
1398/05/22 - 8:45


با طرحی که عضو اصول‌گرای شورای شهر زنجان پیشنهاد داد

شورا، شادی را محدود می‌کند؟

شهردار زنجان: با این مصوبه باید فعالیت‌های فرهنگی را تعطیل کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- هفتاد و نهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر زنجان با دو موضوع مهم در 20 مرداد ماه با حضور همه اعضا و شهردار برگزار شد.

از جمله این موضوعات درخواست تأیید مناقصه و نیز طرح لزوم اخذ مجوز از کمیسیون‌ فرهنگی و اجتماعی به منظور اجرای برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و غیره در پیاده‌راه سبزه‌میدان بود.

کاظم افشارچی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شور ای شهر با ارائه این طرح خواستار اعمال محدودیت اجرا و تأیید هرگونه برنامه و فعالیت فرهنگی و اجتماعی و ورزشی در پیاده راه توسط کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورا بود که در نهایت با نظر اکثریت آراء برای بررسی و اصلاح به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شد.

این عضو شورا در متن این طرح عنوان کرده بود که «برگزاری برنامه در پیاده‌راه سبزه‌میدان سبب ایجاد مشکلات برای شهروندان و کاسبان محل می‌شود از همین رو پیشنهاد می‌شود قبل از اجرای هر برنامه مجوز لازم از کمیسیون فرهنگی شورا دریافت شود در غیر این صورت اجرای هر نوع مراسم توسط شهرداری و یا سایر نهادهای ذی‌ربط در پیاده راه سبزه‌میدان اکیداٌ ممنوع است.»

مخالف برنامه‌های شاد در حوزه فرهنگی نیستیم

کاظم افشارچی در توضیح این طرح افزود: با اجرای برنامه‌های شاد در حوزه فرهنگی مخالف نیستیم اما براساس فتوای رهبری برگزاری کنسرت با پول بیت‌المال شرعاً اشکال دارد.

از آنجایی که همه اعضای شورای شهر به این طرح در کمیسیون رأی موافق داده بودند با بحث‌های انجام شده در صحن علنی برخی از آنان رآی خود را پس گرفتند که از جمله آن‌ها رحمان احمدی دیگر عضو شورای شهر بود.

اعتراف می‌کنم طرح را مطالعه نکرده امضا کردم

احمد نصیری، عضو شورای شهر نیز یکی از معترضان به این طرح با اشاره به این‌که مخالف شادی مردم نیستم و بودجه شهرداری متعلق به همه مردم است، گفت: با این‌که پیش از جلسه علنی امروز در کمیسیون مربوطه با طرح آقای افشارچی موافقت کرده و آن را امضا کردم ولی الان اعتراف می‌کنم که طرح را مطالعه نکرده بودم و صرفاً به احترام آقای افشارچی آن را امضا کردم که اشتباه بوده است.

مسیح‌اله معصومی، شهردار زنجان نیز ضمن اعتراض به طرح عنوان شده تصریح کرد: شورای شهر با تصویب این طرح دست شهرداری را در اجرای هرگونه برنامه می‌بندد و باید کلاً فعالیت ‌های فرهنگی شهرداری را تعطیل کنیم چرا که معتقدم پیاده‌راه به مثابه فرهنگسرای روبازی است که باید در آن فعالیت‌های فرهنگی صورت گیرد.

افشارچی طرح را احساسی تدوین کرده و مابقی اعضا به احترام ایشان امضا کردند

وی خطاب به افشارچی این‌گونه عنوان کرد: شما طرح را احساسی تدوین کرده‌اید و مابقی اعضای شورای شهر نیز به احترام ایشان طرح را امضا کردند.

شهردار زنجان با اشاره به این‌که پیاده‌راه یک محور فرهنگی است و نباید برای اجرای هر برنامه‌ای از شورای شهر مجوز اخذ کند، خاطرنشان کرد: صرفاً برنامه‌هایی که جنبه فراخوان عمومی دارند باید از شورای شهر مجوز دریافت شود.

افشارچی در پاسخ به صحبت‌های شهردار با بیان این‌که به هیچ‌ عنوان طرح ارائه شده از روی احساسات شخصی نبوده و به هیچ عنوان نگران این‌که با تأیید این طرح در پیاده‌راه کنسرت اجرا نشود باشید چرا که با وجود این مصوبه نیز کنسرت را اجرا می‌کنید.

موافقت همه اعضای شورای شهر با تأیید انجام مناقصه پروژه سبزه میدان

درخواست تأیید انجام مناقصه پروژه سبزه میدان موضوع دیگری بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت که براساس فرآیند برگزاری مناقصه و توضیحات لازم در این رابطه توسط رئیس شورا و شهردار، شرکت پیشگامان فن‌اندیش از بین ۵ شرکت حایزشرایط که قیمت‌های پیشنهادی خود را ارائه کرده بودند با مبلغ 64 میلیارد و 600 میلیون تومان به عنوان پایین‌ترین مبلغ  و با بررسی در کمیته‌های ارزیابی و کمیسیون معاملات شهرداری به عنوان برنده شناخته شده بود در نهایت با رای موافق تمامی اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

در ابتدا برخی از اعضا همانند راشاد و افشارچی با طرح ابهاماتی در درخواست عنوان شده مخالفت خود را اعلام و عنوان کردند که به طور یقین با اجرایی شدن پروژه سبزه‌میدان در اسرع وقت موافقیم و به شرط برطرف شدن ابهامات رآی موافق خود را اعلام می‌کنیم از همین رو در پایان جلسه رسمی و علنی موافقان دستور کار تأیید انجام مناقصه پروژه سبزه‌میدان احمد نصیری، امامعلی دادخواه، حمیدرضا حمیدی، اسماعیل دویران و سجاد خدایی بود ولی پس از اتمام جلسه علنی پیمانکار در صحن شورا حضور یافته و با توضیحات ارائه شده از سوی وی، مخالفان یعنی افشارچی، راشاد و مرادخانی و احمدی نیز قانع شده و به جمع موافقان پیوستند.

دلیل مخالفت افشارچی و راشاد بر نبود صراحت در گفته‌های کمیته فنی و بازرگانی در خصوص انجام کار توسط پیمانکار برگزیده بود از همین رو این عضو شورا درخواست کرد که کمیته مربوطه به صراحت اعلام کند که پیمانکار مربوطه توانایی انجام کار را دارد.

مرادخانی نیز بر نبود پارکینگ و حذف آن از پروژه  و نیز توان لازم پیمانکار برای به سرانجام رساندن پروژه مربوطه اعتراض داشت و عنوان کرد که به طور یقین در سال‌های آینده شهروندان ما را به دلیل عدم پیش‌بینی پارکینگ در پروژه زیر سئوال می‌برند.

با بررسی رزومه پیشگامان فن‌اندیش تردید دارم پروژه دو ساله تمام شود

این عضو شورای شهر بر عدم توانایی پیمانکار در انجام پروژه اشاره داشته و تصریح کرد: با بررسی رزومه شرکت برنده مناقصه تردید دارم که بتواند پروژه سبزه‌میدان را در موعد مقرر شروع کرده و در طول دو سال به اتمام برساند از همین رو تضمین محکمی بر انجام پروژه از پیمانکار می‌خواهیم.

احمد نصیری، عضو موافق در بیان اظهارات خود با اشاره به این‌که اخذ تضمین‌های لازم از پیمانکار یکی از ضروریات است چرا که نباید به هیچ بهانه‌ای شاهد تعطیلی پروژه باشیم، بیان کرد: با توجه به این‌که در اکثر جلسات بررسی اسناد و مدارک پروژه بودم و با توجه به توضیحات ارائه شده از سوی پیمانکار و تأکید بر ارائه تضمین‌های لازم تا امروز با موافق انجام پروژه توسط پیمانکار مربوطه هستم.

تفاوت قیمت 43 میلیاردی بدون تغییر طرح چطور ممکن است؟

رحمان احمدی دیگر عضو مخالف نیز با بیان این‌که هدف از طرح موضوعاتی در این بین به هیچ عنوان ایجاد شائبه نیست، افزود: سوال من اینجاست که چطور بدون هیچ تغییری در طرح با تفاوت قیمت 43 میلیاردی بین برنده مناقصه نخست با برنده مناقصه فعلی پیدا شده است.

وی با تأکید بر این‌که پیمانکار قراردادی را با شهرداری می‌بندد که در آن سود 4 تا 5 درصدی می‌برد، گفت: عقل سلیم قبول نمی‌کند که یک شرکت بخواهد به خاطر سود 4 درصدی انجام پروژه‌ای را قبول کند ، حتماً نذرش به حسینیه برآورده شده که می‌خواهد این پروژه را با این شرایط انجام دهد.

لوایح مورد بررسی در صحن علنی شورای شهر

گفتنی است از دیگر لوایح مورد بررسی در صحن علنی شورای شهر موافقت با لایحه شهرداری در زمینه پیشنهاد تملک پلاک باقیمانده ۳۹۱/۲ برای ایجاد راه دسترسی از سعدی به کوچه رهبری بود.

قابل ذکر است که لایحه شهرداری منضم به طرح جمع‌آوری زباله بصورت یک روز در میان که در جلسه قبل بدلیل عدم حضور شهردار به این جلسه موکول شده بود برای بار دوم از دستور جلسه خارج شد.

لایحه شهرداری مبنی بر مساعدت در صدور پروانه ساختمانی برای مسکن مهر کوی فرهنگ، لایحه شهرداری درخصوص تملک ملکی در کوچه گیلک، تملک پلاک واقع در طرح کوی الهیه مورد موافقت قرار گرفت.

در پایان نامه شهرداری در زمینه عقد قرارداد با صدا و سیما نیز به کمیسیون برگشت داده شد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشورای شهر زنجانسازمان فرهنگی شهرداری زنجانکاظم افشارچی
sedayezanjannews.ir/nx1201


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»