کد خبر: 12033
1403/03/24 - 14:4


در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان زنجان مطرح شد؛

سایه سنگین صنعت

استاندار زنجان: باید مراقب باشیم که تخریب محیط زیست و راه‌ها ناشی از فعالیت‌های معدنی منجر به ضرر بومیان مناطق نشود/نماینده زنجان و طارم در مجلس: به دلیل نبود گزارش جامعی از میزان آلودگی صنایع سرب و روی در زنجان، هر عارضه و بیماری شهروندان به آثار این صنایع نسبت داده می شود/نماینده ماهنشان و ایجرود در مجلس: وضعیت جاده‌های ماهنشان بر اثر تردد کامیون های معدنی خوب نیست! ایجرود را نباید آلوده به پسماندهای صنعتی کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: جابجایی شهرک تخصصی روی، انتقاد از آلودگی‌های ناشی از پسماندهای صنعت روی‌ و تخریب محیط زیست و منابع طبیعی از جمله موضوعاتی بودند که در شورای برنامه‌ریزی استان زنجان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محیط‌زیست یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه پایدار در هر جامعه‌ای است که کم‌توجهی به این مسئله منابع طبیعی و انسانی را دچار نقصان کرده است و پیامدهای ناگواری برای خاک، آب و طبیعت و حتی جوامع انسانی دارد؛ موضوعی که استاندار زنجان با وجود تولید ثروت فعالیت‌های معدنی بر لزوم حفظ منابع طبیعی و محیط زیست که نتیجه اصلی و نهایی آن بقای انسان است؛ تاکید داشت.

محسن افشارچی، استاندار زنجان (24 خردادماه 1403) در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان بر لزوم افزایش تولید ثروت تاکید کرد و گفت: برای افزایش تولید ناخالص داخلی در سال‌های آینده باید روش‌های جدیدی از تولید ثروت را شناسایی و اجرا کنیم که بهره‌مندی از ظرفیت بالای معادن در این راستا کارگشا خواهد بود.

وی تصریح کرد: توسعه معادن باید هم راستا با برطرف کردن مشکلات پیرامونی فعالیت این واحدها باشد، چراکه دایر بودن معدن در هر نقطه ناخودآگاه در کنار ایجاد ثروت مشکلاتی همچون تخریب راه‌ها یا مسائل زیست محیطی دارد که باید به این نکات توجه ویژه شود تا ساکنان منطقه از این وضع متضرر نشوند.

استاندار زنجان در ادامه با اشاره به فعالیت شهرک صنعتی روی در زنجان، گفت: باتوجه به نگرانی‌های مردم در رابطه با فعالیت این شهرک و نوع جانمایی آن طی سال‌های گذشته اجازه هیچ‌گونه توسعه در این محل به فعالان صنعتی داده نشده است و معتقدیم در ادامه واحدهایی که نیاز به نوسازی و یا توسعه دارند باید در محل دیگر این کار را انجام دهند و دیگر این شهرک توسعه نخواهد یافت.

وی افزود: البته اقداماتی نیز در راستای کاهش آسیب فعالیت این واحدهای صنعتی نیز انجام شده و با جدیت مسائل در این رابطه پیگیری می‌شود تا نگرانی مردم را در این رابطه به حداقل برسانیم.

افشارچی همچنین با اشاره به فعالیت نمایندگان استان در مجلس گفت: امیدواریم با هم‌افزایی با نمایندگان شاهد توسعه استان باشیم و ما نیز خود رامجری قوانین می‌دانیم و آماده همکاری هستیم.

 ضرورت تسریع در جابه‌جایی شهرک تخصصی روی زنجان

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش دقیق و جامعی از میزان آلودگی صنعت روی در زنجان تهیه و ارائه نشده است.

نبی اله محمدی به جایگاه صنعت سرب و روی در برنامه‌های توسعه استان اشاره کرد و افزود: اگر حسابرسی زیست محیطی را در صنایع روی داشته باشیم، مشخص می شود که این واحدها مقداری به سمت زیان دهی حرکت می کنند.

محمدی افزود: فعالیت واحدهای روی هرچند عوایدی در زمینه اشتغال استان داشته است اما در کنار مزایا،‌ ایراداتی هم دارد و به پیامدهای اجتماعی منجر می شود که اغلب در حوزه مسائل محیط زیست است.

وی ادامه داد: به دلیل نبود گزارش جامعی از میزان آلودگی صنایع سرب و روی در زنجان، هر عارضه و بیماری شهروندان به آثار این صنایع نسبت داده می شود درحالیکه نمی توان چنین چیزی را به دلیل نبود گزارش جامع، تایید یا رد کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بر لزوم اقناع سازی افکار عمومی با تهیه گزارش های دقیق از فعالیت واحدهای سرب و روی تاکید کرد و گفت: اگر در جایی اثرات منفی زیست محیطی در اثر فعالیت صنایع وجود دارد باید اقدامات پیشگیرانه تشدید شود.

محمدی بر ضرورت تسریع در جا به جایی شهرک تخصصی روی زنجان تاکید کرد و افزود: این موضوع یک خواسته و مطالبه عمومی است.

انتقاد از آلودگی‌های ناشی از پسماندهای صنعت روی‌

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود نیز در این جلسه با انتقاد از آلودگی شهرستان ماهنشان به پسماندهای صنعتی (روی)‌ گفت: حداقل شهرستان ایجرود را نباید به این پسماندها آلوده کنیم.

سید جمال موسوی بر ضرورت جذب و هزینه حداکثری حقوق دولتی معادن تاکید کرد و افزود: وضعیت جاده های ماهنشان بر اثر تردد کامیون های معدنی خوب نیست و همین موضوع در ایجرود نیز با انتقال پسماندها به محدوده‌ای در این شهرستان، در شرف وقوع است.

برنامه‌ریزی برای ایجاد ۱۱ هزار و ۵۷ شغل در زنجان

طیب جعفری ، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز در ادامه اظهار کرد: ‌در سال جاری تکلیف شده است ۴۰ درصد از سهم اشتغالزایی استان به فارغ‌التحصیلان اختصاص یابد.

وی تصریح کرد: سال گذشته با ایجاد بیش از ۱۶ هزار شغل، عملکرد استان در عملیاتی کردن تعهد اشتغال به میزان ۱۰۸ درصد شد که در این زمینه در ردیف استان‌های برتر قرار گرفتیم.

جعفری افزود: سال گذشته تعهد استان ایجاد ۱۴ هزار و ۶۴۹ فرصت شغلی با کمک دستگاه های اجرایی دولتی بود که با همراهی تمامی دستگاه های دولتی استان اطلاعات بیش از ۱۶ هزار نفر در سامانه رصد اشتغال ثبت شد.

وی گفت: برای سال جاری سهم استان ایجاد ۱۱ هزار و ۵۷ اشتغال جدید تعیین شده است که سهم شهرستان ها نیز بر اساس جمعیت، وضعیت اشتغال و نرخ بیکاری در آنها، تعیین و ابلاغ شده است.

تاکید بر اشتغال معلولان

در ادامه نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اشتتغال معلولان باید جزو اولویت‌ها قرار گیرد، اظهار کرد: در این مسیر باید به یک نکته اشاره کرد و آن که فردی که در سن بالا دچار معلولیت می‌شود نیز نیاز به کار دارد.

منصور علیمردانی افزود: در کنار آن سوال این است برای افرادی که دارای معافیت پزشکی هستند محدودیت استخدام وجود دارد که باید برای این افراد نیز در مباحث مرتبط به اشتغال چاره‌ای اندیشید.

 برگزاری آزمون استخدامی ویژه معلولان

مدیرکل بهزیستی استان زنجان نیز با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی ویژه معلولان، گفت: این اقدام باعث جذب تعدادی از افراد معلول در دستگاه‌های دولتی می‌شود که عقب‌ماندگی‌ها در این بخش را بهبود می‌دهد.

روح‌اله خدابنده‌لو افزود: در این آزمون بیش از ۴۳۰۰ نفر از معلولان در سراسر کشور برای استخدام در ۷۵ رده شغلی تعریف شده حضور داشتند که سهم استان زنجان جذب ۷۵ نفر در ادارات بود.

وی همچنین به حمایت از کارفرمایانی که اقدام به استخدام افراد تحت پوشش بهزیستی می‌کنند نیز اشاره کرد و گفت: با این اقدام و پرداخت تسهیلات کم بهره و حمایت بیمه‌ای امیدواریم بخش اعظمی از معلولان در بخش‌های مختلف به‌کار گرفته شوند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانبرگزاری آزمونویژه معلولانپسماندهای صنعت روی‌
sedayezanjannews.ir/nx12033


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»