کد خبر: 1208
1398/05/27 - 9:55


یک سرمایه‌گذار ورزشی در گفت‌وگو با صدای زنجان

وام نمی‌خواهیم، ضابطه‌مند باشید

معاون توسعه منابع اداره کل ورزش و جوانان استان: برای دریافت وام این سرمایه‌گذار شخصا به وزارتخانه می‌روم

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- علی اسماعیلی، سرمایه‌گذار ورزشی که پروژه‌اش تا به امروز 4 استاندار به خود دیده اما نتوانسته است پس از گذشت 8 سال، آکادمی تخصصی که آرزویش را دارد، بسازد. او برای دریافت تسهیلات بانکی بارها به مسئولان ارشد استانی و ورزشی مراجعه کرده اما موفق نشده حتی چهره به چهره مشکلش را با آنان در میان بگذارد تا شاید گره‌ای از گره‌های جامعه ورزش استان گشوده شود.

در جهان امروز ورزش از یک تفنن صرف به صنعتی پررونق تبدیل شده و حجم بالایی از سرمایه‌گذاری‌ها را در خود جای داده است. ورزش و تفریحات سالم به عنوان یک صنعت پردرآمد  به طور مستقیم و غیرمستقیم در توسعه کشورهای دنیا نقش دارند. در حال حاضر این صنعت در کشورهای توسعه‌یافته، یک صنعت مهم و عاملی اثرگذار در رشد و اقتصادی این کشورهاست.

کارشناسان می‌گویند خصوصی‌سازی از جمله اثربخش‌ترین و ضروری‌ترین راهبردهای دستیابی به اقتصاد مترقی و پویاست که حصول دستاوردهای آن منوط به ایجاد زیرساخت‌های و بنیان‌های مستحکم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و به کارگیری رویکرد و شیوه‌های علمی است. از این رو هر گونه سیاست‌گذاری و وضع قونین از سوی دولت به طور عام می‌تواند موجب تشویق بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری و تولید و در نتیجه اشتغال شود.

صاحب‌نظران نقش اقتصادی ورزش را در دو دسته تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌کنند. آنان اثراتی نظیر تولید کالاها و خدمات ورزشی، صادرات و واردات، هزینه‌های خانوار، پوشش رسانه‌ای، تبلیغات، اشتغال، جذب گردشگری و اسپانسر را در گروه اثرات مستقیم و ارتقا سطح سلامت جامعه، کاهش هزینه‌های درمان و به تبع آن توسعه برنامه‌های ملی سلامت، کاهش بزهکاری، افزایش عملکرد افراد در محیط‌های کاری پس از ورزش و فعالیت بدنی و در نهای رشد و توسعه اقتصادی را در گروه آثار غیرمستقیم قرار می‌دهند.

اسماعیلی که از سال 76 مربیگری در رشته‌های رینگی و کنک‌فو و از سال 91 مربی‌گیری در ورزش ووشو را آغاز کرده و در کارنامه کاری خود چند دوره فعالیت در تیم‌های ملی ووشو و کنک‌فو به عنوان مربی و کمک مربی را در سال‌های گذشته داشته و چندین دوره قهرمان ایران و در دو دوره نیز در مسابقات بین‌المللی شرکت کرده‌ و برای ایران و استان افتخارآفرینی کرده است، می‌گوید: به دلیل مشکلات مربوط به محدودیت و کمبود مکان تمرین ورزشکاران پیشنهاد اختصاص زمین برای احداث آکادمی تخصصی ورزش‌های رزمی را در زمان عبدالمحمد رئوفی‌نژاد، استاندار اسبق زنجان مطرح کردیم و بالاخره در سال 90 زمینی به مساحت 1400 مترمربع واقع در پونک برای گسترش فعالیت‌های ورزشی از سوی دولت به اینجانب به قیمت 100 میلیون تومان فروخته شد.

اسماعیلی هم‌اکنون مسئول سبک فانگ من چوآن (یکی از سبک‌های ورزش ووشو) استان است و در مجموع نزدیک به 300 ورزشکار خانم و آقا در تمامی سطوح اعم از نونهالان، جوانان و بزرگسالان زیر نظر وی فعالیت می‌کنند. طبق اظهارات او هم‌اکنون حدود 6 کلاس شامل 4 کلاس در منطقه اسلام‌آباد و 2 کلاس در سالن الغدیر مجتمع آموزشی (بی‌سیم) که عمدتا ساکنان مناطق پائین‌شهرند از این فعالیت‌ها منتفع می‌شوند در زنجان دایر است.

امتناع مسئولان از اختصاص مکان برای مصاحبه با قهرمان سابق تیم ملی

اسماعیلی از سال 87 برای استفاده شاگردانش از فضای ورزشی سالن الغدیر ماهانه مبالغی را به عنوان اجاره‌بهاء می‌پردازد اما یکی از مسئولان باشگاه حاضر نشد چند دقیقه‌ای اتاقش را برای مصاحبه با صدای زنجان در اختیار این مربی سرشناس زنجانی که از قهرمانان سابق تیم ملی است قرار دهد، به همین دلیل اسماعیلی از ما می‌خواهد تا در فضای شلوغ و در گوشه‌ای از محل تمرین شاگردانش با او گفت‌وگو کنیم.

این مربی با اشاره به تلاش‌های خود برای به ثمر نشستن آکادمی ورزشی مدنظرش عنوان می‌کند: در این زمینه تا به امروز در حد توان خود کار کرده‌ام، منزل شخصی‌ام را فروخته‌ام اما دیگر پولی برایم نمانده تا ادامه‌کار دهم، برای دریافت مساعدت مالی جهت اخذ تسهیلات بانکی کم‌بهره به استانداری و اداره کل ورزش و جوانان مراجعه‌ کرده‌ام اما اجازه صحبت و دیدار چهره به چهره برای بازگویی مشکلات با استاندار و مدیرکل را نداده‌اند.

او می‌گوید: بارها موضوع را به مسئولان اداره کل ارجاع داده‌ایم برخی از آنان می‌گویند تلاششان را برای اعطای وام با بهره 18 درصدی را می‌کنند اما اگر من به دنبال وام با این میزان بهره بودم دیگر چه نیازی به اصرار برای حمایت و مساعدت‌های مسئولان بود. به دنبال دریافت تسهیلات کم‌بهره هستم.

این سرمایه‌گذار اعلام می‌کند: به دلیل همین مشکلات و کمبود فضای کافی برای انجام تمرینات ورزشی و ادامه حرفه‌ای رشته‌های رزمی، ایجاد آکادمی ورزش متشکل از ورزش‌های والیبال، بسکتبال، فوتسال، ووشو، بدنسازی را با جدیت پیگیری می‌کند.

بهره‌مندی 1000 نفری هنرجویان از فضاهای ورزشی آکادمی تخصصی پونک

او وجود سالن بدنسازی در کنار سالن ووشو را یکی از الزامات برای ادامه ورزش تخصصی می‌داند و می‌گوید: در صورت تحقق حداقل ماهانه 1000 هنرجو از این 5 رشته بهره‌مند می‌شوند.

اسماعیلی تصریح می‌کند: تا به امروز یک میلیارد تومان هزینه کرده‌ام، برای ادامه کار حتی منزل شخصی خود را برای تکمیل آکادمی فروختم اما به گرانی‌ها و وضعیت آشفته اقتصادی خوردم و نتوانستم کاری کنم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون پروژه ساخت و ساز مربوط به آکادمی ورزشی واقع در پونک حدود 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل حدود 3 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد، عنوان می‌کند: در سفر اخیر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مشکل را مطرح کردم، قول‌های مساعدی برای اعطای وام داده شده اما نمی‌دانم تا چه میزان رنگ و بوی عمل به خود می‌گیرد.

بدقولی نمایندگان در مجلس

اسماعیلی ضمن انتقاد از برخی از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: یکی از این آقایان پیش از صاحب کرسی شدن در مجلس، در ایام انتخابات دست به دامان من شد تا از او حمایت کنم. ما هم برای اینکه او رای اکثریت آراء را بیاورد حمایتش کردیم. قرار بود هر زمان که وارد مجلس شد دیدار با وزیر ورزش را برای ما ترتیب دهد اما پس از نشستن بر صندلی خانه ملت دیگر جواب تلفن‌مان را نمی‌دهد! به نظر او بدقول‌ترین آدم است که نمی‌تواند نماینده خوبی برای مردم زنجان باشد، اگر دغدغه مردم را دارد چرا دغدغه‌های قشر ورزشی را فراموش کرد و به مقامش چسبید؟

به اعتقاد این سرمایه‌گذار، مشکل ورزش زنجان این است که در استان استعداد داریم، سرمایه‌گذار هم داریم اما حمایتی در کار نیست.

وی با بیان اینکه توقعی برای دریافت وام بلاعوض و کمک مالی ندارم از مسئولان می‌خواهد تا برای خدمت به جامعه ورزش استان، ضوابط را جایگزین روابط کنند.

این سرمایه‌گذار می‌افزاید: مسئولان به جای پاسخ به من می‌گویند اگر محل آکادمی در روستا بود وام بهره 4 درصدی به شما اعطا می‌شد، خب چه باید کرد آیا با این طرز فکر مسئولان از استعدادهای فرزندانمان در شهرها و حاشیه شهرها غافل نمی‌شویم؟ اصلا این جواب قانع‌کننده است؟

اسماعیلی با تاکید بر لزوم حمایت مدیرکل و مسئولان ورزش و جوانان استان در راستای تکمیل آکادمی تخصصی وی در پونک می‌گوید: در صورت تکمیل علاقمندان می‌توانند با کمترین هزینه بیش‌ترین کیفیت خدمات ورزشی را دریافت کنند.

می‌خواهم استاندار را ببینم

وی با با اشاره به انتظار 8 ساله‌اش برای تکمیل پروژه ورزشی عنوان می‌کند: از کلید خوردن این طرح تا به امروز که پروژه تنها 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، 4 استاندار به روی کار آمده است اما ساختمان آکادمی هنوز تکمیل نشده است. مسئولان ورزشی می‌توانند برای اعطای وام دست ما را بگیرند اما ترجیح می‌دهند با روابط و نه ضوابط متقاضیان درخواست وام را مؤسسات بانکی معرفی کنند. بسیاری از نفراتی را که از این طریق به بانک‌ها معرفی کرده‌اند حتی برای دریافت آن اقدام نکرده‌اند اما من که نیاز شدید به این تسهیلات دارم در صف انتظار مانده‌ام. نامه‌های متعددی به استانداران قبلی نوشته‌ام اما برخی از آنها اجازه ورود به دفترشان را ندادند. در حال حاضر درگیر سیستم بروکراسی اداری استانداری‌ام تا با دکتر حقیقی صحبت کنم.

این سرمایه‌گذار با اشاره به تذکرات پی‌درپی اداره کل راه و شهرسازی مبنی بر پس گرفتن زمین در صورت عدم از سرگیری عملیات عمرانی اظهار می‌کند: اگر به دنبال درآمد بودم وارد بازار سکه می‌شدم، اما برای رشد و توسعه ورزش استان این پروژه را آغاز کردم. تاکنون 1 میلیارد تومان برای ساخت آکادمی هزینه کرده‌ام باز هم با رغبت به دنبال آنم که 3 میلیارد تومان وام دریافت کنم تا به آرمان‌هایم که تربیت قهرمانان ملی و بین‌المللی است دست یابم.

در شرایط کنونی کشور و اعطای وام دارای نرخ بالا، شرمنده سرمایه‌گذاران هستیم

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل ورزش و جوانان استان در گفت‌وگو با صدای زنجان در واکنش به اظهارات این سرمایه‌گذار با بیان اینکه هیچ سرمایه‌گذار ورزشی از شهر زنجان برای بازگو کردن مشکلاتش به اینجانب مراجعه نکرده و عمده مراجعان از شهرستان‌هاست، تاکید می‌کند: برای رفع مشکل این سرمایه‌گذار اعلام آمادگی می‌کنیم و برای پیگیری اخذ تسهیلات بانکی و وامش شخصا تا وزارتخانه نیز می‌روم.

بهنام صاحبی حمایت از سرمایه‌گذاران در پروژه‌های نیمه‌تمام و آسیب‌دیده را از جمله برنامه‌های اولویت‌دار اداره کل طبق دستورالعمل وزارتخانه متبوع اعلام می‌کند و می‌گوید: پروژه نیمه‌تمام که اداره کل به بخش خصوصی واگذار می‌کند و پس از تکمیل پروژه به نسبت هزینه‌ای که انجام شده است پروژه را پس از اداره آن که مدت زمان آن می‌تواند بسته به هزینه تا 20 سال نیز به طول انجامد به اداره کل پس می‌دهد. برخی از پروژه‌ها نیز که تخریب شده‌اند و به دلیل محدودیت منابع دولتی پروژه به بخش خصوصی واگذار می‌کند و پروژه چند سال نسبت به هزینه‌ای که انجام شده توسط آن بخش اداره شده و سپس به اداره کل بازگردانده می‌شود.

صاحبی با بیان این که نوع سوم حمایت از سرمایه‌گذار در اختیار گذاشتن زمین خالی برای انجام فعالیت‌های ورزشی و ساختمان‌سازی در این حوزه است، می‌افزاید: سرمایه‌گذاران به هیچ عنوان اجازه تغییر کاربری را ندارند.

این مسئول با بیان اینکه در شرایط فعلی دولت و مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور دستان سرمایه‌گذاران را می‌بوسیم، در مورد مشکلات سرمایه‌گذاران در بالا بودن نرخ بهره وام‌ها عنوان می‌کند: پرونده‌های مربوط به متقاضیان وام بیش از یک میلیارد تومان در استان جمع‌آوری شده و برای دریافت وام به نرخ بانک مرکزی به تهران ارسال می‌گردد. ما هم می‌پذیریم که نرخ بهره این وام‌ها بالاست اما این یک دستورالعمل است و ما موظفیم آن را اجرا کنیم. اداره کل ورزش و جوانان استان در مورد درخواست‌کنندگان وام‌های زیر یک میلیارد تومان افراد را به صندوق کارآفرینی امید با نرخ بهره حدود 4 درصدی معرفی می‌کند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناداره کل ورزش و جوانان زنجانعلی اسماعیلیمعاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل ورزش زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1208


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»