کد خبر: 12101
1403/04/02 - 14:47


در نشست با اصحاب رسانه مدیر کل پزشکی قانونی استان زنجان مطرح شد؛

کاهش خودکشی با قرص برنج در زنجان

طهماسبی: بیشترین پرونده‌های متشکله در پزشکی قانونی؛ مربوط به نزاع و تصادفات جرحی است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: مهرشاد طهماسبی مدیر کل پزشکی قانونی استان زنجان در نشست مطبوعاتی ضمن امتناع از آمارهای مربوط به خودکشی گفت: اطلاع رسانی در خصوص آمار مربوط به خودکشی؛ با هدف عدم ترویج این فرهنگ، محرمانه بوده و بیشتر در اختیار کارشناسان امر و محققان برای بررسی جهت کاهش آن قرار می‌گیرد، بیشترین مورد خودکشی در زنجان مربوط به حلق آویزی است و شاهد کاهش خودکشی با قرص برنج توسط افراد هستیم.

نشست خبری مهرشاد طهماسبی مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان با اصحاب رسانه روز دوم تیرماه 1403 به‌مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار و به سوالات خبرنگاران پاسخ داده شد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان در این جلسه با بیان اینکه بخش معاینات اجساد و تعیین علت فوت و تعیین هویت در زمان بحران از وظایف این اداره‌کل است، اظهار کرد: در این مجموعه بیشترین مراجعات در رابطه با معاینات بالینی بوده و بخش‌های روانشناسی نیز شامل این خدمات می‌شود.

طهماسبی با اشاره به اینکه در واحد کمیسیون مواردی بررسی می‌شود که پرونده دچار پیچیدگی خاصی است، تصریح کرد: در این موارد نظرات متخصصان برای پرونده صادر می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان خاطر نشان کرد: بخش آزمایشگاه دیگر بخش این مجموعه است که به مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت ۶ مرکز پزشکی قانونی در استان، گفت: این مراکز در شهرستان‌های زنجان، ابهر، خرم‌دره،خدابنده، طارم و ماهنشان دایر است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان با اشاره به اینکه طی سال گذشته بیشترین مراجعات در حوزه معاینات بالینی به ثبت رسیده که ۴۰ هزار و  ۱۲۸ مورد معاینه بالینی بوده است، تصریح کرد: این آمار ۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است‌.

طهماسبی خاطرنشان کرد: بیشترین آمار پرونده‌ها مربوط به نزاع و تصادفات جرحی است.

وی با اشاره به آمار معاینه اجساد در سال ۱۴۰۲، گفت: ۹۲۲ مورد اجساد معاینه شده در سال گذشته به ثبت رسیده که این رقم ۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

طهماسبی با اشاره به اینکه در سال گذشته پرونده ارجاع شده به کمیسیون پزشکی ۵۱۱ مورد بوده است، تصریح کرد: آمار در این بخش ۱۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان با اشاره به اینکه تعداد پرونده تصادفات منجر به فوت در سال گذشته ۳۲۰ مورد بوده است، بیان کرد: این آمار ۱۳ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: تعداد نمونه بررسی شده نیز ۲۰ هزار و ۳۰۰ مورد بوده است که ۱۳ درصد افزایش داشته است.

طهماسبی به معاینات بالینی مربوط به تصادفات جرحی نیز اشاره کرد و گفت: ۶ هزار و ۴۷۱ مورد معاینات ناشی از تصادفات در سال گذشته بررسی شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان با اشاره به رسالت سازمان پزشکی قانونی در رابطه با صدور مجوز سقط بیان کرد: در این زمینه جنین باید زیر ۱۸ هفته و ۵ روز بوده و دچار مشکل خاصی بوده یا خطر جانی برای مادر داشته باشد تا مجوز سقط صادر شود.

وی افزود: تعداد پرونده در این حوزه در سال گذشته ۱۴۳ پرونده بود که ۱۳۷ مورد مجوز سقط جنین صادر شد.

طهماسبی به آمارها در دو ماهه اول سال ۱۴۰۳ نیز اشاره کرد و افزود: دو ماهه نخست امسال در معاینات بالینی ۵ هزار و ۶۱۰ پرونده تشکیل شده که این مورد ۸ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان افزود: در این مدت ۱۵۸ معاینه جسد انجام شده که ۲.۵ درصد نسبت به مدت مشابه روند کاهشی بوده است.

وی عنوان کرد: فوتی ناشی از تصادفات در دو ماه اول امسال ۶۳ مورد بود.

این مسئول با اشاره به اینکه مرگ بر اثر گازگرفتگی در در سال‌جاری ۷ نفر بوده است، خاطر نشان کرد: این آمار در مدت شمابه سال قبل 4 نفر بوده که افزایش قریب به ۲ برابری داشته است.

کاهش خودکشی با قرص برنج

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان در پاسخ به سئوالی در مورد آمار فوتی‌های خودکشی در زنجان با تاکید بر اینکه این آمار به منظور عدم ترویج این فرهنگ، محرمانه بوده و بیشتر در اختیار کارشناسان امر و محققان برای بررسی جهت کاهش آن قرار می‌گیرد، عنوان کرد: بیشترین مورد خودکشی در زنجان مربوط به حلق آویزی است و شاهد کاهش خودکشی با قرص برنج توسط افراد هستیم.

وی در ادامه در مورد نسبت مراجعان این مرکز عنوان کرد: بیشترین مراجعه مربوط به آقایون یعنی حدود دوسوم آمار مراجعین مربوط به آقاین و یک سوم نیز مربوط به خانم‌ها است.

چالش کمبود نیرو و فضای فیزیکی

وی به مشکل کمبود نیرو در این اداره‌کل اشاره کرد و گفت: متاسفانه با مشکل کمبود در این بخش مواجه هستیم که باید تدابیری در این راستا اندیشیده شود.

این مسئول ادامه داد: در کنار این موضوع کمبود فضای فیزیکی نیز کمبودهایی را به وجود آورده که انتظار داریم با همراهی مسئولان فاز دوم ساختمان با تامین اعتبارات وارد فاز اجرایی شود.

وی کمبود اعتبارات را نیز نسبت به وظایف حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: هزینه مواد مصرفی در آزمایشگاه‌ها ۱۰۰ درصد افزایش داشته است که این موضوع چالش‌هایی را به‌وجود آورده است.

طهماسبی با اشاره به اینکه در استان زنجان اجساد مجهول‌الهویه بسیار کم داریم، مثلا سال گذشته اصلا نداشتیم، تصریح کرد: این موضوع در استان‌های مرکزی و کوچک کشور کم است.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد فعالیت بخش آزمایشگاه ژنتیک این مجموعه عنوان کرد: در 7 استان آزمایش ژنتیک داریم که به عنوان استان قطب مشخص شده‌اند، و آزمایش‌های ژنتیک زنجان در استان گیلان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جذب و نگهداشت پزشک جزو سخت‌ترین چالش‌های این دستگاه است، گفت: این افراد از لحاظ درآمدی دریافتی‌های کمتری در پزشکی قانونی دارند.

وی با اشاره به اینکه درخواست داریم فکری به حال پزشکان مجموعه پزشکی قانونی شود، تصریح کرد: در مقطعی مرکز خرم‌دره به علت قطع همکاری پزشک تعطیل شد چرا که اکنون مهم‌ترین چالش این مجموعه نیروی انسانی است.

طهماسبی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۴ پزشک در پست پزشکان پزشکی قانونی فعالیت دارند، بیان کرد: این در حالی است که باید بیش از چهل نفر در پست پزشک فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه فضای فیزیکی مناسبی در اختیار اداره کل نیست و ساخت این مجموعه که از سال 1387 در سفر رئیس جمهور مصوب شد فقط قسمتی از آن در حال حاضر کامل شده است، تاکید کرد: تنها 80 درصد از فضای فیزیکی فاز نخست این مجموعه تکمیل شده و فاز دوم حتی آغاز نشده است.

وی با تاکید بر اینکه شرایط کنونی اصلا در شأن مردم استان نیست، خاطر نشان کرد: حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل فاز یک و احداث فاز دو اعتبار نیاز است.

طهماسبی با اشاره به اینکه یکی از وظایف دیگر این مجموعه آموزش دانشجویان است اما متاسفانه فضای مناسبی برای این کار وجود ندارد، گفت: در برخی موارد در یک اتاق دو پزشک در حال معاینه هستند که اصلا شایسته همکاران نبوده و موجب از بین رفتن حریم خصوصی مراجعان نیز می‌شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانخودکشیقرص برنججذب و نگهداشت پزشک
sedayezanjannews.ir/nx12101


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»