کد خبر: 1212
1398/05/30 - 7:50


گزیده اشعار محمد منزوی رونمایی شد

آیین رونمایی گزیده شعرهای ترکی و فارسی استاد «محمد منزوی» با مقدمه‌ای از حسین منزوی در سالن اجتماعات کارخانه کبریت برگزار شد

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- آیین رونمایی گزیده شعرهای ترکی و فارسی استاد «محمد منزوی» با مقدمه‌ای از حسین منزوی در سالن اجتماعات کارخانه کبریت برگزار شد. این کتاب به کوشش بهروز منزوی و محمد علی بیانی جمع‌آوری و به چاپ رسیده است. طراحی جلد این کتاب را نیز حمید کریمی به عهده داشت.

در این مراسم رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی زنجان، امامعلی  دادخواه، با اشاره به اینکه  بخشی از هویت شهری ما مربوط به هویت فرهنگی و ادبی است، گفت:  این موضوع بایستی همواره مورد توجه ما قرار گیرد و هم خود چهره‌های فرهنگی شهرمان را شناسایی و با آن‌ها آشنا شویم و هم نسل آینده را با آن‌ها آشنا کنیم.

وی ادامه داد: زنجان در فرهنگ و ادب و هویت بسیار برجسته است و به واسطه همین ویژگی‌ها است که توانسته در سطح کشور نیز خود را مطرح کند و حرفی برای گفتن داشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی زنجان با اشاره به اینکه زنجان به واسطه حسین منزوی در سطح کشور شناخته شده است، افزود: مرحوم حسین منزوی، تبدیل به منزوی شاعر نمی‌شد اگر در یک خانواده هنرمند پرورش نمی‌یافت.

این مسئول ادامه داد: سرچشمه شاعرانگی و شاعر بودن حسین منزوی را می‌توان در آثار و تربیت پدرش، مرحوم محمد منزوی جستجو کرد و اذعان داشت که منزوی به واسطه تربیت این پدر به این شاعرانگی دست یافته است.

وی با اشاره به اینکه مرحوم محمد منزوی به واقع هنرمند بودند، گفت: شعرها و نوشته‌های او همواره مورد توجه هم دوره‌ای‌هایش بود و از سوی دیگر به جهت اینکه به شغل معلمی مشغول بود، همواره مورد احترام مردم و دوستانش بود.

دادخواه افزود: از همین رو است که باید همان‌طور که مرحوم حسین منزوی را می‌شناسیم، در شناختن  پدرش محمد منزوی نیز کوشا باشیم و این مراسم در واقع بزرگداشتی است که به واسطه آن تلاش می‌شود ضمن رونمایی از کتاب این شاعر، یادی از این معلم بزرگوار کنیم و یاد و خاطره او را زنده نگه داریم.

در ادامه این مراسم‌، دکتر غلامحسن سعیدی، از پیشکسوتان عرصه هنر و فرهنگ استان، با اشاره به اینکه از  مرحوم منزوی خاطرات زیادی به خاطرم دارم و گفت: شاعرتر از منزوی در زندگی‌ام سراغ ندارم. او پاکترین معلم در آموزش و پرورش آن زمان زنجان بود.

وی ادامه داد: او از نظر شجاعت بی‌نظیر بود و در برابر قدرتمندان قد خم نکرد و یاد او برای من بسیاری از چیزها است.

سعیدی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ثمره حیات او، در واقع تربیت فرزندانی است که در تاریخ ادبیات ایران ماندنی هستند. حسین منزوی اشعاری دارد که شفیعی کدکنی در مورد او می‌گوید حسین منزوی، حافظ زمان ما است.

در ادامه، محمد علی بیانی، شاعر و نویسنده پیشکسوت که وظیفه جمعآوری اشعار و تالیف اشعار محمد منزوی را به عهده داشت، با اشاره به اینکه کتابی که مرحوم منزوی نوشت در واقع میراث ادبی است که برای این نسل مانده است، گفت: سایر آثار استاد محمد منزوی نیز به چاپ خواهد رسید و امید است  با حمایت مسئولین بتوانیم هر چه سریع‌تر سایر مجموعه‌ها را به چاپ برسانیم.

وی ادامه داد: من در تالیف و جمع‌آوری این کتاب کار چندانی انجام نداده‌ام و کلیه وظایف جمع‌آوری و تالیف این کتاب به عهده  پسر ایشان بهروز منزوی بود.

این شاعر با اشاره به اینکه این آیین رونمایی کتاب معلم و شاعر  محمد منزوی است، افزود: در خصوص این شخصیت دو صفت معلم و شاعر هیچ کدام بر دیگری اولویت ندارد و هر دو  در کنار هم است که می‌توانند این شخصیت را به درستی به مخاطب بشناساند.

وی با بیان اینکه در شعرهای محمد منزوی طنز نقش اساسی دارد، گفت: در شعرهای ترکی او طنز شعری بسیار بالا است و به واسطه طنزاست که این شاعر و معلم می‌تواند بسیاری از  دغدغه‌های جامعه را بیان کند.

وی با اشاره به دغدغه‌های شاعران پیشکسوت در حوزه نشر کتاب و اشعار خود، گفت: امروز نشر با بسیاری از مشکلات روبه رو است اما بسیار اهمیت دارد که پیشکسوتان در  زمینه چاپ کتاب ورود پیدا کنند.

این شاعر خاطرنشان کرد: بسیاری از پیشکسوتان شعر استان هنوز مجموعه اشعار خود را به چاپ نرسانده‌اند و این دغدغه‌ای برای فرهنگ و ادبیات استان است چرا که چاپ هر کتاب به نوعی گنجینه ادبیات استان را افزایش می‌دهد.

در ادامه ابوعبدالله قزلباش، از دیگر پیشکسوتان عرصه شعر و فرهنگ استان با اشاره به اینکه کتاب محروم محمد منزوی به کوشش و اهتمام فرزند ایشان بهروز منزوی و محمد علی بیانی جمع‌آوری و به چاپ رسیده است، گفت: آشنایی من با استاد منزوی از سال 1341 شروع شد و محمد منزوی 14 سال در روستاهای نیک‌پی و چند روستای دیگر به تدریس مشغول بود و در کنار آن، مدیریت سه دبستان به عهده او بود.

وی ادامه داد: محمد منزوی جزو شش شخصیت بزرگ فرهنگ نوین استان است و در خصوص شخصیت او می‌توان اذعان داشت که به  زعم بنده کمتر شخصیت فرهنگی در سواد و دانش به پای او می‌رسید به طوری که می‌توان گفت او دارای کتابخانه‌ای بود که 14 هزار کتاب در داخلش جای داشت و همه را خوانده بودند.

قزلباش با اشاره به اینکه در سال 41 استاد منزوی به زنجان  منتقل شدند، خاطرنشان کرد: ایشان اکثر وقت آزاد خود را در یک موسسه مطبوعاتی، صرف مطالعه و تحقیق کرد  و  به نوعی خلا آموزشی خود را در این  موسسه، همراه با سایر افراد برجسته پر می‌کرد.

در ادامه ابراهیم اسماعیلی اراضی، از شاعران و ترانه‌سرایان مطرح کشوری با اشاره به تاثیر اشعار محمد منزوی و حسین منزوی در جامعه ادبی کشور، افزود: بسیار به این موضوع فکر کردم که اگر دیگرخواهی که یک معلم می‌تواند داشته باشد در محمد منزوی وجود نداشت، قطعا این شاعرانگی که در حسین منزوی وجود داشت، نمی‌توانست شکل بگیرد. و به زعم بنده همان دیگرخواهی که در مرحوم منزوی وجود داشت، موجب شده است آن عاطفه‌ای که باید در شعر گنجانده شود، صرف دیگران شود.

وی ادامه داد: نکته‌ دیگری که در این زمینه وجود دارد، استغنایی است که در اشعار حسین منزوی می‌بینیم و سرچشمه این اشعار را می‌توانیم در اشعار محمد منزوی پیدا کنیم.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمنزویگزیده شعرهای ترکی و فارسی استاد «محمد منزوی»کارخانه کبریت زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1212


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»