کد خبر: 1214
1398/05/30 - 7:54


پاسخ مدیرکل ورزش و جوانان درباره ابهام‌های اضافه پرداخت به پیمانکاران ورزشی و فروش تیم فوتبال:

منکر اشتباه نیستم

مسئولان هیئت فوتبال در عدم دریافت چک ضمانتی از خریدار اشتباه کرده‌اند/ مبلغ اعلامی 3 میلیارد و 400 میلیون تومانی از سوی بازرسی استان، فعلا اثبات نشده است

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- مدیرکل ورزش و جوانان استان با اشاره به اقدامات این اداره‌کل در قبال محرز شدن تخلفات مدیران گذشته در زمینه اضافه پرداخت 3 میلیارد و 400 میلیون تومانی این دستگاه به پیمانکاران ورزشی گفت: طرح دعوی علیه برخی از پیمانکاران از جمله پیمانکار پروژه استخر قهرمانی واقع در اراضی پائین کوه در مراجع قضایی انجام شده است.

علی خلیلی‌ چچکی با بیان اینکه موضوع اضافه‌پرداخت اداره کل ورزش و جوانان استان به پیمانکاران ورزشی را به هیچ عنوان انکار نمی‌کنیم، تاکید کرد: مبلغ 3 میلیارد و 400 میلیون تومانی که از سوی مدیرکل بازرسی استان اعلام شده فعلا اثبات نشده است، این مهم مربوط به گزارش دیوان محاسبات بوده و پرونده مختومه نشده و در مراجع قضایی در جریان است.

موضوع اضافه‌پرداختی‌ها مربوط به پروژه‌های پنج سال اخیر است

خلیلی‌چچکی با عنوان اینکه پروژه‌های یاد شده مربوط به 5 سال اخیر است، اضافه کرد: علیه پیمانکاران مربوطه از جمله پروژه استخر قهرمانی واقع در اراضی پایین کوه جنب سالن دوومیدانی طرح دعوی کرده‌ایم و پرونده در محاکم قضایی در دست بررسی است.

مدیرکل ورزش و جوانان با اشاره به برآوردهای انجام شده در زمینه پرداخت حدود 1.5 میلیارد به پیمانکار این پروژه ادامه داد: مبلغ قطعی پس از کارشناسی مشخص می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه بخش قابل توجهی از اضافه پرداخت‌ها به پیمانکاران با مکلف کردن پیمانکار برای تکمیل پروژه‌ها جبران شده است، تصریح کرد: پروژه‌های مربوط به خانه فرهنگ زنجان و ورزشگاه 3 هزار نفری ابهر را با هر سختی که بود با همان اضافه پرداخت‌های صورت گرفته به پیمانکار مربوطه، تکمیل کردیم. پروژه ابهر در مرحله پایانی ارائه صورت وضعیت از سوی پیمانکار مربوطه است که به احتمال قوی، پیمانکار هیچگونه مطالباتی از اداره کل نخواهد داشت.

بازگشت مبالغ اضافی به خزانه دولت

خلیلی‌چچکی در مورد میزان مبالغ برگشتی ناشی از اضافه‌پرداخت به پیمانکاران ورزشی به خزانه دولت نیز گفت: تاکنون مبلغ 500 میلیون تومان در دو مرحله از این مبالغ به خزانه دولت واریز شده است.

وی با اشاره به علت اصلی اضافه پرداخت‌های میلیاردی به پیمانکاران اضافه کرد: علت این اضافه پرداخت‌ها می‌تواند متعدد باشد، ممکن است به وجود اسناد هزینه‌ای، ندانم کاری برخی مسئولان و تخصیص دیرهنگام اعتبارات برگردد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان در مورد زمان قطعی برای اعلام رقم دقیق اضافه پرداخت به پیمانکاران ابراز کرد: در این زمینه روال سیستم قضایی تعیین کننده است ما منتظر نتایج کارشناسی شده طرح دعوی هستیم.

وی با بیان اینکه این اداره کل در حوزه ورزش و جوانان نماینده دولت در استان است و به هیچ عنوان منابع دولتی را هدر نمی‌دهد، دفتر فنی اداره کل ورزش و جوانان را متشکل از نیروهای فنی و متخصص دانست و اطمینان داد که به هیچ عنوان در حوزه حفظ منابع از هیچ اقدامی کوتاهی نمی‌کند.

تیم فوتبال متعلق به هیئت فوتبال بود نه شهرداری

مدیرکل ورزش و جوانان استان در بخش دیگری از اظهارات خود به علت واگذاری تیم فوتبال لیگ دسته 2 زنجان به خارج از استان اشاره کرد و به صدای زنجان گفت: برای جلوگیری از سقوط تیم به دسته 3 به ناچار امتیاز تیم واگذار شد.

خلیلی‌چچکی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نمی‌پذیریم که این تیم متعلق به شهرداری بوده است، عنوان کرد: با مدارکی که در دست داریم اعلام می‌کنیم این تیم لیگ دسته 2 متعلق به هیئت فوتبال بوده است نه شهرداری.

وی با اشاره اینکه تیم لیگ دسته 2 فوتبال خریداری شده طبق آمادگی که شهرداری کرده بود به این مجموعه واگذار شد اما این واگذاری تنها یک سال دوام داشت، افزود: مسئولان در آن برهه که تیم دچار مشکل شده بود اقدامی بابت نگه داشتن آن در لیگ دسته 2 و عدم سقوط آن به لیگ دسته 3 نکردند. استاندار وقت هم اقدامی نکرد. از سویی دیگر دولت هم حق باشگاه‌داری و تیم‌‌داری نداشت تا اداره کل ورزش و جوانان امتیاز تیم را صاحب شود به همین دلیل هیئت فوتبال تصمیم به واگذاری تیم پس از کسب مجوز از مسئولان ارشد استانی کرد و امتیاز این تیم که متعلق به شهرستان، اداره کل و هیئت فوتبال استان بود، گرفته شد.

واگذاری امتیاز تیم فوتبال، مصلحت استان بود

خلیلی‌چچکی با بیان اینکه برای فروش تیم، مجوزهای مربوطه از اداره کل و فدراسیون فوتبال اخذ شده بود، این اقدام مسئولان را گامی برای مصلحت استان اعلام کرد و گفت: وقتی شهرداری در فصل شروع بازی‌های لیگ، از ارائه اسامی بازیکنان خودداری کرد و کتبا به هیئت فوتبال اعلام کرد که اسامی را برای شرکت در مسابقات اعلام نخواهد کرد، باید چه می‌کردیم؟ از سویی هیچ سرمایه‌گذار و ارگانی هم برای حمایت از این تیم اعلام آمادگی نکرده بود. اگر زمان‌سوزی می‌کردیم ارزش ریالی تیم لیگ دسته دو به دسته سه سقوط می‌کرد.

وی در پاسخ به اظهارات برخی که عدم اعلام اسامی بازیکنان تیم فوتبال به هیئت از سوی شهرداری را ناشی از مشکلات مالی مجموعه اعلام می‌کنند نیز افزود: مشکلات مالی تیم فوتبال لیگ دسته 2  نمی‌تواند دلیلی بر عدم اعلام اسامی بازیکنان و شرکت نکردن در مسابقات باشد.

بر اساس قرارداد واگذاری امتیاز تیم فوتبال دسته ۲ زنجان به البرز که بین اصفهانیان (انتقال دهنده) و هادی ترابی (انتقال‌گیرنده) از استان البرز (هشتگرد) منعقد شد. مقرر گردید ۱۵۰ میلیون تومان از ۴۱۰ میلیون تومان مبلغ کل واگذاری تیم در زمان تنظیم و قبل از امضای قرارداد به نام هیئت فوتبال استان واریز گردد. که در حال حاضر این پول بنا به اظهارات مسئولان در حساب هیئت فوتبال است زنجان است.

بر این اساس ۱۳۰ میلیون تومان از باقی مبلغ نیز در ۴ آبان ۹۴ در قالب چک در وجه هیئت فوتبال زنجان وصول شود و آخرین ۱۳۰ میلیون هم در قالب چک به فاصله یک ماه یعنی در تاریخ ۴ آذر ۹۴ نقد شود که متاسفانه هر دو چک برگشت خوردند!

طبق بند سوم مربوط به بخش تعهدات و تضمینات قرارداد واگذاری امتیاز تیم لیگ دسته دو فوتبال زنجان به البرز، در صورت عدم وصول مبلغ ضمانت‌نامه در مهلت ۱۵ روز از زمان عقد، پیش‌پرداخت به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان به عنوان خسارت طرف اول قرارداد توسط طرف اول ضبط و قرارداد فسخ گردیده و کلیه آثار فسخ بر آن جاری است بعلاوه اینکه طرف دوم حق هیچگونه اعتراضی در این خصوص را نداشته و هرگونه ادعا از سوی طرف دوم مسموع می‌شود.

طبق قرارداد واگذاری امتیاز تیم فوتبال زنجان به البرز، می‌بایست یک فقره ضمانتنامه معتبر بانکی و بدون محدودیت زمانی از سوی طرف دوم در وجه هیئت فوتبال زنجان به مبلغ ۲۶۰ میلیون تومان ظرف مدت زمان ۱۵ روز پس از عقد قرارداد صادر و تحویل طرف اول قرارداد شود تا در صورت عدم وصول هر یک از چک‌ها، ضمانت‌نامه توسط ظرف اول قرارداد وصول شود. که این چک ضمانتی از سوی هیئت فوتبال استان اخذ نگردید.

مدیرکل ورزش و جوانان استان در پاسخ به این ابهامات گفت: قبول می‌کنم که مسئولان هیئت فوتبال در فروش تیم و عدم دریافت چک ضمانتی از طرف مقابل اشتباه کرده‌اند. البته برای دریافت مابقی مبلغ (دو فقره چک 130 میلیون تومانی) از محاکم قضایی اقدام شده است.

خلیلی‌چچکی در پاسخ به سئوالی مبنی بر تخلفات مسئولان هیئت فوتبال در واگذاری تیم ابراز کرد: به هیچ عنوان نمی‌پذیرم. در معامله چنین اتفاقاتی ممکن است و هرگز نمی‌توانیم بگوییم هیئت فوتبال تخلفی کرده است. آنها حتی 150 میلیون پول نقد اخذ شده را بلافاصله در حساب هیئت واریز کردند که هم اکنون نیز موجود است. بهتر بود احتیاط کنند و چک‌هایی بابت ضمانت دریافت کنند.

پس از نتیجه نگرفتن تیم شهرداری و عدم صعود به دسته یک، مهرماه سال ۹۴ فریدون اصفهانیان که هم ریاست هیئت فوتبال استان را بر عهده داشت و هم عضو شورای شهر بود و هم در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال حضور داشت در نامه‌ای به علی کفاشیان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال ادعا می‌کند که با وجود تمامی تلاش‌های هیئت فوتبال و برگزاری جلسات با مسئولان ارشد اعم از استاندار، امام جمعه، شهردار انجام داده است نتوانسته اسپانسری برای تیم لیگ دسته ۲ را جذب کند از این رو مسئولان با واگذاری تیم فوتبال لیگ دسته ۲ زنجان به هادی ترابی از هشتگرد استان البرز موافقت کرده‌اند، در حالی که طبق مصوبه سازمان لیگ فوتبال مرجع تصمیم‌گیرنده برای هرگونه واگذاری تیم‌های دسته ۲ کشور فقط این سازمان است.

۲ روز پس از صدور این نامه در تاریخ ۷ مهر ۹۴، کمیسیون ماده ۵ امور باشگاه‌های استان در محل اداره‌کل ورزش و جوانان استان تشکیل و اعضا با درخواست اصفهانیان جهت واگذاری تیم موافقت کردند. این اقدامات در شرایطی انجام شده که ۴ آبان ماه یعنی قبل از دریافت پاسخ مثبت مسئولان ارشد استان و فدراسیون، قرارداد واگذاری تیم دسته ۲ زنجان به البرز امضا شده بود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان در این باره اظهار کرد: اجازه دهید وارد نشوم، در آن زمان مدیرکل اداره نبودم، سیستم بازرسی ورود کرده است.

وی در مورد برنامه اداره کل جهت صرف مبالغ حاصل از فروش تیم لیگ دسته دو فوتبال نیز گفت: البته این میزان در همان دوره ارزش ریالی داشت و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی مبلغ هنگفتی به شمار نمی‌رود. اما باید گفته شود که قطعا مبالغ برای توسعه ورزش استان هزینه می‌شود.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانورزش و جوانان زنجانعلی خلیلی‌ چچکیتیم فوتبال زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1214


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»