کد خبر: 1228
1398/06/05 - 11:50


در نشست خبری رئیس انجمن داروسازان استان مطرح شد:

طرح تحول سلامت، هزینه سازمان‌های بیمه‌گر را 3 برابر افزایش داد

رئیس انجمن داروسازان استان اظهار کرد: یکی از چالش‌هایی که جامعه داروسازی کشور را دچار مشکل کرده است، بحث بدهی سازمان‌های بیمه‌گر است که از آغاز طرح تحول سلامت این موضوع پدید آمد

پایگاه خبری صدای زنجان


 زهره میرعیسی‌خانی- رئیس انجمن داروسازان استان اظهار کرد: یکی از چالش‌هایی که جامعه داروسازی کشور را دچار مشکل کرده است، بحث بدهی سازمان‌های بیمه‌گر است که از آغاز طرح تحول سلامت این موضوع پدید آمد، علی‌رغم اینکه طرح تحول سلامت یک طرح خوبی است ولی  این طرح هزینه سازمان‌های بیمه‌گر را تا 3 برابر افزایش داده است.

نشست خبری رئیس انجمن داروسازان استان زنجان با اصحاب رسانه به مناسبت روز داروساز برگزار شد و در این نشست، مهدی بیگدلی،  با اشاره به اینکه داروسازان یکی از ارکان نظام سلامت در جوامع کشوری هستند، گفت: پس از چهل سالی که از انقلاب می‌‌گذرد به نظر می‌رسد که وضعیت جامعه پزشکی وضعیت رو به رشدی است و در زمینه‌های مختلف پزشکی نه تنها رشد داشته‌ایم بلکه در سطح جهان پیشرو بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در زمینه دارو قبل از انقلاب شرکت‌های محدودی در سطح کشور وجود داشت که وابسته به شرکت‌های خارجی و تحت لیسانس آنها مشغول به فعالیت بودند. کشور در آن زمان هیچ‌گونه استقلالی در بحث  دارو‌سازی نداشت اما پس از انقلاب بالغ بر 95 درصد داروها تولید داخل است و تنها 3 درصد از داروها در کشور تولید نمی‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه بالغ بر 25 هزار نفر فارغ‌التحصیل داروسازی  داریم و پیش‌بینی می‌شود تا سال 1404  این تعداد به 40 هزار فارغ‌التحصیل داروسازی برسد، خاطرنشان کرد:  در حال حاضر در سطح کشور بالغ بر 23 دانشکده فعال داروسازی داریم که سالانه در حدود 1500 نفر فارغ‌التحصیل  دکترای رشته داروسازی را وارد جامعه می‌کند.

 وی با اشاره به اینکه همواره داروسازان برای تسهیل دسترسی مردم به نیازهای دارویی تلاش می‌کنند، گفت: در این راستا در حال حاضر 140 داروخانه در مناطق مختلف استان فعالیت می‌کند که 70 باب از آن‌ها در مرکز استان فعال است.

رئیس انجمن داروسازی استان زنجان خاطرنشان کرد: تعداد داروسازان فعال استان زنجان  حدود 250 نفر هستند که این گروه در داروخانه‌های دولتی، خصوصی و شبه‌دولتی فعالیت می‌کنند.

 وی افزود: وضعیت صنعت و میزان تولید دارو در سطح کشور وضعیت خوبی است ولی به دلیل اینکه در تحریم قرار داریم با مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه دارویی یا بسته‌بندی و غیره مواجه‌ایم که این مهم می‌تواند با درایت مسئولین وزارت بهداشت و تامین به موقع ارز این مشکل برطرف شود.

 وی با اشاره به اینکه دولت 50 درصد از سهم بازار دارویی کشور را در دست دارد که این آمار، آمار  خطرناکی برای جامعه است، گفت:  مشکلات اقتصادی که دولت با آن درگیر است به نوعی مسئله تامین ارز برای خرید دارو و توزیع به موقع آن را تحت شعاع قرار داد .

وی بخشی از اقدامات کنترلی دولت بر بازار دارو را ناشی از نیاز برخی از بیماران دانست و گفت:  متاسفانه درصد سود تعیین شده بر برخی از این داروها 3 تا 6 درصد است که  این موضوع امکان فعالیت داروسازان و سرمایه‌گذاری  بخش خصوصی در این حوزه را  سلب می‌کند.

بیگدلی فعالیت برخی از داروخانه‌ها از جمله داروخانه هلال احمر را در زنجان فاقد توجیه عنوان و تصریح کرد: اقلام دارویی ارائه شده در این داروخانه‌ها با دیگر داروخانه‌ها هیچ تفاوتی ندارد، هر چند فعالیت دارویی داروخانه هلال احمر در برخی از استان‌ها از جمله قزوین با زنجان تفاوت زیادی دارد و این داروخانه در تامین داروهای  بیماران خاص و سرطانی فعال است.

رئیس انجمن داروسازان استان زنجان با اشاره به واگذاری اداره داروخانه‌های دو بیمارستان در زنجان به بخش خصوصی گفت: این واگذاری در بخش سرپایی انجام شده است.

 وی ادامه داد: به نظر می‌رسد وضعیت دارو در سطح استان وضعیت مطلوبی باشد، استان تنها در تامین برخی از داروها که 30 تا 50 قلم هستند مشکل دارد و با کمبود این داروها در داروخانه‌‌ها مواجه است که این کمبود  موقتی است و یا در مواردی می‌توان با داروهای دیگر این کمبود را جایگزین و جبران کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه یکی از چالش‌هایی که جامعه داروسازی کشور را دچار مشکل کرده است، بحث بدهی سازمان‌های بیمه‌گر است که از آغاز طرح تحول سلامت این موضوع پدید آمد، گفت: علی‌رغم اینکه طرح تحول سلامت یک طرح خوبی هست و پرداخت از جیب مردم را برای تامین سلامت خود به میزان کمتری رسانده است ولی  این طرح هزینه سازمان‌های بیمه‌گر را تا 3 برابر افزایش داده است.

بیگدلی با اشاره به اینکه سازمان‌های بیمه‌گر تا میزانی می‌توانند هزینه‌های تحمیل شده را تامین کنند، افزود:  با افزایش هزینه تا میزان سه برابر، این سازمان‌ها با مشکلاتی در تامین اعتبار مواجه شدند و از همین رو تا این شرکت‌ها بخواهند مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت کنند قریب به 6 ماه طول می‌کشد.

وی ادامه داد: تامین اجتماعی از اسفند سال 97 و بیمه سلامت از ابتدای آذر 97 بدهی‌هایی را به داروخانه‌ها دارند هر چند بیمه سلامت دو ماه نخست سال‌جاری را پرداخت کرده است.

 این مسئول با بیان اینکه یک سوم بدهی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به داروخانه شهید رجایی زنجان است، گفت: این داروخانه تنها داروخانه استان است که در ارائه داروهای خاص از جمله شیمی درمانی فعالیت می‌کند.

بیگدلی به وضعیت اشتغال داروسازان اشاره و تاکید کرد: با توجه به افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان این رشته، باید برای اشتغال این افراد برنامه‌ریزی شود که از جمله آن به کارگیری داروسازان در بیمارستان‌های دولتی است.

رئیس انجمن داروسازان استان زنجان دیگر طرح مفید در حال اجرا را الکترونیکی کردن نسخ پزشکی اعلام کرد و افزود: این طرح کنترل و نظارت را موجب شده و کاهش هزینه را برای شرکت‌های بیمه‌گر به همراه خواهد داشت.

وی عدم فراهم بودن زیرساخت‌ها در داروخانه‌ها، کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکان را از مشکلات همه‌گیر شدن اجرای این طرح دانست و افزود: این طرح در حال حاضر هم اجرا می‌شود و ارتقای زیرساخت‌ها، اجرای طرح را بهبود خواهد بخشید.

وی  در خصوص نظارت بر تخلف داروخانه‌ها افزود: در بحث تخلفات داروخانه، می‌توان اذعان کرد که  دانشگاه علوم پزشکی این وظیفه مهم را برعهده دارد، البته در زمینه واگذاری این نظارت‌ها  به انجمن داروسازی  پیگیری‌هایی از سوی انجمن صورت گرفت که متاسفانه به دلایلی این مسئله ممکن نشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: تخلفات در کل جوامع وجود دارد  و کسی نمی‌تواند منکر وجود این مسئله در جامعه باشد اما آنچه اهمیت دارد این است که به طور قطع می‌توان اذعان داشت که میزان تخلفات  در استان زنجان نسبت به سایر استان‌ها  کمتر است و دلیل این امر می‌تواند این باشد که در وهله اول کسانی در این جایگاه مشغول به کار هستند که  اعتقاداتی قوی دارند و در وهله دوم این مساله مربوط به بحث نظارتی است که دانشگاه علوم پزشکی بر روی داروخانه‌ها دارد.

وی با اشاره به توزیع واکسن آنفولانزا در شهریور ماه به داروخانه‌ها، گفت:  توصیه‌ای که می‌توان در این راستا به جامعه هدف کرد این است که در طی ایام شهریور ماه نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند چرا که  در ایام  آبان و آذر تهیه این واکسن گاهی با مشکلاتی همراه است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانانجمن داروسازان استان زنجانمهدی بیگدلیداروخانه های زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1228


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»