کد خبر: 12294
1403/04/21 - 21:25


صدای زنجان ورود غیرقانونی دولت و اداره ارشاد استان زنجان به روند کاری تشکل صنفی خانه مطبوعات را بررسی می‌کند؛

حذف ضربتی!

خبرنگار زنجانی: اگر مسئولان اداره ارشاد استان زنجان نمی‌خواهند ما هم عضو خانه مطبوعات باشیم بگویند تا خودمان را خسته نکنیم/مدیر خانه مطبوعات استان: حذف اعضای خانه مطبوعات استان زنجان «غیرقانونی» است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: از اواخر سال 1402 ورود غیرقانونی دولت و ارشاد استان زنجان به روند کاری تشکل صنفی که در پی آن بدون اطلاع قبلی 157 خبرنگار به تدریج و در 2 بازه زمانی حذف شدند بحث برانگیز شده است به طوری که در لیست خانه مطبوعات استان زنجان اسامی فقط 23 نفر، آن هم صاحب امتیاز و مدیر مسئول رسانه ها به چشم می‌خورد و اسامی تمامی خبرنگاران حذف شده است.

بار دیگر برگزاری انتخابات خانه مطبوعات استان زنجان و پایش اصحاب رسانه موجی از انتقادات به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را به دنبال داشته است چرا که بار دیگر تعداد قابل توجهی از اصحاب رسانه حذف و تنها 23 نفر از 157 نفر به عنوان مدیران مسئول و خبرنگاران زنجان در این خانه باقی ماندند، این در حالی است که پس از گذشت بیش از 6 ماه از برگزاری دور نخست انتخابات خانه مطبوعات استان که نتیجه آن ظاهرا بدلیل ناخوشایند بودن لیست انتخابی اعلام نشد و حتی اطلاع‌رسانی در زمینه ابطال آن نیز انجام نشده است.

موضوعی که مدیر خانه مطبوعات استان زنجان نیز به آن انتقاد داشته و می‌گوید: بلاخره باید تکلیف دور نخست انتخابات و اتفاقات پس از آن مشخص شود، با این روال شاید بار دیگر انتخابات پس از برگزاری، ابطال شود چه اطمینانی وجود دارد که این دور از انتخابات مانند دور نخست نشود؟

اواخر آذرماه سال گذشته بود که به دلیل برگزاری همزمان انتخابات خانه مطبوعات استان زنجان با سایر استان‌ها آن هم به صورت الکترونیک، پایش اصحاب رسانه، پیش از این انتخابات حواشی زیادی در استان زنجان را در پی داشت.

در پاییز سال گذشته بود که اعلام شد، با پایان فعالیت سه ساله خانه مطبوعات استان زنجان قرار است انتخابات خانه مطبوعات استان به صورت متمرکز با برخی از استان‌های کشور ۲۸آذرماه سال‌ 1402 برگزار شود. به همین مناسبت امراله حسنی مدیر کل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان طی نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان در تاریخ ۲۰ آذرماه با اشاره به برگزاری این انتخابات به صورت الکترونیک و همزمان با برخی از استان‌های کشور، از پایش خبرنگاران استان زنجان برای حضور در این انتخابات صنفی خبر داد.

این در حالی است که این پایش از نظر بسیاری از خبرنگاران بیشتر شبیه نقره داغ کردن اصحاب رسانه با اسم رمز، «پایش» است چرا که در نخستین اقدام اداره کل فرهنگ و ارشاد استان زنجان برای انتخابات پیش‌رو اقدام به حذف تعدادی از خبرنگاران سرشناس و فعال استان زنجان و حتی رئیس خانه مطبوعات استان از لیست خبرنگاران خانه مطبوعات کرد! در حالیکه این اقدام کاملا غیر قانونی بود چراکه در هر تشکل صنفی تا تعیین نتیجه انتخابات و مشخص شدن هیات مدیره جدید، هیات مدیره قبلی مسئولیت دارد و حذف هیات مدیره خانه مطبوعات و ورود مستقیم ارشاد به یک تشکل صنفی  کاملا یک رفتار غیر قانونی و غیر اخلاقی بود چرا که صرفا وظیفه ارشاد نظارت است نه اجرا؟

این اقدام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان موجی از نارضایتی از سوی اصحاب رسانه را به دنبال داشت اما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین بر اقدام ناصواب خود تاکید کرد تا جایی که لیست خبرنگاران حدود ۱۵۰ نفری به تعداد ۵۷ نفر یعنی یک سوم کاهش یابد.

اصرار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری انتخابات به نحوی بود که حتی صدای باقی ماندگان در لیست خبرنگاران را هم درآورد ولی گویا مرغ این نهاد دولتی یک پا داشت که داشت. انتخابات با همه فراز و فرودهای خود روز ۲۸ آذرماه سال‌ 1402 به صورت الکترونیک برگزار شد و با وجود اینکه انتظار می‌رفت در کمتر از ۲۴ ساعت یعنی ۲۹ آذرماه آرا اعلام و اسامی منتخبان در اختیار عموم قرار گیرد اما با گذشت حدود 6 ماه خبری از نتیجه انتخابات نشد که نشد، و تلاش اصحاب رسانه برای دریافت نتیجه این انتخابات بی نتیجه ماند.

مدیر کل عوض شد، نتیجه اعلام نشد

در حالی که این انتخابات در آذرماه 1402 برگزار شد اما خبری از نتیجه نشد و امراله حسنی تا آخرین روز مدیریت خود در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان حاضر به ارائه نتیجه نشد و صندلی مدیریت را به همراه این ابهام در تاریخ 26 دی 1402 به اصغر حاج علی اکبری مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان سپرد و در حالی که به نظر می‌رسید مدیر کل جدید تمایل دارد این موضوع هر چه سریع‌تر حل و فصل شود اما با وجود برگزاری جلسات متعدد با منتقدان به انتخابات و اعضای خانه مطبوعات خبری از نتیجه نشد تا اینکه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در روز برگزاری دور نخست انتخابات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوال صدای زنجان در مورد سرنوشت انتخابات خانه مطبوعات با اشاره به اینکه نامه عدم تایید انتخابات خانه مطبوعات این استان یک روز پس از برگزاری آن (‌۲۹ آذر) به مرکز ارسال شده بوده است، اظهار می‌کند: براین اساس انتخابات با فراهم شدن شرایط، تکرار می‌شود.

اصغر حاج علی اکبری در این مصاحبه با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات نیاز به تمهیدات و فراهم کردن شرایطی دارد تا همانند انتخابات قبلی، شاهد بروز مشکلات و مسائل نباشیم، ادامه داد: در نامه ارسال شده از زنجان به تهران مواردی از قبیل رعایت نشدن حداقل نامزدها در بخش نمایندگی خبرگزاری ها و نمایندگی روزنامه های سراسری به عنوان نقص انتخابات خانه مطبوعات عنوان شده بود.

 

تعداد خبرنگاران خانه مطبوعات بیشتر نشد که هیچ، آب هم رفت

این شرایط ادامه یافت تا اینکه در روز 18 تیرماه سال‌جاری بار دیگر انتشار آگهی دعوت مجمع عمومی خانه مطبوعات و خبرنگاران استان زنجان خبر از تکرار انتخابات خانه مطبوعات داد، همین موضوع توجه اصحاب رسانه را به سمت اسامی اعضای خانه مطبوعات جلب کرد و مشاهده شد این بار لیست خبرنگاران بیشتر از بار قبل آب رفته و پس از اینکه اعضای این خانه از 150 نفر به تعداد ۵۷ نفر یعنی یک سوم کاهش یافته این بار به 23 نفر کاهش یافت! تا بار دیگر به اصحاب رسانه شوک وارد شود.


نمی‌خواهند ما در خانه مطبوعات باشیم!

موضوعی که برخی از خبرنگاران در آن زمان آن را «اقدامی سخیف» و «انتقامی سخت» می‌دانستند، این بار نیز این اقدام را یک اتفاق تاریخی در استان زنجان و حتی بی نظیر در کشور می‎دانند و تاکید دارند این اقدام در هیچ یک از استان‌های دیگر کشور روی نداده و تنها استان زنجان در حال رخ دادن است.

یکی از خبرنگاران که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است، با اشاره به اینکه لیست اصحاب رسانه در حد یک شوخی است، اظهار می‌کند: انگار ارشاد تمایل دارد تعداد محدود و مشخصی به عنوان فعال رسانه‌ای استان زنجان در این دایره باقی بمانند.

وی با اشاره به اینکه این داس به دست گرفتن و قلع و قمع خبرنگاران توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نوعی رفتار مغرضانه است، عنوان می‌کند: بهانه این اداره برای حذف نام خبرنگاران موضوع بروز نبودن اطلاعات اصحاب رسانه است، این هم شد دلیل عاقلانه؟ اگر اطلاعات بروز نیست بهتر نبود با اطلاع‌رسانی در فرصت مناسب به خبرنگاران مهلت تکمیل اطلاعات را دهند.

این خبرنگار با اشاره به اینکه هر چند تکمیل پرونده هم گویا تاثیری در عدم حذفیات نداشته است، اضافه می‌کند: برخی همکاران که در دور قبل حذف شدند پرونده خود را تکمیل کردند اما به نظر می‌رسد بعد از گذشت بیش از 6 ماه هنوز نوبت بررسی پرونده آنها و تایید یا رد آن نشده و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به جای انجام وظایف خود برای خبرنگاران کارتراشی چندین باره می‌کند.

وی با اشاره به اینکه چند بار سوابق بیمه‌ای و عدم سوءپیشینه توسط برخی از اصحاب رسانه باید بارگذاری شود تا شاید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خبرنگاران را بپذیرد؟، عنوان می‌کند: اگر نمی‌خواهند ما باشیم و دورهمی تعدادی از همکاران است به ما هم بگویند اینقدر تلاش نکنیم.

به دنبال ترکیب خاص؟

یوسف ناصر مدیر خانه مطبوعات استان زنجان در مورد حواشی مجدد انتخابات خانه مطبوعات استان در پاسخ به سئوال صدای زنجان در مورد پروسه انتخابات قبلی و برگزاری انتخابات جدید اظهار می‌کند: خانه مطبوعات استان در جریان ابطال انتخابات آذرماه قرار نداشته و ندارد.

مدیر خانه مطبوعات استان زنجان با اشاره به اینکه ابطال انتخابات آذرماه سال گذشته به ما اعلام نشده است، اضافه می‌کند: حتی نتایج این انتخابات نیز به ما اعلام نشده بود تا اینکه در روزهای گذشته در رسانه‌ها دعوت به مجمع عمومی خانه مطبوعات و برگزاری مجدد انتخابات صورت گرفت.

وی با اشاره به پیگیری قانونی برای رسیدن به نتیجه از مراجع قضایی از طریق خانه مطبوعات در دست اقدام است، عنوان می‌کند: شکایتی هم به دیوان عدالت اداری داشتیم که در آن قید شد برگزاری انتخابات جدید بدون تعیین تکلیف انتخابات قبلی اقدامی غیرقانونی است چرا که انتخابات جدید تا تعیین تکلیف انتخابات قبلی نباید برگزار شود که این شکایت هم رسانه‌ای شده است.

ناصر با بیان اینکه یک اظهارنامه نیز به اداره کل ارائه شده است که در آن بر لزوم شفاف‌سازی در مورد انتخابات قبلی تاکید شده است، اضافه می‌کند: پیگیری خانه مطبوعات از طریق قانونی و اداری ادامه دارد.


حذف خانه مطبوعات استان زنجان بدون اطلاع قبلی

مدیر خانه مطبوعات استان زنجان با اشاره به اینکه در حقیقت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان خانه مطبوعات را از مسیر انتخابات حذف کرده است، اضافه می‌کند: می‌شود گفت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان زنجان خانه مطبوعات فعلی را حذف کرده است و در تلاش برای تشکیل خانه مطبوعات جدید مطابق میل خود است.

وی با اشاره به اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان بر اجرای اساسنامه تاکید دارد؛ عنوان می‌کند: در اساسنامه همه موارد پیش‌بینی شده است و اگر خانه مطبوعات تخلفی هم داشته باشد، بازرس وجود دارد و اگر بازرسی هم نتیجه نداد تعدادی از اعضا می‌توانستند درخواست مجمع فوق‌العاده کنند تا وضعیت خانه مطبوعات تعیین تکلیف شود اما در این پروسه، روال قانونی و اساسنامه را طی نمی‌کنند.

ناصر با اشاره به اینکه انتخابات یک تشکل صنفی اگر ابطال هم شود باید نتیجه اعلام و نسبت به اعلام ابطال و علت آن اقدام شود، ادامه می‌دهد: از روز 28 آذرماه سال گذشته تاکنون نتیجه انتخابات به کسی اعلام نشده است.

مدیر خانه مطبوعات استان زنجان با اشاره به اینکه می‌گویند تهران به ما گفته انتخابات برگزار کنیم اگر تهران هم گفته باشد کار اشتباهی است و باید قوانین به آنها یادآوری شود، تاکید می‌کند: خانه مطبوعات زنجان از حق خود دفاع می‌کند و ما هم قضایی و هم اداری پیگیر موضوع هستیم.

وی با اشاره به اینکه بلاخره باید تکلیف دور نخست انتخابات و اتفاقات پس از آن مشخص شود، تصریح می‌کند: با این روال شاید بار دیگر انتخابات پس از برگزاری ابطال شود چه اطمینانی وجود دارد که این دور از انتخابات مانند دور نخست نشود؟

ناصر با اشاره به اینکه کل پروسه انتخابات در دست ارشاد است و فقط سامانه عضوگیری در دست خانه مطبوعات بود که ارشاد بر آن نیز نظارت داشت، اظهار می‌کند: چطور خود اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انتخابات برگزار می‌کند و خود آن را ابطال می‌کند، در حالی که خود این نهاد، مجری و ناظر انتخابات بوده است.

مدیر خانه مطبوعات استان زنجان با اشاره به اینکه ما از طریق شنیده‌ها از ابطال انتخابات مطلع شدیم، اضافه می‌کند: مشکلات را با گفت‌و‌گو می‌شد حل کرد اما این کار را نکردند.

وی تصریح می‌کند: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان یک خانه آباد را ویران کرده است و می‌خواهد چیز نو بسازد، برای همین خانه مطبوعات را کنار گذاشتند.

ناصر با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد برخی مسائل سیاسی هم در پشت این تصمیمات وجود دارد، اظهار می‌کند: دور قبل در شب انتخابات بنده را از خانه مطبوعات حذف کردند گفتم ایراد ندارد ولی به نظر می‌رسد این ترکیب را نمی‌پسندند و تا رسیدن به ترکیب مورد علاقه خود انتخابات را ادامه می‌دهند، چرا که دنبال ترکیب خاص خود هستند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانخانه مطبوعاتاصحاب رسانهخبرنگار
sedayezanjannews.ir/nx12294


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»